دسته‌بندی نشدهسرگرمی یاینار

دانلود و نقد و بررسی پینوکیو گیلرمو دل تورو

پینوکیو گیلرمو دل تورو (Guillermo del Toro’s Pinocchio)

کارگردان :

گیلرمو دل تورو، مارک گوستافسون

بازیگران :

 کریستوف والتز، دیوید بردلی، یوان مک گرگور

معرفی انیمیشن :

 

در ایتالیا در طول جنگ جهانی دوم ،ژپتو بیست سال پس از اینکه پسرش کارلو را در اثر بمباران هوایی در طول جنگ بزرگ از دست داد ، در یک خشم بزرگ، درخت کاج کاشته شده را به یاد کارلو قطع می کند و از آن برای ساختن یک پسر چوبی استفاده می کند.

شب The Wood Sprite عروسک را زنده می کند و او را پینوکیو تعمید می دهد و سباستین جی کریکت ساکن درخت کاج را مأمور می کند تا او را از نظر اخلاقی راهنمایی کند و به سباستین وعده می دهد که در ازای آن در حالی که در درون او زندگی می کند آرزویی داشته باشد.

ژپتو با یک پینوکیوی زنده از خواب بیدار می شود، اما وحشت زده می شود و از شیطنت های او خسته می شود، در نتیجه پودستای دهکده به ژپتو دستور می دهد که پینوکیو را به مدرسه بفرستد.

در راه، پینوکیو توسط شومن کنت ولپ و میمونش اسپازاتورا رهگیری می شود و پینوکیو را به سیرک خود می آورند.

ژپتو برای بازگرداندن پینوکیو از راه می رسد و در نتیجه درگیری بین او و ولپ رخ می دهد که با برخورد مرگبار پینوکیو توسط کامیون پودستا به پایان می رسد.

در زندگی پس از مرگ، او با مرگ خواهر وود اسپرایت ملاقات می کند که به پینوکیو توضیح می دهد که او جاودانه است و وقتی ساعت شنی خالی می شود او را زنده می کند.

مرگ هشدار می دهد که هر چه بیشتر بمیرد، زمان بیشتری را در زندگی پس از مرگ سپری خواهد کرد.

پس از بازگشت به قلمرو فانی، پینوکیو تصمیم می‌گیرد با اجرای برنامه در سیرک برای جپتو پول به دست بیاورد و همچنین از سربازی توسط پودستا اجتناب کند.

در تلاش برای بازگرداندن خود به عنوان ستاره سیرک، یک اسپازاتورا حسود به پینوکیو نشان می دهد که ولپ او را از پولی که به دروغ قول داده به پدرش می فرستد، فریب می دهد.

با شنیدن این حرف، ولپ به طرز شرورانه ای اسپازاتورا را شکست می دهد و پینوکیو را ناراحت می کند. برای خرابکاری ولپ، پینوکیو آهنگی را اجرا می کند که بنیتو موسولینی را به سخره می گیرد در حالی که او حضور دارد.

موسولینی پینوکیو را اعدام کرد و سیرک را سوزاند.

در زندگی پس از مرگ، مرگ به پینوکیو هشدار می دهد که در حالی که او جاودانه است، عزیزانش جاودانه نیستند. پس از احیا، پینوکیو می بیند که توسط پودستا به یک کمپ بوت می رود ، جایی که پسران دیگر برای جنگیدن در جنگ آموزش می بینند.

پینوکیو با پسر پودستا، کندلویک ، دوست می شود که هم در ابتدا پینوکیو را مورد آزار و اذیت قرار می داد و هم می ترسد پدرش را ناامید کند. پس از اینکه یک بازی تمرینی بین دو تیم به رهبری پینوکیو و کندلویک با نتیجه مساوی به پایان رسید، پودستا به کندلویک دستور داد که به پینوکیو شلیک کند.

کندلویک امتناع می کند و در مقابل پدرش می ایستد. سپس اردوگاه آموزشی توسط هواپیماهای متفقین بمباران می شود و پودستا کشته می شود، در حالی که کندلویک و پسران دیگر فرار می کنند.

