بهداشت

ادرار خونی | ادرار قرمز، عوامل خطر، درمان

10 علت ادرار خونی و سوالات رایج را بیاموزید.

خون در ادرار

9 شایع ترین علت

علائم ادرار خونی

بدن آب اضافی و مواد زائد را از طریق ادرار دفع می کند. ادرار طبیعی می تواند طیف گسترده ای از رنگ ها را به خود بگیرد. رنگ ادرار معمولاً زرد است. بسته به مقدار آب در ادرار، این رنگ زرد می تواند از رنگ پریده (رقیق شده) تا طلایی عمیق یا کهربایی (غلیظ) متغیر باشد.

حتی با این طیف گسترده از رنگ‌های طبیعی، ادرار قرمز روشن یا خونی (همچنین به عنوان هماچوری شناخته می‌شود) نشانه‌ای از یک مشکل سیستمیک زمینه‌ای است. هماچوری به خودی خود شایع ترین علت قرمزی ادرار است.

ویژگی های رایج ادرار خونی

ماکروهماچوری اصطلاحی برای خون قابل مشاهده در ادرار است. با این حال، شرایطی از ادرار خونی وجود دارد که در آن خون تنها با معاینه میکروسکوپی قابل تشخیص است ( میکرهماچوری ). در بیشتر موارد، ماکروهماچوری علامت محرکی است که باعث نگرانی می شود. با این حال، میکرو هماچوری همچنین می تواند علائمی مشابه ماکروهماچوری داشته باشد.

علائم همراه با ادرار خونی

علائم مرتبط با ماکروهماچوری و میکرو هماچوری ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد شکم
  • خستگی
  • کمر درد
  • افزایش فوریت ادرار: این افزایش میل به ادرار کردن است.
  • افزایش تکرر ادرار: این افزایش ادرار است.
  • سوزش ادرار: این ادرار دردناک است.

معمولاً مشکل اساسی تهدید کننده زندگی نیست. با این حال، در صورت مشاهده هر یک از علائم بالا، همیشه باید با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید.

ادرار خونی باعث می شود

برای درک اینکه چه چیزی ممکن است باعث ادرار قرمز روشن شما شود، اجازه دهید ابتدا روند کلیه ها را مورد بحث قرار دهیم. کلیه ابتدا ادرار را می سازد و فیلتر می کند. ادرار از کلیه ها از طریق دو لوله به نام حالب به مثانه می رود. سپس ادرار از طریق لوله دیگری به نام مجرای ادرار از مثانه خارج می شود. تغییر در رنگ ادرار اغلب می تواند نشانه مشکل کلیه و اجزای آن باشد. با این حال، بسیاری از علل غیر کلیوی مرتبط با هماچوری نیز وجود دارد.

التهابی

عفونت علت اصلی التهابی ادرار قرمز روشن یا خونی است. انواع پاتوژن ها می توانند هر یک از اجزای سیستم ادراری (کلیه، مثانه و غیره) را آلوده کرده و باعث عفونت دستگاه ادراری (UTI) شوند. بسیاری از انواع باکتری ها و قارچ های خارجی می توانند به راحتی از طریق دستگاه ادراری وارد بدن شوند، از جمله باکتری های مقاربتی مانند سوزاک و کلامیدیا. این عفونت ها می توانند کلیه را ملتهب کرده و به حدی آسیب برسانند که عملکرد آن مختل شود.

انسدادی

علل انسدادی ادرار قرمز روشن یا خونی شامل موارد زیر است.

  • سنگ کلیه :کلیه مستعد ایجاد سنگ هایی از مواد سفت شده است که می تواند نه تنها کلیه بلکه کل دستگاه ادراری را نیز تحریک کند و علاوه بر بسیاری از علائم مرتبط مانند سوزش ادرار و کمردرد منجر به ادرار خونی شود.
  • سرطان: اگرچه نسبتاً نادر است، اما سرطان های مثانه، کلیه یا پروستات نیز می توانند باعث ادرار خونی شوند. این علامت به ویژه در بیماران مسن نگران کننده است.

