بهداشتمقالات

چگونه رشد مو را تحریک کنیم – بهترین گزینه ها در سال 2022

چگونه رشد مو را تحریک کنیم - بهترین گزینه ها در سال 2022

رشد آهسته و ضعیف مو یک مشکل رایج برای مردان و زنان است. خوشبختانه راه های مختلفی برای تسریع رشد مو، افزایش تراکم و بهبود ظاهر کلی مو وجود دارد.

نکته کلیدی این است که سازگار باشید. فولیکول های مو اندام های کندی هستند و نمی توانید از روزی به روز دیگر انتظار نتیجه را داشته باشید. دو یا سه روش را انتخاب کنید و به آنها پایبند باشید تا تبدیل به عادت شوند.

هر چه نکات زیر را بیشتر به کار ببرید، می توانید انتظار مشاهده نتایج بهتری داشته باشید.

پوست سر خود را ماساژ دهید

ماساژ پوست سر جریان خون را بهبود می بخشد و در نتیجه میزان مواد مغذی را که به فولیکول مو می رسد افزایش می دهد.

گردش خون در پوست سر برای رشد مو حیاتی است. گردش خون ضعیف می تواند مانند هر اندام دیگری در بدن ما باعث ایجاد مشکلاتی برای فولیکول ها شود. برعکس، گردش خون کافی تضمین می کند که فولیکول های مو تمام اکسیژن و مواد مغذی لازم را دریافت می کنند.

یکی از راه‌های افزایش گردش خون، ماساژ پوست سر است . ماساژ پوست سر، دستکاری دستی پوست سر با استفاده از دست یا ابزار تخصصی است.

از دستان خود استفاده کنید و با حرکات دایره ای، ابتدا در کنار (بالای گوش)، سپس در جلو و سپس در پشت مالش دهید. در حین ماساژ، شل شدن و آرامش پوست سر را احساس کنید. اگر در ابتدا این کار را خسته یا سخت می‌دانید، تسلیم نشوید. تکنیک شما به سرعت بهبود می یابد.

تحقیقات نشان داده است که چهار دقیقه ماساژ پوست سر در روز می تواند با افزایش قطر ساقه مو تأثیر مفیدی بر رشد مو داشته باشد.

علاوه بر تأثیر مستقیم آنها بر تحریک رشد مو، ماساژ پوست سر در کاهش استرس و تنش مفید است. اینها گاهی اوقات می توانند به خودی خود مشکلات مو را تشدید کنند.

از شامپوی کافئین دار استفاده کنید

ما معمولاً کافئین را به‌عنوان بهترین ماده انتخابی در نظر می‌گیریم. تحقیقات نشان می دهد که کافئین موضعی نیز می تواند یک محرک موثر برای رشد مو باشد.

ثابت شده است که کافئین به رشد مو کمک می کند

دانشمندان دریافته اند که کافئین موضعی خیلی سریع به پوست سر نفوذ می کند. فولیکول مو همچنین اولین ساختار پوست سر است که آن را جذب می کند، به این معنی که کافئین دقیقاً همان جایی است که شما می خواهید.

در همین راستا، مطالعات بالینی نشان می دهد که کافئین در مردان مبتلا به ریزش مو بسیار موثر است. یک مطالعه در سال 2010 نشان داد که پس از 6 ماه استفاده، 70 درصد از مردانی که از شامپوی کافئین استفاده می‌کردند، بهبودی در علائم ریزش مو مشاهده کردند.

در سال 2017، محققان کافئین موضعی را با ماینوکسیدیل، یک داروی ریزش مو مقایسه کردند (ما در زیر به ماینوکسیدیل می پردازیم).

این مطالعه بیش از 200 مرد طاسی را انتخاب کرد. آنها به طور تصادفی یک محلول موضعی 0.2٪ کافئین یا ماینوکسیدیل 5٪ دریافت کردند. هر دو درمان دو بار در روز به مدت 6 ماه انجام شد.