پینوکیو توسط ولپ دستگیر می‌شود، که سعی می‌کند او را به انتقام از بین بردن حرفه‌اش بسوزاند. اسپازاتورا پینوکیو را نجات می دهد و در نتیجه ولپ در کنار پینوکیو و اسپازاتورا در حین مبارزه با میمون از صخره ای کنار دریا سقوط می کند و جان خود را از دست می دهد.

پینوکیو و اسپازاتورا که در دریا گم شده اند توسط سگ ماهی غول پیکر بلعیده می شوند . در داخل شکم هیولا، پینوکیو و اسپازاتورا ژپتو و سباستین را پیدا می‌کنند که در طول جستجوی پینوکیو آنها را نیز بلعیده بودند.

به لطف ایده سباستین، پینوکیو دروغ می گوید تا بینی خود را به یک شاخه بزرگ تبدیل کند، بنابراین پلی را تشکیل می دهد که از سوراخ دمنده هیولا خارج می شود. هنگامی که هیولا تلاش می کند دوباره آنها را بخورد، آنها فرار می کنند، پینوکیو با انفجار یک مین دریایی، خود را قربانی می کند.

پس از ملاقات دوباره با مرگ، پینوکیو خواستار فرستادن زودهنگام برای نجات جپتو از غرق شدن می شود. مرگ به او هشدار می دهد که انجام این کار او را فانی می کند، اما پینوکیو برای بازگشت ساعت شنی را می شکند و در حالی که پدرش را نجات می دهد غرق می شود.

وود اسپرایت دوباره نزد ژپتو و سباستین عزادار ظاهر می‌شود که از آرزوی او برای احیای پینوکیو استفاده می‌کند.

پینوکیو با پدرش، سباستین و اسپازاتورا به خانه بازمی گردد تا به عنوان یک خانواده با هم زندگی کنند. پینوکیو که بیشتر از همه ی عزیزانش زندگی می‌کند، تصمیم می‌گیرد تا زمانی که زمانش فرا برسد، به دنیا سفر کند.

نقد و بررسی انیمیشن :

عروسک های پینوکیو

 

خود عروسک‌ها به سادگی باشکوه بودند و به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که انیمیشن را منعکس می‌کنند:

با حسی از حیرت کودکانه ساخته شده‌اند که با هنرمندانه عمیق و حسی بالغانه از جزئیات و مراقبت زنده شده است. اینها ارقامی هستند که من دوست دارم روی یک میز مطالعه کنم. اگر این انیمیشن را ندیده بودم، حتی نمی توانستم رویای دیدن آنها را به این شکل زنده کنم. عروسک‌های پینوکیو بی‌نقص، به‌طور استثنایی طراحی و ساخته شده‌اند و برای هر بیان جدید و نقطه داستانی دوباره ساخته می‌شوند.

دو نمونه مورد علاقه من زمانی است که جپتو برای یافتن پینوکیو سفر می کند، تمام صورتش درهم و چشمانش سیاه است. و وقتی پینوکیو در حال اجراست، خسته است اما لبخند بازیگری می‌زند. من حیرت زده ام که چگونه سازندگان فیلم توانستند از زبان بدن برای بیان احساسی کامل به سباستین کریکت و ارواح، سه شخصیت اصلی که چهره های عادی برای ارتباط بصری ندارند، استفاده کنند.

یکی از عناصر شخصیت مورد علاقه من این بود که قلب پینوکیو به عنوان سوراخی طراحی شده بود که تبدیل به خانه می شود. ایده طراحی درخشان زمانی کامل می شود که آن سوراخ با گرمای سباستین روشن شود. همچنین به عنوان شاخصی از رشد پینوکیو در طول فیلم عمل می کند، زیرا محتوای قلب پینوکیو به معنای واقعی کلمه به دلیل ارتباط او با سباستین تکامل می یابد. خانه در قلب همچنین نمونه بارز این است که چگونه طراحی شخصیت فیلم با مضامین داستان پیوند می خورد زیرا این طراحی ذاتاً بر نقاط قوت منحصر به فرد بدن طبیعی پینوکیو تأکید دارد.

