بهداشت

نظافت خانه بعد از سرماخوردگی یا آنفولانزا

وقتی فردی در خانواده شما دچار سرماخوردگی یا آنفولانزا می شود، اولین فکر شما ممکن است این باشد: چگونه می توانم از بیمار شدن بقیه جلوگیری کنم؟

پیچیده است نه تنها فضای یکسانی را با فردی که بیمار است به اشتراک می گذارید، بلکه همان سطوح را لمس می کنید، از وسایل مشابه استفاده می کنید و بله، همان هوا را تنفس می کنید.

 

 

سانا زوبری، پزشک متخصص پزشکی خانواده در Henry Ford Health توصیه می‌کند: «اگر فکر می‌کنید فردی در خانواده شما به بیماری مبتلا می‌شود، حتی اگر فقط یک سرماخوردگی معمولی باشد، منتظر نمانید تا محصولات پاک‌کننده‌تان از بین برود.

استراتژی هایی برای تمیز نگه داشتن آن

خبر خوب این است که تمیز کردن بعد از ابتلا به آنفولانزا یا سرماخوردگی نیازی به سختی ندارد. مراحل ضدعفونی ساده ای وجود دارد که می توانید برای کاهش انتشار میکروب ها و جلوگیری از بیمار شدن اعضای خانواده خود انجام دهید:

سطوح تمیز: سرماخوردگی، آنفولانزا و سایر میکروب‌ها می‌توانند روزها یا حتی هفته‌ها روی سطوح سخت رشد کنند. برای از بین بردن سریع آنها، از دستمال های سفید کننده بر روی سطوحی که اعضای خانواده مرتباً لمس می کنند استفاده کنید. میزهای آشپزخانه و حمام و سایر سطوح معمولاً محل تجمع باکتری ها و میکروب ها هستند.

نقاط مشکل دیگری که باید روی آنها تمرکز کنید: صفحه کلید کامپیوتر، تلفن همراه، کنترل از راه دور تلویزیون، دستگیره در و دستگیره در یخچال.

دست های خود را بشویید: بهترین راه برای جلوگیری از شیوع بیماری شستن مکرر دست هاست. شستشوی سریع با آب و صابون کافی نیست، به خصوص زمانی که فردی بیمار است. اطمینان حاصل کنید که حداقل 20 ثانیه کف کرده و تمیز کنید (در مورد مدت زمانی که طول می کشد تا آهنگ الفبا را یک بار بخوانید یا “تولدت مبارک” را دو بار بخوانید) و همه اعضای خانواده را تشویق کنید که همین کار را انجام دهند.

استفاده از ماسک: شاید بهترین دفاع شما در برابر بیمار شدن – یا شریک شدن در بیماری خود – استفاده از ماسک در زمانی که فردی بیمار است، باشد. «افراد نمی خواهند ماسک بزنند و وقتی ماسک می زنند، اغلب آن را برای سرفه یا عطسه بر می دارند. دکتر زبری می گوید که این هدف را شکست می دهد.

کمی لباس بشویید: ممکن است زمانی که فرزند یا یکی از اعضای خانواده شما بیمار است ملحفه را به طور خودکار بشویید، اما پتوهای مشترک، حیوانات عروسکی و لباس خواب را فراموش نکنید. دکتر زوبری هشدار می دهد: «کودکان حتی ممکن است بینی خود را پاک کنند یا در پتو یا حیوان عروسکی عطسه کنند. پادزهر: ملافه ها و اسباب بازی های پر شده را در آب داغ بشویید و سایر اشیاء را با دستمال های سفید کننده یا پاک کننده پاک کنید.

به اشتراک نگذارید: مطمئن شوید که فرزندانتان از ظروف و بشقاب جداگانه استفاده می کنند. نوشیدنی یا پتو را به اشتراک نگذارید. و همه اعضای خانواده را تشویق کنید که مرتب دست های خود را بشویند و انگشتان و دست ها را از صورت خود دور نگه دارند.

استفاده از سفید کننده: متأسفانه برخی از ویروس ها در برابر پاک کننده های معمولی یا روغن های ضروری مقاوم هستند. دکتر زوبری می گوید: «تنها چیزی که واقعاً برای آن حشرات مقاوم کار می کند سفید کننده است.

بخوانید: درمان طبیعی عفونت سینوسی در کودکان

سالم ماندن

اگر شخصی در خانه شما مریض بوده است، مهم است که وقتی همه دوباره سالم شدند، خانه خود را تمیز کنید. در تمام طول سال، چه بیمار یا نه، باید هر کاری که می توانید انجام دهید تا خانه خود را سالم نگه دارید. چند تا از راهبردهای دکتر زبری:

کفش ها را در خانه دنبال نکنید.
وقتی به خانه آمدی لباس عوض کن
حداقل هر دو هفته یکبار ملحفه تخت را تعویض کنید.
پیشخوان ها و سطوح را روزانه پاک کنید.
حداقل هر هفته کف ها و فرش ها را جاروبرقی تمیز کنید.
مهمتر از همه، میکروب های خود را به اشتراک نگذارید. اگر احساس بیماری می کنید، از گلو خارش رنج می برید یا فکر می کنید سرماخوردگی در راه است، از مدرسه در خانه بمانید و تا زمانی که به 100 درصد برگردید، کار کنید.

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x