اندازه گیری اثربخشی افزایش درصد مو در آناژن یا مرحله رشد چرخه مو بود. این زمانی است که در طی آن فولیکول مو به طور فعال ساقه مو را رشد می دهد.

پس از 6 ماه، درصد موهای آناژن در گروه کافئین 10.59 درصد افزایش یافته بود. این در مقایسه با 11.68٪ برای گروه ماینوکسیدیل است.

این تفاوت کوچک از نظر آماری معنی دار نبود. به این معنی که در اصل، کافئین ممکن است به اندازه یک داروی ریزش مو مانند ماینوکسیدیل موثر باشد.

انتخاب شامپو

در سال‌های اخیر، تعداد فزاینده‌ای از مردان و زنان با رشد ضعیف مو از کافئین موضعی استفاده می‌کنند. اکنون می توانید آن را در شامپوهای مختلف و محلول های موضعی پیدا کنید.

آلپسین یکی از معروف ترین برندهای تولید انبوه است که دارای طیف وسیعی از شامپوهای کافئین دار است. برای گزینه ای بدون مواد شیمیایی و کمتر فرآوری شده، می توانید شامپو کافئین Hairguard را در نظر بگیرید .

روغن های ضروری را در نظر بگیرید

اینها عصاره های روغنی و غلیظ گیاهی هستند که بو و طعم طبیعی گیاهانی را که از آن مشتق شده اند حفظ می کنند.

برای اینکه بفهمید این روغن ها چقدر غلیظ و غنی هستند، به حدود هزار پوند گل خشک اسطوخودوس نیاز دارید تا بین پنج تا ده پوند روغن اسطوخودوس تولید کنید.

اسانس ها کاربردهای مختلفی دارند. تولیدکنندگان آنها را در طیف وسیعی از کالاهای مصرفی مانند صابون، لوازم آرایش، مواد شوینده، لوازم آرایشی، دارویی، غذاها و نوشیدنی ها قرار می دهند.

برخی از روغن های ضروری نیز می توانند رشد مو را تقویت کنند . در اینجا تعدادی از پرمصرف ترین اسانس ها برای این منظور آورده شده است:

روغن اسطخدوس

این شاید محبوب ترین و پرمصرف ترین اسانس باشد و دلیل خوبی هم دارد. کاربران آن را برای درمان بی خوابی و همچنین برای ایجاد آرامش و رفاه عمومی استفاده می کنند.

قرن هاست که مردم از آن برای تقویت رشد مو استفاده می کنند. بهتر است این اسانس را به تنهایی استفاده نکنید، بلکه آن را با روغن های دیگری مانند روغن رزماری و ریحان مخلوط کنید.

روغن رزماری

روغن رزماری یکی دیگر از اسانس‌هایی است که سنت دیرینه‌ای دارد که به هزاران سال قبل برمی‌گردد، روغن رزماری در شرایط مختلفی از جمله سرفه، سردرد، زخم‌ها، عفونت‌ها و موارد دیگر استفاده می‌شود.

یک مطالعه در سال 2015 در خارج از ایران به بررسی اثربخشی آن در برابر ریزش مو پرداخت. محققان روغن رزماری را برای مردان مبتلا به طاسی الگو تجویز کردند و اثربخشی آن را با گروه دیگری از مردانی که تحت درمان با ماینوکسیدیل 2 درصد قرار داشتند، مقایسه کردند.

پس از 6 ماه، هر دو گروه از مردان افزایش قابل توجهی در تعداد مو نشان دادند و این افزایش در هر دو گروه یکسان بود.

روغن نعناع

نعناع تلاقی دو گونه دیگر از گیاهان نعناع، ​​یعنی نعناع آبی و نعناع است.

