دندانسبک زندگی

تفاوت بین دندانپزشک و اندودنتیست چیست؟روش درمان کانال ریشه دندان

درمان ریشه دندانکانال ریشه دندان یک روش دندانپزشکی است که برای برداشتن بافت پالپ بیمار از داخل دندان استفاده می شود. کانال های باریک زیر محفظه پالپ در قسمت داخلی دندان خالی شده و تمیز می شوند و ریشه ها با فایل های تیتانیوم نیکل انعطاف پذیر سوهان می شوند. درمان ریشه هر سال به طور متوسط ​​17 میلیون دندان را ترمیم و نجات می دهد. دندان خود را نگه دارید و درد را متوقف کنید – به نظر بهتر از کشیدن دندان نیست، درست یانه؟

 

تفاوت بین دندانپزشک و اندودنتیست چیست؟

در حالی که همه دندانپزشکان دندانپزشک هستند، کمتر از سه درصد دندانپزشکان متخصص ریشه هستند. درست مانند یک پزشک در هر زمینه دیگری، اندودنتیست ها متخصص هستند زیرا دو یا چند سال آموزش اضافی را فراتر از دانشکده دندانپزشکی گذرانده اند. آموزش اضافی آنها بر تشخیص دندان درد و درمان ریشه و سایر روش های مربوط به داخل دندان متمرکز است. در بسیاری از موارد با درمان ریشه می توان یک دندان بیمار را نجات داد. به همین دلیل، اندودنتیست ها با افتخار از خود به عنوان متخصص در حفظ دندان یاد می کنند.

بخوانید:دندانپزشک کیست؟

اندودنتیست ها تحصیلات پیشرفته ای دارند

برای متخصص شدن، اندودنتیست‌ها دو تا سه سال تحصیلات تکمیلی در یک برنامه تخصصی پیشرفته در اندودنتیکس پس از اتمام چهار سال دانشکده دندانپزشکی دارند. آنها بر روی مطالعه بیماری های پالپ دندان و نحوه درمان آنها تمرکز می کنند.

اندودنتیست ها دارای فوق تخصص هستند

با محدود کردن عمل خود به ریشه دندان، متخصصین ریشه منحصراً بر روی درمان پالپ دندان تمرکز می کنند. آنها به طور متوسط ​​25 درمان ریشه در هفته را انجام می دهند، در حالی که دندانپزشکان عمومی معمولاً دو درمان را انجام می دهند. اندودنتیست‌ها دندان‌های پرکننده یا تمیز نمی‌گذارند – آنها زمان خود را به تشخیص و درمان دندان درد اختصاص می‌دهند. آنها متخصصان ماهری در یافتن علت دردهای دهان و صورت هستند که تشخیص آن دشوار بوده است.

اندودنتیست ها در مدیریت درد متخصص هستند

اندودنتیست ها از تکنیک های تخصصی برای اطمینان از راحتی کامل بیماران در طول درمان استفاده می کنند. آنها در تجویز داروهای بی‌حس‌کننده، به‌ویژه در بیمارانی که به‌طور سنتی مشکل بی‌حسی و بی‌حس ماندن دارند، متخصص هستند. بیماران علاوه بر درمان راحت شما، پس از درمان ریشه دندان، زمانی که عفونت یا التهاب پالپ بهبود می یابد، از درد دندان خلاص می شوند.

بخوانید:هر آنچه باید در مورد دندان درد بدانید

اندودنتیست ها از فناوری های پیشرفته استفاده می کنند

اندودنتیست ها مواد و تجهیزاتی دارند که برای راحت تر و موفقیت آمیزتر کردن درمان شما طراحی شده اند. آنها از یک ورقه کوچک پلاستیکی یا لاستیکی به نام بند دندانی برای جداسازی دندان در طول درمان استفاده می کنند و از بقیه دهان شما محافظت می کنند. رادیوگرافی دیجیتال و تصویربرداری سه بعدی به اندودنتیست ها اجازه می دهد تا تصاویر دقیقی از آناتومی دندان های کوچک بگیرند تا کانال های ریشه و هر گونه عفونت مرتبط را بهتر ببینند. فضای داخل کانال ریشه کوچکتر از گوش FDR روی سکه است! اندودنتیست ها از میکروسکوپ های جراحی دندان برای دیدن بهتر داخل کانال های ریشه برای درمان کامل آنها استفاده می کنند.

