اقتصاد یاینارجهان

برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در یک نگاه / برجام ایران

بازگشت ایران به برجام

برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)

یک توافقنامه مفصل 159 صفحه ای با پنج پیوست است که توسط ایران و چین، فرانسه، آلمان، روسیه، بریتانیا و ایالات متحده (گروهی موسوم به 1+5) به دست آمده است. ) در 14 جولای 2015.

این توافق هسته ای با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد در 20 ژوئیه 2015 تایید شد.

پایبندی ایران به مفاد مرتبط هسته ای برجام توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) طبق الزامات معین مندرج در این توافق تایید می شود.

در زیر خلاصه ای از جدول زمانی، اجزای کلیدی و وضعیت فعلی توافق چند ساله آورده شده است.

جدول زمانی برای اجرا

  • 14 جولای 2015،  روز نهایی سازی: انعقاد توافقنامه. روز نهایی شدن، ایران و ایالات متحده را تحریک می کند تا روند بررسی داخلی برجام را آغاز کنند. ایران همچنین اطلاعات لازم را در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار می‌دهد تا آژانس بتواند تحقیقات خود را درباره فعالیت‌های گذشته مرتبط با توسعه سلاح‌های هسته‌ای تکمیل کند.
  • 18 اکتبر 2015، روز پذیرش: 90 روز پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در تایید توافق (20 ژوئیه 2015). روز تصویب، ایران و 1+5 را وادار می‌کند تا اقداماتی را انجام دهند (که در زیر به آنها اشاره شده است) برای اجرای کامل برجام.
  • 16 ژانویه 2016،  روز اجرا : آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گواهی می‌دهد که ایران گام‌های کلیدی را برای محدود کردن برنامه هسته‌ای خود برداشته و نظارت بیشتری را اعمال کرده است. گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد روز اجرا باعث کاهش تحریم‌های آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل می‌شود.
  • اکتبر 2023، روز انتقال:  هشت سال پس از روز تصویب (یا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به جمع‌بندی گسترده‌تر خود در مورد برنامه هسته‌ای ایران، هرکدام زودتر برسد). روز انتقال باعث می‌شود که سازمان ملل محدودیت‌های موشکی را لغو کند، ایران به دنبال تصویب پروتکل الحاقی خود، اتحادیه اروپا برای خاتمه تمام تحریم‌های هسته‌ای باقی‌مانده، ایالات متحده برای حذف برخی نهادها از فهرست تحریم‌ها، و ایالات متحده به دنبال لغو قانونی برخی تحریم‌ها باشد. .
  • اکتبر 2025، روز پایان کار:  ده سال پس از روز فرزندخواندگی. روز پایان، قطعنامه 2231 پایان می یابد و شورای امنیت پرونده هسته ای ایران را می بندد.

نقض برجام تا به امروز

علیرغم پایبندی تایید شده ایران به توافق، ایالات متحده به طور یکجانبه از برجام در 8 می 2018 خارج شد و متعاقباً تمامی تحریم های ایالات متحده علیه ایران را که بر اساس این توافق لغو شده بود، مجدداً اعمال کرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا، مفاد غروب برجام و عدم پاسخگویی به برنامه موشکی بالستیک ایران را از جمله انگیزه خروج از این توافق ذکر کرد. ایالات متحده هیچ مدرکی مبنی بر عدم پایبندی ایران به توافق را در زمان خروج از آن ذکر نکرد و ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا به توافق کامل پایبند بود.

در ماه مه 2019، ایالات متحده همچنین لغو معافیت‌های تحریمی تعیین‌شده برای پروژه‌های هسته‌ای مشارکتی مشروح در برجام، از جمله انتقال اورانیوم غنی‌شده به خارج از ایران، انتقال و ذخیره‌سازی آب سنگین به خارج از ایران، و ساخت نیروگاه‌های اضافی را اعلام کرد . واحدهای راکتور در راکتور اتمی بوشهر.

