بهداشتزناشویی و ازدواج

سیکل قاعدگی چیست؟ + فاصله بین دو پریود چند روز است؟

سیکل قاعدگی چیست؟ + فاصله بین دو پریود چند روز است؟ چرخه قاعدگی شما بخشی از روش بدن شما برای آماده شدن برای بارداری احتمالی هر ماه است....

درک نحوه عملکرد قاعدگی می تواند به شما در درک نحوه عملکرد چرخه خود کمک کند.

چرخه قاعدگی شما بخشی از روش بدن شما برای آماده شدن برای بارداری احتمالی هر ماه است. درک نحوه عملکرد این فرآیند مهم است، زیرا می‌توانید از این اطلاعات برای کمک به باردار شدن یا جلوگیری از باردار شدن، مدیریت بهتر علائم قاعدگی و درک زمان‌هایی که ممکن است مشکلی وجود داشته باشد، استفاده کنید.

اصول چرخه قاعدگی را بررسی کنید:

قاعدگی چیست؟
چرخه قاعدگی چگونه کار می کند؟
چه چیزی “خونریزی طبیعی” در نظر گرفته می شود؟
چگونه می توانم بفهمم در چرخه من چه اتفاقی می افتد؟ چه زمانی تخمک گذاری دارم؟


قاعدگی چیست؟

چرخه_عادیقاعدگی اصطلاح فنی برای پریود شدن شماست. حدود یک بار در ماه، زنانی که دوران بلوغ را پشت سر گذاشته اند، خونریزی قاعدگی را تجربه می کنند. این به این دلیل اتفاق می‌افتد که پوشش داخلی رحم با ضخیم‌تر شدن و غنی‌تر شدن رگ‌های خونی، خود را برای بارداری احتمالی آماده کرده است. اگر حاملگی رخ ندهد، این پوشش ضخیم ریخته می شود و با خونریزی همراه است. خونریزی معمولاً 3-8 روز طول می کشد. برای اکثر زنان، قاعدگی در یک الگوی نسبتا منظم و قابل پیش بینی اتفاق می افتد. مدت زمان از روز اول یک پریود تا اولین روز پریود بعدی معمولاً بین 21 تا 35 روز متغیر است.

چرخه قاعدگی چگونه کار می کند؟

چرخه قاعدگی توسط ارکستری پیچیده از هورمون ها کنترل می شود که توسط دو ساختار در مغز، غده هیپوفیز و هیپوتالاموس همراه با تخمدان ها تولید می شود.

اگر فقط می خواهید یک مرور کلی سریع و کلی از چرخه قاعدگی داشته باشید.

برای بررسی دقیق تر تغییرات فیزیکی و هورمونی که در طول چرخه قاعدگی اتفاق می افتد.

بررسی کلی چرخه قاعدگی:

چرخه قاعدگی شامل چندین مرحله است. زمان دقیق مراحل چرخه برای هر زن کمی متفاوت است و می تواند در طول زمان تغییر کند.

روزهای چرخه (تقریبی) رویدادهای سیکل قاعدگی
روز 1-5 اولین روز خونریزی قاعدگی روز 1 سیکل در نظر گرفته می شود.

قاعدگی شما می تواند از 3 تا 8 روز طول بکشد، اما 5 روز متوسط ​​است.

خونریزی معمولاً در 2 روز اول شدیدترین است.

روز 6-14 هنگامی که خونریزی متوقف می شود، پوشش رحم (که آندومتر نیز نامیده می شود) شروع به آماده شدن برای احتمال بارداری می کند.

پوشش رحم ضخیم تر می شود و از نظر خون و مواد مغذی غنی می شود.

روز 14-25 در حدود روز چهاردهم، یک تخمک از یکی از تخمدان ها آزاد می شود و سفر خود را از لوله های فالوپ به سمت رحم آغاز می کند.

اگر در این زمان اسپرم در لوله فالوپ وجود داشته باشد، لقاح ممکن است رخ دهد.

در این حالت تخمک بارور شده به سمت رحم می رود و سعی می کند در دیواره رحم لانه گزینی کند.

