مقالات

راهکار‌های طلایی برای تربیت یک کودک خلاق

کودک باهوش و خلاقاغلب، جامعه و نظام آموزشی خلاقیت را به نفع پیشرفت تحصیلی نادیده می گیرند. اما یک کودک خلاق می‌تواند دنیا را تغییر دهد – و خلق کردن بسیار بیشتر از “ساختن چیزها” است.

 آلیسون ویلسون، مربی و توسعه‌دهنده برنامه درسی، به SheKnows گفت: «ریشه کلمه «ایجاد» در واقع به معنای «رشد کردن» است. «عمل خلاق بودن به طور طبیعی به ما انگیزه می‌دهد که متفاوت فکر کنیم، مشارکت بیشتری داشته باشیم، استقلال را توسعه دهیم و به‌عنوان افرادی منحصر به فرد و با اعتماد به نفس رشد کنیم. در دنیایی که نوآوری یک نشانگر است، مهارت تفکر خلاق بسیار مهم است.

 

ممکن است برخی از بچه‌ها خلاق‌تر از بقیه به نظر برسند (می‌دانید، آن‌هایی که می‌توانند ساعت‌ها خود را فقط با یک جعبه مقوایی خالی سرگرم کنند)، اما خلاقیت مهارتی است که می‌توانید به رشد کودکتان نیز کمک کنید. همانطور که پابلو پیکاسو گفت: «هر کودک یک هنرمند است. مشکل این است که وقتی بزرگ شدی هنرمند بمانی.»

جعبه ابزار خلاقیت نقطه شروع خوبی برای پرورش خلاقیت کودک شما است. جعبه اسباب بازی را با قطعات شل، لوازم آرایش و لوازم هنری و صنایع دستی مانند خمیر بازی پر کنید.

 کارن ام. ریکس، مربی مونته سوری و سرآشپز کلاس درس آشپزخانه ما، به SheKnows گفت: «من همیشه والدین را تشویق می‌کنم که با بچه‌هایشان بنشینند و با خمیر بازی بازی کنند تا به پرورش خلاقیت کودک کمک کند. به گفته ریکز، فرآیند کار و شکل دادن به خمیر بهترین راه برای والدین است تا با فرزندان خود استراحت کنند و سرگرم شوند و در عین حال خلاقیت ذاتی آنها را تحریک کند.

 

و برای معرفی ابزارهایی مانند کارد و چنگال، کاتر کوکی یا وردنه خیلی عجله نکنید. ریک گفت: اجازه دهید دست‌های فرزندتان آب خلاق خود را جاری کند. او افزود: «پرسیدن سؤالات باز مانند «چی ساختی؟» به جای «این یک گربه است؟» به کودکان این امکان را می‌دهد تا داستان‌های خود را بگویند و از تخیلات خود برای تحقق بخشیدن به تصورات خود با خمیر استفاده کنند.

ویلسون گفت، چه فرزندان شما با خمیر، رنگ، پرها، لجن یا پولک‌های پولکی خلاق شوند، از این که اجازه دهید آن‌ها نامرتب شوند نترسید. تاکید در مورد یک قلعه موقت در وسط اتاق نشیمن مرتب یا سرزنش کودک برای پاشیدن آب به دیوار آشپزخانه شما می تواند به سرعت هر جریان خلاقانه ای را از بین ببرد. (نگران نباشید، می توانید زمان پاکسازی را بخشی از مجموعه خلاقانه هر فعالیتی قرار دهید.)

 

ویلسون خواندن را توصیه می‌کند تا ماهیچه‌های خلاق کودک را منعطف کند و امکان تفکر انتقادی، تخیل و خیال‌پردازی را فراهم کند. او پیشنهاد کرد: «کتابی بردارید و مکان، زمان یا شخص کاملاً متفاوتی را کاوش کنید». “گوش دادن به داستان ها و دنبال کردن آنها در کتاب های داستان نمونه های شگفت انگیزی از بیان خلاق برای زبان آموزان اولیه است.”

نکاتی که هنگام خرید مبلمان کودک باید در نظر داشته باشید

بهترین چیز در مورد پرورش خلاقیت در فرزندان شما این است که هیچ هزینه ای ندارد. در واقع، استفاده از جدیدترین اسباب‌بازی گران قیمت ممکن است به جای اینکه به ماموریت خلاقانه شما کمک کند، مانع شود.

مالیکا بوش، MFT، به SheKnows گفت: “ذهن کودک به فضایی برای رشد خلاقیت نیاز دارد، بنابراین ما باید موادی را برای آنها فراهم کنیم تا آزادانه و ایمن به کاوش بپردازند.” در حالت ایده آل، این از دوران نوزادی پرورش داده می شود. حتی کوچکترین نوزاد توانایی کشف مواد ساده را دارد، از دست و پای خود شروع می کند و تا انواع اسباب بازی هایی که ما ارائه می کنیم. اسباب‌بازی‌هایی با دکمه‌ها و چراغ‌هایی که می‌چرخند و صدا ایجاد می‌کنند، تخیل و خلاقیت کودک را از بین می‌برند. یک کاسه پلاستیکی کوچک می‌تواند هر تعداد تصوری باشد: بشقاب پرنده، کلاه، کاسه سگ یا لانه پرنده.

هرگز توانایی خود را برای تأثیرگذاری مثبت بر فرزندتان دست کم نگیرید و به او نشان دهید به چه چیزی علاقه دارید و چگونه از خلاقیت در زندگی روزمره خود استفاده می کنید. ویلسون می‌گوید: «مدل کردن اینکه چقدر در مورد دنیای اطرافمان کنجکاو هستیم، مهم است.

«استفاده از عبارات ساده مانند «من نمی‌دانم چرا اینطور است» یا «چگونه می‌توانیم بیشتر بدانیم؟» روش‌هایی هستند که از طریق آنها می‌توانیم این را برای فرزندانمان الگو کنیم. با پرسش و تحقیق در مورد راه‌حل‌های ممکن، راه‌های حل مشکلات را به صراحت به اشتراک بگذارید. چه چیزی باعث می‌شود که خلاقیت‌های شما جاری شود؟» اگر همه چیز شکست خورد، فرزندانتان را به حال خود رها کنید. به طور جدی. دکتر کلودیا لوئیز، روانکاو به SheKnows گفت: «این یک پیچش طعنه آمیز است. «اگر – و فقط اگر – به برخی منابع و ایده‌ها نیاز دارند، چیزی را ارائه دهید. در خلأ فضاهای باز و باز بودن باز، خلاقیت پدیدار می‌شود.»

در نهایت، در اینجا یک راه برای تقویت خلاقیت در فرزندان شما وجود دارد که ممکن است انتظار شنیدن آن را نداشته باشید: اجازه دهید آنها خسته شوند. آیس هر، مدیر مدرسه Fountainhead Montessori در کالیفرنیا، به SheKnows گفت: “خستگی می تواند منجر به خلاقیت شود.” «این مشکلی ندارد که بچه ها بی حوصله باشند – آنها به تنهایی کاری را برای انجام دادن پیدا خواهند کرد. به عبارت دیگر، آنها خلاقیت، ابراز وجود و حل مسئله را انجام می دهند. برعکس آن نیز صادق است، زیرا محافظت در برابر بی حوصلگی می تواند بر توانایی کودک در خودانگیختگی تأثیر منفی بگذارد.

آیا کودکانی که در ماه‌های خاصی به دنیا می‌آیند، میزان موفقیت بالاتری دارند؟

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x