سبک زندگی

چگونه از زندگی بیشتر لذت ببریم: 20 راه برای لذت بردن از هر روز

لذت زندگیمی خواهید بدانید چگونه از زندگی بیشتر لذت ببرید؟ برخی افراد بر این باورند که برای لذت بردن از زندگی، باید کارهایی مانند:

کسب درآمد بیشتر
رابطه یا دوستان عالی داشته باشید
قابل احترام یا معروف شوید

با این حال، بسیاری از مردم این چیزها و موارد دیگر را دارند و هنوز هم ناراضی هستند.

راهب ویتنامی و «پدر تمرکز حواس»، نوشت: «شرایط بسیار زیادی برای خوشبختی در دسترس است – بیش از اندازه کافی برای شاد بودن شما در حال حاضر».

اما اگر در حال حاضر چیزهای زیادی برای لذت بردن در زندگی وجود دارد، چرا ما از هر روز لذت نمی بریم؟

زیرا یادگیری چگونگی لذت بردن از زندگی نیازمند تمرین است.

ما باید یک ذهنیت مثبت را پرورش دهیم، عادات خوب را در خود پرورش دهیم و زندگی خود را پر از معنا کنیم. با این حال، احتمالاً هیچ مهارتی برای تمرین بهتر از یادگیری نحوه لذت بردن از زندگی به طور کامل وجود ندارد، درست است؟

در اینجا 20 کاری وجود دارد که می توانید برای لذت بردن بیشتر از زندگی انجام دهید.

 

1. شکرگزاری را تمرین کنید

غیرممکن است که در آن واحد احساس شکرگزاری و ناراحتی داشته باشید. ساده است. آن را امتحان کنید و متوجه منظور من خواهید شد.

جای تعجب نیست که بسیاری از مطالعات علمی نشان داده اند که قدردانی می تواند عزت نفس را بهبود بخشد، احساسات منفی مانند حسادت را کاهش دهد و خطر افسردگی اساسی را کاهش دهد. افراد سپاسگزار همچنین تمایل دارند از سلامتی خود مراقبت کنند، بیشتر ورزش کنند، بهتر بخوابند و سطوح پایین تری از هورمون های استرس داشته باشند.

بنابراین، اگر می خواهید یاد بگیرید که چگونه از زندگی لذت ببرید، شروع به تمرین قدردانی کنید.

به عنوان مثال، می توانید یک دفترچه قدردانی را شروع کنید یا به سادگی هر روز را با نوشتن سه موردی که به خاطر آنها سپاسگزار هستید شروع کنید، مانند: «امروز، من برای این فنجان قهوه خوب در دستانم، کتابی که دارم می خوانم سپاسگزارم. این به من و گربه دوست داشتنی من خیلی چیزها یاد می دهد.»

بخوانید:اگر می خواهید دوباره عاشق شریک زندگی خود شوید، این 12 کار را انجام دهید

2. روی ذهن آگاهی کار کنید

ذهن آگاهی عبارت است از حضور کامل و آگاهی از اینکه کجا هستید، با چه کسی هستید و چه کاری انجام می دهید – بدون اینکه افکار، قضاوت ها یا احساسات شما را پرت کنند.

یا همانطور که اکهارت توله معلم معنوی می گوید: “هر کجا که هستید، کاملاً آنجا باشید.”
وقتی یاد می گیریم چگونه از لحظه لذت ببریم، می توانیم آرام، متمرکز و شاد باشیم.

برای تمرین تمرکز حواس، با حذف چیزهایی که حواس شما را از محیطتان پرت می کند، مانند رسانه های اجتماعی، تلویزیون و موسیقی شروع کنید. سپس، افکار خود را با توجه نکردن به آنها آرام کنید و در عوض، توجه خود را بر تنفس خود متمرکز کنید.

همچنین می‌توانید با یادگیری لذت بردن از چیزهای ساده زندگی، تمرکز حواس را تمرین کنید:

پیاده روی در طبیعت و تماشای مناظر و صداها
انجام تمرینات ورزشی و احساس بدن
لذت بردن از چیزهای کوچک، مانند یک فنجان چای یا دوش آب گرم

3. خودتان را در اولویت قرار دهید

اگر هرگز نیازهای خود را در اولویت قرار ندهید، لذت بردن از زندگی هر روز سخت است.

اگر می‌خواهید احساس رضایت و آرامش داشته باشید، به زمانی برای استراحت، تفریح، بهره‌وری، کشف چیزهای جدید و ایجاد روابط سالم نیاز دارید.

