بهداشت

ناباروری در مردان و زنان راه های درمان

ناباروری در مردان و زنان راه های درمان

پزشکان به طور کلی ناباروری را به عنوان باردار نشدن پس از 12 ماه رابطه جنسی منظم بدون استفاده از روش های پیشگیری از بارداری تعریف می کنند.

ناباروری چیست؟

ناباروری زمانی است که یک مرد یا زن به دلیل مشکل در سیستم تولید مثل هر یک از طرفین نمی تواند باردار شود.

ناباروری می تواند باشد اولیه یا ثانویه ناباروری اولیه زمانی است که فرد اصلاً قادر به بارداری نباشد. ناباروری ثانویه زمانی است که فردی قبلا باردار شده باشد اما دیگر قادر به بارداری نباشد.

این مقاله علل، انواع و درمان ناباروری و همچنین سایر مواردی که فرد ممکن است بخواهد در مورد ناباروری در هر دو جنس بداند، توضیح می دهد.

ناباروری باعث می شود

ناباروری به عنوان ناتوانی در باردار شدن پس از 12 ماه تلاش تعریف می شود. هر فردی از هر دو جنس که با این تعریف مطابقت داشته باشد، ناباروری را تجربه می کند.

علل در مردان

موارد زیر علل شایع ناباروری در مردان است:

مشکلات منی و اسپرم

منی مایع شیری رنگی است که آلت تناسلی در هنگام انزال آزاد می کند و از مایع و اسپرم تشکیل شده است. این مایع از غده پروستات، وزیکول منی و سایر غدد جنسی می آید. اسپرم در بیضه ها تولید می شود. هنگامی که انزال از آلت تناسلی خارج می شود، مایع منی به انتقال اسپرم به سمت تخمک کمک می کند.

چیزهایی که می توانددرستش کن لقاح تخمک برای اسپرم دشوارتر شامل داشتن تعداد اسپرم کمتر از 15 میلیون ، تحرک کم اسپرم یا اسپرم هایی است که شکل غیرعادی دارند و زمان لقاح تخمک دشوارتر است.

در باره2% مردان ممکن است این نوع مشکلات را با اسپرم خود داشته باشند. آنها می توانند ناشی از:

  • یک وضعیت پزشکی: این می تواند عفونت بیضه، سرطان یا جراحی باشد.
  • گرم شدن بیش از حد بیضه ها: علل آن عبارتند از نزول بیضه ، واریکوسل، واریس در کیسه بیضه، استفاده از سونا یا جکوزی، پوشیدن لباس های تنگ و کار در محیط های گرم.
  • اختلالات انزال: اگر مجاری انزال مسدود شده باشد، منی ممکن است به مثانه انزال شود.
  • عدم تعادل هورمونی : برای مثال هیپوگنادیسم می تواند منجر به کمبود تستوسترون شود.

علل دیگر

علل دیگر ممکن است عبارتند از :

  • عوامل ژنتیکی: یک مرد باید کروموزوم X و Y داشته باشد. اگر فردی دو کروموزوم X و یک کروموزوم Y داشته باشد، مانند سندرم کلاین فلتر ، بیضه ها به طور غیر طبیعی رشد می کنند و تستوسترون پایین و تعداد اسپرم کم یا بدون اسپرم وجود خواهد داشت.
  • اوریون : اگر بعد از بلوغ اتفاق بیفتد ، التهاب بیضه ممکن است بر تولید اسپرم تأثیر بگذارد.
  • هیپوسپادیاس: با این ناهنجاری مادرزادی، دهانه مجرای ادرار به جای اینکه در نوک آلت تناسلی باشد، زیر آلت تناسلی است. پزشکان معمولاً این وضعیت را در دوران نوزادی با جراحی اصلاح می کنند. اگر اصلاح انجام نشود، ممکن است رسیدن اسپرم به دهانه رحم زن دشوارتر باشد. هیپوسپادیاس در مورداز هر 200 پسر تازه متولد شده 1 نفر در ایالات متحده.
  • فیبروز کیستیک : این یک بیماری مزمن است که منجر به ایجاد موکوس چسبنده می شود. این مخاط عمدتاً روی ریه ها تأثیر می گذارد، اما مردان نیز ممکن است مجرای دفران را نداشته باشند. مجرای دفران اسپرم را از اپیدیدیم به مجرای انزال و مجرای ادرار می برد.
  • پرتودرمانی یا شیمی درمانی : این درمان ها می توانند تولید اسپرم را مختل کنند. در مورد پرتودرمانی، شدت آن معمولاً به میزان نزدیکی به بیضه ها بستگی دارد.
  • بیماری های دیگر: شرایطی که گاهی با کاهش باروری در مردان مرتبط است عبارتند از کم خونی ، سندرم کوشینگ ، دیابت و بیماری تیروئید .
  • داروها: برخی داروها خطر مشکلات باروری را در مردان افزایش می دهند. اینها عبارتند از سولفاسالازین ( آزولفیدین ) و استروئیدهای آنابولیک .

