زناشویی و ازدواجسبک زندگی

چرا مردم در روابط خود خیانت می کنند؟

فهمیدن اینکه یک شریک یا همسر به شما خیانت کرده است می تواند ویرانگر و غم انگیز باشد. ممکن است احساس آسیب، عصبانیت، غمگینی یا حتی بیماری جسمی دچار بشوید. اما بالاتر از همه، ممکن است از خود بپرسید "چرا؟" این اتفاق افتاد

8 عامل کلیدی انگیزشی که در خیانت نقش دارند؟!
طبق تحقیق های انجام شده عامل های اصلی خیانت را در اینجا برای شما ثبت میکنم

یک مطالعه 2017 منبع معتبر منتشر شده در مجله تحقیقات جنسی به بررسی این موضوع پرداخت. این مطالعه با استفاده از یک نظرسنجی آنلاین از 495 نفر که در یک رابطه عاشقانه خیانت کرده بودند در مورد دلایل خیانت خود پرسیدند.

 

شرکت کنندگان شامل 259 زن، 213 مرد و 23 نفر بودند که جنسیت خود را اعلام نکردند.

آنها بودند:

عمدتاً دگرجنسگرا (87.9 درصد)
بیشتر بزرگسالان جوان (میانگین سنی 20 سال بود)
نه لزوماً در یک رابطه (فقط 51.8 درصد گزارش کردند که در نوعی رابطه عاشقانه بودند)

این مطالعه هشت عامل کلیدی انگیزشی را شناسایی کرد که در خیانت نقش دارند. البته، این عوامل هر موردی از خیانت را توضیح نمی دهند. اما آنها یک چارچوب مفید برای درک بهتر اینکه چرا مردم خیانت می کنند ارائه می دهند.

در اینجا نگاهی به این عوامل کلیدی و چگونگی ایجاد آنها در یک رابطه می‌اندازیم.

1. عصبانیت یا انتقام

مردم گاهی از روی عصبانیت یا تمایل به انتقام خیانت می کنند.

شاید به تازگی متوجه شده اید که شریک زندگی تان خیانت کرده است. مات و مبهوت هستید و صدمه دیده اید. ممکن است بخواهید شریک زندگی خود را وادار کنید احساسات مشابهی را تجربه کند تا او واقعاً دردی را که برای شما ایجاد کرده است درک کند.

به عبارت دیگر، “آنها به من صدمه زدند، بنابراین اکنون من به آنها صدمه خواهم زد” اغلب فکر محرک پشت خیانت تلافی جویانه است.

خیانت با انگیزه عصبانیت ممکن است به دلایلی غیر از انتقام رخ دهد، از جمله:

ناامیدی در یک رابطه زمانی که به نظر می رسد شریک زندگی شما یا نیازهای شما را درک نمی کند
عصبانیت از شریکی که زیاد در اطراف نیست
عصبانیت زمانی که یک شریک چیز زیادی برای دادن ندارد، از نظر فیزیکی یا عاطفی
عصبانیت یا ناامیدی بعد از مشاجره

صرف نظر از علت زمینه ای، خشم می تواند به عنوان یک محرک قوی برای صمیمی شدن با شخص دیگری عمل کند.

2. از عشق افتادن

احساس نشاط آور عاشق شدن به کسی معمولاً برای همیشه دوام نمی آورد. وقتی برای اولین بار عاشق کسی می‌شوید، ممکن است به دلیل دریافت پیامک از او، شور، هیجان و دوپامین را تجربه کنید.

اما شدت این احساسات معمولاً با گذشت زمان از بین می رود. مطمئناً عشق پایدار و پایدار وجود دارد. اما این پروانه های اولین تاریخ فقط شما را تا این حد دور خواهند برد.

هنگامی که زرق و برق محو شد، ممکن است متوجه شوید که عشق وجود ندارد. یا شاید متوجه شوید که عاشق شخص دیگری هستید.

به خاطر داشته باشید که از دست دادن عشق به این معنی نیست که شما یکدیگر را دوست ندارید.

این می تواند ترک رابطه ای را که هنوز حس خانواده، دوستی، ثبات و امنیت را به همراه دارد، سخت تر کند. اما ماندن در یک رابطه بدون عشق عاشقانه ممکن است به تمایل به تجربه دوباره عشق و انگیزه خیانت منجر شود.

