بهداشت

علائم و نشانه‌های یائسگی و درمان‌هایی که در صورت تجربه آن‌ها وجود دارد

علائم-یائسگی-در-زنانیائسگی زمانی شروع می شود که چرخه قاعدگی به پایان می رسد. یائسگی یک مشکل سلامتی نیست و برخی آن را به عنوان زمان رهایی تجربه می کنند. با این حال، تغییرات هورمونی و سایر عوامل دخیل می تواند باعث ناراحتی شود.

یائسگی معمولاً در کشورهای توسعه یافته بین 40 تا 58 سالگی شروع می شود. در ایالات متحده، میانگین سنی است52 سال . برای برخی، به دلیل شرایط پزشکی یا درمان، مانند برداشتن تخمدان ها، زودتر رخ می دهد.

در حوالی زمان یائسگی، بسیاری از زنان علائم فیزیکی مانند گرگرفتگی، تعریق شبانه، خشکی واژن و کاهش میل جنسی را تجربه می کنند. همچنین می تواند منجر به اضطراب ، تغییر در خلق و خو و کاهش میل جنسی شود.

این علائم ممکن است قبل از پایان قاعدگی شروع شود و ممکن است چندین سال ادامه داشته باشد. تأثیر آن بر کیفیت زندگی افراد می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد. با این حال، راه هایی برای مدیریت این علائم وجود دارد.

هر فردی یائسگی را متفاوت تجربه می کند. بسیاری از آنها در طول دوره گذار و پس از آن زندگی کامل و فعالی دارند و برخی دیگر با عدم مقابله با قاعدگی یا کنترل بارداری احساس آرامش می کنند .

حفظ یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم می تواند به فرد کمک کند تا احساس بهتری داشته باشد و سلامت کلی خود را در دراز مدت افزایش دهد. برای کسانی که علائم یائسگی را تجربه می کنند، درمان و پشتیبانی در دسترس است.

در این مقاله، در مورد آنچه در دوران یائسگی باید انتظار داشته باشید بیشتر بدانید.

علائم

در حوالی یائسگی، مختلف جسمی و روحی تغییر می کند ممکن است رخ دهد و باعث علائم شود. برخی از اینها قبل از یائسگی شروع می شوند و برخی بعد از آن ادامه می یابند.

تغییرات مربوط به پیش یائسگی و یائسگی عبارتند از:

باروری پایین تر

هنگامی که یک زن به پایان مرحله تولید مثل نزدیک می شود، اما قبل از شروع یائسگی، سطح استروژن شروع به کاهش می کند. این امر شانس باردار شدن را کاهش می دهد.

قاعدگی نامنظم

اولین نشانه نزدیک شدن به یائسگی معمولاً دوره هایی است که به طور منظم کمتر رخ می دهند. آنها ممکن است بیشتر یا کمتر از حد معمول بیایند و ممکن است سنگین تر یا سبک تر باشند.

هر کسی که نگران تغییرات قاعدگی است باید به پزشک مراجعه کند، زیرا این تغییرات همچنین می تواند نشان دهنده بارداری یا برخی از مشکلات سلامتی باشد.

خشکی و ناراحتی واژن

خشکی واژن، خارش و ناراحتی ممکن است در دوران پیش از یائسگی شروع شود و تا یائسگی ادامه یابد. فردی با هر یک از این علائم ممکن است در حین رابطه جنسی واژینال دچار چروکیدگی و ناراحتی شود. همچنین، اگر پوست بشکند، می تواند خطر عفونت را افزایش دهد.

واژینیت آتروفیک ، که شامل نازک شدن، خشک شدن و التهاب دیواره واژن است، گاهی اوقات در دوران یائسگی رخ می دهد.

مرطوب‌کننده‌ها، روان‌کننده‌ها و داروها می‌توانند خشکی واژن و مشکلات مرتبط با آن را تسکین دهند.

گرگرفتگی

گرگرفتگی در حوالی زمان یائسگی شایع است. آنها باعث می شوند که فرد احساس گرمای ناگهانی در قسمت فوقانی بدن کند. این احساس ممکن است از صورت، گردن یا قفسه سینه شروع شود و به سمت بالا یا پایین پیشرفت کند.

گرگرفتگی همچنین می تواند باعث شود:

  • تعریق
  • لکه های قرمز روی پوست ایجاد می شود

برخی از افراد علاوه بر یا به جای گرگرفتگی، عرق شبانه و گرگرفتگی یا لرز را تجربه می کنند.

