بهداشتدندان

کامپوزیت ونیر و لمینت دندان: کدام یک بهتر است؟تفاوت بین کامپوزیت و لمینت چیست؟

تفاوت های کامپوزیت و لمینت سرامیکیکامپوزیت ونیر و لمینت دندان: کدام یک بهتر است؟

لبخند زیبا یکی از اجزای اصلی زیبایی است. ظاهر دندان های شما تاثیر قابل توجهی بر عزت نفس و اعتماد به نفس شما دارد.

در عین حال شما را جذاب تر و جوان تر نشان می دهد. اگر به دلیل فضای ناهموار بین دندان‌هایتان لبخند نمی‌زنید، دیگر این مشکل حل نشدنی نیست.

به لطف دندانپزشکی زیبایی مدرن، می‌توانید در حین احوالپرسی با دیگران از لبخندی زیبا لذت ببرید.

کامپوزیت ونیر و لمینت دندان یک روش دندانپزشکی زیبایی و یک راه حل پیشرفته است که از طریق آن می توانید از دندان های سفید مرواریدی و سالم لذت ببرید.

آنها موادی نازک، ویفری، رنگ دندان و سفارشی هستند که به جلوی دندان ها متصل می شوند و انواع مشکلات دندانی را برطرف می کنند.

تصمیم گیری در مورد اینکه کدام تکنیک برای شما مناسب است به مجموعه معیارهای متفاوتی بستگی دارد.

پس از بررسی دقیق مزایا و معایب روکش‌های دندان، می‌توانید هر نوع را بسنجید تا به یک نتیجه معقول برسید.

دستورالعمل های مراقبت و نگهداری خانگی پرکننده های کامپوزیت دندان

کاندیدای مناسبی برای کامپوزیت ونیر و لمینت دندانپزشکی

قبل از انتخاب نوع خاصی از روکش، ابتدا باید دریابید که آیا کامپوزیت ونیر و لمینت دندان راه حل مناسبی برای شما هستند یا خیر.

ونیرها برای همه یا هر دندانی مناسب نیستند. بنابراین، انتخاب مورد یک عامل بسیار مهم در موفقیت این تکنیک است.

 

10 نشانه عزت نفس پایین و چگونگی به دست آوردن اعتماد به نفس

کامپوزیت ونیر و لمینت چه زمانی بیشتر توصیه می شود؟

کامپوزیت ونیر و لمینت در موارد زیر بسیار موثر هستند:

  • اصلاح دندان های کج یا بد شکل
  • ترمیم دندان های شکسته یا شکسته
  • دندان‌های لکه‌دار یا تغییر رنگ در زمانی که درمان سفیدکننده دندان جواب نمی‌دهد
  • دندان هایی که در اثر سایش کوتاه شده اند
  • دندان هایی که خیلی از هم فاصله دارند

مزایای ونیرهای کامپوزیت

هزینه

ونیرهای کامپوزیت مزایای زیادی نسبت به لمینت دارند که مهمترین آنها هزینه است. به طور متوسط، لمینت ها دو برابر گران تر از کامپوزیت ها هستند،

که برای برخی از افراد بسیار مهم است، زیرا اکثر درمان ها تحت پوشش بیمه نیستند، به این معنی که شما احتمالاً هزینه درمان را از جیب خود پرداخت می کنید.

درمان یک روزه

ونیرهای کامپوزیت اغلب می‌توانند در یک جلسه تکمیل شوند.

دندانپزشک شما دندان‌های شما را برای رزین آماده می‌کند و سپس روکش‌ها را مستقیماً روی جلوی دندان‌های شما می‌تراشد. سپس رزین با استفاده از نور شدید سخت می شود و در نهایت روکش های شما پولیش می شوند.

ونیرهای کامپوزیت مستقیم (که به آن باندینگ کامپوزیت نیز گفته می شود) در واقع به جای اینکه در آزمایشگاه خارج از برنامه ساخته باشند، روی دندان های شما حجاری می شوند.