3. عوامل موقعیتی و فرصت

داشتن فرصتی برای خیانت می تواند احتمال خیانت را بیشتر کند. این بدان معنا نیست که همه کسانی که فرصت خیانت دارند این کار را انجام خواهند داد. عوامل دیگر اغلب (اما نه همیشه) به انگیزه خیانت می افزایند.

این سناریو را در نظر بگیرید: شما از فاصله اخیر در رابطه خود و برخورد با احساس اعتماد به نفس پایین در اطراف ظاهر خود ناامید هستید. یک روز، یکی از همکارانی که با او دوست شده‌اید، شما را به تنهایی می‌گیرد و می‌گوید: «من واقعاً جذب تو شده‌ام. بیا یه وقت دور هم جمع بشیم.»

اگر فقط یک یا دو عامل دخیل باشند، ممکن است خیانت را انتخاب نکنید. اما این ترکیبی از عوامل محرک – فاصله در رابطه، احساسات شما در مورد ظاهرتان، توجه همکارتان – می تواند خیانت را بیشتر کند.

4. مسائل مربوط به تعهد

افرادی که با تعهد مشکل دارند، ممکن است در برخی موارد بیشتر احتمال دارد که تقلب کنند. به علاوه، تعهد برای همه معنی یکسانی ندارد.

این امکان وجود دارد که دو نفر در یک رابطه نظرات بسیار متفاوتی در مورد وضعیت رابطه داشته باشند، مانند اینکه آیا این رابطه غیر عادی، انحصاری و غیره است.

همچنین ممکن است کسی را واقعا دوست داشته باشید و همچنان از تعهد به او بترسید. در این مورد، یکی از شرکا ممکن است به عنوان راهی برای اجتناب از تعهد، خیانت کند، حتی اگر واقعاً ترجیح دهد در رابطه بماند.

دلایل دیگر خیانت ناشی از تعهد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

عدم علاقه به تعهد بلند مدت
دوست داشتن یک رابطه معمولی تر
خواستن راهی برای خروج از یک رابطه

5. نیازهای برآورده نشده

گاهی اوقات، نیازهای یک یا هر دو طرف برای صمیمیت در یک رابطه برآورده نمی شود. بسیاری از مردم ترجیح می دهند در رابطه باقی بمانند، اغلب امیدوارند که اوضاع بهبود یابد، به خصوص اگر رابطه به شکل دیگری رضایت بخش باشد.

اما نیازهای برآورده نشده می تواند منجر به ناامیدی شود، که در صورت عدم بهبود وضعیت ممکن است بدتر شود. این می تواند انگیزه ای برای برآورده شدن این نیازها در جای دیگر ایجاد کند.

نیازهای جنسی برآورده نشده ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که:

شرکا میل جنسی متفاوتی دارند
یکی از شرکا نمی تواند رابطه جنسی داشته باشد یا علاقه ای به رابطه جنسی ندارد
یک یا هر دو شریک زندگی اغلب اوقات خود را دور از خانه می گذرانند

نیازهای عاطفی برآورده نشده نیز می تواند انگیزه خیانت باشد. احساسات

تعریف خیانت می تواند دشوار باشد، اما به طور کلی به موقعیتی اشاره دارد که در آن شخصی انرژی عاطفی زیادی را به جز شریک زندگی خود روی شخصی سرمایه گذاری می کند.

اگر به نظر می رسد که شریک زندگی شما به آنچه فکر می کنید، احساس می کنید یا باید بگویید علاقه مند نیست، ممکن است شروع کنید به اشتراک گذاری با کسی که علاقه مند است. این می تواند منجر به یک ارتباط صمیمی شود که شبیه یک رابطه است.

6. میل جنسی

یک میل ساده برای داشتن رابطه جنسی می تواند برخی افراد را به خیانت تحریک کند. عوامل دیگر، از جمله فرصت یا نیازهای جنسی برآورده نشده، ممکن است در خیانت که با انگیزه میل است، نقش داشته باشند.

اما کسی که می خواهد رابطه جنسی داشته باشد ممکن است بدون هیچ انگیزه دیگری به دنبال فرصت هایی برای انجام این کار باشد.