مطالعه‌ای در سال 2014 روی موش‌ها در کره جنوبی نشان می‌دهد که روغن نعناع می‌تواند باعث رشد مجدد موی قابل توجهی شود، شاید حتی بهتر از آنچه با 3٪ ماینوکسیدیل به دست می‌آید.

با استفاده از آنها

روغن های ضروری اگر به درستی از آنها استفاده کنید، مواد بسیار ایمن هستند. آنها فقط برای استفاده خارجی هستند و هرگز نباید آنها را بلعید.

همیشه اسانس ها را در روغن حامل رقیق کنید. هرگز آنها را به صورت خالص و رقیق نشده استفاده نکنید. یکی از روغن های حامل محبوب که به تنهایی یک محرک موثر برای رشد مو است، روغن کرچک است.

روغن کرچک برای رشد مو

روغن کرچک یک روغن گیاهی است که از دانه های گیاه کرچک استخراج می شود.دانه های کرچک و روغن در یک کاسه چوبی

دو نوع روغن کرچک وجود دارد. اولین مورد روغن کرچک استاندارد است که در تبلیغات آن با عنوان روغن کرچک فشرده سرد مشاهده خواهید کرد .

این بدون هیچ عملیات حرارتی از لوبیا استخراج می شود و ظاهری شفاف دارد. لوبیاها به سادگی فشرده می شوند و روغن به معنای واقعی کلمه به روشی کاملاً مکانیکی از آنها خارج می شود.

نوع اصلی دیگر روغن کرچک سیاه جامائیکا یا روغن کرچک سیاه است. در اینجا لوبیاها را تفت می دهند تا تیره شوند. این به روغن رنگ بسیار تیره ای می دهد.

نحوه استفاده از آن

روغن کرچک بسیار غنی است و جذب آن آسان نیست. به همین دلیل بهترین زمان برای استفاده از آن هر شب قبل از خواب است.

اگر موهای کوتاهی دارید، می‌توانید آن را بمالید یا از بطری اپلیکاتور اسفنجی استفاده کنید. برای موهای بلند، بطری اپلیکاتور نوک بلند را امتحان کنید.

یک جایگزین بسیار کمتر محبوب برای روغن کرچک موضعی، نوشیدن آن است. توجه داشته باشید: روغن کرچک بد مزه است و هنگام قورت دادن آن بافت بسیار ناخوشایندی دارد. اگر نمی خواهید با طعم آن سروکار داشته باشید، یک ایده خوب این است که در کپسول های ژلاتین قرار دهید.

یک رژیم غذایی متعادل کلیدی است

وقتی صحبت از سلامتی به میان می آید، موهای ما برای بقا ضروری نیستند. مثل قلب یا مغز یک اولویت نیست. به همین دلیل، بدن ما اعضای حیاتی را قبل از مو در اولویت قرار می دهد.

به همین دلیل است که خوردن مقادیر کافی از غذاهای سالم بسیار مهم است. اطمینان حاصل کنید که مواد مغذی، مواد معدنی، آنزیم‌ها و پروبیوتیک‌ها کافی دریافت می‌کنید. اگر این کار را نکنید، بدن شما از منابع محدود خود برای ترمیم و رشد اندام های دیگر به جای موهای شما استفاده می کند.

مواد مغذی و مواد معدنی

در اینجا چند ویتامین و مواد مغذی با اثرات مفید ثابت شده بر رشد مو آورده شده است.

انواع ویتامین های مختلف در یک جدول پخش می شوند

نیاسین (ویتامین B3)

نیاسین یک “ویتامین مو” معروف است. یکی از اثرات بسیار مهم آن افزایش جریان خون در پوست سر است. سایر فواید نیاسین خواص ضد التهابی آن و توانایی آن در افزایش سنتز کراتین است.

