آشپزیغذاها
موضوعات داغ

افزایش جهانی قیمت روغن نباتی

در پشت افزایش ناگهانی قیمت های روغن چه چیزی وجود دارد؟

قیمت روغن
دلایل افزایش قیمت روغن در جهان

وقتی از قیمت نفت صحبت می کنیم، معمولاً منظورمان روغن نباتی نیست. اما شاید ما باید به آنها توجه بیشتری داشته باشیم زیرا قیمت کالاهای روغن نباتی – مانند سویا، نخل و کلزا – افزایش یافته است.

طبق گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، قیمت روغن نباتی در ماه ژانویه 4.2 درصد افزایش یافت و به بالاترین حد خود رسید.

از این روغن ها در کالاهای مختلفی از روغن های پخت و پز و مواد غذایی گرفته تا لوازم آرایشی و سوخت های زیستی استفاده می شود. با افزایش هزینه‌های کالا، قیمت‌های کالاهای خانگی، اقلام منو و لوازم تجاری معمولاً از همین روال پیروی می‌کنند.

به گفته جو گلوبر، پژوهشگر ارشد موسسه تحقیقات بین المللی سیاست غذایی، افزایش قیمت تا حد زیادی به دلیل رویدادهای آب و هوایی جهانی است که بر عرضه دو کالای کلیدی روغن تأثیر گذاشته است: سویا و روغن پالم.

مشکل بزرگ سویا خشکسالی بوده است. او توضیح داد که طی شش ماه گذشته، خشکسالی در آرژانتین و برزیل رخ داده است و این باعث شده است که قیمت‌ها واقعاً بالا باشد.

مالزی توسط یک طوفان بسیار بد ضربه خورد و سیل زیادی داشت. این تأثیر زیادی بر تولید روغن پالم آنها در سال جاری داشت. قیمت روغن پالم از سقف گذشته است.

در حالی که آب و هوا به عرضه آسیب رسانده است، تقاضای ناشی از بازار روغن آشپزی کاهش نیافته است. اما روغن های گیاهی در طیف گسترده ای از محصولات دیگر نیز استفاده می شوند.

با دانه های سویا، ممکن است به توفو یا غذاهای دیگر فکر کنید. اما این بخش واقعاً کوچکی از بازار است. گلوبر گفت که بخش بزرگی از غذای حیوانات است. «برخی از روغن های گیاهی به چیزهایی غیر از مصارف غذایی، عمدتاً برای مصارف صنعتی، می رود. آنها از آن بیودیزل می‌سازند.» افزایش تقاضا برای مقاصد غیرغذایی باعث افزایش بیشتر قیمت نفت می‌شود. به گفته گلوبر، قیمت کالاهای روغن نباتی امروز تقریباً 30 درصد بالاتر از یک سال گذشته است.

قیمت‌های بالای کالاها قیمت‌های خرده‌فروشی را نیز بالا می‌برد، اما نه لزوماً به اندازه. به عنوان مثال، سس سالاد سالانه حدود 8 درصد افزایش یافته است. گلوبر گفت، بنابراین ما شاهد جهش 30 درصدی در سطح کالا و افزایش کمتری در سطح خرده فروشی هستیم.

احتمالاً متوجه قیمت های بالاتر در راهروهای خواربارفروشی ها یا در منوی رستوران مورد علاقه خود شده اید.

امید صفری و برادرش صاحب باربیکیو Baby E هستند، یک رستوران کباب‌پزی معمولی در شمس اباد، تهران. آنها از روغن نباتی مبتنی بر سویا در سرخ کن های عمیق خود استفاده می کنند و اسمیت گفت که قیمت طی یکی دو سال گذشته به طرز چشمگیری افزایش یافته است.

قیمت نفت ما بیش از دو برابر شده است. ما از پرداخت کمی کمتر از 20 دلار برای یک توله به اکنون رسیدیم که آخرین آن حدود 44 دلار بود.

افزایش هزینه روغن پخت و پز، و همچنین سایر مواد تشکیل دهنده و لوازم، چالش مهمی برای کسب و کار است. Baby E قیمت های منو را افزایش داده است، اما امید در افزایش بیشتر آنها مردد است.

«این یک بار مالی است که در بیشتر موارد، فقط باید آن را تحمل کنیم. ما نمی‌توانیم همه چیز را بدون ناامیدی و خروج احتمالی آنها به مشتریان منتقل کنیم.»

خبر خوب این است که پیش‌بینی‌کنندگان کالا با احتیاط خوش‌بین هستند که در صورت بهبود شرایط جوی، قیمت نفت به تدریج کاهش خواهد یافت.

مردم امسال محصولات زیادی می کارند. گلوبر گفت: با توجه به آب و هوای معمولی، محصولات زراعی باید دوباره رشد کنند و این قیمت ها کاهش می یابد.

با این حال، احتمالاً قیمت نفت فوراً کاهش نخواهد یافت، و تغییر هزینه‌های سایر عناصر سیستم غذایی – مانند نیروی کار، انرژی و حمل‌ونقل – پیش‌بینی آینده قیمت مواد غذایی را دشوار می‌کند.

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x