شرایط پزشکی

سایر شرایط پزشکی می تواند منجر به ادرار قرمز روشن یا خونی شود.

  • اختلالات خونی: شرایطی که باعث تجزیه و از بین رفتن سلول های خونی می شود می تواند ادرار را قهوه ای تیره یا خونی کند. هر گونه اختلال خونی که شامل تجزیه هموگلوبین – یکی از اجزای اصلی خون – باشد توسط کلیه ها دفع می شود و ادرار را قهوه ای تیره یا خونی می کند.
  • بیماری سیستمیک: بیماری هایی که سایر اندام ها مانند کبد را تحت تأثیر قرار می دهند می توانند به طور جدی بر فرآیندهایی که ادرار را فیلتر و دفع می کنند تأثیر بگذارند. چنین شرایطی می تواند شامل سرطان، هپاتیت و سیروز باشد.

محیطی

علل محیطی ادرار قرمز روشن یا خونی شامل موارد زیر است.

  • تروما: آسیب نافذ یا نافذ به کلیه ها، چه در اثر سقوط یا تصادف با وسیله نقلیه موتوری، می تواند باعث کبودی و گاهی اوقات پارگی کلیه شود. این نوع آسیب شدید می تواند منجر به ادرار قرمز روشن و خونی شود.
  • داروها: داروهای زیادی از جمله آنتی بیوتیک ها، NSAID ها و دیورتیک ها وجود دارند که می توانند باعث آسیب و تحریک کلیه ها و خونی شدن ادرار شوند. علاوه بر این، استفاده بیش از حد از داروهایی که خون را رقیق می کنند (ضد انعقادها) نیز می تواند منجر به هماچوری شود.
  • ورزش: ورزش بیش از حد شدید می تواند باعث تخریب و آسیب جدی سلول های عضلانی شود. کلیه ها محصولات سمی را که توسط ماهیچه ها شکسته شده و به جریان خون رها می شوند را فیلتر و دفع می کنند. این محصولات تجزیه ادرار را قهوه ای تیره یا قرمز می کنند و به کلیه ها آسیب می رسانند.

این فهرست به منزله توصیه پزشکی نیست و ممکن است به درستی بیانگر آنچه شما دارید نباشد.

عفونت مجاری ادراری

عفونت دستگاه ادراری یا عفونت ادراری می‌تواند تمام یا تمام قسمت‌های سیستم ادراری را درگیر کند اما اغلب مثانه و مجرای ادرار را درگیر می‌کند.

باکتری های دستگاه گوارش – به ویژه اشریشیا کلی (E. coli) – شایع ترین علت UTI هستند. این باکتری ها از مقعد به مجرای ادرار پخش می شوند. فعالیت جنسی می تواند این کار را انجام دهد، اما UTI یک بیماری مقاربتی محسوب نمی شود.

زنان بیشتر از مردان در معرض خطر ابتلا به عفونت ادراری هستند. به دلیل آناتومی زنانه، دهانه مجرای ادرار در فاصله کمی از مقعد قرار دارد. هرکسی که از کاتتر برای ادرار کردن استفاده می کند، مستعد ابتلا به عفونت ادراری است.

علائم شایع عفونت های مجاری ادراری کمتر جدی شامل ناراحتی و فشار در قسمت پایین شکم است. سوزش یا ناراحتی در هنگام ادرار؛ و ادرار کدر یا تغییر رنگ.

در صورت عدم درمان، عفونت می تواند به کلیه ها سرایت کند و باعث اورژانس پزشکی شود.

تشخیص با توضیح علائم و آزمایش نمونه ادرار از نظر باکتری انجام می شود.

عفونت ادراری توسط باکتری ایجاد می شود و بنابراین می توان آن را با آنتی بیوتیک درمان کرد.

