کودک

دلیل اسهال کودک و نوزاد

کودک درحال دسشویشکل ظاهری، علل و درمان اسهال نوزاد

اسهال یکی از شایع ترین مشکلات دوران کودکی در ایالات متحده و در سراسر جهان است. می تواند ترسناک و خطرناک باشد. اما، وقتی نوزاد تازه متولد شده یا خردسالی دارید، تشخیص تفاوت بین مدفوع طبیعی و اسهال همیشه آسان نیست. در اینجا نحوه تشخیص اسهال نوزاد به همراه اطلاعاتی در مورد علل، درمان و خطرات اسهال در نوزادان و نوزادان آورده شده است.

شناسایی اسهال

مدفوع طبیعی نوزاد می تواند رنگ ها و رنگ های متنوعی داشته باشد. حتی برای نوزادان معمولی است که هر روز مدفوع زیادی داشته باشند. بنابراین، چگونه می توانید تشخیص دهید که حرکات روده کودک شما طبیعی است یا کودک شما اسهال دارد؟

مدفوع معمولی نوزاد می تواند زرد، خرمایی، قهوه ای یا سبز به نظر برسد. می تواند روان، نرم، غلیظ مانند خمیر یا بیشتر شکل گرفته باشد. یک نوزاد می تواند چندین پوشک مدفوع در روز یا فقط یک یا دو پوشک داشته باشد. آنچه در پوشک کودک خود پیدا می کنید، ارتباط زیادی با سن و رژیم غذایی کودک شما دارد

نوزادان تازه متولد شده می توانند در هر تعویض پوشک اجابت مزاج داشته باشند، در حالی که کودکان بزرگتر ممکن است یک بار در روز یا هر چند روز یک بار مدفوع کنند. نحوه تغذیه کودک بر حرکات روده او نیز تأثیر می گذارد.

اسهال نوزاد

شل، مرطوب، آبکی
سبزتر یا تیره تر از حد معمول
بوی بد
خونی یا حاوی مخاط

مدفوع شیر مادر

اگر شیر می‌دهید و مدفوع نوزادتان زرد و نرم است یا آبریزش دارد و کشک یا دانه‌های کوچک داخل آن است، لازم نیست نگران باشید. این نمونه‌ای از مدفوع نوزادی است که با شیر مادر تغذیه می‌شود، و اگر هر بار که پوشک را عوض می‌کنید، آن را ببینید اشکالی ندارد. اما از آنجایی که حرکات روده شیر مادر می تواند شل و آبریزش باشد، تشخیص تفاوت بین مدفوع طبیعی و اسهال ممکن است سخت تر باشد.

فرمول مدفوع

نوزادانی که شیر خشک می نوشند، مدفوعشان به رنگ قهوه ای مایل به قهوه ای مایل به زرد است. آنها اغلب غلیظ تر یا سفت تر از مدفوع شیر مادر هستند. معمولاً تشخیص تغییر در حرکات روده و شناسایی اسهال در نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می شوند آسان تر است.

چرا مدفوع کودک من سبز است

مدفوع ترکیبی

اگر ترکیبی از شیر مادر و شیرخشک به کودک خود بدهید، پوشک مدفوع ترکیبی از دو نوع بالا خواهد بود. پس از مدتی، شما قادر خواهید بود بین آنچه برای کودک شما طبیعی است و آنچه که نیست، تفاوت قائل شوید.

در مورد مدفوع طبیعی نوزاد طیف وسیعی وجود دارد. تنها در صورتی که متوجه تغییراتی در مدفوع طبیعی کودک خود شوید، نگران کننده می شود. یک مدفوع شلتر از حد معمول یا آبکی معمولاً جای نگرانی نیست. اما، دو یا بیشتر می تواند به معنای اسهال باشد. بنابراین، با دقت مراقب کودک خود باشید.

علل

نوزاد ممکن است به دلایل زیادی دچار اسهال شود. در اینجا برخی از علل کلی اسهال برای همه نوزادان به همراه برخی از علل مربوط به شیردهی و شیرخشک آورده شده است.

علل عمومی

صرف نظر از نوع تغذیه، اسهال می تواند در هر کودکی به دلایل مختلفی ایجاد شود. در اینجا مروری بر شایع ترین علل وجود دارد.