لحن پینوکیو گیلرمو دل تورو

 

من عاشق این هستم که چگونه بسیاری از انیمیشن ها برای بچه ها و بزرگسالان به روش های کاملاً متفاوت خوب پخش می شود. من عاشق شوخی‌های احمقانه بودم، حتی زمانی که آنها همیشه برای من مناسب نبودند، زیرا بسیار مهم است که این فیلم برای بچه‌ها قابل دسترس باشد.

بچه‌هایی که آن را تماشا می‌کنند ممکن است به اندازه پینوکیو که وارد فیلم می‌شود نادان باشند، اما بعد از آن این درس‌ها را با او از طریق انیمیشن یاد می‌گیرند. به این ترتیب، انیمیشن شبیه به یک فیلم کلاسیک دیزنی مانند تارزان عمل می کند . در هر دو انیمیشن، تفسیر معناداری درباره تاریکی جهان در تار و پود فیلم گنجانده شده است.

نقد و بررسی سریال ملکه شارلوت

دانلود و نقد و بررسی فیلم درباره زمان

نقد و بررسی فیلم اشتباه من

برخی از شوخی های کودکانه من را شگفت زده کرد، اما فکر می کنم این نقطه قوت انیمیشن است. این کار عالی را برای جذب مخاطبان متعدد انجام می دهد. هیچ وقت آنقدر بچه نیست که آزاردهنده باشد، بیشتر به من یادآوری کرد که “اوه بله، بچه ها این را می بینند و اوقات خوبی هم دارند، به روشی کاملاً متفاوت.” این روش هوشمندانه ساخت فیلم های چهار ربعی برای هر مخاطب است. اما مطمئناً GDT این کار را نکرد تا باکس آفیس خود را به حداکثر برساند، او این کار را کرد زیرا به بچه‌ها هم اهمیت می‌دهد و او پتانسیل جهانی این داستان را درک می‌کند.

جدیت پینوکیو همچنین آن را به یکی از خفن‌ترین فیلم‌های دل تورو تبدیل می‌کند (طعنه‌آمیز برای فیلم پسر درختی). و طبق معمول برای فیلمساز چیره دست، به دلیل عمقصداقت دل تورو، فوق العاده عمل می کند . جدیتی که او با آن اوج و فرودهای واقعی تجربیات انسانی را در داستان خارق‌العاده می‌پیوندد، به پیام‌ها اجازه می‌دهد تا قدرتمندانه منتشر شوند، زیرا با صداقت عاطفی واقعی همراه هستند.

پیام جهانی پینوکیو

 

من فکر می کنم یکی از جالب ترین چیزها در مورد این نسخه این است که آنها چگونه به جنبه “پسر واقعی” داستان کلاسیک پینوکیو نزدیک می شوند . بله، او فانی می شود، اما نه، او بدن گوشتی و خونی نمی گیرد. با توجه به نحوه برخورد با بدن چوبی او در طول فیلم، فکر می کنم این تفسیری است بر ادراک از خود و درک جهان از ما.

پینوکیو هرگز نیازی ندارد که شخص دیگری “شدن” شود. او برای تکمیل قوس شخصیت خود نیازی به یک دگرگونی پری جادویی ندارد. او همانی است که هست و با بقیه فرق دارد و این وضعیت واقعیت اوست. اما بدن او به او قوت های منحصر به فردی می دهد، جهان می آموزد که او را بپذیرد، و او با هدایایی که در بدو تولد توسط پدرش به او داده شد، خودشکوفایی می کند.

پینوکیو فیلم را با آرزوی اینکه می‌توانست مانند دیگران باشد شروع می‌کند، اما در عین حال به افسر پودستا نیز می‌گوید که بدنش از گوشت ساخته شده است. من فکر می کنم این یک احساس عمدا پیچیده از دیگری بودن خودآگاه است. او ظاهراً متفاوت است، اما خود را مانند دیگران انسان می بیند. این به طور جهانی برای هر کسی که تا به حال یک اقلیت اجتماعی بوده است قابل استفاده است: آسیب های جسمی، رنگ پوست، فرهنگ خانواده، شکل بدن، و غیره… پینوکیو نماینده هر اقلیت در یک زمان است.

