بهداشت

کیست تخمدان | علائم، عوامل خطر، عنواع و درمان

کیست تخمدان شایع است، معمولاً هیچ علامت یا مشکلی ایجاد نمی کند و خود به خود از بین می رود.

کیست

کیست تخمدان چیست؟

کیست ها کیسه هایی پر از مایع هستند که می توانند روی یا در هر ناحیه ای از بدن ظاهر شوند. فولیکول ها کیست های طبیعی پر از مایع هستند که تخمدان هر ماه می سازد.

فولیکول ها در هر سیکل قاعدگی رشد می کنند. یکی از آنها زنده می ماند و یک تخم رها می کند. بقیه کوچک می شوند و ناپدید می شوند. داشتن کیست می تواند بخشی طبیعی از چرخه قاعدگی باشد.

اکثر کیست های تخمدان هیچ علامتی ایجاد نمی کنند و در نهایت خود به خود از بین می روند. غالباً پزشک ابتدا هنگام انجام سونوگرافی یا سی تی اسکن برای مشکل دیگری متوجه آنها می شود. پزشک شما ممکن است تصمیم بگیرد که کیست را تحت نظر بگیرد تا ببیند آیا با گذشت زمان از بین می رود یا تغییر می کند.

کیست تخمدان - پایین تنه زن با ناحیه قرمز شده زیر ناف در سمت تخمدان با کیست. برچسب ها: لوله فالوپ، تخمدان سالم، واژن، رحم، تخمدان با کیست

درد ناشی از کیست تخمدان معمولا در یک طرف زیر ناف احساس می شود.

وقتی کیست روی تخمدان دارید چه حسی دارید؟

علائم از بدون علامت تا علائم بسیار شدید متفاوت است. بسیاری از بیماران حتی نمی دانند که کیست دارند. برخی دیگر ممکن است متوجه فشار یا درد لگن شوند (به خصوص اگر کیست بزرگ باشد).

نکته حرفه ای

وقتی کسی کیست تخمدان دارد، خطر پیچ خوردگی تخمدان بیشتر است. بنابراین، در صورت بروز شروع ناگهانی شدید، درد زیر شکم یا لگن، باید حتماً به دنبال مراقبت های اورژانسی باشند. پیچاندن تخمدان می تواند جریان خون را به تخمدان بازگرداند. با این حال، باید در اسرع وقت اتفاق بیفتد. در حالت ایده آل، ظرف چند ساعت پس از شروع درد. روزها انتظار قبل از مراقبت می تواند منجر به حداقل جریان خون یا عدم وجود جریان خون برای مدت طولانی شود. می تواند منجر به مرگ آن تخمدان شود. – دکتر ادواردو هریتون

علائم کیست تخمدان

اگر هر یک از موارد زیر را تجربه می کنید، با پزشک اصلی یا متخصص زنان خود قرار ملاقات بگذارید تا بررسی کنید که آیا ممکن است کیست تخمدان داشته باشید یا خیر.

  • درد خفیف در قسمت پایین شکم در سمت کیست
  • فشار پایین شکم یا لگن
  • نفخ

گاهی اوقات کیست ها پاره می شوند و مایع شفاف یا خون در شکم آزاد می شود. می تواند باعث درد خفیف تا شدید در قسمت تحتانی شکم شود.

گاهی اوقات کیست باعث پیچ خوردن تخمدان می شود و جریان خون به تخمدان را کاهش یا قطع می کند. به این حالت پیچ خوردگی تخمدان می گویند. این یک اورژانس جراحی است.

اگر هر یک از موارد زیر را تجربه می کنید، به اورژانس مراجعه کنید یا با 911 تماس بگیرید.

  • درد شدید زیر شکم / لگن که به طور ناگهانی شروع می شود. همچنین ممکن است حالت تهوع و استفراغ داشته باشید. این ممکن است نشانه پیچ خوردگی تخمدان یا خونریزی داخلی ناشی از پارگی کیست هموراژیک باشد. (کیستی که در شکم خونریزی می کند.)
  • خونریزی بسیار شدید واژن – نیاز به بیش از یک نوار بهداشتی در ساعت. معمولاً ناشی از کیست نیست. شما نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارید.

Ovarian cyst - Healthy oval ovary and a misshapen ovary with bubble-like cyst . Labels: Healthy ovary, ovary with ovarian cyst

چه چیزی باعث ایجاد کیست تخمدان می شود؟

کیست های تخمدان اغلب به عنوان بخشی از چرخه قاعدگی تشکیل می شوند . اگرچه مشخص نیست که چرا برخی افراد بیشتر از دیگران در معرض کیست هستند.

کیست های عملکردی تخمدان زمانی ایجاد می شوند که یک فولیکول رشد می کند و یک تخمک آزاد می کند. اولین کیست فولیکولی است. دیگری کیست جسم زرد است. بیشتر کیست های تخمدان خوش خیم هستند و 70 تا 80 درصد کیست های فولیکولی (غیر بدخیم) خود به خود و بدون درد یا کم از بین می روند.