گرگرفتگی معمولا در سال اول پس از پایان قاعدگی رخ می دهد، اما می تواند تا 14 سال پس از یائسگی ادامه یابد.

گرگرفتگی چه حسی دارد؟

اختلالات خواب

مشکلات خواب ممکن است در دوران یائسگی ایجاد شوند و ممکن است ناشی از:

  • اضطراب
  • عرق شبانه
  • افزایش نیاز به ادرار کردن

ورزش زیاد و پرهیز از وعده های غذایی سنگین قبل از خواب می تواند به مدیریت این مشکلات کمک کند، اما اگر ادامه پیدا کرد، با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی تماس بگیرید.

تغییرات عاطفی

افسردگی ، اضطراب و خلق و خوی پایین در دوران یائسگی شایع است. تجربه زمان های تحریک پذیری و طلسم گریه غیرعادی نیست.

تغییرات هورمونی و اختلالات خواب می تواند به این مسائل کمک کند. همچنین، احساسات فرد در مورد یائسگی ممکن است وارد عمل شود. به عنوان مثال، ناراحتی در مورد میل جنسی کم یا پایان باروری می تواند به افسردگی در دوران یائسگی کمک کند.

در حالی که احساس غم و اندوه، تحریک پذیری و خستگی در دوران یائسگی رایج است، اما لزوماً نشان دهنده افسردگی نیست. با این حال، هرکسی که به مدت 2 هفته یا بیشتر دچار ضعف خلقی شود، باید به پزشک مراجعه کند، که می‌تواند در مورد بهترین اقدام توصیه کند.

هرکسی که نگرانی در مورد خواب یا هر گونه تغییر مربوط به یائسگی دارد باید با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی تماس بگیرد.

یک مقاله منتشر شده در سال 2018 نشان می دهد که در برخی موارد ممکن است بین یائسگی و خودکشی ارتباط وجود داشته باشد. هر کسی که به خودکشی فکر می کند باید از یک مشاور یا متخصص بهداشت کمک بگیرد. خطوط تلفن ناشناس نیز وجود دارد.

پیشگیری از خودکشی

اگر فردی را می شناسید که در معرض خطر فوری آسیب رساندن به خود، خودکشی یا آسیب رساندن به شخص دیگری است:

  • سوال سخت را بپرسید: “آیا به خودکشی فکر می کنید؟”
  • بدون قضاوت به حرف فرد گوش دهید.
  • با 911 یا شماره اضطراری محلی تماس بگیرید، یا برای برقراری ارتباط با یک مشاور آموزش دیده در بحران، به شماره 741741 TALK پیام دهید.
  • تا رسیدن کمک حرفه ای در کنار فرد بمانید.
  • سعی کنید هر گونه سلاح، دارو یا سایر اشیاء بالقوه مضر را بردارید.

مشکل در تمرکز و یادگیری

در آستانه یائسگی دو سوم زنان ممکن است در تمرکز و حافظه مشکل داشته باشند.

فعال ماندن از نظر جسمی و ذهنی، پیروی از یک رژیم غذایی سالم و حفظ یک زندگی اجتماعی فعال می تواند به رفع این مسائل کمک کند. به عنوان مثال، برخی از افراد از پیدا کردن یک سرگرمی جدید یا پیوستن به یک باشگاه یا یک فعالیت محلی سود می برند.

تغییرات فیزیکی

تغییرات فیزیکی مختلفی می تواند در حوالی زمان یائسگی ایجاد شود.

افراد ممکن است تجربه کنند :

  • تجمع چربی در اطراف شکم
  • افزایش وزن
  • تغییر در رنگ، بافت و حجم مو
  • کاهش و حساسیت سینه
  • بی اختیاری ادرار

با این حال، ارتباط بین این تغییرات و یائسگی همیشه روشن نیست . برخی ممکن است به طور مستقل همزمان با انتقال رخ دهند و سن و سبک زندگی نیز می توانند نقش داشته باشند.

افزایش خطر برخی از شرایط سلامتی

پس از یائسگی، به نظر می رسد خطر برخی از مشکلات سلامتی افزایش می یابد. یائسگی باعث این شرایط نمی شود، اما تغییرات هورمونی درگیر ممکن است نقشی داشته باشد.

پوکی استخوان: این یک بیماری طولانی مدت است که در آن استحکام و تراکم استخوان کاهش می یابد. پزشک ممکن است مصرف مکمل های ویتامین D و خوردن غذاهای غنی از کلسیم را برای حفظ استحکام استخوان ها توصیه کند.