با انجام ندادن دگرگونی سنتی، پیام جدید واضح است: «برای جا افتادن نیازی به جذب در اکثریت ندارید. برو زندگی خوبی داشته باش و با هدایای بی نظیرت از دنیا نهایت استفاده رو ببر. همه ما می توانیم آزادی، خوشبختی و عشق را با این که هستیم داشته باشیم. قلب خوب تنها عنصر جهانی است که اهمیت دارد. برای اینکه مثل همه اطرافیانتان باشید نیازی به تغییر ندارید. با آموختن اینکه خودت باشی، با آن سازگاری پیدا می کنی.»

همانطور که خود گیلرمو دل تورو گفت:

برای من، مقابله با این ایده که شما باید به یک کودک گوشت و خون تبدیل شوید تا یک انسان واقعی شوید، ضروری است. تنها چیزی که برای انسان بودن نیاز دارید این است که واقعاً مانند یک انسان رفتار کنید، می دانید؟ من هرگز باور نکرده‌ام که برای به دست آوردن عشق، دگرگونی [باید] خواست».

پایان پینوکیو

 

من فیلم را با یک سوال غم انگیز ترک کردم: چه کسی اکنون تعمیرات پینوکیو را انجام می دهد؟ اما بعد متوجه شدم پینوکیو یاد گرفتن مستقل بودن و مراقبت از خودش، معادل بزرگسالی است. در بالای تمام لایه‌های درخشان دیگر مضامین، لحن‌ها، سبک‌ها و ژانرها، این پایان نشان می‌دهد که پینوکیو گیلرمو دل تورو نیز داستانی است که به سن بلوغ می‌رسد. در این زمان کوتاه، ما سفری کامل از تولد تا بزرگسالی را با تمام درد، شادی، عشق و مسئولیتی که در این راه به وجود می‌آید، انجام می‌دهیم.

پایان همچنین باعث شد به مرگ حیوانات خانگی و عزیزان فکر کنم. می‌دانی که این اتفاق می‌افتد، و تقریباً می‌دانی چه زمانی در راه است، و همیشه دردناک است. اما همچنان زمانی را که در اختیار داشتید جشن می گیرید و همچنان که در زندگی به جلو می روید، عشق خود را به آنها حفظ می کنید. این بخشی طبیعی از زندگی است و پینوکیو با تلفات دوستانش کنار می آید و به تجربه آموخته شده ما در بزرگسالی بسیار صادق است و برای بچه ها نیز درس قدرتمندی است. پینوکیو در کنار کودکی که در ابتدای فیلم با او ملاقات می کنیم، در پایان فیلم به بلوغ کامل رسیده است. او در واقع ما هستیم.

به طور کلی، اینها تنها تعدادی از افکار من هستند. من خیلی چیزهای بیشتری دارم که می‌توانم بگویم، اما انیمیشن واقعاً خودش می تواند صحبت کند. امیدوارم با شما نیز صحبت کند.

دانلود پینوکیو گیلرمو دل تورو با زیرنویس فارسی

 

بخشی از نظرات از تماشای این انیمیشن زیبا :

1.پینوکیو گیلرمو دل تورو به دلیل مهارت فوق العاده اش در ساخت این عروسک های مینیاتوری استاپ موشن شگفت انگیز است.

2.اگر فاشیسم دنیای واقعی این جهان را منفجر نکند، من پینوکیو گیلرمو دل تورو را به دلیل ارتباط، ماهیت دست ساز و تعادل کلی آن از هوس و واقع گرایی به نسل های آینده نشان خواهم داد.

3.حتی در رده‌های پر بار اسکار، «پینوکیو» دل تورو به طبقه‌بندی خاص خود تعلق دارد: برداشتی تازه از یک داستان آشنا با حسن نیت از حساسیت‌های گوتیک فیلمساز.

4.چرخش گیلرمو دل تورو و مارک گوستافسون روی آن مطمئن می‌شود که روی شما تأثیر می‌گذارد و مهمتر از همه، باعث می‌شود به زیبایی زندگی و اتفاقات بعدی فکر کنید.

شما چه نظری دارید؟ نظرات خودتان را درباره تماشای این انیمیشن برایمان بنویسید.

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x