بیماری: ویروس ها، باکتری ها، ارگانیسم های قارچی و انگل ها می توانند باعث عفونت هایی شوند که منجر به اسهال در کودکان می شود. کودکانی که در مهدکودک هستند و کسانی که وقت خود را در کنار سایر کودکان می گذرانند می توانند میکروب هایی را که به راحتی از طریق تماس با یکدیگر یا اسباب بازی ها پخش می شوند، بگیرند.
غذاهای جامد: تغییر در رژیم غذایی کودک شما می تواند منجر به تغییر در حرکات روده کودک شما شود. فرآورده های لبنی، تخم مرغ، گلوتن، بادام زمینی و صدف می توانند باعث آلرژی غذایی و حساسیت شوند که منجر به اسهال می شود.
داروها: اگر کودک شما مجبور به مصرف داروهایی مانند آنتی بیوتیک باشد، ممکن است معده او را ناراحت کرده و باعث شل شدن مدفوع شود.
سفر: همانطور که بزرگسالان ممکن است در سفر دچار اسهال شوند، کودکان نیز ممکن است دچار اسهال شوند. نوزادان و کودکان خردسال ممکن است خطر بیشتری داشته باشند. هنگام مسافرت با نوزادان خردسال بیشتر محتاط باشید.
شرایط پزشکی: برخی از شرایط پزشکی مانند التهاب روده ها می توانند باعث اسهال شوند.
دندان درآوردن: دندان درآوردن خود به احتمال زیاد علت اسهال نیست. با این حال، نوزادان در حال دندان همه چیز را در دهان خود می گذارند. میکروب‌های روی اسباب‌بازی‌ها، دندان‌ها و دست‌های کوچک می‌توانند به راحتی به بدن کودک شما راه پیدا کنند که منجر به بیماری و اسهال می‌شود.
ناشناخته: گاهی اوقات علت واضحی برای اسهال نوزاد وجود ندارد.

نوزادان شیرده

همراه با علل کلی بالا، نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند ممکن است به هر دلیلی دچار اسهال شوند. در اینجا مروری بر رایج ترین دلایل است.

رژیم غذایی: برخی از غذاها در رژیم غذایی شما می توانند باعث ایجاد آلرژی و حساسیت در کودک شیرده شما شوند. شیر گاو، شکلات، غذاهای گازدار، غذاهای تند و کافئین، غذاهایی هستند که احتمالاً باعث ایجاد مشکل می شوند. ممکن است مجبور شوید رژیم غذایی خود را ارزیابی کنید تا بفهمید آیا چیزی که می خورید می تواند باعث اسهال کودک شما شود یا خیر.
ملین‌ها: نرم‌کننده‌های مدفوع و برخی مکمل‌های فیبر ملایم یا ملین‌های حجیم‌کننده معمولاً برای استفاده در دوران شیردهی بی‌خطر هستند. با این حال، ملین های قوی از نوع محرک ممکن است به کودک شما منتقل شده و باعث اسهال شوند. قبل از مصرف ملین در هنگام شیردهی با پزشک خود صحبت کنید
از شیر گرفتن (در ایالات متحده): وارد کردن غذاهای جدید به رژیم غذایی نوزاد می تواند منجر به مشکلات معده به دلیل حساسیت های غذایی و آلرژی شود. شیر گاو رایج است

محرکی که می تواند باعث اسهال در کودکان کوچکتر شود. اگر از شیر خشک برای نوزادان استفاده می کنید، به خاطر داشته باشید که بسیاری از شیرخشک ها از شیر گاو تهیه می شوند.
از شیر گرفتن (در سایر نقاط جهان): در برخی مناطق جهان، سلامت و تغذیه به خطر افتاده است. کودکانی که در این نواحی زندگی می کنند، پس از جدا شدن از پستان، بیشتر در معرض بیماری، عفونت و بیماری هستند و دیگر خواص تغذیه ای و محافظتی موجود در شیر مادر را دریافت نمی کنند.

نوزادان تغذیه شده با شیر خشک

همراه با علل کلی بالا، نوزادان و نوزادانی که شیر خشک می نوشند ممکن است به دلیل آلرژی و سایر مسائل دچار اسهال شوند.