حفره های دندان چیست؟پوسیدگی دندان و کرمو شدن دندان

رزین سایه دار روی دندان ها به طور مستقیم روی دندان ها اعمال می شود (از این رو نام آن است) جایی که می تواند توسط دندانپزشک شکل داده و مجسمه سازی شود.

رزین شکل‌دار با استفاده از نور با شدت بالا سخت می‌شود، پس از آن می‌توان لایه‌های بیشتری از رزین را اعمال کرد و در صورت نیاز برای ایجاد نتیجه زیبایی‌شناختی مورد نظر، مجسمه‌سازی کرد.

پس از اتمام کار، رزین باید پولیش داده شود تا ظاهری طبیعی تر و شبیه به دندان ایجاد کند. بنابراین روش کامپوزیت بسیار کمتر تهاجمی و به طور قابل توجهی سریعتر از پرسلن لمینت است.

پروسه لمینت طولانی‌تر طول می‌کشد، زیرا روکش‌های شما باید در آزمایشگاه دندانپزشکی آماده شوند و قبل از ملاقات بعدی به دندانپزشک شما تحویل داده شوند. دندان های شما نیز قبل از نصب روکش نیاز به آماده سازی بیشتری دارند.

برگشت پذیری

بدون شک بزرگترین مزیت ونیرهای کامپوزیت نسبت به پرسلن برگشت پذیری است. پرسلن نیاز به تغییر شکل دندان های طبیعی شما دارد تا روی روکش متناسب شود.

هنگامی که صحبت از کامپوزیت می شود، حداقل کار آماده سازی روی دندان های طبیعی شما لازم است، به این معنی که آنها به طور دائمی تغییر نمی کنند تا حدی که مواد کامپوزیت را نتوان برداشته و در صورت نیاز جایگزین کرد.

مزایای لمینت دندانپزشکی

ماندگاری

اگرچه کامپوزیت ونیرها دارای تعدادی مزیت هستند، اما یک زمینه وجود دارد که نمی توانند با لمینت رقابت کنند: دوام. لمینت ماده ای به مراتب قوی تر از رزین کامپوزیت است (حتی با بهبود مواد رزین در طول سال ها).

لمینت ها به طور متوسط 10 تا 15 سال دوام می آورند، اگرچه زمانی که بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت می کنید و از دستورالعمل های دندانپزشک خود پیروی می کنید، می توانند حتی بیشتر دوام بیاورند.

ونیرهای کامپوزیت تقریباً نصف طول عمر دارند، معمولاً 5-7 سال.

اگر به فکر قرار دادن روکش هستید، مهم است که این مزیت را در نظر بگیرید. یعنی در حالی که قیمت کامپوزیت ها ممکن است نصف پرسلن باشد، عمر آنها فقط نصف است.

لمینت دندان چیست؟

پس کدام  بهتر است؟

اکثر دندانپزشکان موافقند که لمینت ها طبیعی ترین و شبیه ترین زیبایی دندان را ارائه می دهند. لمینت دارای کیفیت نیمه شفافی است که کاملاً شبیه مینای دندان است.

همچنین به دلیل استحکام مواد و لعابی که پس از درمان اعمال می شود در برابر لکه و بریدگی بسیار مقاوم است.

از طرف دیگر، ونیرهای کامپوزیت متخلخل‌تر هستند و در نتیجه مستعد لک هستند، به این معنی که ممکن است نیاز به تنظیم رژیم غذایی خود داشته باشید تا از برخی مواد غذایی لکه‌زا اجتناب کنید.

کامپوزیت همچنین برای دستیابی به زیبایی دندان مانند نیاز به پولیش دارد. و حتی در آن صورت کاملاً قابل مقایسه نیست

 

روش لمینت بیشتر وقت گیر است، و اغلب نیاز به پوشش موقت دارید در حالی که منتظر مجسمه سازی روکش ها در آزمایشگاه هستید.

