بهداشتدندان

هر آنچه باید در مورد دندان بدانید

هر انچه باید درمورد بچه بدانید

دندان های سالم واقعا برای سلامت کلی ما مهم هستند. آنها به ما کمک می کنند لبخند بزنیم و صحبت کنیم و غذای مورد نیاز خود را گاز بگیریم و بجویم. درک انواع مختلف دندان‌هایی که در طول زندگی خود دارید بسیار مهم است.

دندان های شیری

دندان های شیری اولین دندان هایی هستند که در دوران کودکی به دست می آوریم. این دندان ها قبل از تولد نوزاد شروع به رشد می کنند و به طور معمول زمانی که نوزاد بین 6 تا 12 ماهه است شروع به رشد می کنند.

زمانی که کودک به 3 سالگی می رسد، می تواند انتظار داشته باشد که یک مجموعه کامل از 20 دندان شیری داشته باشد. آنها این مجموعه را برای چند سال دیگر نگه می دارند و سالم و تمیز نگه داشتن این دندان ها به آنها کمک می کند که غذا بخورند، صحبت کنند و هنگام رشد دندان های بالغ از مشکلات جلوگیری کنند.

هنگامی که کودک به سن بین 5 تا 6 سالگی می رسد، دندان های شیری او باید به تدریج شروع به افتادن کنند و در مدت کوتاهی دندان های بزرگسال رشد کنند.

در مورد مراقبت از اولین دندان ها و دندان درآوردن کودک خود بیشتر بخوانید

دندان های بالغ

افراد می توانند انتظار داشته باشند که بین سنین 12 تا 14 سالگی کودک تمام دندان های شیری خود را از دست داده و اکنون با مجموعه کاملی از دندان های بزرگسال جایگزین شده است.

یک مجموعه کامل از دندان های بالغ در مجموع به 32 دندان می رسد. این شامل دندان های عقل است که در پشت دهان رشد می کنند. این دندان‌ها معمولاً دیرتر رشد می‌کنند و می‌توان آنها را در سنین 17 تا 21 سالگی انتظار داشت. برای برخی افراد دندان عقل اصلاً رشد نمی‌کند. دندانپزشک شما می تواند در مورد دندان عقل مشاوره ارائه دهد و ممکن است بتواند از طریق اشعه ایکس در مورد پیشرفت دندان عقل به شما توصیه کند.

گاهی اوقات برخی از افراد با شروع به بیرون آمدن دندان عقلشان دچار مشکل می شوند. این می تواند به موقعیت، فاصله در دهان یا جهت رشد آنها برگردد. مشکلات دندان عقل می تواند منجر به درد و مشکلات جدی تری شود و در مواردی باید آنها را برداشت.

برداشتن دندان عقل به محل قرارگیری آن در دهان بستگی دارد. گاهی اوقات ممکن است در مطب معمول دندانپزشکی شما فقط با بیهوشی موضعی برداشته شود، اما برخی از افراد ممکن است نیاز داشته باشند که آنها را در بیمارستان تحت بیهوشی عمومی خارج کنند.

انواع مختلف دندان

  • دندان های ثنایا برای خرد کردن و بریدن غذا به تکه های کوچک استفاده می شوند، این دندان های جلویی شما هستند و شما 4 دندان در پایین و 4 دندان در بالا دارید.
  • دندان های نیش به شما کمک می کنند تا مواد غذایی جویدنی مانند گوشت را پاره کنید. شما 2 عدد از این ها را در فک بالا و 2 عدد در فک پایین دارید و در کنار دندان های ثنایا قرار می گیرند.
  • پرمولرها در کنار دندان نیش شما قرار می گیرند. یک مجموعه کامل از دندان‌های بزرگسال به طور معمول شامل هشت دندان پرمولر است که 4 دندان در بالا و 4 دندان در ردیف پایین دندان‌ها قرار دارند.
  • ما برای آسیاب کردن و خرد کردن تکه‌های غذا به این دندان‌ها تکیه می‌کنیم. این دندان‌ها بر خلاف دندان‌های باریک و تیز جلویی شما بزرگ‌تر و پهن‌تر هستند و سطحی صاف در پایین دارند.

دندان های آسیاب در پشت دهان شما رشد می کنند و یک مجموعه کامل از دندان های بالغ باید در مجموع 8 دندان با 4 دندان در بالا و 4 دندان در فک پایین داشته باشد.

این دندان‌ها قوی‌ترین دندان‌های شما هستند و ما برای آسیاب کردن غذا به این دندان‌ها تکیه می‌کنیم تا بلعیدن آن بی‌خطر باشد.

 

قسمت های دندان ما

  • تاج قسمتی از دندان است که بالای خط لثه برای شما قابل مشاهده است.
  • مینای دندان تاج را می پوشاند و سخت و براق است،
  • در واقع مینا سخت ترین ماده موجود در بدن است و از قسمت های حساس داخلی دندان محافظت می کند.
  • عاج بیشتر دندان را تشکیل می دهد و از قسمت داخلی به نام پالپ محافظت می کند.
  • پالپ منبع خون و پایانه‌های عصبی هر دندان را جمع‌آوری می‌کند، یک منبع خون قوی دندان را زنده و سالم نگه می‌دارد و پایانه‌های عصبی به ارسال پیام‌هایی به مغز شما کمک می‌کنند تا از دمای غذا یا اگر دندان آسیب دیده یا پوسیده شده است، به شما هشدار دهد.
  • سمنتوم ریشه دندان را می پوشاند و از آن محافظت می کند که همچنین میزبان پالپ است.
  • الیاف پریودنتال دندان را به استخوان فک متصل می کند.

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x