علل در زنان

ناباروری در زنان نیز می تواند دلایل مختلفی داشته باشد .

مشکلات مربوط به تخمک گذاری

اختلالات تخمک گذاری را تشکیل می دهند25% موارد ناباروری در زنان تخمک گذاری رهاسازی ماهانه تخمک است. تخمک ها ممکن است هرگز آزاد نشوند یا فقط در برخی از چرخه ها آزاد شوند.

اختلالات تخمک گذاری ممکن است به دلایل زیر رخ دهد:

  • هیپرپرولاکتینمی: اگر سطح پرولاکتین بالا باشد و زن باردار یا شیرده نباشد، ممکن است بر تخمک گذاری و باروری تأثیر بگذارد.
  • مشکلات تیروئید: پرکاری یا کم کاری غده تیروئید می تواند منجر به عدم تعادل هورمونی شود که در تخمک گذاری اختلال ایجاد می کند.
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) : این یک وضعیت هورمونی است که می تواند باعث قاعدگی مکرر یا طولانی شود و در تخمک گذاری اختلال ایجاد کند.

مشکلات در رحم یا لوله های فالوپ نیز می تواند مانع از حرکت تخمک از تخمدان به رحم یا رحم شود. اگر تخمک حرکت نکند، باردار شدن به طور طبیعی دشوارتر است.

علل دیگر

علل دیگر عبارتند از:

  • شرایط مزمن: این بیماری ها شامل ایدز یا سرطان است.
  • نارسایی اولیه تخمدان (POI): تخمدان ها قبل از 40 سالگی به طور طبیعی کار نمی کنند.
  • کیفیت تخمک ضعیف: کیفیت تخمک ممکن است در لقاح اختلال ایجاد کند. با افزایش سن، تعداد و کیفیت تخمک ها کاهش می یابد. تخمک هایی که آسیب دیده اند یا دچار ناهنجاری های ژنتیکی می شوند نیز ممکن است نتوانند حاملگی را حفظ کنند. هر چه سن یک زن بیشتر باشد، این خطر بیشتر است.
  • جراحی: جراحی لگن گاهی اوقات می تواند باعث ایجاد اسکار یا آسیب به لوله های فالوپ شود. جراحی دهانه رحم گاهی اوقات باعث ایجاد زخم یا کوتاه شدن دهانه رحم می شود. دهانه رحم گردن رحم است.
  • فیبروم های زیر مخاطی : تومورهای خوش خیم یا غیر سرطانی در دیواره عضلانی رحم ایجاد می شوند. آنها می توانند با لانه گزینی تداخل داشته باشند یامسدود کردن لوله فالوپ، از بارور شدن تخمک توسط اسپرم جلوگیری می کند.
  • آندومتریوز : سلول هایی که به طور معمول در پوشش داخلی رحم رخ می دهند، شروع به رشد در نقاط دیگر بدن می کنند.
  • بستن لوله ها : در زنانی که انسداد لوله های فالوپ خود را انتخاب کرده اند، می توان این روند را معکوس کرد، اما احتمال بارور شدن مجدد زیاد نیست.