با این حال، تعداد بیشتری از دندانپزشکان از فناوری‌های CAD/CAM کنار صندلی استفاده می‌کنند که با امکان ساخت در محل به سرعت بخشیدن به فرآیند لمینت کمک می‌کند.

اگر به دنبال راه حل لمینت هستید، مهم است که نوع فناوری هایی را که دندانپزشک شما در دسترس دارد، ارزیابی کنید. ممکن است در نهایت زمان کلی درمان را به شدت کاهش دهید.

بررسی اجمالی ژنژیویت (بیماری لثه)

راه حل درمانی مناسب

در نهایت، روکش‌های چینی راه‌حل درمانی مناسبی برای تمام موارد ساییدگی مینای دندان، ساییدگی و پارگی، نقص‌های ژنتیکی، دندان‌های ناهموار و غیره ارائه می‌دهند.

کامپوزیت‌ها ممکن است گزینه مناسبی برای نگرانی‌های شدید نباشند. به عنوان مثال، تغییر رنگ یا مسائل مربوط به فاصله ممکن است به اندازه کافی با ونیرهای کامپوزیت قابل درمان نباشد و لمینت چینی تنها گزینه شما باشد.

دندانپزشک شما یک ارزیابی کامل از سلامت دهان را به عنوان بخشی از مشاوره شما برای تعیین گزینه های شما انجام می دهد.

چه زمانی کامپوزیت ونیر و لمینت دندان گزینه مناسبی نیستند؟

در برخی شرایط، دندان ها یا افراد خاصی کاندیدای مناسبی برای روکش های دندانی نیستند. این ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • دندان هایی با پوسیدگی یا بیماری فعال لثه. این شرایط باید قبل از ساخت و چسباندن ونیرهای دندانی درمان شوند
  • دندان های ضعیف شده. اگر مقدار قابل توجهی از ساختار دندان از بین رفته باشد یا با یک پرکننده بزرگ جایگزین شده باشد، دندان ها برای عملکرد با روکش دندان به اندازه کافی قوی نخواهند بود. تاج دندان در این مورد راه حل های مناسب تری است.
  • دندان های نامناسب شدید یا نامرتبی دندان ها، اوربایت و آندربایت. درمان ارتودنسی برای اصلاح این مشکلات پیچیده تر مورد نیاز است.
  • فشردن و ساییدن معمولی دندان ها به راحتی می تواند روکش های دندان را بریده یا بشکند. دندان قروچه (همچنین به عنوان دندان قروچه شناخته می شود) باید قبل از شروع هر گونه قرار دادن روکش دندان درمان شود. نگهبان های شبانه دندان(وسیله ای برای استفاده هنگام خواب برای دندان قروچه) ممکن است در برخی موارد راه حلی برای این موضوع باشند.
هنگامی که متوجه شدید که کامپوزیت ونیر و لمینت دندان می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد (اینها معمولاً پس از یک آنالیز کامل زیبایی انجام می‌شوند)، باید بر اساس تعدادی از عوامل (مانند زمان و زمان شما) در مورد ونیرهای چینی و کامپوزیت تصمیم بگیرید. بودجه، نوع کار مورد نیاز و غیره).

تعمیر و نگهداری ونیر و لمینت کامپوزیت شما

نگهداری از کامپوزیت ونیر و لمینت دندان شما نسبتاً ساده است. با این حال، چند پیشنهاد وجود دارد:

لطفاً برای جلوگیری از مشکلات بهداشت دهان و دندان مانند معمول مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.

کامپوزیت ونیر و لمینت پس از قرار دادن، معمولاً مهربان‌ترین ترمیم بافت‌های لثه هستند که در حال حاضر در آرمنتاریوم پروتز خود داریم.