بسیاری از انواع دیگر کیست های تخمدان روی تخمدان تشکیل می شوند. چند مثال: اندومتریوما با اندومتریوز همراه است. کیست درموئید یک رشد خوش خیم تخمدان است. می تواند حاوی انواع مختلفی از سلول ها مانند مو، دندان و چربی باشد.

این کیست ها ربطی به پریود شما ندارند. در برخی موارد، بسته به اندازه کیست ها، پزشک ممکن است بخواهد آنها را از بین ببرد.

نکته حرفه ای

سوال مهمی که باید از پزشک خود در مورد این بیماری بپرسید این است که چه نوع کیست دارم و آیا توصیه می کنید آن را ببینید یا خارج کنید؟ دلایل حذف آن چیست و خطرات آسیب به بقیه تخمدان چیست؟ شما همیشه می خواهید بفهمید که چرا پزشک شما یک گزینه خاص را توصیه می کند تا مطمئن شود که ارزش ها و تصمیم او با ارزش ها و اهداف شما همسو است. – دکتر هریتون

چه زمانی باید نگران کیست تخمدان باشم؟

زمانی که پزشک مشکوک به کیست تخمدان باشد، معمولا معاینه لگن و سونوگرافی انجام می دهد. در برخی موارد، آنها سی تی اسکن یا ام آر آی را پیشنهاد می کنند.

برای زنان یائسه، پزشک ممکن است آزمایش‌های خونی مانند CA125 (نشانگر سرطان تخمدان) را تجویز کند. مطالعات تصویربرداری و آزمایشگاه ها به تعیین اندازه کیست، نوع کیست و بهترین درمان کمک می کند. در ایالات متحده، بروز کیست تخمدان در زنان یائسه 18 درصد در یک دوره 15 ساله است .

دکتر Rx

تشخیص کیست تخمدان می تواند ترسناک باشد. ممکن است تا زمانی که کیست – و اغلب، کل تخمدان – برداشته شده و زیر میکروسکوپ بررسی نشده است، ندانید که آیا سرطان دارید یا خیر. ترسیدن طبیعی است، اما مطمئن شوید که با پزشک خود در مورد احساس خود صحبت کنید زیرا این کیست ها تقریباً همیشه خوش خیم هستند. فقط درمورد نگرانی های خود با پزشک خود ممکن است شما را راحت کند. – دکتر هریتون

درمان کیست تخمدان

درمان کیست تخمدان به عوامل زیادی بستگی دارد. این شامل این است که آیا بیمار قبل از یائسگی است یا یائسه، اندازه کیست، نوع کیست، و هر گونه مسائل پزشکی دیگر.

برای برخی از بیماران، پزشک کیست ها را تحت نظر دارد. مطالعه تصویربرداری دیگری از 6 هفته تا 6 ماه برای ارزیابی تغییرات انجام خواهد شد. در سایر بیماران، کیست یا کل تخمدان برداشته می شود و زیر میکروسکوپ بررسی می شود.

برای کیست هایی که فقط درد خفیف ایجاد می کنند، پزشک ممکن است مسکن های بدون نسخه یا قرار دادن یک بسته گرم روی شکم را توصیه کند.

دارو

پزشک شما ممکن است داروهای هورمونی را برای کاهش تشکیل کیست تجویز کند، مانند قرص های ضد بارداری یا ایمپلنت Nexplanon. این داروهای هورمونی به جلوگیری از تخمک گذاری کمک می کنند و خطر تشکیل کیست را کاهش می دهند.

عمل جراحي

گاهی اوقات پزشکان برداشتن کیست را با جراحی توصیه می کنند. این می تواند از طریق برش های کوچک (لاپاروسکوپی) یا یک برش بزرگ (شکم) باشد.

جراحی شکم معمولا برای کیست های بزرگ است. یا به دلایل دیگری مانند ایجاد درد مداوم، احتمالاً سرطانی یا رشد سریع. همچنین، اگر مشکل ناباروری باشد و اندومتریوما وجود داشته باشد.

جلوگیری

در صورت تخمک گذاری نمی توانید از کیست تخمدان جلوگیری کنید. برخی از قرص های ضد بارداری باعث کاهش یا جلوگیری از عود کیست می شوند.

همه گزینه های درمانی را ببینید

تیم پزشکی بویه بهترین درمان ها را برای شرایط و علائم شما پیدا کرده است. در حالی که با درمان‌های خانگی شروع می‌شود، ممکن است لازم باشد یک ویزیت مجازی یا حضوری با یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی داشته باشید، نسخه‌ای بگیرید یا گزینه‌های درمانی دیگر را در نظر بگیرید.

سوالاتی که پزشک ممکن است برای تعیین کیست تخمدان بپرسد

  • آخرین قاعدگی شما چه زمانی بوده است؟
  • آیا تا به حال عمل جراحی انجام داده اید؟
  • آیا با وجود خوابیدن به میزان معمولی، بیش از حد معمول احساس خستگی، بی حالی یا خستگی داشته اید؟
  • آیا در حال حاضر سیگار می کشی؟
  • آیا درد شکم شما بهتر می شود یا بدتر می شود؟

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x