بیماری های قلبی عروقی :انجمن قلب آمریکا (AHA) توجه داشته باشید که اگرچه کاهش استروژن به دلیل یائسگی ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش دهد، مصرف هورمون درمانی این خطر را کاهش نمی دهد.

سرطان سینه : برخی از انواع سرطان سینه احتمال بیشتری دارد که پس از یائسگی ایجاد شوند. یائسگی باعث نمی شود سرطان سینه، اما به نظر می رسد تغییرات هورمونی درگیر این خطر را افزایش می دهد.

تغییرات پوستی نیز می تواند در حوالی زمان یائسگی رخ دهد.

یائسگی چیست؟

یائسگی مرحله ای از زندگی است که پس از پایان دوره های قاعدگی رخ می دهد. هر فردی ممکن است یائسگی را متفاوت تجربه کند.

می تواند چندین سال طول بکشد و سه مرحله دارد:

  • قبل از یائسگی : این زمان انتقالی است که قبل از یائسگی شروع می شود و شامل 12 ماه پس از آخرین قاعدگی فرد می شود.
  • یائسگی : یا 12 ماه پس از آخرین قاعدگی یا زمانی که قاعدگی به دلایل بالینی مانند برداشتن تخمدان ها متوقف شده است، شروع می شود.
  • پس از یائسگی : یائسگی به سال های پس از یائسگی اشاره دارد، اگرچه تشخیص اینکه چه زمانی یائسگی تمام شده و یائسگی شروع می شود دشوار است.

علائم یائسگی چقدر طول می کشد؟

سنین رایج برای تجربه علائم

بر اساس دفتر سلامت زنان متوسط ​​سن یائسگی در ایالات متحده 52 سال است و معمولاً بین 48 تا 58 سالگی رخ می دهد. اگر فرد هرگز بچه دار نشده باشد یا سیگار بکشد ممکن است زودتر اتفاق بیفتد. والدین متولد شده و فرزندان آنها که در بدو تولد به آنها زن اختصاص داده شده است، اغلب آن را در همان سن تجربه می کنند.

تغییرات معمولاً در اواخر دهه 40 شروع می شود و دوره ها به طور متوسط ​​حدود 4 سال بعد متوقف می شود، اما این گذار می تواند بین 2 تا 8 سال طول بکشد. زمانی که 12 ماه قاعدگی وجود نداشته باشد، یائسگی رخ می دهد.

گاهی یائسگی زودرس اتفاق می افتد. پزشکان آن را “یائسگی زودرس” می نامند اگر قبل از سن ایجاد شود40 سال  اعتمادیائسگی زودرس به طور طبیعی در اطراف اتفاق می افتد. از زنان

علائمی مانند گرگرفتگی می تواند قبل از یائسگی شروع شود و ممکن است تا چندین سال پس از آن ادامه یابد، اما هر فرد متفاوت است.

LGBTQIA+ و یائسگی

بیشتر اطلاعات در مورد یائسگی تجربیات زنان دگرجنسگرا و سیس جندر را توصیف می کند. با این حال، یائسگی می تواند هر فردی را که با تخمدان متولد می شود تحت تاثیر قرار دهد.

فردی که به مرد تبدیل می شود اما تخمدان های خود را حفظ می کند ممکن است زمانی که تخمدان هایش تولید تخمک را متوقف می کند یائسگی را تجربه کند.

اگر فردی شروع به مصرف تستوسترون مکمل به عنوان بخشی از دوران گذار خود کند، ممکن است علائم یائسگی را تجربه کند. همچنین، علائم یائسگی زمانی ایجاد می شود که فرد تحت عمل جراحی برای برداشتن تخمدان های خود قرار می گیرد.

هنگامی که انتقال شامل هر یک از این تجربیات باشد، علائم یائسگی مانند علائم زنان سیسجنس خواهد بود.

با این حال، افراد تراجنسیتی بسته به نگرش تیم پزشکی خود، ممکن است با مشکلات بیشتری روبرو شوند. ضروری است که افراد تراجنسیتی به ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی دسترسی داشته باشند که نیازهای آنها را درک کنند و بتوانند به طور موثر به آنها رسیدگی کنند.

رفتار

یائسگی یک مشکل سلامتی نیست بلکه یک انتقال طبیعی است. با این حال، می تواند شامل تغییرات جسمی و روحی ناخواسته باشد.

