خیانت زناشوییزناشویی و ازدواج

مشاوره رابطه: رابطه زناشویی آنچه باید بدانید

چگونه مشاوره رابطه می تواند روابط را قوی تر کند

مشاوره رابطه: رابطه زناشویی آنچه باید بدانید

گفتن “روابط سخت است” آنقدر رایج است که اکنون یک کلیشه است. اما این نیز حقیقت دارد.

حتی زمانی که افراد واقعاً خوب با هم کنار می‌آیند، استرس و زندگی روزمره می‌تواند باعث درگیری‌هایی شود که حل آنها دشوار یا حتی غیرممکن به نظر می‌رسد. مشاوره رابطه می تواند به افراد در این شرایط سخت کمک کند تا مشکلات خود را حل کنند، از آنها فراتر رفته و به طور کلی شرکای بهتری باشند.

این مقاله اصول اولیه مشاوره رابطه را مورد بحث قرار می دهد، از جمله اینکه چه زمانی ممکن است مفید باشد، چه انتظاراتی از مشاوره باید داشت و چگونه یک درمانگر واجد شرایط پیدا کرد.

مشاوره رابطه چیست؟

مشاوره رابطه که به عنوان مشاوره زوجین یا زوج درمانی نیز شناخته می شود ، نوعی روان درمانی است که بر کمک به افراد برای بهبود روابط عاشقانه خود تمرکز دارد. با کار با یک درمانگر، زوج ها می توانند مسائل را در رابطه خود بررسی کنند، روی ارتباطات خود کار کنند، تعاملات را بهبود بخشند و تعارضات را حل کنند.

در حالی که مشاوره رابطه اغلب برای حل مشکلات استفاده می شود، می تواند در هر مرحله از رابطه مفید باشد. افرادی که دارای روابط سالم و شاد هستند هنوز هم می توانند از مشاوره ای بهره مند شوند که ارتباطات و ارتباط آنها را تقویت می کند.

چه زمانی باید به دنبال مشاوره روابط عمومی بود

بسیاری از مردم بر این باورند که تنها زمانی که جدایی یا طلاق در شرف وقوع است، باید به دنبال مشاوره روابط باشید. اما این اغلب خیلی کم است، خیلی دیر. رابطه درمانی باید به محض اینکه مشکلات بر سر راه زندگی روزمره شما قرار گیرد شروع شود. در اینجا چند نشانه وجود دارد که ممکن است از مشاوره بهره مند شوید: 2

  • در بیان احساسات خود به یکدیگر مشکل دارید
  • شما یک یا چند اختلاف غیر قابل حل دارید
  • کناره گیری، انتقاد یا تحقیر در تعاملات شما وجود دارد
  • یک رویداد استرس زا زندگی روزمره شما را متزلزل کرده است
  • در تصمیم گیری با هم مشکل دارید
  • شما خیانت، اعتیاد یا سوء استفاده را تجربه کرده اید
  • شما یک رابطه قوی تر می خواهید
به یاد داشته باشید که

هیچ دلیل اشتباهی برای مراجعه به مشاوره رابطه وجود ندارد. برخی از زوج ها به محض ازدواج، حتی بدون مشکلات آشکار، درمان را شروع می کنند تا پایه ای قوی ایجاد کنند و از بروز مشکلات جدی جلوگیری کنند. مشاوران می توانند به شما کمک کنند تا ارتباطات بهتری داشته باشید، مهارت های روابط قوی را توسعه دهید و شادی خانواده خود را بهبود بخشید.

به خاطر داشته باشید که یک زوج به طور متوسط ​​شش سال قبل از درمان صبر می کنند. این مدت زمان زیادی است که اجازه دهید مشکلات تند شوند. در این مرحله، حفظ روابط آشفته دشوار است. در عوض، بهتر است مشکلات را زودتر بشناسید و در اسرع وقت به دنبال درمان باشید.

مشکلات روابط فقط به روابط عاشقانه محدود نمی شود، حتی اگر این محبوب ترین دلیلی است که مردم برای رابطه درمانی مراجعه می کنند.

رابطه درمانی فقط برای افراد متاهل نیست . زوج‌های هم‌همسر، افراد دارای روابط غیر تک همسری و افراد LGBTQ نیز می‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند. همچنین می تواند برای خواهر و برادرهایی که با مسائل خانوادگی سروکار دارند یا حتی شرکای تجاری مفید باشد.