پیشگیری شامل رعایت بهداشت و نوشیدن آب فراوان است.

اورتریت

اورتریت عفونت مجرای ادرار است که ادرار را از مثانه از بدن خارج می کند. مجرای ادرار ممکن است به تنهایی یا با سایر ساختارها در عفونت کلی دستگاه ادراری درگیر باشد.

اورتریت به خودی خود یک بیماری مقاربتی (STD) نیست، اما همان باکتری ها و ویروس هایی که باعث بیماری های مقاربتی می شوند می توانند مجرای ادرار را نیز آلوده کنند. یکی دیگر از علل شایع باکتری E.coli است که در مدفوع یافت می شود.

بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری، زنان فعال جنسی هستند، اما هر چیزی که به باکتری ها (به ویژه E. coli) اجازه ورود به دستگاه ادراری را بدهد، می تواند باعث عفونت شود.

شایع ترین علائم سوزش هنگام ادرار و ترشح کدر است.

تشخیص از طریق آزمایش ادرار و گرفتن سواب از مجرای ادرار انجام می شود. بیمار مبتلا به اورتریت باید برای بیماری های مقاربتی نیز آزمایش شود.

اگر اورتریت ناشی از باکتری باشد، درمان شامل آنتی بیوتیک است. مصرف مکمل های کرن بری نیز می تواند مفید باشد، تا زمانی که بیمار از رقیق کننده خون به نام وارفارین نیز استفاده نکند.

نادری: رایج

علائم اصلی: ادرار دردناک، درد آلت تناسلی، نشت مایع، ادرار صورتی/خون‌آلود، ادرار کدر

فوریت: پزشک مراقبت های اولیه

رابدومیولیز

رابدومیولیز سندرمی است که معمولاً در نتیجه آسیب عضلانی به دنبال فعالیت های شدید مانند ورزش های استقامتی یا وزنه برداری یا به دنبال تصادف شدید ایجاد می شود. گاهی اوقات رابدومیولیز ممکن است ناشی از داروها باشد – معمولاً داروهایی برای درمان کلسترول بالا مانند استاتین ها. شدت آن می تواند از بیماری کلیوی خفیف تا تهدید کننده زندگی از آنزیم های عضلانی که وارد گردش خون می شوند متغیر باشد.

شما باید فورا مورد توجه قرار بگیرید و ممکن است به آزمایش های آزمایشگاهی و درمان مایعات داخل وریدی نیاز داشته باشید.

نادری : نادر

علائم اصلی: خستگی، حالت تهوع، درد عضلانی، بیماری شدید، تغییر رنگ ادرار

فوریت: خدمات فوریت های پزشکی

نئوپلاسم پروستات

غده پروستات در زیر مثانه، نزدیک راست روده (انتهای روده بزرگ) قرار دارد و مایعی را می سازد که اسپرم را حمل می کند. سرطان پروستات شایع ترین سرطان در بین مردان در ایالات متحده است. این سرطان با سایر سرطان ها متفاوت است زیرا مناطق کوچکی از سرطان در پروستات در واقع بسیار شایع است، به خصوص در مردان مسن.

شما باید به پزشک مراقبت های اولیه خود مراجعه کنید که می تواند مراقبت شما را با یک متخصص سرطان (انکولوژیست) هماهنگ کند. سرطان پروستات به روش های مختلفی از جمله شیمی درمانی، پرتودرمانی، هورمون درمانی و جراحی درمان می شود.

نادر بودن: غیر معمول

علائم اصلی: تکرر ادرار، بیدار شدن منظم برای ادرار کردن در شب، ادرار دردناک، جریان ادرار مداوم اما ضعیف، احساس عدم خروج همه چیز هنگام ادرار کردن

فوریت: پزشک مراقبت های اولیه

سنگ کلیه

سنگ کلیه که لیتیازیس کلیوی یا نفرولیتیازیس نیز نامیده می شود، رسوب جامدی است که در داخل کلیه تشکیل می شود. اگر ادرار به هر دلیلی بیش از حد غلیظ شود و به مواد معدنی موجود در آن متبلور شود، ممکن است سنگ تشکیل شود.