هر کسی که در مورد این تغییرات نگرانی دارد باید به دنبال مشاوره پزشکی باشد. پزشک ممکن است یک یا چند مورد از موارد زیر را توصیه کند:

هورمون درمانی

این درمانبه تعادل کمک می کند سطح هورمون های بدن با ارائه استروژن مکمل و یک نسخه مصنوعی از هورمون پروژسترون .

هورمون درمانی به اشکال مختلف از جمله لکه های پوستی و کرم های موضعی وجود دارد. می تواند به کاهش بروز گرگرفتگی و سایر علائم یائسگی کمک کند.

با این حال، استفاده از آن ممکن است خطر ابتلا به برخی بیماری ها و شرایط سلامتی را افزایش دهد.

اگر فردی دارای فاکتورهای خطر برای مشکلات سلامتی زیر است، یا اگر سابقه شخصی یا خانوادگی این مسائل را داشته باشد، نباید از هورمون درمانی استفاده کند:

  • بیماری قلبی
  • لخته شدن خون
  • سطوح بالای تری گلیسیرید در خون
  • بیماری کیسه صفرا
  • بیماری کبد
  • سکته
  • سرطان پستان

قبل از تصمیم به استفاده از هورمون درمانی، مهم است که در مورد فواید و خطرات احتمالی هورمون درمانی با پزشک صحبت کنید.

سایر درمان ها

ممکن است فردی متوجه شود که موارد زیر نیز می توانندکمک به تسکین علائم:

  • ژل های بدون نسخه و سایر محصولات برای خشکی واژن
  • قرص ها، کرم ها و حلقه های تجویزی برای خشکی واژن
  • قرص های ضد بارداری هورمونی با دوز پایین برای گرگرفتگی، خشکی واژن و تغییرات خلقی
  • داروهای ضد افسردگی با دوز پایین برای گرگرفتگی، حتی در میان افرادی که افسردگی ندارند

نکات سبک زندگی

نکاتی برای مدیریت چالش های یائسگی عبارتند از:

  • ورزش منظم
  • تمرینات تمدد اعصاب و تنفس عمیق
  • داشتن یک رژیم غذایی سالم که شامل مقدار زیادی میوه، سبزیجات تازه و غلات کامل است
  • ترک سیگار و اجتناب از دود دست دوم
  • محدود کردن مصرف الکل
  • به دنبال مشاوره برای اضطراب، تغییرات خلقی و نگرانی های مربوط به رابطه باشید
  • ایجاد عادات خوب خواب و استراحت زیاد
  • انجام تمرینات کگل برای تقویت کف لگن
  • صحبت با دوستان و خانواده در مورد تجربه یائسگی
  • کشف راه های جدید برای لذت بردن از صمیمیت با شریک زندگی
  • پیوستن به یک باشگاه، کار داوطلبانه، یا شروع به یک سرگرمی جدید

حفظ یک زندگی جنسی فعال

یائسگی می تواند میل جنسی افراد را کاهش داده و منجر به خشکی واژن شود، اما نیاز به پیشگیری از بارداری را نیز از بین می برد. برای برخی، این می تواند رابطه جنسی را لذت بخش تر کند.

داشتن رابطه جنسی اغلب می تواند جریان خون واژن را افزایش دهد و به حفظ سلامت بافت ها کمک کند.

برخی از نکات برای حفظ سلامت و فعالیت جنسی در دوران یائسگی عبارتند از:

  • فعال بودن بدنی
  • اجتناب از محصولات تنباکو، مواد مخدر تفریحی و الکل
  • وقت گذاشتن برای برانگیختگی، که باعث بهبود روانکاری می شود
  • انجام تمرینات کگل برای تقویت کف لگن
  • از صابون‌های قوی در اطراف واژن استفاده نکنید، زیرا این صابون‌ها می‌توانند تحریک را بدتر کنند

همچنین، علائم یائسگی باعث می شود که برخی از افراد اشکال رضایت بخشی از رابطه جنسی را پیدا کنند که واژن را زیاد یا اصلاً درگیر نمی کند.

شایان ذکر است که در حالی که یک زن نمی تواند پس از شروع یائسگی باردار شود، استفاده از محافظ مانع در طول رابطه جنسی نفوذی برای محافظت در برابر عفونت های مقاربتی مهم است .

اغلب، شرکای جنسی در همان زمان بزرگتر می شوند – و ممکن است یائسگی را تجربه کنند. آنها نیز ممکن است احساس کاهش میل جنسی داشته باشند. باز کردن در مورد هر گونه نگرانی می تواند به هر دو طرف کمک کند احساس بهتری داشته باشند و اشکال جدیدی از صمیمیت را کشف کنند.