بنابراین، دفعه بعد که کسی از شما خواست کاری را انجام دهید که نمی‌خواهید انجام دهید، نه گفتن را در نظر بگیرید. این بدان معنا نیست که شما نباید مهربان باشید یا به دیگران کمک کنید. این فقط به این معنی است که شما ابتدا باید به نیازهای خود رسیدگی کنید.

از زمان و انرژی خود محافظت کنید. شما سزاوار آن هستید.

4. با خود مهربان باشید

همه ما اشتباه می کنیم و گاهی اوقات نتیجه را از دست می دهیم. در این لحظات با خود مهربان باشید. هر اتفاقی افتاده است. هیچ کاری نمی توانید در مورد گذشته انجام دهید جز اینکه از آن درس بگیرید. این می تواند در ابتدا فوق العاده سخت باشد، اما با تمرین آسان تر می شود.

عمیقاً نگاه کنید، و متوجه خواهید شد که بدون در نظر گرفتن اینکه چه کسی هستید، چه کرده اید، یا به کجا می روید، لایق شاد بودن هستید. فقط به این دلیل که زنده ای لیاقت شاد بودن را داری.

به خود اجازه دهید در این لحظه شاد و در آرامش باشید.

5. استراحت و ریکاوری

بسیار چالش برانگیز است که یاد بگیرید اگر خسته، فرسوده یا استرس دارید، از زندگی نهایت لذت را ببرید.

همه ما برای استراحت و ریکاوری به زمان نیاز داریم.

با این حال، در دوران مدرن خیلی اتفاق می افتد – ما باید کار کنیم، درس بخوانیم، کارهای خانه را انجام دهیم، با COVID-19 همگام باشیم، امور مالی خود را مدیریت کنیم، از خانواده مراقبت کنیم و موارد دیگر.

می نویسد: «خیلی مهم است که هنر استراحت و آرامش را دوباره بیاموزیم. نه تنها به جلوگیری از شروع بسیاری از بیماری‌ها که از طریق تنش و نگرانی مزمن ایجاد می‌شوند کمک می‌کند، بلکه به ما اجازه می‌دهد ذهن خود را پاک کنیم، تمرکز کنیم و راه‌حل‌های خلاقانه برای مشکلات پیدا کنیم.»

بنابراین، زمانی را برای یادگیری چگونگی آرامش و لذت بردن از زندگی اختصاص دهید.

به عنوان مثال، می‌توانید یک چرت کوتاه بزنید، یک کتاب خوب بخوانید، یک پیاده‌روی کوتاه بروید یا حتی یک سفر آخر هفته به جایی آرام داشته باشید.

6. پیروزی های کوچک را جشن بگیرید

این روزها، رسانه‌های اجتماعی می‌توانند ما را فریب دهند تا باور کنیم که زندگی عبارت است از جهش از یک تجربه یا دستاورد به تجربه دیگر. اما زندگی از دستاوردها یا تجربیات ساخته نشده است – بلکه از لحظات بین آنها ساخته شده است.

فقط نقاط عطف را جشن نگیرید – به هر حال، آنها فقط یک بار در هر مایل اتفاق می‌افتند. در عوض، یاد بگیرید که چگونه از زندگی با جشن گرفتن در هر مرحله از راه لذت ببرید.

به عنوان مثال، فقط از نتایج امتحانات و سود کسب و کار لذت نبرید – از هر ساعتی که صرف مطالعه می کنید و هر مشتری خوشحالی که به آن خدمات می دهید، لذت ببرید.

۷- روی خودتان سرمایه گذاری کنید

سرمایه گذاری روی پیشرفت شخصی ما یک عمل عشق به خود است.

وقتی این کار را انجام می دهیم، سلامتی خود را در اولویت قرار می دهیم. ما همچنین در حال توسعه خودآگاهی خود هستیم که باعث ایجاد شفقت، پذیرش و شادی برای خود می شود.

به دنبال راه هایی برای بهبود خود باشید و از این روند لذت ببرید.

به عنوان مثال، می توانید یک دوره آنلاین رایگان، مجله، تمرین، مدیتیشن، یا خواندن یک کتاب خودسازی را بگذرانید.

8. روابط مثبت را پرورش دهید

داشتن روابط مثبت در زندگی ما برای احساس خوشحالی و رضایت واقعی ضروری است.