بخوانید:آناتومی دندان

یک دندان از سه جزء اصلی تشکیل شده است: یک پوسته محافظ سخت به نام مینا، یک لایه میانی نرمتر و حساس به نام عاج و یک لایه داخلی بافت نرم که به عنوان پالپ دندان شناخته می شود. پالپ دندان از بافت عصبی، بافت لنفاوی و عروق خونی تشکیل شده است و به عنوان بخش حیاتی دندان در نظر گرفته می شود. اگر پالپ دندان به اندازه کافی آسیب دیده باشد – چه در اثر قرار گرفتن در معرض باکتری‌های دهان از طریق پوسیدگی عمیق دندان، شکستگی دندان که وارد پالپ می‌شود یا ضربه شدیدی به صورت – دندان شروع به مردن می‌کند و درمان ریشه اغلب برای این کار لازم است. جلوگیری یا از بین بردن عفونت و جلوگیری از از دست دادن دندان.

یک روش کانال ریشه شامل ضد عفونی کردن دندان و حذف تمام مواد زائد (بافت عصبی، بافت لنفاوی، بافت خون، باکتری و عفونت) از اتاقک پالپ تاج و کانال‌های مرتبط با آن است. هنگامی که کانال های دندان آسیب دیده به اندازه کافی تمیز و شکل داده شد، با مواد طراحی شده برای جلوگیری از عود درد و عفونت پر می شود. ضروری است که یک مهر و موم در نوک ریشه ایجاد شود، در غیر این صورت خطر شکست به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. هر گونه نشت به کانال ریشه خطر شکست را به همراه دارد.

دندانپزشک کودکان کیست؟

علائم عفونت

برخی از علائم ممکن است نشان دهند که شما یک دندان بیمار یا عصب عفونی دارید و بنابراین ممکن است نیاز به کانال ریشه داشته باشید. این علائم عبارتند از:

درد کم تا شدید.
تغییر رنگ دندان.
تورم و تحریک در بافت لثه اطراف.
علائم عفونت در رادیوگرافی قابل مشاهده است.
حساسیت دما قابل توجه یا شدید.
ناتوانی در گاز گرفتن

دندانپزشکان معمولاً در چنین شرایطی یک کانال ریشه را برای نجات دندان آسیب دیده و حفظ عملکرد آن توصیه می کنند.

چرا دندان دردهای همراه آنقدر دردناک هستند؟

رشته های عصبی، خون و بافت های لنفاوی در کانال های ریشه قرار دارند. داخل هر دندان یک محفظه پالپی قرار دارد که به داخل آن کانال ها می رود.

دندان ممکن است به دلایل مختلفی از جمله پوسیدگی شدید دندان، ترک یا بریدگی در دندان یا تروما ملتهب یا عفونی شود. ترمیم های ناموفق مانند پر کردن دندان و تاج دندان می تواند نشت باکتری را به پالپ دندان تقویت کند. پس از عفونت، پالپ دندان شروع به مردن می کند و پاسخ های التهابی بدن آن را تنظیم می کند. ترکیبی از عفونت و التهاب می تواند درد قابل توجهی ایجاد کند. نتیجه نهایی یک دندان درد است.

در مواردی که کشیدن دندان تنها راه حل است، ممکن است دندان از دست رفته با ایمپلنت یا بریج دندان برای حفظ عملکرد جایگزین شود. با جایگزینی دندان از دست رفته، بایت مناسب حفظ می شود و از جابجایی دندان های اطراف جلوگیری می شود. از آنجایی که یک عفونت شدید می تواند بسیار خطرناک باشد، دریافت یک ارزیابی حرفه ای توسط دندانپزشک که بتواند علت دندان درد را عمیق تر بررسی کند، مهم است. اگر عفونت فراتر از فک به سر و گردن گسترش یابد، ممکن است به درمان پزشکی گسترده‌تری از جمله بستری شدن در بیمارستان نیاز باشد.

فرسایش مینای دندان: آنچه باید بدانید

روش کانال ریشه دندان

در اولین ویزیت دندانپزشکی، ممکن است چند روز قبل از انجام عمل ریشه، درمان آنتی بیوتیکی برای شما تجویز شود. در ابتدای عمل، دندانپزشک دندان را با استفاده از یک بند لاستیکی جدا می کند و دندان را به اندازه کافی بیهوش می کند تا در حین انجام عمل از درد جلوگیری شود.

سپس از یک مته برای دسترسی به محفظه پالپ و کانال های مرتبط دندان استفاده می شود. دندانپزشک با استفاده از فایل‌های پین مانند تیتانیوم نیکل انعطاف‌پذیر، طول کانال‌ها و نوک (یا راس) ریشه را با ظرافت (اما به طور کامل) تمیز می‌کند تا تمام آثار عفونت یا زباله‌ها را کاملاً از بین ببرد. این فرآیند با دقت زیادی انجام می شود تا آسیب یا ضربه به رباط ها و استخوان اطراف به حداقل برسد. برای انجام این کار، دندانپزشک ممکن است از ابزارهای اضافی برای اندازه گیری ریشه استفاده کند. این ابزارها ممکن است شامل پرتوهای ایکس دیجیتالی باشد که در مرحله تمیز کردن گرفته شده است، یک اپکس یاب که به عنوان یک کاوشگر الکتریکی برای تعیین محل نوک ریشه و یک میکروسکوپ با بزرگنمایی تا 32 برابر عمل می کند.