روزهای 25-28 اگر تخمک بارور نشده باشد یا لانه گزینی صورت نگیرد، تغییرات هورمونی به رحم سیگنال می دهد که برای ریختن پوشش داخلی خود آماده شود و تخمک شکسته می شود و همراه با پوشش بیرون می ریزد.

چرخه دوباره در روز اول خونریزی قاعدگی شروع می شود.

توضیح جامع سیکل قاعدگی:

چرخه قاعدگی سه مرحله دارد:

1. فاز فولیکولی (روزهای 1-14)

این مرحله از چرخه قاعدگی تقریباً از روز 1-14 رخ می دهد. روز اول اولین روز خونریزی قرمز روشن است و پایان این مرحله با تخمک گذاری مشخص می شود. در حالی که خونریزی قاعدگی در اوایل این مرحله اتفاق می افتد، تخمدان ها به طور همزمان برای تخمک گذاری مجدد آماده می شوند. غده هیپوفیز (که در پایه مغز قرار دارد) هورمونی به نام FSH – هورمون محرک فولیکول – ترشح می کند. این هورمون باعث بالا آمدن چندین “فولیکول” در سطح تخمدان می شود. این برجستگی‌های پر از مایع، هر کدام حاوی یک تخم‌مرغ هستند.

در نهایت، یکی از این فولیکول ها غالب می شود و در داخل آن یک تخمک بالغ ایجاد می شود. فولیکول های دیگر منقبض می شوند. اگر بیش از یک فولیکول به بلوغ برسد، می تواند منجر به دوقلو یا بیشتر شود. فولیکول بالغ هورمون استروژن را تولید می کند، که در مرحله فولیکولی افزایش می یابد و در یک یا دو روز قبل از تخمک گذاری به اوج خود می رسد. پوشش داخلی رحم (آندومتر) در قسمت دوم این مرحله (پس از پایان قاعدگی) در پاسخ به افزایش سطح استروژن، ضخیم تر و با خون غنی تر می شود. سطوح بالای استروژن باعث تحریک تولید هورمون آزاد کننده گنادوتروپین (GnRH) می شود که به نوبه خود غده هیپوفیز را برای ترشح هورمون لوتئینیزه کننده (LH) تحریک می کند. تقریباً در روز دوازدهم، افزایش LH و FSH باعث آزاد شدن تخمک از فولیکول می شود. افزایش LH همچنین باعث افزایش کوتاهی در تستوسترون می شود که میل جنسی را در بارورترین زمان چرخه افزایش می دهد.

در پاسخ به افزایش سطح استروژن سطوح بالای استروژن باعث تحریک تولید هورمون آزاد کننده گنادوتروپین (GnRH) می شود که به نوبه خود غده هیپوفیز را برای ترشح هورمون لوتئینیزه کننده (LH) تحریک می کند. تقریباً در روز دوازدهم، افزایش LH و FSH باعث آزاد شدن تخمک از فولیکول می شود. افزایش LH همچنین باعث افزایش کوتاهی در تستوسترون می شود که میل جنسی را در بارورترین زمان چرخه افزایش می دهد.

در پاسخ به افزایش سطح استروژن سطوح بالای استروژن باعث تحریک تولید هورمون آزاد کننده گنادوتروپین (GnRH) می شود که به نوبه خود غده هیپوفیز را برای ترشح هورمون لوتئینیزه کننده (LH) تحریک می کند. تقریباً در روز دوازدهم، افزایش LH و FSH باعث آزاد شدن تخمک از فولیکول می شود. افزایش LH همچنین باعث افزایش کوتاهی در تستوسترون می شود که میل جنسی را در بارورترین زمان چرخه افزایش می دهد.

2. فاز تخمک گذاری (روز 14)

رهاسازی تخمک بالغ در حدود روز 14 در نتیجه افزایش LH و FSH نسبت به روز قبل اتفاق می افتد. پس از رهاسازی، تخمک وارد لوله فالوپ می‌شود، جایی که ممکن است در صورت وجود اسپرم، لقاح انجام شود. اگر تخمک بارور نشود پس از حدود 24 ساعت متلاشی می شود. هنگامی که تخمک آزاد می شود، فولیکول روی آن بسته می شود و به آن جسم زرد می گویند.