عوامل خطر

عوامل خطر خاصی وجود دارد که می تواند احتمال ناباروری را برای هر دو جنس افزایش دهد. این شامل:

  • سیگار کشیدن : سیگار کشیدن به میزان قابل توجهی افزایش دخطر ناباروری در هر دو جنس وجود دارد و ممکن است اثرات درمان باروری را تضعیف کند. سیگار کشیدن در دوران بارداری احتمال سقط جنین را افزایش می دهد. سیگار کشیدن غیرفعال نیز با کاهش باروری مرتبط است.
  • شیمی درمانی : برخی از داروهای شیمی درمانی می توانند منجر به نارسایی تخمدان یا کاهش قابل توجه تعداد اسپرم شوند.
  • پرتو: اگر این پرتو در نزدیکی اندام های تولید مثل باشد، می تواند خطر مشکلات باروری را افزایش دهد.
  • عفونت های مقاربتی (STIs) : کلامیدیا می تواند به لوله های فالوپ در زنان آسیب برساند و باعث التهاب در کیسه بیضه مردان شود. برخی دیگر از بیماری های مقاربتی نیز ممکن است باعث ناباروری شوند.
  • سن: توانایی زن برای باردار شدن ممکن است به تدریج قبل یا در اطراف آن کاهش یابدسن 35 سال ، در حالی که باروری مردان پس از آن شروع به کاهش می کندسن 40 سالم .

علاوه بر این، عوامل دیگری نیز ممکن است با ناباروری مرتبط باشند، اگرچه در بسیاری از موارد، تحقیقات هنوز کافی نیست. این شامل:

  • مواد مخدر: مصرف داروهایی مانند حشیش یا کوکائین می تواند تعداد اسپرم را کاهش دهد. برخی از زنانی که از حشیش یا کوکائین استفاده می کنند نیز ممکن است مشکلات باروری داشته باشند.
  • قرار گرفتن در معرض برخی مواد شیمیایی: برخی آفت کش ها، علف کش ها، فلزات (مانند سرب)، مواد شوینده و حلال هامرتبط مشکلات باروری در هر دو جنس
  • چاقی : این ممکن است کاهش دهد شانس باردار شدن برای هر دو جنس
  • استرس : استرس می تواند یک عامل باشد، به خصوص اگر منجر به کاهش فعالیت جنسی شود. همچنین می تواند بر تخمک گذاری زنان و تولید اسپرم مردان تأثیر بگذارد.
  • ورزش: ورزش زیاد و کم می تواند منجر مشکلات باروری در هر دو جنس در نرها می تواندتاثیر می گذارد  تعداد اسپرم
  • تغذیه: یک رژیم غذایی ناسالم می توان تاثیر باروری درنرها و ماده ها اگر اختلال خوردن منجر به کاهش وزن جدی شود، ممکن است مشکلات باروری نیز ایجاد شود.
  • سوء استفاده از الکل : مصرف زیاد الکل ممکن است کاهش دهد تعداد اسپرم آی تیهم چنین ممکن است در موفقیت درمان های لقاح آزمایشگاهی (IVF) اختلال ایجاد می کند.

درمان ناباروری

درمان برای کمک به باردار شدن به طور طبیعی به عوامل زیادی بستگی دارد، از جمله سن فردی که می‌خواهد باردار شود، مدت زمان ناباروری، ترجیحات شخصی و وضعیت سلامت عمومی او.

فراوانی آمیزش

اولین راهبردی که ممکن است زوجی بخواهند باردار شوند، داشتن رابطه جنسی بیشتر در زمان تخمک گذاری است.

به طور معمول چرخه قاعدگی حدودا طول می کشد28-32 روز . با شمارش از اولین روز آخرین قاعدگی، یک زن معمولاً بین روزهای 11 تا 21 تخمک گذاری می کند.

هر فردی که دوره سیکلش کمتر از 21 روز یا بیشتر از 35 روز است باید برای ارزیابی به پزشک مراجعه کند.

سایر درمان ها

با این حال، زمان آمیزش جنسی ممکن است به تنهایی برای کمک به بارداری کافی نباشد. درمان به علت اصلی ناباروری بستگی دارد.

در مردان، این می تواندعبارتند از داروهایی برای اختلال نعوظ جراحی ممکن است شامل روشی برای برداشتن ورید واریسی در کیسه بیضه یا ترمیم اپیدیدیم مسدود شده باشد.

در زنان، پزشکان می توانند داروهای باروری را برای تنظیم یا القای تخمک گذاری تجویز کنند. اینها می توانند شامل کلومیفن (کلومید، سروفن) ، لتروزول ( فمارا )، داروهای آگونیست دوپامین و انواع داروهای هورمونی باشند.

