سبک زندگیکودک

چرا مدفوع کودک من سبز است

پی پی کودک و نوزاد مدفوع سبز ممکن است به دلیل رژیم غذایی کودک، عدم تحمل غذایی یا عفونت ایجاد شود
اگر مدفوع کودک شما رنگی متفاوت از رنگ قهوه ای یا خرمایی معمولی که ما از مدفوع انتظار داریم، نگران باشید. مدفوع سبز احتمالاً رایج ترین این انحرافات مدفوع است.

پزشکان اطفال تماس‌های تلفنی نگران‌کننده زیادی را از والدین در مورد مدفوع سبز رنگ نامناسبی که نوزادشان تولید کرده است دریافت می‌کنند. با این حال، مدفوع سبز معمولاً یک مسئله پزشکی جدی نیست. در عوض، اغلب به دلیل رژیم غذایی کودک شما یا یک عفونت خفیف است.

خوشبختانه، مدفوع سبز بسیار رایج است و یک تنوع طبیعی از رنگ مدفوع است. اگرچه مدفوع سبز می تواند نشان دهنده بیماری باشد، اما تقریباً هرگز دلیلی برای وحشت نیست.

در مورد اینکه سبز شدن مدفوع نوزادتان به چه معناست، چه چیزی باعث مدفوع سبز می شود و اگر متوجه سبز شدن مدفوع او شدید چه کاری انجام دهید بیشتر بدانید.

مدفوع سبز چیست؟

ممکن است شما را شگفت زده کند، اما مدفوع سبز در واقع یک تغییر رنگ مدفوع معمولی است. همانطور که آکادمی اطفال آمریکا (AAP) توضیح می‌دهد، «رنگ‌های مدفوع معمولی هر رنگ قهوه‌ای، خرمایی، زرد یا سبز است».

وقتی مدفوع سبز به دلیل چیزی غیرعادی ایجاد می شود، معمولاً هیچ چیز نگران کننده ای نیست. بیشتر موارد مدفوع سبز ناشی از چیزی است که کودک شما خورده است، ویتامین یا دارویی که مصرف کرده است، یا ناراحتی شکمی که منجر به اسهال شده است.

مدفوع سبز رنگ به ویژه در نوزادان و نوزادان شایع است، اگرچه کودکان نوپا و بزرگتر نیز ممکن است گاهی اوقات مدفوع سبز را تجربه کنند. طبیعی است که هم نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند و هم با شیشه شیر، مدفوع سبز رنگ داشته باشند، اگرچه ممکن است بیشتر برای کسانی که شیر خشک می‌نوشند رخ دهد.
علائم

بالا بردن هوش کودکان در 7 مرحله

مدفوع سبز ممکن است خود به خود اتفاق بیفتد یا با علائم خاصی همراه باشد که همراه با ناراحتی معده است:

مدفوع سبز رنگ نیز ممکن است با مدفوع شل همراه باشد، مانند اسهال
مدفوع معمولی ممکن است گاهی سبز به نظر برسد. سبز یک تغییر رنگ طبیعی مدفوع است
گاهی اوقات، مدفوعی که سیاه به نظر می رسد ممکن است در واقع سبز تیره باشد
علل

دلایل زیادی برای ایجاد مدفوع سبز در نوزادان و کودکان نوپا وجود دارد و به ندرت نشان دهنده یک مشکل جدی پزشکی است. معمولاً به دلیل چیزی است که کودک شما خورده است، عدم تحمل غذایی یا عفونت، مانند حشره معده.

کودکان در همه گروه‌های سنی در یک زمان مدفوع سبز را تجربه می‌کنند، اما علل و فراوانی آن بسته به سن کودک شما می‌تواند متفاوت باشد.
در نوزادان

نوزادان و به خصوص نوزادان تازه متولد شده، به احتمال زیاد مدفوع سبز را تجربه می کنند. در اینجا برخی از محتمل ترین دلایل وجود دارد:

اولین مدفوع نوزاد، مکونیوم، سیاه قیری به نظر می رسد، اما ممکن است مایل به سبز نیز به نظر برسد
صفرای اضافی می تواند باعث مدفوع سبز شود
مدفوع نوزادی که با شیر مادر تغذیه می‌شود، در حالی که از مکونیوم به شیر بالغ می‌رود، ممکن است سبز رنگ به نظر برسد.
مدفوع سبز ممکن است نشان دهنده عدم تعادل شیر جلو/شیر عقبی در نوزادانی باشد که با شیر مادر تغذیه می‌شوند، که نتیجه آن این است که کودک شما نسبت به شیر عقب (شیر غلیظ‌تر و چرب‌تر) مقدار بیشتری شیر جلو (شیر آبکی) دریافت می‌کند. اگرچه این می‌تواند باعث ناراحتی شکم شود، اما نشان‌دهنده مشکل تامین شیر یا مشکل شیر شما نیست
مدفوع سبز ممکن است نشان دهنده عدم تحمل یک غذا در رژیم غذایی والدین شیرده باشد، در این حالت، کودک ممکن است ناراحت یا گازدار به نظر برسد.
مدفوع سبز، به ویژه زمانی که با رگه های خون همراه باشد، ممکن است نشان دهنده آلرژی به چیزی در رژیم غذایی والدین شیرده، اولین غذا یا یک ماده شیر خشک باشد.
مارک های خاصی از فرمول مدفوع سبز رنگ تولید می کنند
عفونت های ویروسی یا باکتریایی می توانند باعث ایجاد مدفوع شل و سبز رنگ شوند
زمانی که غذاهای جامد به ویژه سبزیجات سبز را وارد رژیم غذایی کودک خود می کنید، مدفوع کودک شما ممکن است سبز شود.

مراقبت از اولین دندان های کودک

در کودکان نوپا

وقتی کودک نوپا وارد مهدکودک می‌شود و شروع به تعامل با کودکان دیگر می‌کند، احتمال بیشتری دارد که ویروس‌هایی را که می‌تواند باعث اسهال شود، دریافت کند – اغلب، اسهالی که مدفوع شل و آبکی با رنگ مایل به سبز ایجاد می‌کند.
هنگامی که کودک نوپای شما کام خود را باز می کند، ممکن است با غذاهایی مواجه شود که مدفوع او را سبز می کند، مانند اسفناج، سایر سبزیجات سبز و غذاهای حاوی رنگ سبز.
اگر کودک نوپا شما از شیر خشک یا مکمل کودک نوپا استفاده می کند، ممکن است مدفوع او سبز شود
ویتامین ها، به ویژه حاوی آهن، می توانند باعث ایجاد مدفوع سبز شوند
اگر کودک شما در حال بهبودی از ویروس معده است و Pedialyte با طعم انگور مصرف می کند، ممکن است مدفوع سبز روشن را تجربه کند.

در کودکان بزرگتر

همانطور که در مورد نوزادان و کودکان نوپا، کودک بزرگتر شما ممکن است مدفوع سبز رنگ را در نتیجه موارد زیر تجربه کند:

عفونت معده ویروسی یا باکتریایی که باعث اسهال یا ناراحتی معده می شود
مصرف غذاهای سبز رنگ
مصرف داروها یا ویتامین ها

ممکن است مدفوع کودک بزرگتر خود را به اندازه کودک یا کودکان نوپا بررسی نکنید (خدا را شکر برای آموزش گلدان!)، اما می توانید کودک خود را تشویق کنید تا زمانی که هر چیزی در مورد رنگ یا قوام مدفوع او متفاوت است گزارش دهد.

پرچم های قرمز پی پی کودک چه رنگ های مدفوع هستند؟

به گفته AAP، مدفوع سبز تقریباً هرگز باعث نگرانی نمی شود. با این حال، مدفوع سبز، شل یا آبکی اغلب نشان دهنده اسهال است که نیاز به توجه و مراقبت در کودکان در هر گروه سنی دارد.

رنگ های مدفوع وجود دارد که ممکن است نشان دهنده یک مشکل باشد. اگر مدفوع کودک شما سفید، قرمز (به خصوص قرمز روشن) یا سیاه است، باید با پزشک اطفال خود تماس بگیرید. مدفوع این رنگ‌ها ممکن است همیشه مشکل‌ساز نباشد، اما لازم است به پزشک خود اشاره کنید و احتمالاً یک معاینه در مطب پزشک انجام دهید.
رفتار

مدفوع سبز به ندرت نشان دهنده یک اورژانس پزشکی است، اما اگر کودک شما مدفوع سبز دارد و شما احساس نگرانی می کنید، می توانید در ساعات کاری عادی با پزشک خود تماس بگیرید.

معمولاً پزشک به شما اطمینان می‌دهد که مدفوع سبز فرزندتان جای نگرانی ندارد. در برخی موارد، آنها می خواهند برای رد هر گونه نگرانی پزشکی دیگر، ملاقاتی را با فرزند شما برای معاینه پزشکی برنامه ریزی کنند.

اگر کودک شما بسیار بیمار است و همچنین مدفوع سبز رنگ دارد، نباید در تماس فوری با پزشک خود، در ساعات پایانی کاری، یا درخواست مراقبت های پزشکی اورژانسی درنگ کنید. به عنوان مثال، مدفوع سبز رنگ که با اسهال همراه است می تواند نشان دهنده یک بیماری ویروسی یا باکتریایی باشد.

