بهداشت

بیماری التهابی لگن: علل و درمان

PID برای جلوگیری از عوارض طولانی مدت و ناباروری نیاز به درمان دارد.

درمان التهال لگن

بیماری التهابی لگن چیست؟

بیماری التهابی لگن (PID) یک عفونت در دستگاه تناسلی زنانه از جمله رحم، لوله‌های فالوپ یا تخمدان‌ها است. حدود 85 درصد موارد ناشی از عفونت های مقاربتی (STD) مانند سوزاک یا کلامیدیا است.

گاهی اوقات آبسه‌های لوله‌ای تخمدانی ایجاد می‌شوند – حفره‌های عفونت در کنار لوله فالوپ یا تخمدان.

PID با آنتی بیوتیک درمان می شود. اگر علائم با آنتی بیوتیک بهبود نیافت، ممکن است نیاز به تخلیه آبسه باشد. یا ممکن است برای برداشتن لوله فالوپ یا تخمدان به جراحی نیاز داشته باشید. PID درمان نشده می تواند منجر به ناباروری شود.

علائم PID در زنان چیست؟

نکته حرفه ای

از پزشک خود بپرسید: آیا در طول کار من به چیزی اشاره شده است که ممکن است تأثیر منفی بر باروری آینده داشته باشد؟ – دکتر جسیکا وایت-ویدیا، DO، FACOG

شایع ترین علامت PID درد زیر شکم یا لگن است. درد ممکن است در حین مقاربت یا معاینه لگن بدتر شود. این به دلیل التهاب دهانه رحم، ناحیه اتصال واژن و رحم است.

همچنین ممکن است خونریزی رحمی داشته باشید که مربوط به دوره طبیعی شما نیست. و تب/لرز و ترشحات بدبو از واژن.

علائم اصلی

A medical illustration in full color depicting a woman laying down on her side. Her face grimaces as she holds her stomach and lower torso area with both hands depicting the pain associated with PID

 

چه چیزی باعث می شود احتمال بیشتری برای داشتن PID وجود داشته باشد؟

فعالیت جنسی، به ویژه با چندین شریک، عامل خطر اصلی برای PID است. به خصوص زمانی که از کاندوم استفاده نمی کنید. شریک با سابقه بیماری های مقاربتی خطر ابتلا به PID را افزایش می دهد.

زنان جوان تر نیز در معرض خطر بیشتری هستند، به خصوص اگر در گذشته یک STD داشته باشند. انجام جراحی زنان نیز این خطر را افزایش می دهد.

مراحل بعدی

اگر درد شکم یا لگن دارید که با مسکن های بدون نسخه کمکی نمی کند، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. یا اگر تب، ترشحات واژن یا خونریزی واژینال دارید که مربوط به پریود شما نیست. بسته به علائم، ممکن است پزشک از شما بخواهد که وارد اورژانس شوید یا شما را به اورژانس بفرستد.

اگر بیماری التهابی لگن داشته باشید چه اتفاقی می افتد؟

بیشتر موارد عفونت های PID به دلیل یک STD ناشی از فعالیت جنسی ایجاد می شود. عفونت زمانی رخ می دهد که باکتری های STD به دستگاه تناسلی فوقانی مانند رحم، لوله های فالوپ و تخمدان ها گسترش می یابد. عفونت باعث التهاب می شود که منجر به درد می شود. گاهی اوقات PID بعد از جراحی زنان، مانند جراحی برای برداشتن فیبروم یا پولیپ رحم یا پس از سقط جنین ایجاد می شود.

نکته حرفه ای

اگر بیمار مبتلا به PID باشد که درمان نشود، می تواند منجر به هیدروسالپینکس (لوله فالوپ پر از آب) یا آبسه ای شود که به عنوان آبسه لوله تخمدان (TOA) نیز شناخته می شود. وجود هیدروسالپینکس می تواند نرخ باروری را حتی در بیمارانی که تحت درمان های IVF قرار می گیرند کاهش دهد. – دکتر White-Videa

درمان بیماری التهابی لگن

PID بر اساس معاینه پزشک و آزمایش خون تشخیص داده می شود. پزشک درد لگن و شکم را بررسی می کند. بالا بودن تعداد گلبول های سفید خون در آزمایش خون شما نیز نشانه عفونت است. به طور معمول، سونوگرافی لگن نیز برای بررسی آبسه انجام می شود.

آنتی بیوتیک ها رایج ترین درمان هستند. موارد خفیف را می توان حدود دو هفته با آنتی بیوتیک درمان کرد. علائم شدید نیاز به بستری شدن در بیمارستان و دریافت آنتی بیوتیک های داخل وریدی (IV) دارد.

برخی از آبسه ها (بر اساس اندازه) ممکن است نیاز به تخلیه و درمان با آنتی بیوتیک های IV داشته باشند. این روش در بیمارستان انجام می شود.

عمل جراحي

هنگامی که علائم با زهکشی و آنتی بیوتیک های IV بهتر نشد، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید. ممکن است نیاز به برداشتن آبسه همراه با لوله فالوپ و تخمدان داشته باشید. گاهی اوقات رحم نیز باید برداشته شود (هیسترکتومی).

آبسه پاره شده تهدید کننده زندگی است و نیاز به جراحی فوری دارد.

همه گزینه های درمانی را ببینید

تیم پزشکی بویه بهترین درمان ها را برای شرایط و علائم شما پیدا کرده است. در حالی که با درمان‌های خانگی شروع می‌شود، ممکن است لازم باشد یک ویزیت مجازی یا حضوری با یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی داشته باشید، نسخه‌ای بگیرید یا گزینه‌های درمانی دیگر را در نظر بگیرید.

 

پیگیری

پس از اتمام تمام آنتی بیوتیک ها، به متخصص زنان مراجعه کنید. شما می خواهید مطمئن شوید که دیگر هیچ علامتی ندارید و PID از بین رفته است. PID در صورت عدم درمان می تواند منجر به ناباروری شود.

جلوگیری

با دنبال کردن مراحل زیر می توانید از PID جلوگیری کنید:

  • برای جلوگیری از بیماری های مقاربتی رابطه جنسی ایمن را انجام دهید.
  • همیشه در هر رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید.
  • حداقل سالی یک بار غربالگری های روتین برای بیماری های مقاربتی انجام دهید، به خصوص اگر زیر 26 سال دارید.
  • همیشه از شریک زندگی خود بخواهید که قبل از انجام فعالیت جنسی از نظر ابتلا به بیماری های مقاربتی بررسی شوند.

دکتر Rx

پزشکان متخصص زنان توصیه می کنند که بیماران برای جلوگیری از ابتلا به واژینیت، دوش نزنند. با این حال، همچنین باید توجه داشت که دوش کردن نیز یک عامل خطر برای ایجاد PID است. – دکتر White-Videa

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x