اگر لوله های فالوپ مسدود یا زخمی شده باشند، ترمیم جراحی ممکن است عبور تخمک ها را آسان تر کند. همچنین ممکن است به فرد توصیه شود که تحت IVF قرار گیرد.

پزشکان همچنین ممکن است اندومتریوز را با جراحی لاپاراسکوپی درمان کنند. آنها یک برش کوچک در شکم ایجاد می کنند و یک میکروسکوپ نازک و انعطاف پذیر با نوری در انتهای آن به نام لاپاروسکوپ وارد می کنند. سپس جراح می تواند ایمپلنت ها و بافت اسکار را بردارد که ممکن است درد را کاهش داده و به باروری کمک کند.

لقاح کمکی

روش های زیر در حال حاضر برای لقاح کمکی یا مصنوعی در دسترس هستند:

  • تلقیح داخل رحمی (IUI) : در زمان تخمک گذاری، پزشک یک کاتتر خوب را از طریق دهانه رحم وارد رحم می کند تا نمونه اسپرم را مستقیماً در رحم قرار دهد.
  • لقاح آزمایشگاهی (IVF) : پزشکان اسپرم را با تخمک های بارور نشده در پتری دیش قرار می دهند، جایی که لقاح می تواند انجام شود. سپس جنین را در رحم قرار می دهند تا بارداری آغاز شود. تکنیک های IVF می تواند شامل تزریق داخل سیتوپلاسمی اسپرم (ICSI) و کمک جوجه کشی باشد.
  • اهدای اسپرم یا تخمک : در صورت لزوم، فرد می تواند از اهدای تخمک یا اسپرم استفاده کند . درمان باروری با تخمک اهدایی را می توان با استفاده از IVF انجام داد.
  • تحریک الکتریکی یا ارتعاشی برای رسیدن به انزال: ممکن است بتوان با تحریک الکتریکی یا ارتعاشی به فرد در رسیدن به انزال کمک کرد. این می تواند به مردی کمک کند که نمی تواند به طور طبیعی انزال کند، مثلاً به دلیل آسیب نخاعی.
  • آسپیراسیون اسپرم جراحی: اسپرم است حذف شده از بخشی از دستگاه تناسلی مرد مانند مجرای دفران، بیضه یا اپیدیدیم. پزشکان از IVF برای بارور کردن تخمک یا فریز کردن اسپرم برای استفاده بعدی استفاده خواهند کرد.

تشخیص ناباروری

اگر پس از 12 ماه تلاش، بارداری وجود نداشته باشد، ممکن است فردی بخواهد به پزشک مراجعه کند.

اگر شریک زن بالای سن باشد35 سال ، ممکن است زوجین بخواهند زودتر به پزشک مراجعه کنند، زیرا آزمایش باروری ممکن است زمان ببرد. مثلاً فردی بالای 35 سال ممکن است بخواهد مراجعه به پزشک پس از 6 ماه، در حالی که یک فرد بالای 40 سال ممکن است بخواهد به محض اینکه متوجه شود باردار نشده است به پزشک مراجعه کند.

یک پزشک می تواند توصیه کند و برخی از ارزیابی های اولیه را انجام دهد.

پزشک ممکن است در مورد عادات جنسی فرد بپرسد و توصیه هایی در این زمینه ارائه دهد. آزمایش‌ها در دسترس هستند، اما آزمایش همیشه علت خاصی را نشان نمی‌دهد.

آزمایشات ناباروری برای مردان

پزشک در مورد سابقه پزشکی، داروها و عادات جنسی سؤال می کند و معاینه فیزیکی انجام می دهد.

اگر آزمایش نشان دهنده یک ناهنجاری باشد، پزشک ممکن است معاینه بیضه ها را از نظر وجود توده یا بدشکلی و بررسی شکل و ساختار آلت تناسلی توصیه کند.