دولت ترامپ

در آن زمان متعهد شد که چندین مورد از معافیت‌های مقرر در توافق هسته‌ای را (به مدت 90 روز) تمدید کند تا امکان ادامه پروژه‌های همکاری هسته‌ای خاص در ایران، از جمله معافیت‌ها برای تبدیل راکتور اراک، تبدیل تاسیسات فردو، راکتور بوشهر فراهم شود. و راکتور تحقیقاتی تهران. با این حال، در طول دو سال، دولت ترامپ تمام معافیت‌ها را برای پروژه‌های هسته‌ای تعاونی به‌جز بهره‌برداری از نیروگاه بوشهر لغو کرد.

ایران در ماه مه 2019 شروع به نقض تدریجی توافق کرد. تهران تصمیم خود برای نقض محدودیت های برجام را به شکست این توافق در ارائه تخفیف تحریم های پیش بینی شده در این توافق و تلویحاً خروج ایالات متحده از این توافق گره زد. ایران همچنان یکی از شرکت‌کنندگان برجام است و می‌گوید در صورت تحقق خواسته‌هایش برای رفع تحریم‌ها، به پایبندی به این توافق بازمی‌گردد.

در زیر خلاصه ای از نقض برجام توسط ایران و همچنین اقدامات اضافی توسط دولت ترامپ برای تضعیف برجام از زمان خروج رسمی ایالات متحده از این توافق مشاهده می شود.
  • نقض اول – 8 مه 2019 : ایران اعلام کرد که دیگر محدود به ذخایر آب سنگین و اورانیوم غنی شده نخواهد بود. برجام ذخایر ایران را از بیش از 130 متریک تن آب سنگین و 300 کیلوگرم گاز هگزافلوراید اورانیوم (UF6) غنی شده تا 3.67 درصد اورانیوم 235 منع می کند. آژانس راستی آزمایی کرد که ایران در تاریخ 1 ژوئیه 2019 از محدودیت ذخیره اورانیوم و در 17 نوامبر 2019 محدودیت آب سنگین را نقض کرده است . از آن زمان، ایران به تولید اورانیوم بیش از حد مجاز ادامه می‌دهد، اما ذخایر آب سنگین آن نوسان داشته است و در برخی مواقع به زیر سقف 130 تن بازگشته است.

  • نقض دوم – 7 ژوئیه 2019 : ایران اعلام کرد از محدودیت 3.67 درصدی غنی سازی اورانیوم 235 تعیین شده توسط برجام فراتر خواهد رفت. در 8 جولای 2019، ایران گزارش داد که غنی سازی اورانیوم تا 4.5 درصد اورانیوم 235 را آغاز کرده است. نقض محدودیت 3.67 درصدی ایران توسط آژانس در 8 ژوئیه 2019 تأیید شد و از آن زمان تاکنون، ایران به غنی‌سازی اورانیوم تا 4.5 درصد ادامه داده است.

  • نقض سوم – 5 سپتامبر 2019 : ایران اعلام کرد که به محدودیت‌های تحقیق و توسعه سانتریفیوژهای پیشرفته که توسط برجام تحمیل شده است، احترام نمی‌گذارد. در 7 سپتامبر 2019، آژانس راستی آزمایی کرد که ایران شروع به نصب سانتریفیوژهای پیشرفته بیش از مقدار مجاز برجام کرده است. در 25 سپتامبر 2019 ، آژانس گزارش داد که ایران شروع به انباشت اورانیوم غنی شده از ماشین های پیشرفته کرده است. ایران به نصب سانتریفیوژهای پیشرفته و تولید اورانیوم غنی شده با استفاده از این ماشین‌های جدید ادامه می‌دهد که هر دو نقض برجام است.