چندین دلیل احتمالی وجود دارد:

  • ننوشیدن آب کافی
  • سابقه خانوادگی یا شخصی سنگ کلیه.
  • رژیم های غذایی سرشار از پروتئین، نمک یا شکر.
  • چاقی.
  • بیماری ها و شرایط گوارشی، از جمله جراحی بای پس معده.
  • عفونت مجاری ادراری.
  • شرایط متابولیک و/یا اختلالات ارثی.

علائم شامل درد شدید در پهلو، پشت و شکم است. درد در هنگام ادرار؛ ادرار صورتی، قرمز، قهوه ای و/یا بدبو؛ تهوع و استفراغ؛ و گاهی تب و لرز

تشخیص از طریق آزمایش خون، آزمایش ادرار و تصویربرداری انجام می شود.

برای سنگ های کوچکتر، بیمار ممکن است فقط نیاز به نوشیدن آب اضافی و مسکن های بدون نسخه داشته باشد. ممکن است دارو برای کمک به دفع سنگ تجویز شود. سنگ های بزرگتر ممکن است نیاز به بستری شدن بیمار برای اعمال جراحی داشته باشند.

پیشگیری شامل نوشیدن آب بیشتر و محدود کردن برخی غذاها از جمله پروتئین حیوانی، کلسیم و نمک است. گاهی اوقات از داروهای تجویزی استفاده می شود.

عفونت کلیه (پیلونفریت)

عفونت کلیه یا پیلونفریت در واقع نوعی عفونت مجاری ادراری (UTI) است که از مجرای ادرار یا مثانه شروع می شود و به کلیه ها سرایت می کند.

عفونتها توسط باکتری هایی ایجاد می شود که یا به مجرای ادرار می روند یا از یک عفونت در سایر نقاط بدن پخش می شوند.

زنان، به ویژه زنان باردار، بیشتر مستعد ابتلا هستند. هر کسی که انسداد مجرای ادراری داشته است یا از کاتتر استفاده می کند یا سیستم ایمنی ضعیفی دارد نیز در معرض خطر عفونت کلیه است.

علائم عبارتند از تب؛ لرز؛ درد پشت و شکم؛ و تکرر ادرار دردناک در صورت وجود حالت تهوع و استفراغ و ادرار بد رنگ و بدبو، بیمار را به اورژانس ببرید یا با شماره 9-1-1 تماس بگیرید.

در صورت عدم درمان، پیلونفریت می تواند باعث آسیب دائمی به کلیه ها شود. باکتری‌ها همچنین می‌توانند وارد جریان خون شده و باعث عفونت تهدیدکننده زندگی در سایر نقاط بدن شوند.

تشخیص از طریق آزمایش ادرار، آزمایش خون و گاهی اوقات تصویربرداری مانند سونوگرافی، سی تی اسکن یا اشعه ایکس انجام می شود.

درمان شامل آنتی بیوتیک و گاهی بستری شدن در بیمارستان است.

نادر بودن: غیر معمول

علائم اصلی: درد شکم (معده درد)، حالت تهوع، درد لگن، کمردرد، استفراغ

علائمی که هرگز با عفونت کلیه (پیلونفریت) بروز نمی کنند: کمردرد ناشی از آسیب

فوریت: اورژانس بیمارستان

نفریت بینابینی

بافت کلیه ها می تواند به دلایل مختلف ملتهب شود ، از داروها گرفته تا عفونت و سیستم ایمنی بدن ما.

فردا باید برای ویزیت بیمار نزد پزشک مراقبت های اولیه (PCP) خود بروید.