علاوه بر این، دکترممکن است سفارش دهد تست های زیر:

  • تجزیه و تحلیل مایع منی : ممکن است یک نمونه برای آزمایش غلظت، تحرک، رنگ و کیفیت اسپرم و همچنین وجود خون یا عفونت گرفته شود. تعداد اسپرم ممکن است نوسان داشته باشد، بنابراین ممکن است چندین نمونه لازم باشد.
  • آزمایش خون: آزمایشگاه سطوح تستوسترون و سایر هورمون ها را آزمایش می کند.
  • سونوگرافی: این ممکن است مسائلی مانند انسداد مجرای انزال یا انزال رتروگراد را نشان دهد.
  • آزمایش کلامیدیا : کلامیدیا می تواند بر باروری تأثیر بگذارد، اما آنتی بیوتیک ها می توانند آن را درمان کنند. با این حال، آنتی بیوتیک هانمی تواند درمان کند هرگونه آسیب موجود به باروری

آزمایشات ناباروری برای زنان

یک زن تحت یک معاینه فیزیکی کلی قرار می گیرد و پزشک در مورد سابقه پزشکی، داروها، چرخه قاعدگی و عادات جنسی سؤال می کند.

آنها همچنین تحت معاینه زنان و تعدادی آزمایش قرار خواهند گرفت:

  • آزمایش خون: این آزمایش می تواند سطح هورمون و اینکه آیا یک زن در حال تخمک گذاری است یا خیر.
  • هیستروسالپنگوگرافی: یک تکنسین مایع را به رحم تزریق می کند و برای تعیین اینکه آیا مایع به درستی از رحم خارج می شود و به لوله های فالوپ می رود یا خیر عکس می گیرد. اگر انسداد وجود داشته باشد، ممکن است جراحی لازم باشد.
  • لاپاراسکوپی: یک لوله نازک و منعطف با یک دوربین در انتهای شکم و لگن وارد می‌شود و به پزشک اجازه می‌دهد لوله‌های فالوپ، رحم و تخمدان‌ها را ببیند. این می تواند نشانه هایی از اندومتریوز، اسکار، انسداد و برخی بی نظمی ها در رحم و لوله های فالوپ را نشان دهد.

سایر آزمایشات می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تست ذخیره تخمدان برای شمارش تخمک ها بعد از تخمک گذاری
  • سونوگرافی لگن برای ایجاد تصویری از رحم و تخمدان ها
  • آزمایش عملکرد تیروئید، زیرا ممکن است بر تعادل هورمونی تأثیر بگذارد

چشم انداز

برای زوج هایی که مشکلات باروری را تجربه می کنند و کسانی که مایل به بچه دار شدن در سنین بالاتر هستند، گزینه های بیشتری نسبت به قبل وجود دارد.

در سال 1978 اولین نوزاد در نتیجه IVF متولد شد. امروز، در مورد2.1٪ از تمام نوزادانی که سالانه در ایالات متحده متولد می شوند، از طریق نوعی فناوری کمک باروری (ART) باردار می شوند .

با در دسترس قرار گرفتن فناوری جدید، درمان باروری اکنون برای افراد بیشتری قابل دسترسی است و میزان موفقیت و ایمنی همیشه در حال بهبود است. تامین مالی درمان ناباروری نیز می تواند پرهزینه باشد، اما برنامه هایی وجود دارد که می تواند به این امر کمک کند.

سوالات متداول

ناباروری چقدر شایع است؟

در سراسر جهان،8-12٪ زوج ها مشکلات باروری را تجربه می کنند. حداقل20% موارد ناباروری تنها به دلیل مشکل در دستگاه تناسلی مردان است. علاوه بر این،19% زنان آمریکایی 15 تا 49 ساله پس از 1 سال تلاش ناباروری اولیه را تجربه می کنند. حدود 6 درصد از زنان متاهل 15 تا 49 ساله ناباروری ثانویه را تجربه می کنند. زنان سیاه پوست آمریکایی و لاتین در مقایسه با زنان آمریکایی که سفیدپوست هستند بیشتر در معرض ناباروری هستند.

برخی از عوارض ناباروری چیست؟

اگر لقاح اتفاق نیفتد، می تواند منجر به استرس و احتمالاً افسردگی شود . برخی از اثرات فیزیکی نیز ممکن است ناشی از درمان ناباروری باشد. مثلا یک زن می تواند دریافت کند سندرم تحریک بیش از حد تخمدان (OHSS) ناشی از مصرف داروهایی برای تحریک تخمدان ها. یکی دیگر از عوارض می تواند حاملگی خارج از رحم باشد.

حاملگی چند قلو نیز ممکن است در نتیجه درمان باروری باشد. اگر جنین های زیادی وجود داشته باشد، همه آن ها را به پایان می رساند ممکن است باعث شود مشکلات سلامتی در دوران بارداری

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x