دندان

آسیب شناسی دهان و فک و صورت کیست؟پاتولوژیست دهان و دندان

متخصص پاتولوژیست دهانپاتولوژی دهان و دندان چیست؟

با توجه به رشد روزافزون پیشرفت علم در سراسر جهان و ایران و با گذشت 30 سال از تاسیس دوره های تخصصی دندانپزشکی در ایران، بازنگری در برنامه درسی این دوره ها ضروری به نظر می رسد.

یکی از شاخه های علم که از نیمه دوم قرن بیستم اهمیت زیادی پیدا کرده و همواره در حوزه دندانپزشکی در حال گسترش است، رشته آسیب شناسی فک و صورت است.

در این زمینه تلاش می شود تا رابطه ای منطقی بین یافته های آناتومیک و علائم بیماری های مختلف حفره دهان و بافت های مجاور ایجاد شود.

از سوی دیگر می توان ادعا کرد که رشته آسیب شناسی فک و صورت بار تحقیقات پایه در سایر تخصص های دندانپزشکی را به دوش می کشد.

بخوانید:حفره های دندان

در این راستا، به منظور انطباق با پیشرفت‌های صورت گرفته در سایر رشته‌های پزشکی و ارتقای دانش و مهارت‌های عملی فارغ‌التحصیلان رشته آسیب‌شناسی فک و صورت به سطوح ملی و بین‌المللی، کمیته‌ای بر اساس دستورالعمل‌های دبیرخانه تخصصی دندانپزشکی تشکیل شد.

دروسی که متشکل از اساتید پیشکسوت حوزه، مدیران اجرایی و تعدادی از کارشناسان و متخصصان جوان این رشته، مسئولیت بازنگری در برنامه درسی دوره تخصصی آسیب شناسی دهان و فک و صورت را بر عهده گرفتند.

اعضای کمیته برنامه درسی قبلی آموزشی را به طور کامل ارزیابی کردند، با در نظر گرفتن مرزهای دانش، نیازها و نیازهای جدید را ارزیابی کردند،

نظر سایر اساتید، پیشکسوتان و صاحب نظران را جویا شدند و برنامه درسی جدیدی را برای دوره تخصصی آسیب شناسی دهان و فک و صورت تهیه کردند.

بخوانید:متخصص دندانپزشکی کیست؟چندمورد متخصص دندانپزشکی داریم؟

تعریف پاتولوژیست دهان و دندان

آسیب شناسی دهان و فک و صورت یکی از دروس تخصصی دندانپزشکی است که دانشی در مورد علت شناسی، دوره های بیماری و شناسایی و گزارش تغییرات میکروسکوپی (هیستوپاتولوژی) در بافت های مبتلا به بیماری های مختلف را در بر می گیرد.

در واقع، این رشته تخصصی تلاش می کند تا یک رابطه منطقی بین یافته های آناتومیک و علائم بیماری های مختلف مؤثر بر حفره دهان و بافت ها و ساختارهای مجاور برقرار کند.

علاوه بر این، تعداد زیادی مطالعات تحقیقاتی پایه در شاخه های مختلف دندانپزشکی در این زمینه انجام می شود.

فارغ التحصیلان با قبولی در آزمون های ویژه که توسط مقامات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار می شود، گواهینامه تخصصی آسیب شناسی دهان و فک و صورت را دریافت خواهند کرد.

 

اهداف آسیب شناسی دهان و فک و صورت چیست:

در پایان برنامه فراگیران در مهارت های زیر مهارت خواهند داشت:

تشخیص هیستوپاتولوژیک بیماری ها، ضایعات، تروما، نقایص مادرزادی، عفونت های اکتسابی، ناهنجاری های تروماتیک و رشدی و نئوپلاسم های خوش خیم و بدخیم ناحیه دهان و فک و صورت

توانایی انجام تحقیق و تدریس در زمینه مربوطه

توانایی ارتباط بین یافته های آناتومیک و بالینی رادیوگرافی و ویژگی های هیستوپاتولوژیک بیماری های مختلف موثر بر حفره دهان و بافت ها و ساختارهای مجاور

مدت زمان:

دوره تخصصی آسیب شناسی دهان و فک و صورت 3 سال (6 ترم) به طول می انجامد.

برای تبدیل شدن به یک پاتولوژیست دهان نیاز به آموزش پیشرفته است که به طور متوسط 37 ماه طول می کشد.

 

بخوانید:

بررسی اجمالی ژنژیویت (بیماری لثه) هر آنچه باید در مورد دندان بدانیددندان درآوردن دندان ها به طور معمول در حدود شش ماهگی ظاهر می شوند.

 

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x