3. فاز لوتئال (روزهای 14-28)

پس از آزاد شدن تخمک، سطح FSH و LH کاهش می یابد. جسم زرد پروژسترون تولید می کند. اگر لقاح اتفاق افتاده باشد، جسم زرد به تولید پروژسترون ادامه می دهد که از ریزش پوشش آندومتر جلوگیری می کند. اگر لقاح اتفاق نیفتاده باشد، جسم زرد متلاشی می شود، که باعث کاهش سطح پروژسترون می شود و به پوشش آندومتر سیگنال می دهد که شروع به ریزش کند.

 

خونریزی طبیعی چیست؟

طیف وسیعی از خونریزی های طبیعی وجود دارد – برخی از زنان دوره های قاعدگی کوتاه و سبک و برخی دیگر طولانی تر و سنگین هستند. دوره شما نیز ممکن است در طول زمان تغییر کند.

خونریزی قاعدگی طبیعی دارای ویژگی های زیر است:

  • قاعدگی شما 3-8 روز طول می کشد
  • قاعدگی شما هر 21 تا 35 روز یکبار دوباره می آید (از روز اول یک پریود تا روز اول پریود بعدی اندازه گیری می شود)
  • مجموع از دست دادن خون در طول دوره حدود 2-3 قاشق غذاخوری است، اما ترشح مایعات دیگر می تواند آن را بیشتر به نظر برساند.

img_normalbleeding

چگونه می توانم بفهمم در چرخه من چه اتفاقی می افتد؟ چه زمانی تخمک گذاری دارم؟

به سادگی ردیابی چرخه خود در تقویم، همراه با برخی جزئیات خونریزی و علائم می تواند به شما در درک چرخه خود کمک کند. زمان شروع و پایان دوره قاعدگی خود را یادداشت کنید، جریان چگونه بوده است، و هرگونه درد یا علائم دیگر (نفخ، درد سینه و غیره)، تغییرات خلق و خو یا رفتاری که تجربه کرده اید را شرح دهید. در طی چندین چرخه می توانید الگوهای چرخه خود را ببینید یا بی نظمی هایی را که در حال رخ دادن هستند شناسایی کنید. از تقویم خود استفاده کنید یا این ” دفتر خاطرات قاعدگی ” را امتحان کنید . همچنین برنامه های متعددی برای کمک به شما در ردیابی پریود وجود دارد. اگر قاعدگی شما به طور منظم هر 21 تا 35 روز یکبار می آید، احتمال اینکه تخمک گذاری دارید بسیار عالی است.

thumb_scheduleفراتر از ردیابی ساده تقویم، چند راه برای تعیین زمان چرخه قاعدگی شخصی شما وجود دارد. اینها به صورت جداگانه یا با هم استفاده می شوند، می توانند برای تعیین زمان و اینکه آیا در حال تخمک گذاری هستید استفاده شوند. سه روشی که می توانید امتحان کنید عبارتند از: آزمایش مخاط دهانه رحم ، پایش دمای پایه بدن و کیت های پیش بینی تخمک گذاری .

آزمایش مخاط دهانه رحم

مخاط دهانه رحم چیست؟

سلول های پوشاننده کانال دهانه رحم شما مخاط ترشح می کنند. قوام این مخاط در طول چرخه شما تغییر می کند. وقتی بارور هستید، مخاط به قوام و ساختاری تغییر می‌کند که اجازه می‌دهد اسپرم در مسیر رسیدن به تخمک شما حرکت کند. وقتی بیشترین باروری را دارید، شفاف، فراوان و کشدار خواهد بود. برای اینکه ایده ای از قوام به شما بدهیم، این نوع مخاط بارور گاهی اوقات به اختصار EWCM – مخاط دهانه رحم سفید تخم مرغ نامیده می شود. هنگامی که شما بارور نیستید، مخاط چسبناک، کدر است و کشیده نمی شود.

چگونه مخاط دهانه رحم خود را آزمایش کنم؟

مشاهده تغییرات در میزان و قوام مخاط دهانه رحم می تواند به شما در درک چرخه کمک کند. این کار به این صورت است: ترشحات خود را قبل و بعد از ادرار کردن با پاک کردن با دستمال توالت بررسی کنید. همچنین می توانید یک انگشت تمیز را وارد واژن خود کنید تا نمونه ای از مخاط به دست آورید. قوام مخاط را مشاهده کنید (و ثبت کنید) و از این نمودار برای شناسایی محل چرخه خود استفاده کنید. مخاط شما می تواند کدر، سفید، زرد یا شفاف باشد. می تواند یک قوام چسبنده یا کشدار داشته باشد. از انگشت شست و سبابه خود استفاده کنید تا ببینید آیا مخاط کشیده می شود یا خیر.