اگر فرزند شما چندین روز مدفوع شل و سبز رنگ داشته باشد، ممکن است در نتیجه بیماری خود دچار کم آبی شود. اکثر موارد کم آبی را می توان با آب رسانی به کودک خود برطرف کرد، اما اگر کودک شما نیز به شدت بی حال عمل می کند یا به سختی بیدار می شود، ممکن است برای کم آبی خود به مراقبت های پزشکی نیاز داشته باشد.
تغییرات رژیم غذایی

اکثر موارد مدفوع سبز نیازی به درمان ندارند زیرا مدفوع سبز رنگ یکی از انواع متداول مدفوع طبیعی است. اگر مدفوع سبز فرزند شما ناشی از چیزی است که خورده است (مانند یک غذای سبز رنگ) یا ویتامین یا دارویی که مصرف کرده است، لازم نیست آن را از رژیم غذایی او صرفاً برای تغییر رنگ مدفوع حذف کنید.

با این حال، اگر آن غذا، ویتامین یا دارو به طریق دیگری آنها را آزار می دهد، مانند ایجاد گاز یا ناراحتی های دیگر، می توانید آن را حذف کنید.

درمان طبیعی عفونت سینوسی در کودکان

اگر مدفوع سبز کودک شما با ناراحتی جسمی همراه است، ممکن است زمان مداخله فرا رسیده باشد. مثلا:

اگر کودکی که از شیر مادر تغذیه می‌کنید مدفوع سبز و کف‌آلود همراه با گاز و تف کردن دارد، ممکن است دچار عدم تعادل شیر جلو/شیر عقبی یا عدم تحمل غذایی یا آلرژی باشد. اگر این مسائل باعث ناراحتی کودک شما می شود، می توانید با کمک پزشک یا مشاور شیردهی آنها را برطرف کنید.
اگر شیر خشک کودک شما باعث مدفوع سبز رنگ می شود، این به خودی خود مشکلی نیست، اما اگر او نیز ناراحتی معده دارد، می توانید با پزشک خود در مورد تغییر مارک شیر خشک صحبت کنید.
اگر کودک شما بیماری یا ناراحتی معده ای دارد که باعث مدفوع شل و سبز رنگ می شود و همچنین احساس ناخوشی می کند، می توانید با پزشک خود در مورد درمان بیماری یا مشکلات معده او صحبت کنید. همچنین ممکن است نیاز به آبرسانی مجدد به آنها داشته باشید، اگر آنها دچار کم آبی شده اند.

 

سخنی از Verywell

اگرچه مدفوع سبز یک تنوع رایج از رنگ مدفوع است، اما بسیار کمتر از مدفوع قهوه ای یا خرمایی است، بنابراین اگر کودک شما مدفوع سبز داشته باشد، منطقی است که نگران باشید. با این حال، خوشبختانه، مدفوع سبز معمولاً نشانه‌ای از یک نگرانی جدی پزشکی نیست. اغلب، آنها فقط نشان می دهند که کودک شما غذای سبز خورده است (یا والدین شیرده این کار را انجام داده اند)، آنها دچار عدم تحمل غذایی یا عفونت ویروسی یا باکتریایی هستند که باعث ناراحتی های شکمی شده است.

اگر سؤالی در مورد مدفوع کودک خود دارید یا مطمئن نیستید که مدفوع سبز کودک شما نیاز به درمان دارد یا خیر، حتماً برای مشاوره با متخصص اطفال آنها تماس بگیرید.

اگر متوجه مدفوع سبز در کودک خود شدید، نفس عمیق بکشید. اگر آنها مانند خود عادی خود رفتار می کنند، بعید است که چیزی اشتباه باشد. با این حال، معاینه مجدد با پزشک مشکلی ندارد – این همان چیزی است که آنها آنجا هستند.

اگر مشکلی برای کودک شما به نظر می رسد یا به نظر می رسد که او ناخوشایند است، دریغ نکنید که فوراً با پزشک خود تماس بگیرید، یا به مراقبت های فوری یا اورژانس محلی خود مراجعه کنید. در مورد مسائل پزشکی با فرزندتان همیشه با غریزه والدین خود رفتار کنید.

خوشبختانه، در حالی که اکثر ما اولین باری که مدفوع سبز فرزندمان را می‌بینیم نفس نفس می‌زنیم، به نظر می‌رسد که تمیز کردن یک یا دو مدفوع سبز رنگ (یا بیشتر) تنها یکی از ناخوشایندترین کارهای پدر و مادر بودن است – اگرچه بسیار رایج است.

بخوانید:آیا کودکانی که در ماه‌های خاصی به دنیا می‌آیند، میزان موفقیت بالاتری دارند؟

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Salahaladin
Salahaladin
1 سال قبل

ممنون از مقالات خوبتون.

احسان نوری
احسان نوری
1 سال قبل

کودک من امروز پی پی ش سبز بود چه کنم؟!!

دکمه بازگشت به بالا
2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x