دندان

تفاوت بین دندانپزشک و پریودنتیست چیست؟

پریودنتیست می خواهد قبل از هر تصمیمی آخرین اطلاعات پزشکی را داشته باشد.اگر می‌پرسید پریودنتیست چه می‌کند، تنها نیستید.در حالی که دندانپزشکان سنتی قادر به تشخیص و درمان طیف وسیعی از مسائل بهداشت دهان و دندان هستند. پریودنتیست ها در کاشت ایمپلنت های دندانی و تشخیص، درمان و پیشگیری از بیماری پریودنتال تخصص دارند.

برای تبدیل شدن به یک پریودنتیست، دندانپزشکان باید سه سال تحصیلات اضافی فراتر از دانشکده دندانپزشکی استاندارد داشته باشند. این به آنها تخصص در انجام روش های زیبایی و ترمیمی پریودنتال می دهد که هم زیبایی و هم عملکرد را در اولویت قرار می دهند.

علاوه بر متخصص لثه، پریودنتیست ها می توانند طیف وسیعی از درمان ها، از جمله جرم گیری و پلنینگ ریشه را ارائه دهند که طی آن سطح عفونی ریشه دندان را تمیز می کنند. آنها همچنین دبریدمان سطح ریشه را انجام می دهند، جایی که بافت آسیب دیده را حذف می کنند.

بخوانید:تفاوت بین دندانپزشک و اندودنتیست چیست؟روش درمان کانال ریشه دندان

پریودنتیست بالوین

پریودنتیست ها باید مشکلات آتی لثه و دندان را پیش بینی کنند، مشکلات فعلی را درمان کنند و مشکلات قبلی را ترمیم کنند. وظیفه پریودنتیست محافظت از تمام ساختارهای نگهدارنده دندان است.

این متخصصان آموزش می بینند تا مطمئن شوند که لثه، استخوان فک و بافت همبند لثه شما با ظرفیت بهینه کار می کنند. هنگامی که یک پریودنتیست متوجه مشکلی در هر یک از این عناصر می شود، نیاز به اقدام فوری است.

در صورت عدم درمان، آسیب لثه می‌تواند باعث از دست دادن دندان یا در شرایط شدید، بیماری لثه یا فک شود که ممکن است نیاز به برداشتن بخشی از خط فک شما داشته باشد. به همین دلیل است که پریودنتیست ها به عنوان جراحان پلاستیک دندانپزشکی شهرت دارند.

بخوانید:6 ویژگی جذاب فیزیکی در یک زن – با حمایت علم

این متخصصان اغلب برای اصلاح مشکلات بافت نرم در دهان شما قبل از تبدیل شدن به یک مشکل بزرگ کار می کنند. پیشگیری بخش مهمی از این کار است، اما جراحی نیز در بسیاری از موارد مورد نیاز است.

بدترین موارد پریودنتیت نیاز به این جراحی دارد. مراحل پیشرفته بیماری لثه نگران کننده است. آنها گاهی اوقات علائم هشدار دهنده اولیه سرطان هستند، به ویژه در مردان بالغ. پریودنتیست با تشخیص و درمان این مشکلات اولیه از سلامت فرد محافظت می کند.

دندانپزشک همچنین سلول های سرطانی را آزمایش می کند. اگر بیمار یک یا چند دندان را از دست بدهد، پریودنتیست روشی را نیز برای پنهان کردن این وضعیت پیشنهاد می‌کند. ایمپلنت های جایگزین معمولا بهترین گزینه هستند و این فرآیند به طور کلی سریع و بدون درد است.

در برخی موارد، دندانپزشکان سنتی می توانند مشکلات جزئی لثه را درمان کنند. با این حال، آنها معمولاً بیماران را برای مشکلات شدیدتر به پریودنتیست ارجاع می دهند.

چه زمانی به متخصص پریودنتیست مراجعه کنیم

پریودنتیت به شدت با سن مرتبط است، به طوری که نسل‌های مسن‌تر شیوع بسیار بیشتری پریودنتیت نسبت به افراد جوان‌تر دارند.

در برخی موارد، یک دندانپزشک خانواده می تواند به طور موثر علائم اولیه بیماری لثه و سایر مسائل مربوط به دهان را درمان کند، تا زمانی که مشکل از یک نقطه خاص گذشته باشد. اگر مطمئن نیستید که آیا مشکل بهداشت دهان و دندان شما آنقدر جدی است که نیاز به درمان توسط متخصص پریودنتیست داشته باشد، به دنبال ۵ علامت زیر باشید:

1. متوجه تغییر در نیش خود شده اید.

اگر هنگام جویدن، صحبت کردن یا مسواک زدن دندان‌هایتان احساس متفاوتی داشت، باید به پریودنتیست مراجعه کنید. الگوهای مختلف گاز گرفتن می تواند به مسائل خاصی اشاره کند که بدون درمان مناسب می تواند مشکلات طولانی مدت ایجاد کند.

2. لثه های قرمز، متورم یا خونریزی دارید.

این یکی از بارزترین علائمی است که باید به پریودنتیست مراجعه کنید. به دقت مراقب باشید که آیا هنگام کشیدن نخ دندان یا مسواک زدن لثه های شما خونریزی می کند یا خیر. اگر این کار را انجام دادند، از یک متخصص پریودنتیست واجد شرایط کمک بگیرید تا بتوانید مسائل نسبتاً جزئی را قبل از تبدیل شدن به مشکلات گران قیمت و دردناک برطرف کنید.

3. احساس می کنید دندان های شما شل شده اند.

لق شدن دندان ها می تواند نشانه نازک شدن استخوان و عفونت های جدی مانند پریودنتیت باشد. اگر متوجه شده اید که دندان هایتان کمی لق شده اند، حتما باید به پریودنتیست مراجعه کنید. حتی اگر فکر می‌کنید این فقط تخیل شماست، ایده خوبی است که معاینه را برنامه ریزی کنید، زیرا این می‌تواند نشانه اولیه بیماری جدی لثه و آسیب استخوانی باشد.

4. لثه های شما در حال عقب نشینی هستند.

اگرچه لثه‌های ما به طور طبیعی با افزایش سن عقب می‌روند، اما نباید خیلی قابل توجه باشد. اگر فکر می‌کنید وقتی در آینه نگاه می‌کنید دندان‌هایتان طولانی‌تر به نظر می‌رسند، این می‌تواند نشانه‌ای از فرورفتگی پیشرفته لثه ناشی از بیماری پریودنتال باشد.

5. درد و ناراحتی دارید.

درد دهان معمولاً در یک دندان خاص قابل ردیابی است. با این حال، اگر متوجه ناراحتی در داخل، اطراف یا زیر لثه خود شدید، این می تواند نشانه ای از یک مشکل جدی باشد. برای کشف ریشه مشکل، یک معاینه جامع با ما برنامه‌ریزی کنید تا بتوانید آن را در مدت زمان کوتاه درمان کنید.

زمان دندانپزشک عمومی شما می تواند بهترین مراحل بعدی را توصیه کند و اینکه آیا باید به پریودنتیست مراجعه کنید یا خیر.

پریودنتیست یکی از مهم ترین انواع دندانپزشکان است. ممکن است هرگز نیازی به ملاقات نداشته باشید، اما اگر انجام دهید، می‌دانید که این فرد آموزش‌های تخصصی لازم برای درمان لثه و دهان شما را دارد.

مطالب مرتبط:

دندان عقل چیست؟

چرا باید از مینای دندان خود محافظت کنید؟

حقایق و اهمیت دندان های شیری کودک

 

هر آنچه باید در مورد دندان درد بدانید

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x