در واقع، بزرگ‌ترین مطالعه‌ای که تاکنون در مورد شادی انجام شده است، نشان می‌دهد که «گذراندن وقت با افراد دیگر، افراد مورد مطالعه را شادتر می‌کند».

بنابراین، روی بهبود روابط خود با دوستان نزدیک و خانواده خود کار کنید.

برای کمک، ممکن است بخواهید درباره پنج زبان عشق بیشتر بدانید، که روش‌های متفاوتی هستند که افراد عشق را نشان می‌دهند و تفسیر می‌کنند. درک هر دو زبان خود و عزیزانتان می تواند به شما در بهبود روابط کمک کند.

9. با افراد جدید آشنا شوید

همه افراد در زندگی خود روابط نزدیک زیادی ندارند. به‌علاوه، گاهی اوقات می‌توانیم از دوستی‌ها پیشی بگیریم و برای جانشینی آن‌ها نیاز به ایجاد ارتباطات جدید داشته باشیم.

به یاد داشته باشید، اجتماع و ارتباط برای خوشبختی و رفاه ما ضروری است.

با این حال، با توجه به اینکه COVID-19 بسیاری از مردم را مجبور به خود انزوا کرده است، پیدا کردن دوستان جدید چالش برانگیزتر شده است. با این حال، هنوز هم می‌توان با کمک پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، گروه‌های فیس‌بوک و جوامع دوره آنلاین، دوستی‌های جدیدی را به‌صورت آنلاین ایجاد کرد.

تعامل با دیگران را به صورت آنلاین از طریق یک علاقه مشترک شروع کنید و از دیدگاه ها و شخصیت های با طراوت که بخشی از زندگی شما می شود لذت ببرید.

10. کمتر از اخبار و رسانه های اجتماعی استفاده کنید

شاید یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای لذت بردن بیشتر از زندگی، کاهش منفی‌گرایی در زندگی‌مان باشد – و یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای انجام این کار، مصرف کمتر اخبار و رسانه‌های اجتماعی است.

آنی میلر، MSW، LCSW-C، LICSW می گوید: «خواندن مداوم اخبار می تواند آسیب زا باشد، زیرا قرار گرفتن مداوم در معرض اطلاعات منفی می تواند بر مغز ما تأثیر بگذارد.

علاوه بر این، یک مطالعه جدید منتشر شده در مجله روانشناسی اجتماعی و بالینی به این نتیجه رسید که رسانه های اجتماعی اثرات منفی بر سلامتی دارند – در درجه اول افسردگی و تنهایی.

بنابراین، مقداری از منفی ها را کاهش دهید و توجه خود را برای چیزهایی که شما را نشاط می بخشد حفظ کنید.

حتی می توانید از یک برنامه ردیابی برای کمک به درک نحوه گذراندن وقت خود در رسانه های اجتماعی و سایت های خبری استفاده کنید.

11. چیزهای جدید را امتحان کنید

امتحان کردن چیزهای جدید و کاوش در مکان های جدید می تواند حواس ما را تقویت کند و دیدگاه های ما را گسترش دهد.

آیا چیزی وجود دارد که همیشه می خواستید انجام دهید یا یاد بگیرید؟ جایی هست که همیشه می خواستی بری؟

فهرستی از مکان هایی که می خواهید بروید، فعالیت هایی که می خواهید انجام دهید و چیزهایی که می خواهید یاد بگیرید بنویسید. چیزهای بزرگی مانند تبدیل شدن به رئیس خود و چیزهای کوچک مانند بیرون آوردن غذا از رستورانی که همیشه می بینید اما هرگز از آن بازدید نکرده اید را شامل کنید.

سپس، برخی از این موارد را در تقویم خود برنامه ریزی کنید! از کوچکی با بردهای سریع شروع کنید و به سمت آیتم های بلیط بزرگ برسید.

بخوانید:“چگونه زندگی ام را تغییر دهم؟”

12. از شر بهم ریختگی خلاص شوید

می دانید چه می گویند: “فضای مرتب، ذهن مرتب”.

بر کسی پوشیده نیست که یک خانه بهم ریخته می تواند استرس زا باشد و تمیز کردن آن زمان بیشتری طول بکشد. از سوی دیگر، فضاهای تمیز و مرتب می توانند به ما کمک کنند تا احساس آرامش و آرامش داشته باشیم. به علاوه، ما می توانیم با فروش چیزهای ناخواسته خود درآمد بیشتری کسب کنیم.

