کودک

چگونه به نوزاد یا کودک نوپا که گاز معده داره کمک کنیم!؟

گاز معده نی نیتجمع گاز در روده می تواند منجر به درد در نوزادان و کودکان شود و باعث نگرانی والدین شود. با این حال، گاز اغلب طبیعی است – به ویژه در نوزادان. خوشبختانه در بیشتر موارد می توان آن را در خانه درمان کرد.

علائمی که نشان می دهد کودک شما ممکن است چیزی بیش از گاز ساده کودک داشته باشد عبارتند از: گیجی مکرر، مدفوع شل یا بدبو، مشکل در تغذیه و/یا خوابیدن، و گریه برای مدت طولانی. اینها می تواند علائم قولنج یا عدم تحمل غذایی باشد.

 

از سوی دیگر، برای نوزادانی که خوشحال هستند و به خوبی تغذیه می‌کنند، گاز می‌تواند طبیعی باشد و نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای نباشد. اگر گاز دوره ای باعث ناراحتی کودک شما می شود، نحوه جلوگیری از محرک های رایج و درمان درد گاز در هنگام بروز آن را بیابید.

در مورد کودکانی که با شیر خشک تغذیه می شوند چه نکاتی را باید در نظر گرفت.

اگر به نظر می رسد که نوزاد شما پس از نوشیدن شیر خشک، ناراحتی ناشی از گاز را تجربه می کند، عوامل زیر را بررسی کنید تا ببینید آیا یک یا چند مورد ممکن است باعث ایجاد گاز بیش از حد شوند.

نوع فرمول

ممکن است والدین در اولین نشانه هایی که نشان می دهد کودکشان دچار درد گاز می شود وسوسه می شوند شیر خشک جدیدی را امتحان کنند. اگرچه فرمول‌هایی وجود دارد که برای کمک به گاز طراحی و به بازار عرضه می‌شوند، همیشه لازم نیست که تغییر دهید.

Willow Jarosh، ام اس، RDN، متخصص تغذیه ثبت شده در منهتن و عضو هیئت بررسی خانواده Verywell، می گوید: “من توصیه می کنم با متخصص اطفال کودک خود صحبت کنید (یا یک متخصص تغذیه که در نوزادان متخصص است و همچنین می تواند با پزشک اطفال خود ارتباط برقرار کند) قبل از تغییر فرمول ها.” آنها ممکن است بخواهند ابتدا اقدامات دیگری را امتحان کنند تا ببینند آیا علائم کودک شما بهبود می یابد یا خیر.

اگر تغییر شیر خشک ضروری تشخیص داده شود، یکی از شیرخشک‌های حساس، ملایم یا «آرام‌بخش» زیر ممکن است به رفع گاز کمک کند:

انفامیل رگولین
سویا شروع خوب گربر
فرمول ملایم انتخاب والدین
فرمول حساسیت انتخاب والدین
فرمول سویا انتخابی والدین
فرمول مناقصه انتخاب والدین
Similac Sensitive (سابقلاً بدون لاکتوز Similac)
Similac سویا Isomil

فرمول های فوق منابع پروتئینی متفاوتی را نسبت به آنهایی که در شیر خشک استاندارد نوزاد یافت می شوند، ارائه می دهند. همانطور که از نام آن پیداست، فرمول های سویا با پروتئین سویا به جای کازئین و آب پنیر، پروتئین های موجود در شیر گاو، ساخته می شوند.

شیرخشک های ملایم، حساس و راحت، پروفایل های پروتئین و/یا قند خاصی را برای نوزادانی که ممکن است شیر ​​خشک استاندارد را تحمل نکنند، فراهم می کند. به عنوان مثال، برخی از محصولات حاوی پروتئین نیمه هضم شده شیر گاو هستند که ممکن است به کاهش تولید گاز کمک کند.

فرمول های بدون لاکتوز قندهایی غیر از لاکتوزی که به طور طبیعی در شیر گاو وجود دارد، ارائه می دهند. البته شایان ذکر است که لاکتوز نیز نوعی قند موجود در شیر مادر است. اکثریت قریب به اتفاق نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند لاکتوز را بدون هیچ مشکلی تحمل می کنند.

راهکار‌های طلایی برای تربیت یک کودک خلاق

از آنجایی که کودکان معمولاً تا زمانی که بین 2 تا 5 سالگی هستند علائم عدم تحمل لاکتوز را بروز نمی دهند، تغییر کودک به شیر خشک بدون لاکتوز اغلب ضروری نیست. (مانند روتاویروس) که باعث اسهال شدید می شود.

اگر عدم تحمل لاکتوز باعث ایجاد گاز در کودک شما شود، به احتمال زیاد علاوه بر گاز، نفخ، گرفتگی عضلات و اسهال نیز از 30 دقیقه تا 2 ساعت پس از نوشیدن شیر خشک حاوی لاکتوز شروع می شود.

آلرژی واقعی به شیر گاو (CMA) نسبتاً نادر است و در کمتر از 5 درصد از کودکان رخ می دهد.نوزادان و کودکان با واکنش آلرژیک به پروتئین موجود در شیر گاو معمولاً علاوه بر علائم گوارشی، علائم فیزیکی غیرهضمی نیز نشان می دهند. علائم ممکن است تا 48 ساعت بعد از غذا شروع شود و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

اسهال
کندوها
علائم تنفسی (مانند سرفه، مشکل در تنفس، خس خس سینه)
تورم
استفراغ

اگر کودک شما بعد از غذا خوردن علاوه بر گاز علائمی نشان داد و شما نگران هستید، برای ارزیابی با پزشک اطفال تماس بگیرید.