  • نقض چهارم – 5 نوامبر 2019 : ایران اعلام کرد که تکنسین ها غنی سازی اورانیوم 4.5 درصد اورانیوم 235 را در تاسیسات غنی سازی فردو آغاز خواهند کرد. بر اساس برجام، ایران به مدت 15 سال از غنی سازی اورانیوم در فردو منع شده است. آژانس در 6 نوامبر 2019، انتقال گاز اورانیوم از نطنز به فردو را راستی آزمایی کرد. آژانس بین المللی انرژی اتمی از سرگیری غنی سازی اورانیوم در فردو را در 9 نوامبر 2019 تایید کرد . در پاسخ، دولت ترامپ در 18 نوامبر 2019 اعلام کرد که دیگر تحریم های مربوط به تاسیسات فردو ایران را لغو نخواهد کرد. این معافیت در 15 دسامبر 2019 منقضی شد.

  • نقض پنجم – 5 ژانویه 2020 : ایران اعلام کرد که دیگر به هیچ گونه محدودیت عملیاتی برجام متعهد نخواهد بود، اما پایبندی به تعهدات پادمان خود را در این توافق حفظ خواهد کرد. بر اساس گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از آن زمان تاکنون، ایران هیچ اقدام مشاهده‌شده دیگری در نقض توافق انجام نداده است.

مایکل پمپئو

وزیر امور خارجه وقت ایالات متحده، در 27 می 2020 اعلام کرد که ایالات متحده تمام معافیت های تحریمی باقیمانده را که اجازه پروژه های همکاری منع اشاعه در ایران را می دهد، خاتمه خواهد داد. پمپئو گفت معافیت‌های مربوط به تبدیل راکتور اراک، تامین سوخت غنی‌شده برای راکتور تحقیقاتی تهران و صادرات سوخت مصرف‌شده ایران پس از یک دوره شصت روزه منقضی می‌شود، اما تصریح کرد که معافیت شامل حمایت بین‌المللی از رآکتور بوشهر ایران در جای خود باقی خواهد ماند. این معافیت ها در اواخر ژوئیه 2020 منقضی شدند.

قانون جدید هسته ای ایران

در 2 دسامبر 2020، شورای نگهبان ایران قانون جدیدی را تصویب کرد که ایران را موظف می کند تا فعالیت های هسته ای خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. این قانون به صراحت مجموعه‌ای از اقدامات مرحله‌ای را که در ماه‌های پس از تصویب قانون در 23 دسامبر انجام می‌شود، تشریح می‌کند.

بر اساس قانون جدید ، سازمان انرژی اتمی ایران موظف است:

  • فوراً سطح غنی سازی را تا 20 درصد اورانیوم 235 افزایش دهید و سالانه حداقل 120 کیلوگرم سوخت غنی شده 20 درصد ذخیره کنید.

وضعیت: آژانس در ژانویه 2021 تایید کرد که ایران غنی سازی اورانیوم 235 20 درصد را از سر گرفته است. بر اساس گزارش سوم مارس آژانس، ایران 182.1 کیلوگرم اورانیوم غنی شده تا این حد تولید کرده است. ایران همچنین 33.2 کیلوگرم اورانیوم غنی شده تا 60 درصد تولید کرد. ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که غنی‌سازی اورانیوم تا 60 درصد را در ماه آوریل پس از یک اقدام خرابکارانه در تاسیسات غنی‌سازی نطنز آغاز خواهد کرد.

  • افزایش فوری تولید اورانیوم و ظرفیت غنی‌سازی ماهانه ایران حداقل 500 کیلوگرم.
  • در مدت دو ماه، در صورت عدم لغو تحریم‌ها، اجرای پروتکل الحاقی به توافق پادمان جامع ایران را به حالت تعلیق درآورید و پایبندی به مکانیسم‌های نظارتی اضافی را که توسط برجام تعیین شده است، متوقف کنید. پروتکل اضافی و سایر مکانیسم‌های نظارتی به آژانس اجازه می‌دهد تا بازرسی‌هایی را در سایت‌های هسته‌ای اعلام‌نشده در ایران در مدت کوتاهی انجام دهد تا ماهیت منحصراً صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران را راستی‌آزمایی کند.