سرطان مثانه

سرطان مثانه به توموری اطلاق می‌شود که به جای سرطانی که در جای دیگری شروع می‌شود و بعداً به مثانه گسترش می‌یابد، در داخل پوشش مثانه شروع به رشد می‌کند.

عوامل خطر عبارتند از سیگار کشیدن. قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی صنعتی و دود؛ التهاب مداوم مثانه، مانند عفونت های مزمن یا استفاده از کاتتر؛ و ننوشیدن آب کافی اکثر بیماران مردان بالای 55 سال هستند، اما سرطان مثانه می تواند هر کسی را مبتلا کند.

علائم شامل تکرر ادرار است. درد در هنگام ادرار کردن؛ و خون در ادرار، هر چند دلایل بسیاری دیگر برای همه اینها وجود دارد. علائم بعدی ممکن است شامل کمردرد، ناتوانی در ادرار کردن، درد استخوان و ورم پا باشد.

تشخیص از طریق شرح حال بیمار انجام می شود. معاینه فیزیکی، از جمله معاینه رکتوم برای مردان و معاینه لگن برای زنان؛ آزمایش ادرار، برای آزمایش آثار خون و سلول های سرطانی؛ تصویربرداری، مانند سونوگرافی؛ و گاهی بیوپسی

درمان شامل ترکیبی از شیمی درمانی، پرتودرمانی، جراحی و مراقبت های حمایتی برای کاهش علائم و بهبود کیفیت زندگی است.

هیپرتروفی خوش خیم پروستات (BPH)

پروستات غده ای در مردان است که به تولید مایع منی کمک می کند، مایعی که حاوی اسپرم است. طی سالیان متمادی، سلول های این غده تمایل به بزرگ شدن (یا هیپرتروفی) دارند. خوشبختانه این بزرگ شدن به خودی خود خطرناک نیست. همانطور که از نام “خوش خیم” پیداست، BPH سرطان پروستات نیست و خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش نمی دهد. در واقع، معمولاً مردان بالای 50 سال را تحت تأثیر قرار می دهد و به ندرت مضر است، معمولاً بیش از هر چیز دیگری آزاردهنده است.

مشکلاتی که ایجاد می کند ناشی از فشرده شدن مجرای ادرار است که از پروستات عبور می کند و ادرار را به خارج از بدن می رساند. بزرگ شدن پروستات می تواند جریان ادرار را مسدود کند و تخلیه مثانه را دشوار کند که به نوبه خود منجر به تکرر ادرار و بیدار شدن در شب برای ادرار کردن می شود.

BPH یک بیماری مزمن و پیشرونده است، به این معنی که علائم در ابتدا خفیف هستند و به تدریج در طی سالیان طولانی بدتر می شوند. هنگامی که انسداد قابل توجهی در مجرای ادراری وجود دارد، ممکن است عوارض جدی رخ دهد، اگرچه این نسبتاً غیر معمول است.

نادری: رایج

علائم اصلی: فوریت ناگهانی برای ادرار کردن، بیدار شدن منظم برای ادرار کردن در شب، تکرر ادرار، جریان ادرار مداوم اما ضعیف، احساس عدم خروج همه چیز هنگام ادرار کردن

فوریت: پزشک مراقبت های اولیه

پروستاتیت حاد

پروستاتیت حاد یک عفونت باکتریایی ناگهانی غده پروستات در مردان است.

باکتری ها می توانند از طریق عفونت مجاری ادراری یا از طریق یک بیماری مقاربتی مانند سوزاک یا کلامیدیا به پروستات سرایت کنند. عفونت همچنین می تواند پس از یک روش پزشکی مانند قرار دادن کاتتر ادراری شروع شود.

بیشتر مستعدترین افراد جوانتر یا میانسال هستند که دچار عفونت دستگاه ادراری یا STD (بیماری مقاربتی؛) آسیب لگن در اثر ضربه یا دوچرخه سواری یا ورزش های دیگر هستند. بزرگ شدن پروستات؛ یا بیوپسی اخیر پروستات.