حتی افرادی که روابط جنسی رضایت بخشی دارند ممکن است همچنان بخواهند با افراد دیگر رابطه جنسی بیشتری داشته باشند. این ممکن است ناشی از سطح بالایی از میل جنسی باشد، نه لزوماً مسائل جنسی یا صمیمی در رابطه.
7. تنوع طلبی

در زمینه یک رابطه، میل به تنوع اغلب به رابطه جنسی مربوط می شود. به عنوان مثال، ممکن است شخصی علاقه مند به امتحان انواع سکس هایی باشد که شریک زندگی او به آن علاقه ای ندارد، حتی اگر در غیر این صورت با شریک خود هماهنگی خوبی داشته باشد.

تنوع همچنین ممکن است به این معنی باشد:

مکالمات مختلف یا سبک های ارتباطی
فعالیت های غیر جنسی مختلف
جذب افراد دیگر
روابط با افراد دیگر علاوه بر شریک فعلی خود

جاذبه یکی دیگر از بخش های بزرگ تنوع است. افراد می توانند جذب انواع مختلفی از افراد شوند و این لزوماً فقط به این دلیل که شما در یک رابطه هستید متوقف نمی شود. برخی از افراد در روابط تک همسری ممکن است کار سختی داشته باشند که بر اساس آن احساسات جذاب عمل نکنند.
8. عزت نفس پایین

افزایش عزت نفس نیز می تواند انگیزه خیانت باشد.

داشتن رابطه جنسی با یک فرد جدید می تواند منجر به احساسات مثبت شود. ممکن است احساس قدرت، جذابیت، اعتماد به نفس یا موفقیت کنید. این احساسات می توانند عزت نفس شما را افزایش دهند.

بسیاری از افرادی که به دلیل مسائل مربوط به عزت نفس خیانت می کنند، شرکای دوست داشتنی و حمایت کننده ای دارند که دلسوزی و تشویق می کنند. اما آنها ممکن است فکر کنند، “آنها باید این را بگویند” یا “آنها فقط نمی خواهند که من احساس بدی داشته باشم.”

از سوی دیگر، دریافت تحسین و تایید از یک فرد جدید، می تواند متفاوت و هیجان انگیز به نظر برسد. ممکن است برای کسی که عزت نفس پایینی دارد، واقعی تر به نظر برسد، که ممکن است تصور کند که فرد جدید “تعهد روابط” برای دروغ گفتن یا اغراق ندارد.

ترمیم آسیب

اگر یک نکته مهم از این مطالعه وجود داشته باشد، این است که خیانت اغلب ربطی به شخص دیگر ندارد.

بسیاری از افرادی که خیانت می کنند، شریک زندگی خود را دوست دارند و هیچ تمایلی به آزار آنها ندارند. تا حدودی به همین دلیل است که برخی افراد برای جلوگیری از خیانت خود از شریک زندگی خود تمام تلاش خود را می کنند. با این حال، می تواند آسیب قابل توجهی به یک رابطه وارد کند.

خیانت نباید به معنای پایان یک رابطه باشد، اما حرکت رو به جلو مستلزم کار است.
اگر شریک زندگی شما خیانت کرده است

اگر فریب خورده اید، ممکن است هنوز از این کشف در خود بی خود باشید. ممکن است بخواهید هر کاری که لازم است برای ترمیم رابطه انجام دهید. یا شاید شما علاقه ای به ماندن در رابطه ندارید.

اگر مطمئن نیستید که چگونه با این وضعیت برخورد کنید، از اینجا شروع کنید:

با شریک زندگی خود در مورد آنچه اتفاق افتاده صحبت کنید. یک مشاور زوج یا شخص ثالث بی طرف را برای بحث در نظر بگیرید. پیدا کردن انگیزه‌های شریک زندگی‌تان ممکن است به شما در تصمیم‌گیری کمک کند، اما به طور کلی توصیه می‌شود که از جزئیات بی‌معنای برخورد اجتناب کنید.
بپرسید که آیا شریک زندگی شما می خواهد رابطه را ادامه دهد. برخی افراد به این دلیل خیانت می‌کنند که می‌خواهند به رابطه پایان دهند، بنابراین مهم است که بفهمیم چه احساسی دارند.