وضعیت:

در حالی که ایران تبعیت خود از پروتکل الحاقی و سایر مکانیسم های نظارتی ویژه برجام را در 23 فوریه 2021 به حالت تعلیق درآورد، آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران در 21 فوریه درباره توافق دوجانبه ای مذاکره کردند که به آژانس اجازه می دهد به انجام فعالیت های راستی آزمایی ضروری خود برای 3 سال آینده ادامه دهد. ماه ها. این توافقنامه در 24 مه به مدت یک ماه تمدید شد و در 24 ژوئن منقضی شد. ایران برای چندین ماه از دسترسی آژانس بین المللی انرژی اتمی به تجهیزات بازرسی و نظارت بر خدمات نصب شده در ایران بر اساس توافقنامه خودداری کرد. با این حال، در 12 سپتامبر، ایران موافقت کرد که آژانس بین المللی انرژی اتمی به این تجهیزات دسترسی داشته باشد. تهران تکذیب کرددسترسی آژانس به یکی از آن مکان‌ها، کارگاه تولید قطعات سانتریفیوژ کرج، در 26 سپتامبر، با این ادعا که سایت مشمول توافقنامه 12 سپتامبر نیست.

پس از یک ماه اختلاف

بر سر دسترسی به کارگاه کرج، ایران در 15 دسامبر موافقت کرد که به آژانس اجازه دهد تا قبل از پایان دسامبر 2021 دوربین‌ها را در این مرکز نصب کند . در دسامبر 2021، آژانس دوربین‌هایی را برای جایگزینی دوربین‌هایی که از کارگاه کرج خارج شده بودند نصب کرده بود و سایر فعالیت‌های فنی مرتبط را انجام می‌داد.

در ژانویه 2022، ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از قصد خود برای بستن کارگاه کرج و انتقال فعالیت‌های ساخت قطعات سانتریفیوژ به مکانی دیگر در اصفهان هشدار داد. بر اساس گزارش 12 اسفند آژانس بین المللی انرژی اتمی، دوربین ها در کارگاه جدید در 24 دی ماه نصب شده و سایت کرج بسته شده است.

  • ظرف مدت سه ماه، اورانیوم را با حداقل 1000 سانتریفیوژ IR-2m غنی سازی کنید.

وضعیت:

ایران آبشاری متشکل از 164 سانتریفیوژ IR-2m را در نوامبر 2020، قبل از تصویب قانون هسته ای در تاسیسات غنی سازی نطنز نصب کرد. از زمان تصویب این قانون، تا 17 نوامبر 2021، ایران پنج آبشار اضافی متشکل از 174 سانتریفیوژ IR-2m در تاسیسات اصلی غنی سازی نطنز نصب کرده بود که تعداد کل سانتریفیوژهای IR-2m نصب شده در نطنز را به حدود 1034 سانتریفیوژ رساند. .

  • در مدت سه ماه، اورانیوم را با 164 سانتریفیوژ IR-6 غنی سازی و فعالیت های تحقیق و توسعه انجام دهید. ظرف یک سال، تعداد سانتریفیوژها را به 1000 دستگاه IR-6 افزایش دهید.

وضعیت: در 23 فوریه 2021 گزارش شد

که ایران در حال نصب یک آبشار از 135 سانتریفیوژ IR-6 در تاسیسات غنی‌سازی نطنز است که از کارخانه آزمایشی غنی‌سازی سوخت منتقل شده است. بر اساس آخرین گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی که در 3 مارس 2022 منتشر شد، نصب آبشار IR-6 برنامه ریزی شده است اما هنوز شروع نشده است. ایران در حال حاضر اورانیوم غنی شده را از آبشاری متشکل از 164 سانتریفیوژ IR-6 به همراه چند آبشار کوچکتر IR-6 در کارخانه آزمایشی غنی سازی سوخت نطنز جمع آوری می کند که در مجموع به حدود 200 دستگاه می رسد. ایران همچنین دو آبشار از 166 سانتریفیوژ IR-6 را در تاسیسات فردو نصب کرده است، اما تا مارس 2022، تنها یکی از آنها عملیاتی شده است.

  • ظرف مدت پنج ماه، تاسیسات تولید فلز اورانیوم در کارخانه تولید سوخت اصفهان افتتاح شود.