علائم شامل درد و مشکل در هنگام تلاش برای ادرار کردن است. درد هنگام انزال؛ درد لگن و شکم؛ تب؛ لرز؛ و حالت تهوع و استفراغ

این علائم باید توسط یک ارائه دهنده پزشکی ارزیابی شوند، زیرا پروستاتیت درمان نشده می تواند منجر به باکتریمی خون (“مسمومیت خون”)، آبسه پروستات و ناباروری شود.

تشخيص از طريق شرح حال بيمار، آزمايش ادرار، آزمايش خون و معاينه فيزيكي كه معمولاً شامل معاينه ركتوم ديجيتالي است، انجام مي شود. پروستاتیت باعث سرطان پروستات نمی شود.

درمان با آنتی بیوتیک ها، معمولاً به صورت سرپایی انجام می شود.

نادری : نادر

علائم اصلی: درد آلت تناسلی، تب، تغییرات ادراری، ادرار دردناک، لرز

فوریت: اورژانس بیمارستان

درمان ادرار خونی

درمان های خانگی

اگر متوجه خون در ادرار شدید یا هر یک از علائم مرتبط را دارید، نباید سعی کنید علائم خود را به تنهایی درمان کنید. ابتدا با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود پیگیری کنید و پیشنهاداتی در مورد چگونگی کاهش علائم خود در خانه دریافت کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

پزشک آزمایشات تشخیصی زیر را برای تشخیص صحیح انجام می دهد. درمان بستگی به تشخیص دارد و پزشک شما در مورد همه گزینه های مناسب صحبت خواهد کرد.

  • تجزیه و تحلیل ادرار: پزشک شما برای بررسی گلبول های قرمز خون، سطوح پروتئین، مواد معدنی و رنگدانه های دفع شده در ادرار که ممکن است نشان دهنده مشکلات زمینه ای کلیه یا مجاری ادراری باشد، نمونه ادرار می گیرد. پزشک شما همچنین ممکن است وجود باکتری در ادرار شما را که ممکن است باعث عفونت شود بررسی کند.
  • آزمایش خون: برخی از آزمایش‌های خون می‌توانند سطح مواد زائدی را که در جریان آسیب کلیه‌های شما و فیلتر نشدن صحیح آن‌ها در جریان خون تجمع می‌یابند اندازه‌گیری کنند. پزشک شما همچنین ممکن است سطوح بالای آنزیم های کبدی را که نشان دهنده آسیب کبدی است بررسی کند.

بسته به یافته ها، پزشک ممکن است گزینه های درمانی زیر را تجویز یا پیشنهاد کند:

  • آنتی بیوتیک ها: اگر علائم شما به دلیل عفونت باکتریایی باشد، پزشک شما قرص های آنتی بیوتیک را تجویز می کند.
  • دفع سنگ کلیه :اغلب سنگ کلیه بدون درمان از بین می رود. با این حال، اگر سنگ کلیه شما باقی بماند، داروهای خاصی وجود دارند که می‌توانند حالب را شل کرده و دفع سنگ را آسان‌تر کنند. اگر این گزینه های درمانی موثر واقع نشد، ممکن است جراحی لازم باشد.
  • داروی متخلف را قطع کنید: اگر داروی خاصی باعث علائم شما شود، پزشک شما دارو را قطع کرده و گزینه های جایگزین را مورد بحث قرار می دهد.

جلوگیری

در حالی که نمی توان به طور کامل از همه دلایل ادرار قرمز روشن یا خونی جلوگیری کرد، عادات زیر می تواند به جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه کمک کند .

