اخبار فوریجهان

آیا سگ ها (حیوانات) می توانند زلزله را پیش بینی کنند؟

پیش بینی عجیب یک سگ چند ساعت قبل از زلزله مهیب ترکیه

آیا سگ ها (حیوانات) می توانند زلزله را پیش بینی کنند؟ پیش بینی عجیب یک سگ چند ساعت قبل از زلزله مهیب ترکیه پیش بینی زمین لرزه در حیوانات سگ ها

 

سگ ها موجودات شگفت انگیزی هستند

و برخی از مهارت های آنها تقریباً ماوراء طبیعی به نظر می رسد. 

البته، این جادو نیست که به سگ ها توانایی های فوق العاده خاص خود را می دهد.

آنها به سادگی قادرند چیزهای خارج از ادراک انسان را حس کنند . 

به عنوان مثال، آنها می توانند  بوها را استشمام کنند  و صداهایی با صدای بلند را بشنوند که برای ما قابل تشخیص نیست. آیا ممکن است آن حواس فوق العاده بتواند به آنها  در پیش بینی زلزله  نیز کمک کند؟

در سال 373 قبل از میلاد،  گزارش هایی  مبنی بر رفتار عجیب حیوانات قبل از وقوع زلزله وجود داشته است. احتمالاً شواهد حکایتی شنیده اید که نشان می دهد سگ ها از چند ثانیه تا چند روز قبل از وقوع زلزله به روش های غیرعادی عمل می کنند.

پیش بینی عجیب یک سگ چند ساعت قبل از زلزله مهیب ترکیه

شواهد علمی بر اینکه سگ‌ها می توانند زمین لرزه را پیش بینی کنند!

با این حال، هیچ شواهد علمی قطعی مبنی بر اینکه سگ‌ها می‌توانند لرزش را پیش‌بینی کنند وجود ندارد و هیچ‌کس از مکانیسمی که می‌تواند برای انجام این کار استفاده کند مطمئن نیست.

سنجش امواج P

یکی از روش های ممکن برای تشخیص زودهنگام زلزله، سنجش  امواج P است . همه زمین لرزه ها امواج مختلفی تولید می کنند که از منبع زمین لرزه خارج می شوند. موج AP یک موج فشاری است که زمین را در جهت مخالف حرکت موج تکان می دهد.

موج S

سریعتر از موج بزرگتر  S یا موج برشی حرکت می کند که زمین را در جهتی عمود بر موج تکان می دهد. بیشتر انسان ها متوجه موج کوچکتر P نمی شوند که به دلیل سرعت بیشتر آن، چند ثانیه قبل از موج S می رسد. سگ ها، با حواس تیزتر خود، ممکن است متوجه موج P شوند و قبل از اینکه انسان متوجه اشتباه شود، واکنش نشان دهد.

اگرچه این می تواند توانایی سگ را برای احساس خطر در عرض چند ثانیه پس از زلزله توضیح دهد، اما این ایده را تایید نمی کند که آنها می توانند ساعت ها یا حتی چند روز قبل از وقوع زلزله هشدار دهند.

آیا آنها می توانند علائم اولیه دیگری مانند کج شدن زمین یا تغییرات میدان مغناطیسی زمین را شناسایی کنند؟ یکی از احتمالات احتمالی این است که سگ‌ها در حال شنیدن فعالیت لرزه‌ای زیرزمینی و با صدای بلند صخره‌ها هستند که قبل از زلزله اتفاق می‌افتد.

بیگل-توله سگ-هشدار-بدن

مطالعه توسط دکتر استنلی

مطالعه ای توسط دکتر استنلی کورن این پیشنهاد را تایید می کند. دکتر کورن در حال تحقیق در مورد این بود که آیا سگ ها می توانند به اختلال عاطفی فصلی مبتلا شوند یا خیر که به طور تصادفی، یک روز قبل از وقوع زمین لرزه 6.8 در شمال غربی اقیانوس آرام، داده ها را جمع آوری کرد.