از خود بپرسید که آیا می توانید دوباره به شریک زندگی خود اعتماد کنید؟ ممکن است بازسازی اعتماد زمان بر باشد و همسرتان احتمالاً از این واقعیت آگاه است. اما اگر می دانید که دیگر هرگز نمی توانید به آنها اعتماد کنید، احتمالاً نمی توانید رابطه را ترمیم کنید.
از خود بپرسید که آیا هنوز رابطه را می خواهید؟ آیا واقعاً شریک زندگی خود را دوست دارید و می خواهید روی مسائل اساسی کار کنید؟ یا می ترسید با شخص جدیدی شروع کنید؟ آیا فکر می کنید این رابطه ارزش اصلاح دارد؟
با یک مشاور صحبت کنید اگر می‌خواهید بعد از خیانت روی یک رابطه کار کنید، مشاوره زوجین بسیار توصیه می‌شود، اما درمان فردی نیز می‌تواند به شما کمک کند تا احساسات و عواطف خود را در مورد موقعیت مرتب کنید.

اگر به شریک زندگی خود خیانت کرده اید

اگر خیانت کرده اید، مهم است که انگیزه های خود را به دقت در نظر بگیرید و با شریک زندگی خود گفتگوی صادقانه داشته باشید. شریک زندگی شما ممکن است بخواهد رابطه را ترمیم کند یا نخواهد، و شما باید به تصمیم او احترام بگذارید، حتی اگر می خواهید با هم بمانید.

کمی وقت بگذارید و موارد زیر را در نظر بگیرید:

آیا هنوز رابطه را می خواهید؟ اگر خیانت شما ناشی از تمایل به ترک رابطه بوده است، بهتر است فوراً در مورد این واقعیت با شریک زندگی خود صادق باشید. در مورد انگیزه خود مطمئن نیستید؟ برای به دست آوردن دیدگاهی با یک درمانگر کار کنید.

 

آیا می توانید دلایل خیانت را بررسی کنید؟ درمان فردی، زوج درمانی و ارتباط بهتر همگی می توانند به بهبود رابطه کمک کرده و احتمال خیانت در آینده را کاهش دهند. اما اگر به این دلیل خیانت کرده‌اید که شریک زندگی‌تان به نوع خاصی از رابطه جنسی علاقه‌مند نیست یا به این دلیل که هرگز در خانه نبوده است،

چه اتفاقی می‌افتد اگر دوباره همان موقعیت پیش بیاید؟ آیا می توانید با آنها در مورد تمایل به خیانت به جای اینکه واقعاً آن را انجام دهید صحبت کنید؟
آیا می بینید که دوباره خیانت می کنید؟ خیانت می تواند باعث درد، دلشکستگی و ناراحتی عاطفی شود. اگر فکر می کنید ممکن است دوباره خیانت کنید، قول ندهید که وفادار باشید. در عوض، به شریک زندگی خود بگویید که فکر نمی کنید می توانید متعهد شوید.

آیا می توانید متعهد به درمان شوید؟ اگر به شریک زندگی خود خیانت کرده اید، درمان فردی می تواند به شما کمک کند تا در مورد دلایل آن چه اتفاق افتاده است بیشتر بدانید. زوج درمانی همچنین می تواند به شما و همسرتان کمک کند تا رابطه را با هم بازسازی کنید. هر دوی آنها پس از خیانت به شدت توصیه می شود، اگر در مورد بازگرداندن اوضاع به مسیر اصلی خود جدی هستید.

خط پایین

شاید برای توصیف افرادی که وفادار نیستند، عبارت «یک بار یک متقلب، همیشه یک متقلب» را شنیده باشید. اما در حالی که برخی افراد مکرراً تقلب می کنند، برخی دیگر این کار را نمی کنند.

کار بر سر خیانت اغلب می تواند یک رابطه را تقویت کند. اما هم برای شما و هم برای شریک زندگیتان ضروری است که در مورد آنچه که می توانید و نمی توانید در رابطه خود متعهد شوید صادق باشید و ارتباطات باز را در آینده حفظ کنید.

 

مقالات مرتبط:

10 دلیل که چرا ممکن است کسی خیانت کند

هر آنچه باید در مورد طلاق بدانید

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x