بیوتین (ویتامین B7)

بیوتین که در بسیاری از مولتی ویتامین ها و همچنین آنهایی که برای سلامت مو، پوست و ناخن ها هدف قرار می گیرند، یافت می شود، یکی از مهم ترین ویتامین هایی است که باید به رژیم غذایی خود اضافه کنید. عملکرد اصلی آن به عنوان یک سنتز کننده پروتئین است. اسیدهای چرب را به پروتئین هایی مانند کراتین تبدیل می کند که برای بدن ضروری است.

بیوتین در  فلور سالم روده تولید می شود ، اما در بسیاری از غذاها نیز یافت می شود، از جمله:

  • جگر گاو؛
  • تخم مرغ کامل؛
  • ماهی قزل آلا صورتی؛
  • گوشت خوک خرد شده؛
  • تخمه آفتابگردان  ؛
  • سیب زمینی شیرین؛ و
  • بادام ها

همچنین می توانید یک مکمل بیوتین (یا یک مولتی ویتامین) را به برنامه روزانه خود اضافه کنید.

روی و سلنیوم

به عنوان آنتی اکسیدان ها ، روی و سلنیوم نقش کلیدی در مبارزه با رادیکال های آزاد دارند. این به محافظت از پوست و سایر اندام ها از جمله مو در برابر پیری زودرس و آسیب کمک می کند.

هم روی و هم سلنیوم به فرآیند کراتینه شدن کمک می کنند. آنها مشابه بیوتین عمل می کنند، زیرا پروتئین ها را سنتز می کنند و امکان تشکیل کراتین را فراهم می کنند.

با این حال مراقب باشید، زیرا فراوانی روی می تواند منجر به توقف رشد مو شود. در عوض، بهتر است روی و سلنیوم خود را از منابع غذایی دریافت کنید، مانند:

  • صدف
  • گوشت های قرمز
  • بادام ها
  • دانه کدو تنبل
  • جوانه گندم
  • زرده تخم مرغ
  • محصولات سویا

ویتامین E

آنتی اکسیدان ها اغلب هنگام بحث در مورد سلامت مو ذکر می شوند و دلیل خوبی وجود دارد. آنها در برابر تخریب اندام های مهم از جمله فولیکول های مو محافظت می کنند.ساختار شیمیایی ویتامین E

یکی از بهترین آنتی اکسیدان های موجود در طبیعت ویتامین E و به طور خاص تر، توکوترینول ها است . مطالعات بالینی نشان داده اند که اینها برای رشد مو مفید هستند.

می توانید مکمل های ویتامین E مصرف کنید، اما ترجیحا مصرف غذاهای غنی از آن را افزایش دهید.

(در اینجا می توانید درباره ویتامین ها و نقش آنها در رشد مو بیشتر بدانید . )

آنزیم ها

آنزیم ها از غذاهای خام (یا تخمیر شده) به دست می آیند و به هضم کمک می کنند. آنها به جذب آسان مواد مغذی و مواد معدنی توسط بدن کمک می کنند. این بدان معناست که بدن شما به راحتی می تواند از مواد معدنی (افزایش فراهمی زیستی) استفاده کند .

پروبیوتیک ها

میلیون‌ها باکتری از هزاران گونه مختلف در روده انسان زندگی می‌کنند. بسیاری از آنها برای عملکرد طبیعی بدن ما مفید و حتی ضروری هستند. ما به این افراد خوب “پروبیوتیک” می گوییم.

رژیم غذایی نامناسب و مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک ها می تواند تعادل باکتریایی روده ما را مختل کند. به نوبه خود، این می تواند بر توانایی روده شما برای جذب مواد مغذی مورد نیاز از طریق غذا تأثیر بگذارد.

بازگرداندن تعادل پروبیوتیک ها در سیستم شما می تواند اثرات مفیدی برای بسیاری از اندام های بدن ما از جمله فولیکول های مو داشته باشد.

