بهداشتدندانسبک زندگی

دندان حیوانات علف خوار

دندان یک اسبدندان های گیاهخواران، گوشتخواران و همه چیزخواران

همه حیوانات دارای دندان هایی هستند که برای خوردن انواع خاصی از غذاها سازگار است.

به عنوان مثال، علفخواران، چون گیاهخوار هستند، دندان های آسیاب محکم و صافی دارند که برای ساییدن برگ ها و دندان های نیش کوچک یا دندان نیش ندارند.

گوشتخواران، گوشت خواران، دندان های نیش بسیار مشخصی برای پاره کردن گوشت، همراه با تعداد محدودی دندان آسیاب دارند.

همه چیزخواران به دلیل اینکه هم گوشت و هم گیاه می خورند، ترکیبی از دندان های جلویی تیز و دندان آسیاب برای آسیاب کردن دارند.

 

دندان حیوانات گیاه خوار

گیاهخواران دارای دندان هایی هستند که برای خوردن گیاهان بسیار تخصصی هستند. از آنجایی که مواد گیاهی اغلب به سختی تجزیه می شوند، مولرهای گیاهخواران پهن تر و صاف تر هستند و برای آسیاب کردن غذا و کمک به هضم غذا طراحی شده اند.

دندانهای گیاهخوار برای پاره کردن گیاهان تیز هستند، اما ممکن است در فک بالا و پایین وجود نداشته باشند.

گوزن دم سفید نمونه کاملی از گیاهخواری است که فقط دارای دندانهای ثنایای پایینی و فک بالایی سفت است که به پاره شدن گیاهان کمک می کند.

بسیاری از حیوانات، مانند اسب و گاو، آرواره هایی دارند که می توانند به پهلو حرکت کنند. فیل ها گیاه خوار هستند و دندان های ثنایای آن ها برخلاف سایر حیوانات است.

اگرچه ممکن است عجیب به نظر برسد، عاج در واقع یک دندان، یک ثنایا است که به نوع دیگری از ابزار تبدیل شده است که اغلب برای دفاع از آن استفاده می شود.
بخوانید:آیا دندان استخوان است!

دندان حیوانات گوشت خوار

گوشتخواران مجموعه ای از دندان ها دارند که با گیاهخواران بسیار متفاوت است. این منطقی است، زیرا آنها رژیم غذایی متفاوتی نیز دارند. یک گوشتخوار از دندان های خود برای کشتن یک طعمه قبل از خوردن استفاده می کند.

دندانهای نیش نوک تیز و دندانهای نیش تیز هم برای ناتوانی و هم برای خوردن غذا طراحی شده اند. دندان نیش را می توان به راحتی تشخیص داد، زیرا این دندان بلندتر و نوک تیز است که در دو طرف دندان های ثنایا قرار دارد.

تعداد دندان های آسیاب کمتر از سایر حیوانات است، عمدتاً به این دلیل که بیشتر کار توسط دندان های جلوی دهان انجام می شود.

در حالی که وجود دندان نیش تضمین کننده گوشتخوار بودن حیوان نیست، اما نشان دهنده این است که گوشت بخشی از رژیم غذایی است.

بخوانید:اسم و معنی دیگر دندان نیش که به آن دندان کاسپید یا چشم نیز می‌گویند و کشیدن دندان نیش از فک بالا و پایین

دندان حیوانات همه چیز خوار

انسان ها همه چیزخوار هستند، به این معنی که ما غذاهای مختلفی از جمله گوشت و مواد گیاهی می خوریم. یک نگاه سریع به دندان های خود به شما حسی از تنوع شکل و اندازه دندان هایی که یک همه چیزخوار می تواند داشته باشد، می دهد.

دندان های انسان دقیقاً نشان دهنده چیزی نیست که در دهان همه چیزخواران خواهید دید. هر حیوان همه چیزخوار دارای دندان هایی است که به طور خاص با رژیم غذایی این حیوانات سازگار است.

گفته می شود حیواناتی مانند انسان با دندان هایی که از دندان های آسیاب خود برای ساییدن و از دندان های آسیاب و دندان نیش برای دریدن یا پارگی استفاده می کنند دارای دندان های هترودنتی هستند.

هر دندان برای نقش خاصی در پردازش غذای خورده شده طراحی شده است. دندان های همودونت که در اکثر خزندگان همه چیزخوار یافت می شود، زمانی اتفاق می افتد که دندان ها همگی اندازه و شکل نسبتاً یکسانی داشته باشند.

این دندان ها بیشتر برای تهیه غذا استفاده می شوند تا برای پردازش آن غذا؟

 

برخی از حیوانات به دندان هایی مجهز هستند که برای مصرف یک رژیم غذایی خاص مناسب است.

گوشتخواران، گیاهخواران و همه چیزخواران ممکن است در اندازه و شکل دندان ها همپوشانی داشته باشند، اما نگاه کردن به تمام دندان های فک به شما ایده خوبی در مورد انواع غذایی که هر حیوان به آن متکی است می دهد.

تنها با نگاه کردن به جمجمه و قرار گرفتن دندان ها می توان حیوان را شناسایی کرد.

پایان

 

دندانپزشک حیوانات کیست/برسی انواع بیماری های دندانی حیوانات/دامپزشک

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x