دندان

دندان عقل چیست؟

دندان عقل به انگلیسیWisdom Teeth

کشیدن دندان عقل هردو دندانبا بالا رفتن سن عقل می آید. به طور خاص، دندان عقل.

دهان شما در طول زندگی شما تغییرات زیادی را تجربه می کند. یکی از نقاط عطف دندانپزشکی که معمولاً بین 17 تا 21 سالگی اتفاق می افتد، ظاهر شدن دندان آسیاب سوم شماست. از نظر تاریخی، این دندان‌ها را دندان عقل می‌نامند، زیرا در سنین بالغ‌تری روی می‌دهند.

هنگامی که به درستی از بین بروند، دندان عقل سالم می تواند به شما در جویدن کمک کند. طبیعی است که هنگام ظاهر شدن دندان عقل کمی احساس ناراحتی کنید، اما اگر دندان درد دارید، فورا به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

محل رشد دندان عقل؟

اگر دندان عقل فضای کافی برای رویش وجود نداشته باشد یا در موقعیت نامناسبی قرار بگیرد می تواند منجر به مشکلات شود. اگر دندانپزشک شما می گوید دندان عقل شما نهفته است، به این معنی است که آنها در فک یا زیر لثه شما گیر کرده اند.

بخوانید:تفاوت بین دندانپزشک و اندودنتیست چیست؟روش درمان کانال ریشه دندان

همانطور که دندان عقل شما راه خود را از طریق لثه باز می کند، دندانپزشک دهان شما را برای علائم زیر تحت نظر خواهد داشت:

دندان‌های عقلی که در موقعیت مناسبی قرار نگرفته‌اند می‌توانند باعث به دام افتادن غذا شوند. که به باکتری های ایجاد کننده حفره، محل رشد می دهد.
دندان های عقلی که به درستی در نیامده اند، که می تواند نخ دندان کشیدن بین دندان عقل و دندان های آسیاب کنار آنها را دشوار کند.
دندان های عقل که تا حدی از بین رفته اند می توانند به باکتری ها محل ورود به لثه ها را بدهند و محلی برای عفونت ایجاد کنند. این همچنین ممکن است منجر به درد، تورم و سفتی در فک شما شود.

برخی تصور می‌کنند دندان‌های عقلی که فضایی برای بیرون آمدن ندارند، دندان‌های همسایه را شلوغ یا آسیب می‌رسانند.
دندان عقل نهفته می تواند کیست روی دندان نهفته یا نزدیک آن ایجاد کند. این می تواند به ریشه دندان های مجاور آسیب برساند یا استخوانی که از دندان های شما حمایت می کند را از بین ببرد.

چرا ممکن است نیاز به کشیدن دندان عقل خود داشته باشید؟

هر بیمار منحصر به فرد است، اما به طور کلی، زمانی که شواهدی از تغییرات در دهان وجود داشته باشد، ممکن است نیاز به برداشتن دندان های عقل باشد:

درد
عفونت
کیست ها
تومورها
آسیب به دندان های مجاور
بیماری لثه
پوسیدگی دندان (در صورت عدم امکان یا مطلوب ترمیم دندان)

دندانپزشک شما همچنین ممکن است برداشتن دندان عقل را به عنوان بخشی از درمان بریس یا سایر مراقبت های دندانی توصیه کند.

قبل از هر تصمیمی، دندانپزشک دهان شما را معاینه می کند و عکس اشعه ایکس می گیرد. با هم، شما و دندانپزشکتان می توانید بهترین دوره درمان را با هم صحبت کنید.

بخوانید:حقایق و اهمیت دندان های شیری کودک

آیا دندان عقل خود را حفظ می کنید؟

دندان‌های عقلی که برداشته نشده‌اند باید همچنان تحت نظر باشند زیرا احتمال ایجاد مشکلات در آینده هنوز وجود دارد. با افزایش سن، افراد در معرض خطر بیشتری برای مشکلات سلامتی قرار می‌گیرند و این شامل مشکلات بالقوه دندان عقل می‌شود. حتما از نخ دندان دور دندان عقل خود استفاده کنید و به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید. مراجعه منظم به دندانپزشک به دندانپزشک شما اجازه می دهد تا دندان عقل و سلامت کلی دندان شما را ارزیابی کند.

مقالات مرتبط:

6 درمان برای دندان قروچه (براکسیسم)

فرسایش مینای دندان: آنچه باید بدانید

از بین بردن جرم دندان به همین سادگی است!

 

 

آنچه باید در مورد دندان عقل نهفته بدانید

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x