یک مطالعه اخیر که به طور گسترده مورد بحث قرار گرفت، اثرات مکمل های پروبیوتیک را بر رشد مو در موش ها مورد مطالعه قرار داد. تقویت رژیم غذایی جوندگان با پروبیوتیک L. Reuteri منجر به خز براق تر، سالم تر و مشکلات کمتری مانند ریزش مو و درماتیت شد. همچنین پس از اصلاح، خز جوندگان را بسیار سریعتر رشد داد.

پروبیوتیک ها برای خرید آنلاین یا در فروشگاه مواد غذایی بهداشتی محلی شما در دسترس هستند. نیازی به تجویز پزشک نیست. قبل از انتخاب یک برند خاص، تکالیف خود را انجام دهید و فهرست مطالب را بخوانید.

تفاوت های چشمگیری در قدرت بین مکمل های مختلف وجود خواهد داشت و برخی با گونه های کمتر مفید پروبیوتیک ها مخلوط می شوند.

از درمان های حرارتی و رنگ مو خودداری کنید

یکی از مشکلات رایج، به خصوص در زنان، دو شاخه شدن و شکستگی مو است. اینها تا حد زیادی خودآزاری هستند که نتیجه روشهای غیر ضروری مو است.

ساقه مو از داخل به بیرون رشد می کند. فولیکول مو به معنای واقعی کلمه ساقه مو را از طریق پوست سر بیرون می راند. این بدان معنی است که نوک موهای شما قدیمی ترین قسمت ساقه مو است.

اگر موهای بلندی دارید، نوک موهای شما ممکن است دو یا سه ساله یا حتی بلندتر باشد. این بدان معناست که آنها در معرض موارد بی‌شماری از شامپو کردن، مسواک زدن و سایر درمان‌ها قرار گرفته‌اند.

با گذشت زمان، اثرات اینها می تواند افزایش یابد و بر ساقه مو تأثیر بگذارد. دانشمندان این پدیده آسیب سبک زندگی به مو را «آب زدگی» می نامند.

شایع ترین علائم هوازدگی موهای کدر، دو شاخه شدن موها و شکستگی است. اینها می توانند به شما این تصور را بدهند که موهای شما به کندی رشد می کنند.

استفاده از گرما به صورت سشوار، اتو حرارتی و غیره می تواند باعث شدیدترین هوازدگی شود. ساقه های مو یا به طور کامل شکسته می شوند، یا اغلب در انتها شکافته می شوند.

رنگ های مو (به خصوص دائمی) نیز بسیار آسیب رسان هستند. برای اینکه رنگ به ساقه مو برسد، ماده شیمیایی باید بیرونی ترین لایه محافظ ساقه مو یعنی کوتیکول ها را بلند کند. این یک فرآیند برگشت ناپذیر است که یکپارچگی ساقه مو را بیشتر به خطر می اندازد.

تریم های معمولی را دریافت کنید

اصلاح منظم می تواند رشد مو را تقویت کند.

این ممکن است خلاف شهود به نظر برسد، اما از آنچه در بالا گفتیم نتیجه می گیرد. از آنجایی که نوک مو بیشترین هوای ساقه مو را دارد، نوک موها از نوک مو به بقیه ساقه مو پخش می شود. بهترین راه برای جلوگیری از این امر، کوتاه کردن لبه ها است. این امر سلامت ساقه مو را بهینه می کند و در نهایت منجر به رشد سریعتر می شود.

اگر هدف شما رشد سریعتر مو است، مهم است که این موضوع را به روشنی با آرایشگر خود در میان بگذارید. کوتاه کردن بیش از حد ساقه مو در نهایت باعث کاهش رشد مو می شود.

پاداش: درمان های ریزش مو مورد تایید FDA

FDA دو دارو را برای رشد مو تایید کرده است: ماینوکسیدیل و فیناستراید. برخلاف نکاتی که در بالا توضیح دادیم، فقط در موارد ریزش موی پاتولوژیک باید به این داروها متوسل شوید.

ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل یک محلول موضعی و اولین دارویی است که FDA برای ریزش مو تایید کرده است .