  • نوشیدن آب زیاد: نوشیدن آب اضافی باعث رقیق شدن مواد موجود در ادرار می شود که منجر به ایجاد سنگ می شود.
  • کاهش مصرف سدیم: رژیم غذایی با سدیم بالا می تواند باعث ایجاد سنگ کلیه شود، زیرا میزان کلسیم را در ادرار افزایش می دهد. دستورالعمل‌های فعلی پیشنهاد می‌کنند که کل مصرف سدیم روزانه را به ۲۳۰۰ میلی‌گرم محدود کنید. اگر سنگ کلیه را تجربه می کنید، سعی کنید میزان مصرف روزانه خود را به 1500 میلی گرم کاهش دهید.
  • پرهیز از غذاهایی که می توانند سنگ تشکیل دهند: چغندر، شکلات، اسفناج، ریواس، چای و اکثر آجیل ها سرشار از اگزالات هستند که می تواند در ایجاد سنگ کلیه نقش داشته باشد. اگر از سنگ رنج می برید، پزشک ممکن است به شما توصیه کند از این غذاها اجتناب کنید یا آنها را در مقادیر کمتر مصرف کنید.

زمانی که اورژانسی است

در صورت مشاهده علائم زیر مستقیماً به بیمارستان بروید:

  • ادرار دردناک شما ادامه دارد
  • شما دارای زهکشی یا ترشح از آلت تناسلی یا واژن خود هستید
  • ادرار شما علاوه بر خونی بودن، بدبو یا کدر است
  • تو تب داری
  • کمردرد یا درد در پهلو دارید (درد پهلو)
  • شما سنگ کلیه یا مثانه (مجاری ادراری) را دفع می کنید

سوالات متداول ادرار خونی

عفونت ادراری چیست؟

عفونت دستگاه ادراری (UTI) یک عفونت در هر قسمت از سیستم ادراری (کلیه ها، حالب ها، مثانه یا مجرای ادرار) است. بیشتر عفونت های دستگاه ادراری مثانه یا مجرای ادرار (اجزای دستگاه ادراری تحتانی) را درگیر می کند.

آیا زن و مرد هم می توانند به عفونت ادراری مبتلا شوند؟

هم زنان و هم مردان می توانند به UTI مبتلا شوند. با این حال، زنان نسبت به مردان در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت ادراری هستند، زیرا دستگاه تناسلی آنها در برابر پاتوژن های عفونی بازتر است.

سنگ کلیه چیست؟

سنگ کلیه قطعه ای جامد و سنگ ریزه مانند است که می تواند در یک یا هر دو کلیه شما با تجمع مقادیر بالای مواد معدنی خاص (کلسیم، اگزالات یا اسید اوریک) در ادرار تشکیل شود.

چگونه بفهمم که میکرو هماچوری دارم؟

از آنجایی که خون میکروسکوپی است، خون قرمز روشن را نخواهید دید. با این حال، ممکن است علائمی از جمله خستگی، کمردرد، افزایش فوریت ادرار (میل به ادرار کردن)، افزایش تکرر ادرار (افزایش ادرار) و سوزش ادرار (ادرار دردناک) را تجربه کنید.

چگونه از سنگ کلیه جلوگیری کنم؟

سنگ کلیه به دلیل تجمع مواد معدنی در ادرار تشکیل می شود. راه های اصلی برای جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه عبارتند از نوشیدن مقدار زیادی آب برای رقیق کردن مواد موجود در ادرار که منجر به سنگ می شود، کاهش مصرف سدیم به حداکثر ۲۳۰۰ میلی گرم در روز یا کمتر طبق توصیه پزشک، و در صورت نیاز، اجتناب از غذاهای حاوی اگزالات بالا مانند چغندر، شکلات، اسفناج، ریواس، چای و بیشتر مغزها.

سوالاتی که پزشک ممکن است در مورد ادرار خونی بپرسد

  • آیا با وجود خوابیدن به میزان معمولی، بیش از حد معمول احساس خستگی، بی حالی یا خستگی داشته اید؟
  • آیا هنگام ادرار کردن احساس درد می کنید؟
  • آیا امروز یا در هفته گذشته تب دارید؟
  • آیا از نظر جنسی فعال هستید؟

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x