داده های او شامل فعالیت و  سطح اضطراب  در 200 سگ ساکن ونکوور کانادا، شهری که تحت تاثیر زلزله قرار گرفته بود، بود. در روز قبل از زلزله، 49 درصد از سگ ها افزایش قابل توجهی در اضطراب نشان دادند و 47 درصد به طور قابل توجهی فعال تر بودند. این یک افزایش شدید نسبت به میانگین های ثابت روزانه جمع آوری شده تا آن نقطه بود.

رفتار سگ مواقع زلزله

به نظر می رسد که زلزله آتی محتمل ترین توضیح برای تغییرات رفتار سگ ها باشد. اما آنها چه چیزی را حس می کردند؟ دکتر کورن مشکوک بود که آنها در حال شنیدن فعالیت لرزه ای هستند، بنابراین برای اطلاعات بیشتر به داده ها پرداخت.

14 نفر از سگ‌های مورد مطالعه او دارای  اختلالات شنوایی بودند و همه آنها به جز یکی از سگ‌ها افزایش فعالیت و اضطراب را نشان ندادند. شاید آنها نمی توانستند تشخیص دهند چه چیزی سگ های همنوعشان را آزار می دهد.

سگ کم شنوا

جالب اینجاست که یک سگ کم شنوایی که با اضطراب پاسخ داد با سگی زندگی می‌کرد که می‌توانست به طور عادی بشنود، بنابراین ممکن است به تغییر رفتار هم خانه‌اش واکنش نشان داده باشد.

دکتر کورن شکل گوش را نیز مورد بررسی قرار داد زیرا لبه های گوش، مانند آنچه در سگ های دارای گوش فلاپی دیده می شود، تا حدی صداهای دریافتی را مسدود می کند. او سگ‌های مطالعه‌اش را به دو دسته با گوش‌های تیز و سگ‌هایی با گوش‌های شلخته تقسیم کرد.

سگ‌هایی که گوش‌های خاردار داشتند، روز قبل از زلزله، فعالیت و اضطراب بیشتری نسبت به سگ‌هایی که گوش‌های فلاپی داشتند، نشان دادند، احتمالاً به این دلیل که می‌توانستند بیشتر از فعالیت‌های لرزه‌ای بشنوند.

بررسی دکتر کورن

دکتر کورن برای بررسی بیشتر این ایده که سگ‌ها صداهایی با صدای بلند می‌شنوند، سگ‌ها را بر اساس اندازه سرشان گروه‌بندی کرد.

پستانداران با سرهای کوچک‌تر می‌توانند فرکانس‌های بالاتر را بهتر از پستانداران با سر بزرگ‌تر بشنوند، بنابراین سگ‌هایی با سر کوچک‌تر باید صداهای پیش‌بینی‌کننده زلزله را بیشتر حس کرده باشند. در واقع، سگ‌هایی که کوچک‌ترین اندازه‌های سر را داشتند، قبل از زلزله نسبت به سگ‌هایی با بزرگ‌ترین اندازه سر، افزایش بسیار بیشتری را در سطح فعالیت و اضطراب نشان دادند.

صداهای لرزه‌ای با فرکانس بالا

این شواهد بالقوه بیشتری را ارائه می‌کند که نشان می‌دهد این صداهای لرزه‌ای با فرکانس بالا هستند که سگ‌ها را نسبت به زلزله آتی هشدار می‌دهند.

اگرچه تحقیقات دکتر کورن تنها یک مطالعه است که تنها یک زلزله را شامل می شود، به همراه شواهد حکایتی، به نظر می رسد که سگ ها ممکن است بتوانند زلزله ها را حداقل در شرایط مناسب پیش بینی کنند.

اگر یک زلزله در روزهای قبل از وقوع، صداهای با فرکانس کافی بلند تولید کند، سگ‌ها ممکن است بتوانند حس کنند که اتفاقی غیرعادی در حال رخ دادن است.

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x