این دارو ابتدا به عنوان یک داروی ضد فشار خون وارد بازار شد. فشار خون بالا را با گشاد کردن رگ‌های خونی درمان می‌کرد. در حالی که امروزه پزشکان هنوز آن را به عنوان یک ضد فشار خون تجویز می کنند (با نام تجاری Loniten)، رایج ترین استفاده از آن در حال حاضر تحریک موضعی رشد مو است.

ماینوکسیدیل یک داروی موثر برای ریزش موی مردانه و زنانه (آلوپسی آندروژنتیک) است. فقط در صورتی که از این بیماری رنج می برید باید از ماینوکسیدیل استفاده کنید.

روگین در مقابل ماینوکسیدیل عمومی
ماینوکسیدیل در انواع محلول مایع و فوم موجود است.

اگرچه بدون نسخه و بدون نسخه در دسترس است، بهتر است قبل از شروع درمان با پزشک خود صحبت کنید. پزشک شما تأیید می کند که آیا شما کاندیدای مناسبی برای درمان هستید یا خیر و در مورد عوارض جانبی احتمالی و سایر ملاحظات توصیه می کند.

فیناستراید

فیناستراید (با نام تجاری Propecia) داروی دیگری است که FDA برای درمان طاسی با الگوی مردانه تایید کرده است. برخلاف ماینوکسیدیل، FDA فیناستراید را برای زنان تایید نکرده است. تفاوت دیگر این است که فیناستراید یک داروی سیستمیک است که شما به عنوان قرص مصرف می کنید.

پروپشیا فیناستراید خوراکی
قرص فیناستراید

فیناستراید با جلوگیری از تولید دی هیدروتستوسترون (DHT) عمل می کند. این یک هورمون مردانه است که دانشمندان معتقدند در ایجاد طاسی با الگوی مردانه نقش دارد. با مسدود کردن تولید DHT، فیناستراید روند طاسی را در حدود 85٪ از مردان متوقف می کند. نزدیک به دو سوم از کاربران نیز مقداری مو را دوباره رشد می کنند.

فیناستراید یک داروی بسیار قوی است که فقط با نسخه در دسترس است و فقط در برابر طاسی با الگوی مردانه موثر است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اگر شک دارید که رشد ضعیف موهای شما دارای یک جزء پاتولوژیک است، ممکن است ایده خوبی باشد که با پزشک خود صحبت کنید.

یک متخصص پوست – پزشکی که در زمینه ریزش مو و سایر مشکلات پوستی تخصص دارد – می تواند اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهد. اغلب یک متخصص پوست تنها با معاینه فیزیکی موهای شما می تواند ایده خوبی از مشکل پیدا کند.

در صورت لزوم، آنها همچنین می توانند رویه های پیشرفته تری را درخواست کنند. اینها می تواند شامل آزمایش خون، تریکوگرام و حتی بیوپسی پوست سر باشد.

نتیجه

هیچ راه حل جادویی برای تحریک رشد مو وجود ندارد. بسیاری از گام های کوچکتر یا بزرگتر هستند که می توانید بردارید. در مجموع، اینها با هم جمع می شوند تا تفاوت زیادی در کیفیت رشد موهای شما ایجاد کنند.

برخی، مانند حذف عملیات حرارتی و سایر روش های غیر ضروری، نیازی به زمان یا هزینه ندارند. برعکس، آنها در واقع در هزینه و زمان شما صرفه جویی می کنند.

سایر موارد، مانند ماساژ پوست سر، مدتی از برنامه شما را می گیرد. نکته کلیدی این است که آنها را عادت دهید و به طور مداوم به آنها پایبند باشید.

اگر علیرغم تمام تلاش‌هایتان، رشد ضعیف موهایتان ادامه پیدا کرد، یا اگر مشکوک هستید که یک مشکل سلامتی زمینه‌ای وجود دارد، با پزشک خود مشورت کنید.

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x