زمان چرخه (تقریبا) قوام مخاط باروری
روز 5 بدون مخاط قابل توجه بارور نیست
روز 5-8 بدون مخاط قابل توجه بارور نیست
روز 8-12 ترشحات حداقلی، کدر و چسبنده بارور نیست
روز 13-15 مخاط “سفید تخم مرغ” فراوان، شفاف، مرطوب و کشسان پنجره بارور – قبل و حین تخمک گذاری
روز 16-28 بدون مخاط قابل توجه بارور نیست

در روزهایی که مخاط فراوان و کششی دارید، بیشترین باروری را دارید. این روشی برای جلوگیری از بارداری نیست.

دمای پایه بدن

دمای پایه بدن به چه معناست؟

normal_basal

دمای پایه بدن شما پایین ترین دمای بدن شما در هنگام استراحت است. معمولاً بعد از چند ساعت خواب اندازه گیری می شود. به محض اینکه بیدار می شوید، دمای بدن کمی افزایش می یابد.

روش دمای پایه بدن برای ردیابی باروری چگونه کار می کند؟

این روش چند ماه پیگیری روزانه طول می کشد تا الگوهای خاصی که در بدن شما اتفاق می افتد مشخص شود. دمای بدن شما در پاسخ به تغییرات هورمونی مربوط به تخمک گذاری کمی تغییر می کند. قبل از تخمک گذاری، دمای بدن شما معمولاً بین 36.2 تا 36.5 درجه سانتیگراد است. روز بعد از تخمک گذاری، دمای شما حداقل 0.5 درجه سانتیگراد (مثلاً 36.7 درجه سانتیگراد تا 37.1 درجه سانتیگراد) افزایش می یابد و تا زمان قاعدگی در این دما باقی می ماند. برای استفاده از این روش، به محض بیدار شدن از خواب، پس از حداقل 6 ساعت خواب/استراحت، دمای بدن خود را اندازه گیری و ثبت کنید. این به این معنی است که قبل از بلند شدن از رختخواب و قبل از خوردن یا نوشیدن هر چیزی دمای بدن خود را اندازه بگیرید. دمای بدن خود را تقریباً هر روز در یک زمان مشخص اندازه بگیرید. اگر دوست دارید در آخر هفته بخوابید، ممکن است مجبور شوید زنگ ساعت را تنظیم کنید!

شما به یک دماسنج مخصوص “دمای پایه بدن” نیاز دارید که در داروخانه ها موجود است. برخی از دماسنج ها دارای ویژگی حافظه هستند که خواندن قبلی را ثبت می کند، بنابراین نیازی به ضبط فوری آن ندارید. روز بعد از تخمک گذاری نیم درجه افزایش دما را مشاهده خواهید کرد. این روش به شما کمک می کند تا تعیین کنید که آیا تخمک گذاری دارید، چرخه شما چقدر منظم است و دوره شما چقدر طولانی است.

اگر دمای شما در طول چرخه تغییر نمی کند و قاعدگی شما نامنظم است، ممکن است تخمک گذاری نداشته باشید. ممکن است بخواهید با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در تماس باشید.

کیت های پیش بینی تخمک گذاری

کیت های پیش بینی تخمک گذاری غلظت هورمون لوتئین کننده (LH) را در ادرار شما اندازه گیری می کند. این هورمون همیشه به مقدار کم در ادرار شما وجود دارد اما در 24 تا 48 ساعت قبل از تخمک گذاری افزایش می یابد. کیت های پیشرفته تر همچنین استرادیول را اندازه گیری می کنند، شکلی از استروژن که در روز تخمک گذاری به اوج خود می رسد. دستورالعمل ها از کیت به کیت دیگر متفاوت است، بنابراین قبل از استفاده، داخل محصول را به دقت بخوانید.

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x