سپس دندانپزشک شما دندان را ضد عفونی و مهر و موم می کند. برخی از دندانپزشکان و اندودنتیست ها از نوع خاصی از تفنگ حرارتی برای پر کردن کانال با ماده ای به نام گوتاپرکا استفاده می کنند. گوتاپرکا یک ماده طبیعی، زیست سازگار و ضد باکتری است که در عرض حدود 15 دقیقه ناحیه توخالی را منبسط کرده و می‌بندد. سایر دندانپزشکان و اندودنتیست ها ممکن است از فرآیند باندینگ برای مهر و موم کردن دندان با مواد رزین استفاده کنند. سپس دندانپزشک سوراخ دسترسی کانال را با پر کردن موقت یا دائمی پر می کند.

گاهی اوقات، یک پر کردن موقت در سوراخ مورد استفاده برای دسترسی به ro قرار می گیرد

کانال های دیگر به منظور در نظر گرفتن زمان برای بهبودی. هنگامی که دندان به درستی بهبود می یابد و کانال ریشه موفقیت آمیز تشخیص داده می شود، ترمیم دائمی (مانند پر کردن دندان، پست یا تاج دندان) قرار می گیرد. در طول این مدت، ممکن است برای مدیریت درد و ناراحتی که ممکن است در اثر این عمل ایجاد شود، دارویی دریافت کنید.

هزینه درمان چقدر است؟

در حال حاضر قیمت ها هر روز نوجومتر میشود.توجه داشته باشید که اگر برای درمان نیاز به یک متخصص کانال ریشه باشد، می توانید انتظار داشته باشید که بیشتر از یک دندانپزشک عمومی که درمان ریشه را انجام می دهد، هزینه کنید.

پیدا کردن دندانپزشک مناسب

کانال های ریشه ساده ممکن است توسط دندانپزشک عمومی یا خانوادگی انجام شود. با این حال، اگر کانال آناتومی آنقدری داشته باشد که یافتن آن را دشوار کند، ناوبری یا رسیدن به ریشه ممکن است نیاز به لمس یک متخصص ریشه داشته باشد. اندودنتیست ها دندانپزشکان متخصصی هستند که بر روی اختلالات پالپ دندان تمرکز می کنند و در درمان هایی مانند کانال ریشه تخصص دارند. اندودنتیست ها آموزش های تخصصی تری را پشت سر می گذارند و سال ها تجربه بیشتری دارند. همچنین برای دندان هایی که بیش از یک کانال دارند، مانند دندان های آسیاب، متخصص اندودنتیست توصیه می شود.

بخوانید:مال اکلوژن دندان ها

مزایای درمان امروز

تکنولوژی ابزارهای دندانپزشکی امروزی منجر به پیشرفت های انقلابی در درمان شده است. به عنوان مثال، اندودنتیست ها و دندانپزشکان گذشته باید مسیر خود را از طریق آناتومی دندان احساس می کردند تا کانال های کوچکی را که بافت پالپ را در خود جای می دهند، پیدا کنند. امروزه استفاده از میکروسکوپ به دندانپزشکان این امکان را می دهد تا حتی پیچیده ترین آناتومی را به راحتی طی کنند.

سوزن اولتراسونیک: در گذشته، حذف فایل‌های شکسته از ریشه بسیار دشوار بود و در برخی مواقع منجر به از دست رفتن دندان در حال درمان می‌شد. امروزه، ممکن است از یک سوزن اولتراسونیک برای فرستادن ارتعاش از کانال به فایل شکسته برای حذف آن استفاده شود.

لیزر آبی: استفاده از لیزر در اندودنتیکس به تازگی شروع به اوج گرفتن کرده است. اندودنتیست یا دندانپزشک ممکن است با استفاده از لیزر آب با محلول بلیچینگ دندان را ضدعفونی کند. فناوری دندانپزشکی لیزری هنوز در این زمینه جدید در حال توسعه است، اما استفاده از لیزر آبی نویدبخش است.

مقالات زیر را هم بخوانید:

فرسایش مینای دندان: آنچه باید بدانید

دندان درآوردن دندان ها به طور معمول در حدود شش ماهگی ظاهر می شوند.

6 درمان برای دندان قروچه (براکسیسم)

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x