اگر می خواهید از شر مقداری بهم ریختگی خلاص شوید، برخی چیزها را برای اهدا کنار بگذارید. همچنین می‌توانید برای خود چالشی ایجاد کنید، مانند افزودن هر روز یک مورد به بازار فیسبوک یا کریگز.
13. پول را صرف تجربیات کنید، نه دارایی ها

مطالعات نشان می دهد که تجربیات ما را شادتر از دارایی ها می کنند.

چرا؟ شادی اولیه

عدم دستیابی به چیزی جدید به مرور زمان محو می شود. با این حال، تجارب همچنان شادی را از طریق خاطرات فراهم می کنند.

بنابراین، دفعه بعد که می خواهید پول خرج کنید تا احساس شادی کنید، چرا به جای آن پول را برای یک سفر یا تجربه فراموش نشدنی خرج نکنید؟

14. به طور منظم ورزش کنید

همه می دانند که ورزش سلامتی را بهبود می بخشد – اما آیا می تواند به ما کمک کند از زندگی امروز لذت ببریم؟ شما شرط می بندید که می تواند.

سونیا لیوبومیرسکی، روانشناس مثبت اندیش در کتاب «چگونه شادی» می نویسد: «تحقیقات نشان می دهد که ورزش ممکن است مطمئن ترین تقویت کننده شادی در بین تمام فعالیت ها باشد.

چه پیاده روی کنید، چه بدوید، چه وزنه بردارید یا ورزش کنید، هر روز زمانی را به ورزش اختصاص دهید و از هر روز کمی بیشتر لذت ببرید.

15. زمانی را در طبیعت بگذرانید

علم آنچه را که همه ما به طور شهودی می دانیم ثابت کرده است: گذراندن زمان در طبیعت سلامت و شادی ما را بهبود می بخشد.

به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که پیاده روی در طبیعت خلق و خوی ما را بهبود می بخشد و سطح کورتیزول را کاهش می دهد – همچنین به عنوان “هورمون استرس” شناخته می شود.

وقتی احساس ناراحتی کردید، در پارک قدم بزنید، با دوستان خود پیک نیک داشته باشید، زیر درخت بخوانید یا منظره ای را نقاشی کنید. هر کاری که انجام می دهید، بیشتر به طبیعت برگردید.

16. زمان خود را پیگیری کنید

گاهی اوقات، قبل از اینکه یاد بگیریم چگونه از زندگی بیشتر لذت ببریم، ابتدا باید بفهمیم زمان ما به کجا می گذرد.

اگر به نظر می رسد روزهای شما در حال پرواز هستند و از آنها لذت نمی برید، یک دفتر خاطرات از فعالیت های خود داشته باشید تا نحوه گذراندن وقت خود را پیگیری کنید.

ممکن است از آنچه کشف می کنید شگفت زده شوید.

وقتی نسبت به نحوه گذراندن وقت خود آگاه تر می شویم، اغلب می توانیم فرصت هایی برای کاهش فعالیت های اتلاف وقت پیدا کنیم و از زمان اضافی برای انجام کارهایی که از آن لذت می بریم استفاده کنیم.

17. یک هدف را پرورش دهید

بدون هدف معنی دار برای کمک به ما، احساس امنیت، سازنده و ارزشمند بودن می تواند چالش برانگیز باشد.

وینستون چرچیل نخست وزیر بریتانیا زمانی گفت: “زندگی کردن کافی نیست. ما باید مصمم باشیم که برای چیزی زندگی کنیم.”

چه احساس می کنید که برای کمک به دیگران، تبدیل شدن به بهترین فردی که می توانید باشید، یا با تغییرات آب و هوایی مبارزه می کنید، سعی کنید هدفی را ایجاد کنید تا به خودتان جهت دهید و به شما کمک کند از زندگی بیشتر لذت ببرید.

بخوانید:3 عادت مخربی که برای داشتن یک زندگی موفق باید ترک کنید

18. به دیگران کمک کنید

شما می توانید با یافتن راه هایی برای کمک به دیگران، اثرات مثبت روابط خوب و یک هدف قوی را ترکیب کنید.

به عنوان مثال، می توانید برای یک موسسه خیریه محلی داوطلب شوید یا به یک همسایه مسن در انجام کارهای خانه کمک کنید. در وب سایتی مانند VolunteerMatch به دنبال فرصت ها باشید یا این لیست فرصت های داوطلبانه مجازی را بررسی کنید.