با نخ دندان یا مسواک زدن به ونیرهای خود آسیب نمی رسانید. هرگونه خمیر دندان غیر ساینده قابل قبول است. یک رژیم خوب مراقبت در منزل موفقیت ترمیم لمینت شما را برای سالهای آینده تضمین می کند.

ممکن است پس از قرار دادن ونیر، مقداری حساسیت به سرما و گرما ایجاد شود. مقداری حساسیت کاملا طبیعی است و معمولاً بعد از یک تا دو هفته از بین می رود. اگر این حساسیت باید باقی بماند یا اصلاً شما را نگران کند، لطفاً با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

آناتومی دندان چیست؟انواع دندان و ساختار و عملکرد ریشه دندان

پس از قرار دادن لمینت های شما بسیار قوی هستند و در برابر بیشتر نیروهای وارد شده توسط یک رژیم غذایی معمولی مقاومت می کنند.

با این حال، باز کردن مغز پسته با دندان، جویدن استخوان یا سیب تافی احتمالا ایده خوبی نیست. مانند بسیاری از چیزها، که ممکن است به دندان شما آسیب بزند باشد.

اگر به عنوان یک آسیاب یا گیره شناخته می شوید، لطفاً به دندانپزشک خود اطلاع دهید. او یک محافظ شب نرم برای شما می‌سازد تا فشار وارده بر دندان‌هایتان را هنگام خواب به حداقل برسانید.

مانند هر چیزی در دهان، می تواند مستعد ساییدگی و پارگی باشد. گاهی اوقات ونیرهای کامپوزیت می توانند اندکی تراشه کنند، اما در بیشتر موارد ترمیم آنها بسیار آسان است.

یکی بدشانس خواهد بود که آنها را در پنج سال اول چیپ کند، مگر اینکه مشکل سنگ زنی قابل توجهی وجود داشته باشد.

اگر تغییرات قابل توجهی در شکل دندان‌های شما ایجاد شده باشد، گاهی اوقات بیمار ممکن است لبه هایی ایجاد کند که حدود یک هفته طول می‌کشد. در موارد نادری که خود به خود برطرف نمی شود، دندانپزشک شما می تواند تنظیماتی را برای برداشتن آن انجام دهد.

حرف ها آخر این مقاله

کدام روکش ها طبیعی تر به نظر می رسند؟

روکش‌های دندان سفارشی ساخته شده‌اند تا حد امکان به دندان‌های طبیعی شما نزدیک باشند و در عین حال مشکلاتی را که می‌خواهید برطرف کنند.

با این حال، لمینت ها پوشش طبیعی تری دارند، زیرا مواد نور را به روشی بسیار شبیه به مینای دندان منعکس می کنند. ونیرهای کامپوزیت وقتی صیقل داده می شوند هنوز طبیعی به نظر می رسند.

کدام یک برای مسائل دندانی شدیدتر مناسب هستند؟

اگر دندان‌های شما به شدت لکه‌دار، آسیب دیده، نامرتب یا دارای شکاف بزرگ‌تری هستند، ممکن است دندانپزشک ونیرهای چینی را توصیه کند.

ونیرهای کامپوزیت برای مسائل خفیف تا متوسط مناسب تر هستند. اگر مشکل شما برای درمان با روکش خیلی شدید است، دندانپزشک شما ممکن است به جای آن گزینه هایی مانند تاج یا درمان ارتودنسی را توصیه کند.

کدام روش کامپوزیت یا لمینت قوی ترند؟

لمینت‌ها بسیار قوی‌تر از رزین کامپوزیت هستند، به این معنی که کمتر در معرض خرد شدن هستند.

با این حال، آنها را نمی توان مانند ونیرهای کامپوزیت ترمیم کرد. اگر چینی لمینت آسیب ببیند، باید تعویض شود. این می تواند نسبتاً پرهزینه باشد.

جسمی برای تمیزی لای دندان ها چه استفاده کنیم؟

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x