مشاوره قبل از ازدواج

مشاوره قبل از ازدواج نوعی رابطه درمانی است که به زوج ها کمک می کند تا به یک تعهد طولانی مدت وارد شوند. این نوع مشاوره بر کمک به زوج‌ها برای ایجاد یک رابطه قوی و سالم قبل از ازدواج و شناسایی مشکلات احتمالی که ممکن است منجر به مشکلات بعدی شود تمرکز دارد.

برخی از مسائل مربوط به رابطه که ممکن است در طول مشاوره قبل از ازدواج مورد توجه قرار گیرد عبارتند از:
  • ارتباط
  • روابط خانوادگی
  • امور مالی
  • انتخاب های فرزندپروری مانند داشتن یا نداشتن فرزند و شیوه فرزندپروری
  • نقش ها و مسئولیت ها
  • رابطه جنسی و محبت
  • ارزش ها و اعتقادات

این نوع مشاوره رابطه می تواند راه خوبی برای ایجاد انتظارات واقع بینانه و توسعه مهارت های ارتباطی سالم باشد که شروع خوبی برای ازدواج خواهد بود.

چگونه یک درمانگر رابطه پیدا کنیم

تعدادی متخصص وجود دارند که می توانند رابطه درمانی ارائه دهند، از جمله روانشناسان بالینی، درمانگران ازدواج و خانواده ثبت شده، مشاوران دارای مجوز، و مددکاران اجتماعی بالینی دارای مجوز. به یاد داشته باشید که حتی اگر عنوان آنها «ازدواج» می گوید، برای بهره مندی از مشاوره رابطه، نیازی به ازدواج ندارید.

اگرچه رفتن به اینترنت اولین انگیزه اکثر افراد هنگام جستجوی یک درمانگر است، درخواست مراجع از افرادی که می شناسید می تواند راه موثرتری برای شروع باشد. اگر در یک منطقه شهری زندگی می کنید، احتمالاً صدها درمانگر واجد شرایط وجود دارد و انتخاب می تواند بسیار دشوار باشد.

اگر نمی توانید مرجع افرادی را که می شناسید بیابید، راه های زیادی برای یافتن یک درمانگر واجد شرایط وجود دارد، مانند فهرست راهنمای حرفه ای. اگر برای شما و شریک زندگیتان راحت تر است، حتی می توانید به دنبال مشاوره آنلاین باشید.

از مشاوره رایگانی که بسیاری از درمانگران برای مشتریان جدید بالقوه ارائه می دهند، استفاده کنید. این زمان بسیار خوبی است تا ببینید آیا مشاور خاص با نیازها، سبک و بودجه شما مطابقت دارد یا خیر. روابط درمانگر و مشتری می تواند زندگی شما را به روش های عمیقی تحت تاثیر قرار دهد و شما باید عاقلانه انتخاب کنید.

مشاوره آنلاین رابطه

اگر درمان سنتی چهره به چهره برای شما و همسرتان کارساز نیست، مشاوره آنلاین می تواند گزینه بسیار خوبی باشد. دلایل متعددی وجود دارد که ممکن است بخواهید درمان آنلاین را امتحان کنید:

  • شما و شریک زندگی تان در مکان های مختلف زندگی می کنید. این ممکن است در مورد افرادی که در روابط از راه دور هستند یا کسانی که از هم جدا شده اند و به جدایی دائمی فکر می کنند صدق کند. خدمات درمانی آنلاین به هر دو شریک این امکان را می دهد که حتی اگر جدا از هم زندگی می کنند، شرکت کنند.
  • شما اغلب برای کار سفر می کنید. گزینه های آنلاین به افراد امکان می دهد بدون توجه به اینکه برنامه آنها چقدر شلوغ است یا در کجای جهان قرار دارند، از مشاوره بهره مند شوند.
  • شما یا همسرتان با درمان سنتی راحت نیستید. درمان چهره به چهره می تواند برای برخی افراد چالش برانگیز، ناراحت کننده و یا حتی اضطراب آور باشد. راه حل های مبتنی بر وب می توانند مشاوره روابط را در دسترس تر کنند.

خدمات مشاوره ارتباط آنلاین از ابزارهایی مانند چت آنلاین، جلسات ویدیویی و تماس های تلفنی استفاده می کند که در آن زوج ها می توانند با یکدیگر و درمانگر خود صحبت کنند. شما و همسرتان برای ایجاد اهدافی که دوست دارید در درمان به آنها برسید، کار خواهید کرد، که ممکن است شامل رسیدگی به مشکلات مربوط به ارتباط، مشاجره یا خیانت باشد.