آلرژی: نوزادان تازه متولد شده ممکن است به دلیل آلرژی یا حساسیت به نوع شیر خشکی که شروع به مصرف می کنند دچار اسهال شوند. بسیاری از برندهای شیر خشک برای نوزادان از شیر گاو تهیه می شوند و پروتئین موجود در شیر گاو می تواند باعث ایجاد حساسیت غذایی در نوزادان شود. نوزادان همچنین می توانند نسبت به شیر خشک حاوی سویا حساسیت داشته باشند.
آلودگی: میکروب ها می توانند به طرق مختلف راه خود را به شیرخشک نوزاد باز کنند. پودر ممکن است آلوده شود، ممکن است میکروب هایی در آب وجود داشته باشد که به پودر یا کنسانتره اضافه می کنید، و اگر فرمول به درستی ذخیره نشود، موجودات زنده می توانند رشد کنند.

جلوه ها

هنگامی که کودک اسهال دارد، مایعات از بدن خارج می شوند. اگر نوزاد بیش از آنچه که از طریق شیر خوردن مایعات دریافت می کند از دست بدهد، ممکن است دچار کم آبی شود. کم آبی در نوزادان و کودکان خردسال می تواند خیلی سریع اتفاق بیفتد. در اینجا یک مرور کلی از علائم کم آبی وجود دارد که باید مراقب آنها باشید.

نشانه های کم آبی بدن

تولید کمتر از شش پوشک خیس در روز (24 ساعت)
داشتن خشکی دهان و لب
عدم اشک در هنگام گریه کودک
بد غذا خوردن
داشتن یک لکه نرم فرورفته یا منحنی رو به پایین
تحریک پذیر بودن

اگر متوجه علائم کم آبی شدید، فوراً با پزشک تماس بگیرید.
رفتار

درمان اسهال در نوزادان حول محور حفظ آب بدن نوزاد است. اگر اسهال خفیف است، اغلب می توانید خودتان در خانه آن را مدیریت کنید.

4 راه سرگرم کننده برای ترغیب کودک به صحبت

به تغذیه ادامه دهید.

مهمترین کاری که می توانید برای درمان اسهال در نوزادان انجام دهید این است که به تغذیه کودک خود ادامه دهید. در زمانی که کودک شما مدفوع شل دارد برای تامین مایعات اضافی، به دفعات بیشتر شیر بدهید یا شیشه شیر را به او بدهید.

برای استراحت دادن به شکم فرزندتان نباید شیر دادن را قطع کنید. نوزاد ممکن است خیلی سریع بدون شیر دادن دچار کم آبی شود، مخصوصاً اگر نوزاد مایعات خود را از طریق اسهال از دست بدهد.

با پزشک خود صحبت کنید

اگر شیر می‌دهید و کودکتان به خوبی شیر می‌خورد، نیازی نیست به کودکتان مایع آبرسانی خوراکی مانند Pedialyte بدهید، مگر اینکه پزشک به شما دستور دهد.

شیر مادر حاوی مایعات و مواد مغذی مورد نیاز کودک شما برای جایگزینی چیزی است که از طریق اسهال از دست می دهد. همچنین آنتی بادی هایی در شیر مادر وجود دارد که به کودک شما کمک می کند تا با عفونت و بیماری مبارزه کند.

اگر از شیشه شیر تغذیه می کنید، شیر خشک (یا شیر مادر) را رقیق نکنید تا به کودکتان آب اضافی بدهید. همانطور که همیشه به کودک خود غذا می دهید. فقط در صورت توصیه پزشک باید به کودک خود مایعات اضافی مانند Pedialyte بدهید.

اگر اسهال به دلیل بیماری یا عفونت باشد، پزشک ممکن است برای کودک شما آنتی بیوتیک تجویز کند. در ضمن از دادن داروهای بدون نسخه برای اسهال به کودک خودداری کنید.

داروی ضد اسهال می تواند برای نوزادان مضر باشد. بنابراین، توصیه نمی شود.

مراقبت از پوست نوزاد

پوشک کثیف می تواند پوست کودک شما را تحریک کند و باعث جوش پوشک شود، بنابراین اغلب پوشک های خیس و کثیف را عوض کنید. سعی کنید ناحیه پوشک کودکتان را تا حد امکان تمیز و خشک نگه دارید.

استفاده از پماد پوشک بعد از هر تعویض می تواند تسکین دهنده باشد و یک سد محافظ به پوست کودک شما اضافه کند. حتما بعد از هر بار تعویض پوشک دست های خود را بشویید تا از انتشار میکروب ها جلوگیری کنید.