در مورد حساسیت سینه در دوران یائسگی چه کنم؟

علل

یائسگی مرحله ای از زندگی است نه یک بیماری. اکثر زنان یائسگی طبیعی را در دوران میانسالی تجربه می کنند. با این حال، جراحی و سایر عوامل می توانند باعث شوند که یائسگی زودتر شروع شود.

یائسگی طبیعی

سالهای باروری یک زن از بلوغ تا یائسگی – از یک انتقال طبیعی به دیگری – طول می کشد.

در دوران یائسگی، سطح هورمون های استروژن و پروژسترون در بدن کاهش می یابد زیرا دیگر برای حمایت از تولید مثل ضروری نیستند. این تغییرات باعث یائسگی می شود.

جراحی و درمان

اگر فردی برای برداشتن تخمدان های خود تحت عمل جراحی قرار گیرد، یائسگی را تجربه خواهد کرد. اگر این اتفاق قبل از میانسالی رخ دهد، پزشکان ممکن است آن را “یائسگی زودرس” بدانند.

پزشک ممکن است هورمون درمانی را برای کاهش برخی علائم توصیه کند، اما مانند همیشه، مهم است که در مورد خطرات و همچنین مزایای بالقوه این درمان صحبت شود.

برخی از درمان‌ها، مانند شیمی‌درمانی و رادیوتراپی ، می‌توانند باعث توقف موقت یا دائمی تخمدان‌ها شوند. احتمال این اتفاق بستگی به سن فرد و نوع و محل درمان دارد.

فردی که به دلیل درمان بالینی یائسگی را تجربه می کند، همان علائمی را تجربه می کند که فردی که یائسگی طبیعی را تجربه می کند. با این حال، علائم ممکن است به طور ناگهانی ظاهر شوند، زیرا تغییر فیزیکی است ناگهانی ترمنبع مورد اعتماد.

همچنین ممکن است فرد به دلیل از دست دادن زودهنگام باروری غمگین یا افسردگی را تجربه کند. برخی از افراد تصمیم می‌گیرند قبل از انجام این نوع درمان، تخم‌ها را فریز کنند یا گزینه‌های دیگری را برای بچه‌دار شدن در سنین بالاتر دنبال کنند. مشاوره اغلب در دسترس است.

همچنین مهم است که در مورد اثرات مربوط به سلامتی با پزشک صحبت کنید، زیرا افرادی که یائسگی زودهنگام را تجربه می کنند ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری قلبی و پوکی استخوان باشند.

یائسگی زودرس

برخی افراد به دلایلی غیر از مداخلات پزشکی زودتر از دیگران یائسگی را تجربه می کنند.

گاهی اوقات یائسگی زودرس ایجاد می شود اگر فردی موارد زیر را داشته باشد :

  • یک بیماری ژنتیکی که بر کروموزوم ها تأثیر می گذارد، مانند سندرم ترنر
  • یک بیماری خود ایمنی
  • در موارد نادر، عفونت، مانند سل ، مالاریا یا اوریون

هر فردی که قبل از 45 سالگی تغییراتی در الگوی قاعدگی داشته باشد باید به پزشک مراجعه کند.

تشخیص

یائسگی یک بیماری نیست، اما بسیاری از افراد با پایان قاعدگی از مراجعه به پزشک خود سود می برند.

پزشک اغلب می‌تواند با پرسیدن چند سوال تأیید کند که دلیل این تغییر یائسگی است یا یائسگی. آنها همچنین ممکن است سطح هورمون را آزمایش کنند و سایر تجزیه و تحلیل های خون و ادرار را برای رد مشکلات سلامتی انجام دهند. با این حال، هیچ آزمایشی نمی تواند به طور قطعی نشان دهد که یائسگی شروع شده است.

افراد می توانند سطح هورمون خود را در خانه با کیت های آزمایشی که برخی از آنها برای خرید در دسترس هستند، بررسی کنند.

خلاصه

برای بسیاری از افراد، یائسگی تنها انتقالی نیست که در دوران میانسالی رخ می دهد. تغییرات در روابط و زندگی کاری یا خانگی – مانند دور شدن کودکان – نیز می تواند تأثیر قابل توجهی داشته باشد. هنگامی که بیش از یکی از این تغییرات در یک دوره کوتاه رخ می دهد، ممکن است احساس طاقت فرسا شود.

با این حال، بسیاری از افراد در طول یائسگی و چندین دهه پس از آن زندگی فعال و سالمی دارند و میانسالی اغلب می تواند آغاز فصل جدیدی باشد.

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x