وضعیت: ایران در 6 فوریه

موفق به تولید مقدار کمی فلز اورانیوم طبیعی شد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در 14 آگوست گزارش داد که ایران از 257 گرم اورانیوم تترافلوراید غنی‌شده تا 20 درصد اورانیوم 235 برای تولید 200 گرم فلز اورانیوم غنی‌شده به آن استفاده کرده است. مرحله. در 25 اکتبر، آژانس راستی آزمایی کرد که ایران دو دسته سیلیسید اورانیوم حاوی 0.43 کیلوگرم اورانیوم غنی شده تا 20 درصد تولید کرده است. در ماه سپتامبر، آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش دادایران تقریباً نصب تجهیزات مرحله اول فرآیند سه مرحله‌ای تولید فلز اورانیوم در کارخانه تولید صفحه سوخت اصفهان را تکمیل کرده است. آژانس در گزارش 3 مارس خود تأیید کرد که در حالی که تقریباً کامل شده است، از گزارش سه ماهه قبلی فقط پیشرفت جزئی حاصل شده است. آژانس همچنین مشاهده کرد که مرحله اول فرآیند هنوز تحت آزمایش قرار نگرفته است.

ایران معتقد است که تمام فعالیت‌های آغاز شده بر اساس قانون جدید، همراه با سایر نقض‌های برجام، در صورت لغو تحریم‌ها، کاملاً قابل برگشت هستند.

تلاش اسنپ بک ایالات متحده (2020)

کمپین فشار حداکثری دولت ترامپ در 20 اوت 2020 زمانی که پمپئو نامه ای به دبیرکل سازمان ملل متحد آنتونیو گوترش و سفیر اندونزی در سازمان ملل که سپس ریاست شورای امنیت را بر عهده داشت، ارائه کرد و خواستار معرفی قطعنامه ای برای ادامه لغو تحریم ها علیه ایران.

پمپئو در انجام این کار به متن قطعنامه 2231 شورای امنیت استناد کرد که توافق را تأیید می کند و روندی را برای اعمال مجدد تحریم ها علیه ایران مشخص می کند. اعمال تحریم‌ها، به مشارکت‌کنندگان برجام حق درخواست قطعنامه برای ادامه لغو تحریم‌ها علیه ایران را می‌دهد که متعاقباً می‌تواند توسط ایالات متحده، فرانسه، روسیه، چین یا بریتانیا وتو شود. قطعنامه 2231 همچنان از ایالات متحده به عنوان یک شرکت کننده نام می برد زیرا متن هرگز اصلاح نشد تا منعکس کننده خروج ایالات متحده از توافق در می 2018 باشد.

قطعنامه 2231 تصریح می‌کند که اگر رای‌گیری درباره قطعنامه ادامه لغو تحریم‌ها ظرف 30 روز پس از اطلاع‌رسانی درخواست نشود، تمام تحریم‌های سازمان ملل که بر اساس توافق هسته‌ای علیه ایران لغو شده‌اند، به‌طور خودکار دوباره اعمال می‌شوند.

پمپئو در 19 سپتامبر 2020 اعلام کرد که تمامی تحریم های سازمان ملل که بر اساس توافق هسته ای لغو شده بودند، دوباره علیه ایران اعمال شدند. دولت ترامپ متعاقباً تهدید کرد که هر فرد یا کشوری را که در اجرای مجدد تحریم ها ناکام باشد، مجازات خواهد کرد. با این حال، گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد و بسیاری از کشورهای عضو سازمان ملل متحد – از جمله طرف‌های باقی‌مانده در برجام – درخواست ایالات متحده برای اعمال مجدد تحریم‌ها را رد کردند و به این اشاره کردند که ایالات متحده در سال 2018 از برجام خارج شد و بنابراین حق ندارد این برجام را آغاز کند. اعمال مجدد تحریم های سازمان ملل علیه ایران

در 18 فوریه 2021، دولت تازه روی کار آمده بایدن رسماً درخواست ترامپ مبنی بر بازگرداندن تمامی تحریم های لغو شده بر اساس برجام را لغو کرد.

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x