مراقب کم آبی بدن باشید

مراقب علائم کم آبی ذکر شده در بالا باشید. اسهال شدید که منجر به کم آبی بدن می شود ممکن است نیاز به درمان با مایعات داخل وریدی (IV) در بیمارستان داشته باشد.

بهداشت خوب را تمرین کنید

بسته به علت اسهال، می تواند مسری باشد و به سایر اعضای خانواده شما سرایت کند. بنابراین، پس از تعویض پوشک کودک یا استفاده از دستشویی، دست های خود را بشویید و به سایر اعضای خانواده نیز یادآوری کنید که این کار را انجام دهند.

کریستال های اورات در پوشک بچه
چه زمانی با دکتر تماس بگیرید

اسهال می تواند برای نوزادان و کودکان خردسال خطرناک باشد زیرا می تواند منجر به کم آبی و کاهش وزن شود. مدفوع شل گهگاهی معمولاً مشکلی نیست. با این حال، اگر دو یا چند دفع آبکی مشاهده کردید، ممکن است کودک شما اسهال داشته باشد. اگر:

شما یک نوزاد تازه متولد شده دارید.
کودک شما تب یا علائم دیگری همراه با اسهال دارد.
در مدفوع کودک شما خون است.
به نظر می رسد کودک شما درد دارد.
کودک خوب غذا نمی خورد.
نوزاد بیش از حد خواب آلود است.
اسهال در عرض 24 ساعت از بین نمی رود.
شما متوجه هر یک از علائم کم آبی می شوید.

ملاحظات دیگر

اسهال به حدی شایع است که در کودکان زیر پنج سال سالانه 35 میلیون مورد اسهال در ایالات متحده وجود دارد.

به مراکز کنترل بیماری و تقریباً 1.7 میلیارد مورد در سراسر جهان.

نوزادان و کودکان خردسال می توانند حدود دو بار در سال یک دوره اسهال را تجربه کنند. این بیماری بر کودکانی که شیرخشک می‌خورند، کودکانی که با شیر مادر تغذیه می‌کنند و نوزادانی که ترکیبی از شیر مادر و شیر خشک مصرف می‌کنند، تأثیر می‌گذارد. اگرچه، برخی تفاوت ها وجود دارد.

مطالعات نشان می‌دهد که نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند کمتر از کودکانی که با شیر خشک تغذیه می‌شوند اسهال می‌گیرند. از آنجایی که شیر مادر مملو از آنتی‌بادی است، به محافظت از نوزادان در برابر برخی از بیماری‌های رایج دوران کودکی از جمله اسهال کمک می‌کند.

به علاوه، زمانی که کودک در حال شیردهی است، قرار گرفتن محدودی در معرض ارگانیسم های موجود در غذا و آب وجود دارد که می تواند باعث عفونت معده و اسهال شود.

هر چه کودک بیشتر شیر بخورد، محافظت بیشتری دریافت می کند. شیردهی انحصاری با شیر مادر بهتر از شیردهی جزئی است و شیردهی جزئی بهتر از شیر خشک کامل محافظت می کند.

سخنی از Verywell

طبیعی است که نگران نوزاد یا نوزاد خود باشید. و، حرکات روده کودک قطعا می تواند بخشی از آن باشد، به خصوص برای تازه مادران. از اولین مدفوع مکونیوم ضخیم، چسبنده و سیاه رنگ گرفته تا تغییرات در فرکانس، رنگ و بافت حرکات در چند هفته و ماه اول، مطمئناً یک تجربه یادگیری است.

محدوده نرمال می تواند تعجب آور باشد. همچنین تشخیص اینکه چه زمانی کودک دچار مشکل روده مانند اسهال است را سخت کند. و اگرچه ممکن است در ابتدا ترسناک باشد، قبل از اینکه متوجه شوید، درک خوبی از آنچه برای فرزندتان عادی است خواهید داشت. سپس، می‌توانید تشخیص دهید که چه زمانی چیزی با آن هنجار متفاوت است. البته اگر نگران هستید یا سوالی دارید باید با پزشک کودک خود تماس بگیرید.

پرشدن و بیرون زندن پی پی نوزاد از پوشک

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x