انتظار چه چیزی

چند جلسه اول بر تاریخچه شما و مشکلاتی که برای حل آنها در آنجا هستید تمرکز می کند. آماده پاسخگویی به سوالاتی در مورد رابطه خود، والدین، دوران کودکی و تجربیات رابطه قبل از رابطه فعلی خود باشید. درمانگر شما احتمالاً می خواهد مدتی را صرف صحبت با همه با هم و با هر یک از اعضا به طور جداگانه کند.

راهی که قرار است درمان شما پیش برود به سبک مشاور و رویکرد درمانی او بستگی دارد. بیشترین سبک مورد مطالعه در رابطه درمانی، درمان عاطفی متمرکز (EFT) است. EFT مبتنی بر نظریه دلبستگی است و هدف آن تقویت وابستگی متقابل سالم بین اعضای زوج یا خانواده است.

انواع دیگر رابطه درمانی شامل ایماگوتراپی و روش گاتمن است. از مشاور خود بپرسید که در کدام روش آموزش دیده اند و فکر می کنند کدام روش برای شرایط شما مناسب تر است.

چگونه رابطه درمانی را موثر کنیم

درمان موثر نه تنها به مهارت و تجربه مشاور بستگی دارد، بلکه به تمایل زوجین نیز بستگی دارد.  کارهای زیادی وجود دارد که می توانید انجام دهید تا مشاوره رابطه خود را مؤثرتر کنید.

صادق باش

به درمانگر خود دروغ نگویید گاهی اوقات ما دروغ می گوییم زیرا نمی خواهیم مورد قضاوت قرار بگیریم. با این حال، وظیفه درمانگر شما قضاوت کردن شما نیست، بلکه کمک به شما است. صادق باشید، حتی وقتی سخت است.

خود را برای ناراحتی آماده کنید

درمان اغلب می تواند باعث ناراحتی شود زیرا شما در حال کشف حقایق جدیدی در مورد خود و شریک زندگی خود هستید و قرار نیست همه آنها خوب یا شاد باشند. کار کردن روی خود مستلزم این است که با ناراحتی خود بنشینید و بپذیرید که باید رشد و پیشرفت کنید. درمانگر شما آنجاست تا به شما کمک کند، اما در نهایت این به شما بستگی دارد که کار را انجام دهید.

به شریک (های) خود گوش دهید

چه در حال انجام رابطه درمانی با یک فرد یا یک گروه بزرگتر از خانواده باشید، مهم است که به آنچه دیگران می گویند گوش دهید. در حالت تدافعی و تلاش برای پاسخ دادن به هر چیزی که دیگران در مورد رفتار شما مطرح می کنند، فقط کار را برای همه سخت تر می کند.

در زمان قرار دهید

درمان به همان اندازه در جلسات اتفاق می افتد که بین آنها. مشاور شما ممکن است به شما تکلیف بدهد یا از شما بخواهد که الگوهای جدیدی از ارتباط و تعامل را در بین قرارها امتحان کنید. این کار مستلزم زمان و تلاش است، اما به یاد داشته باشید که ارزشش را دارد.

در پایان، این کاری است که همه اعضای رابطه انجام می دهند که در نتایج درمان تفاوت ایجاد می کند.

انتظار نداشته باشید که درمانگر جادوگری باشد که همه مشکلات شما را از بین می برد. زودتر مشورت کنید، صادقانه در این فرآیند شرکت کنید و کار را انجام دهید.

اگر شریک زندگی شما از درمان امتناع می کند

حتی اگر فکر می‌کنید که رابطه شما می‌تواند از درمان سود ببرد، ممکن است شریک زندگی شما تمایلی به مشارکت نداشته باشد. پس در این شرایط چه کاری می توانید انجام دهید؟ مهم است که به یاد داشته باشید که نمی توانید شریک زندگی خود را مجبور به مشاوره کنید. تنها کاری که در نهایت می توانید انجام دهید این است که به تنهایی به یک درمانگر مراجعه کنید و روی مسائلی که به عنوان فردی با آن روبرو هستید کار کنید.

سخنی از Verywell

اگر در رابطه خود با چالش هایی روبرو هستید، ممکن است دریابید که مشاوره می تواند مفید باشد. یک درمانگر می تواند به شما و همسرتان کمک کند تا ریشه مشکلات خود را پیدا کنید، راه های ارتباطی جدیدی پیدا کنید و ارتباط خود را با یکدیگر تقویت کنید.

با کار کردن با هم، شما و شریک زندگی تان می توانید رابطه قوی تری ایجاد کنید و به تعارضاتی که ممکن است دارید بپردازید. همچنین ممکن است درمان آنلاین را امتحان کنید، که می تواند بسیار مفید باشد.

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x