از طرف دیگر، اگر به موقع هستید، می توانید هر روز راه های کوچکی برای کمک به دیگران پیدا کنید. به عنوان مثال، می‌توانید اقلامی را به خیریه اهدا کنید، اجازه دهید کسی که عجله دارد ابتدا به صندوق فروشگاه مواد غذایی برود، یا یک قهوه و یک ساندویچ برای یک فرد کمتر خوش شانس بردارد.

19. بر عادت های مخرب غلبه کنید

بسیار سخت است که یاد بگیرید چگونه از زندگی نهایت لذت را ببرید در حالی که زیر ابر تاریک یک عادت مخرب یا اعتیاد زندگی می کنید.

چه مشروبات الکلی، اهمال کاری، پورنوگرافی، غذا، شکر، تلویزیون، رسانه های اجتماعی یا شایعات، عادات مخرب در حال تخلیه هستند و بدترین چیزها را در ما بروز می دهند.

در مورد رذایل خود با خود صادق باشید و برای غلبه بر آنها به دنبال کمک باشید.

ممکن است کمی طول بکشد تا آن ابرها شروع به پاک شدن کنند، اما می توانید مطمئن باشید که در صورت پاک شدن از زندگی خود لذت بیشتری خواهید برد.

20. به تسلط بر چیزی متعهد شوید

یادگیری چیزی جدید می تواند سرگرم کننده و جالب باشد، اما هیجان اولیه اغلب می تواند به سرعت از بین برود.

از سوی دیگر، وقتی یاد می گیریم بر چیزی مسلط شویم، احساس عمیقی از شادی، غرور و رضایت داریم.

خواه نواختن گیتار، آشپزی، یا اجرای کمپین های تبلیغاتی فیس بوک باشد، می توانید از فرآیند تسلط آرام بر موضوع، مهارت یا سرگرمی مورد علاقه خود لذت ببرید.

و هی، شما هرگز نمی دانید که تسلط ممکن است شما را به کجا برساند!
سوالات متداول چگونه از زندگی خود لذت ببرید

آیا ذهن آگاهی می تواند شما را شادتر کند؟

ذهن آگاهی می تواند با کمک به شما در “در لحظه” بودن بیشتر شما را شادتر کند. گذراندن ساعت ها – یا روزها یا سال ها – به نشخوار فکری درباره اشتباهات گذشته آسان است. به همان اندازه آسان است که ساعت ها در مورد آینده نگران باشید. ذهن آگاهی به شما کمک می کند در لحظه و خودتان حضور داشته باشید.

بی نظمی چگونه بر زندگی شما تأثیر می گذارد؟

بی نظمی فیزیکی می تواند منجر به درهم ریختگی ذهنی شود. به عنوان مثال، یک کمد بهم ریخته ممکن است هر صبح را استرس زا کند. با کاهش بی نظمی، می توانید محیطی آرام و تمیز ایجاد کنید – که ذهن شما ممکن است آن را بازتاب دهد. در جنبه عملی، ممکن است اقلام استفاده نشده را نیز برای فروش پیدا کنید.
خلاصه: چگونه از زندگی و شغل خود لذت ببرید

یادگیری نحوه لذت بردن از زندگی مستلزم تمرین و تلاش است، اما پاداش آن همیشه ارزش تلاش را دارد. در اینجا 20 چیزی وجود دارد که می توانید تمرین کنید تا هر روز بیشتر از آنها لذت ببرید:

قدردانی را تمرین کنید
روی ذهن آگاهی کار کنید
اول خودت را بگذار
با خودت مهربان باش
پیروزی های کوچک را جشن بگیرید
استراحت کنید و بهبود پیدا کنید
روی خودت سرمایه گذاری کن
روابط مثبت را پرورش دهید
با افراد جدید آشنا شوید
کمتر از اخبار و رسانه های اجتماعی استفاده کنید
چیزهای جدید را امتحان کنید
از شلوغی خلاص شوید
پول را صرف تجربیات کنید، نه دارایی ها
به طور منظم تمرین کن
زمان بیشتری را در طبیعت بگذرانید
زمان خود را پیگیری کنید
هدفی را پرورش دهید
به دیگران کمک کنید
بر عادات مخرب غلبه کنید
متعهد به تسلط بر چیزی

چگونه قصد دارید بیشتر از زندگی لذت ببرید؟ آیا راهنمایی برای شروع لذت بردن از زندگی دارید؟ در قسمت نظرات پایین ما را آگاه کنید!

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x