در حالی که گاهی اوقات تغییر از یک فرمول استاندارد به یک محصول مبتنی بر سویا یا محصول ملایم توصیه می شود، تغییر همیشه علائم را بهبود نمی بخشد و تا 60٪ از نوزادان مبتلا به CMA نیز به پروتئین سویا واکنش نشان می دهند.3 در این موارد، یک فرمول ضد حساسیت مانند چون Nutramigen یا Alimentum مورد نیاز است.

مهم است که به یاد داشته باشید که پروتئین و قند موجود در فرمول های مبتنی بر شیر دو چیز جداگانه هستند. بیشتر نوزادانی که به پروتئین شیر حساسیت دارند، همچنان می توانند لاکتوز را بدون مشکل تحمل کنند

یک متخصص اطفال یا متخصص تغذیه کودکان می تواند راهنمایی کند که کدام شیر خشک برای کودک شما بهترین است، به خصوص در موارد آلرژی یا عدم تحمل. تکنیک تغذیه

جاروش خاطرنشان می کند که علاوه بر نوع شیر خشکی که کودک شما می نوشد، روشی که به آن ها می نوشید می تواند بر هضم آنها تأثیر بگذارد. این امر در مورد هر دو نوزادی که شیر خشک می نوشند یا شیر مادر دوشیده شده از شیشه صدق می کند. هم سرعت جریان شیر و هم کیفیت چفت آنها مهم است.

اگر جریان شیر خشک یا شیر مادر از شیشه شیر خیلی سریع باشد، ممکن است کودک در حال بلعیدن باشد که می تواند باعث ایجاد گاز شود.

به طور طبیعی، اگر جریان بیش از حد آهسته باشد، کودک می تواند هوای بیشتری را در تلاش برای دریافت شیر ​​خشک بیشتر بمکد.

علاوه بر اطمینان از اینکه کودک شما با سرعت متوسطی می نوشد، به نحوه چسباندن او به شیشه شیر توجه کنید. همانطور که جاروش اشاره می کند، “بدون توجه به جریان، اگر چفت کودک روی شیشه شیر درست نباشد، ممکن است هنگام غذا خوردن، هوای زیادی را بلعیده باشد.”

اگر مطمئن نیستید که شیرخوارتان به درستی از شیشه شیر خود نوشیدنی می‌نوشد، یک مشاور شیردهی می‌تواند ارزیابی کند و به حل مشکلاتی که ممکن است منجر به گاز می‌شود کمک کند.
در نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می کنند چه نکاتی را باید در نظر گرفت

مشابه والدینی که نوزادان خود را با شیر خشک تغذیه می کنند، والدین شیرده نیز باید گاز را فقط در صورتی که بیش از حد باشد یا با علائم دیگر همراه باشد، به عنوان یک مشکل در نظر بگیرند. موارد زیر مشکلات احتمالی است که ممکن است باعث ایجاد گاز در کودک شیرده شما شود.

رژیم غذایی والدین

در گذشته گاهی به والدین شیرده گفته می شد که اجتناب از برخی غذاها در رژیم غذایی آنها می تواند علائم گوارشی نوزادانشان را بهبود بخشد. با این حال، تحقیقات جدیدتر نشان داده است که غذاهای موجود در رژیم غذایی والدین شیرده همیشه بر علائم جسمی نوزادان تأثیر نمی گذارد. اخطار در این مورد، نوزادانی است که CMA یا سایر آلرژی های غذایی ناشی از سیستم ایمنی دارند.

اگر تشخیص داده شده است که نوزادی که از شیر مادر تغذیه می‌کنید، آلرژی غذایی دارد، مهم است که با یک متخصص اطفال، متخصص تغذیه یا متخصص آلرژی همکاری کنید تا مشخص شود که آیا نیاز به حذف برخی غذاها از رژیم غذایی خود دارید یا خیر. برخی از نوزادان می توانند شیر مادر را تحمل کنند حتی اگر والدین آنها غذاهایی را که به آنها حساسیت دارند بخورند، در حالی که برخی دیگر نمی توانند.

والدینی که نوزادی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند و گاز دردناک دارند، ممکن است بخواهند شیر و فرآورده‌های آن را از رژیم غذایی خود به مدت یک یا دو هفته حذف کنند. اگر علائم کودک شما بهبود یابد، ممکن است کولیت آلرژیک (حساسیت به پروتئین شیر گاو) داشته باشد.

در حالی که کولیت آلرژیک یک آلرژی غذایی واقعی نیست، پروتئین های شیری که از رژیم غذایی شما وارد شیر مادر می شود ممکن است همچنان مشکل ایجاد کند. نوزادان مبتلا به این عارضه نیز معمولاً مدفوع خونی دارند.

کارشناسان هشدار می دهند که والدین شیرده نباید رژیم غذایی خود را بی جهت محدود کنند. اجتناب از غذا می تواند مانعی برای شیردهی باشد و باعث می شود که برخی از والدین شیردهی را زودتر قطع کنند یا اصلاً از این باور (اغلب بی اساس) شروع نکنند که مجبورند غذاهای خاصی را حذف کنند.

چرا مدفوع کودک من سبز است

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x