بهداشتزناشویی و ازدواج

علل خونریزی بعد از رابطه جنسی

اگر اولین بار باشد یا مدتی از آخرین تجربه جنسی شما گذشته باشد، خونریزی بعد از رابطه جنسی طبیعی است. با این حال، اگر اینطور نیست، خونریزی بعد از مقاربت می تواند ناشی از ضربه به واژن، قاعدگی، نشانه یک بیماری مقاربتی یا پولیپ دهانه رحم باشد. برای اطلاعات بیشتر در مورد علل و گزینه های درمانی خونریزی بعد از رابطه جنسی، زیر را بخوانید.

علل خونریزی واژن

9 شایع ترین علت

فهرست مقاله

بعد از رابطه جنسی متوجه خون می شوید؟ علائم شما توضیح داده شد

رابطه جنسی به ندرت به معنای دو بار یکسان است، اما یک چیز مسلم است، خونریزی بعد از رابطه جنسی نباید بی توجه باشد. آناتومی زن، به ویژه، برای مقاومت در برابر رابطه جنسی طراحی شده است، با یک اصل اساسی که حاملگی است. خونریزی ممکن است نشان دهنده آسیب به ساختارهای حیاتی باشد و اگر بعد از رابطه جنسی خون مشاهده کردید ، تمام علائم و علل احتمالی را در نظر بگیرید.

ویژگی های رایج خونریزی بعد از رابطه جنسی

علائم زیر ممکن است با خونریزی بعد از رابطه جنسی ظاهر شود:

  • درد لگن یا  واژن  در حین یا بعد از رابطه جنسی
  • احساس خارش یا سوزش
  • بافت واژن ملتهب  یا قرمز شده است
  • سوزش در هنگام ادرار
  • خشکی واژن

ساختار واژن

واژن ساختار پیچیده ای است که از فرج تا دهانه رحم گسترش می یابد. در طول برانگیختگی جنسی، رطوبت افزایش می یابد تا نفوذ نرم تر در طول فعالیت جنسی تسهیل شود. خونریزی واژینال بعد از مقاربت می تواند پس از اولین رابطه جنسی طبیعی باشد یا اگر مدت زیادی از آخرین تجربه جنسی شما گذشته باشد . گاهی اوقات خونریزی متوقف می شود و خود به خود بهبود می یابد، اما ممکن است نشانه ای از شرایط جدی تری نیز باشد.

علت خونریزی بعد از رابطه جنسی چیست؟ این عادی هست؟

خونریزی بعد از رابطه جنسی ممکن است در اثر ضربه مستقیم یا چندین بیماری ایجاد شود. غیر معمول نیست که نفوذ واژن در حین رابطه جنسی باعث تحریک واژن یا دهانه رحم و خونریزی شود. در حالی که به نظر می رسد خونریزی مستقیماً با رابطه جنسی مرتبط است، احتمال علل ریشه ای دیگر نیز وجود دارد.

علل محیطی

علت محیطی می تواند ناشی از عادات خاص یا فرآیندهای طبیعی بدن باشد.

  • تروما: واژن برای افزایش رطوبت در هنگام برانگیختگی جنسی طراحی شده است تا به کاهش اصطکاک در حین مقاربت کمک کند. بدون رطوبت کافی، یا اگر نفوذ بیش از حد شدید باشد، اصطکاک می تواند باعث تحریک دهانه رحم یا بافت واژن شود. قرار دادن اقلام در واژن در حین رابطه جنسی نیز ممکن است باعث خونریزی شود.
  • قاعدگی: خونریزی معمولاً بخشی طبیعی از چرخه قاعدگی است. اگر رابطه جنسی بلافاصله قبل، در حین یا بعد از پریود اتفاق افتاده باشد، خونریزی بعد از رابطه جنسی ممکن است با قاعدگی مرتبط باشد.

علل پزشکی

علت پزشکی می تواند شامل شرایط یا بیماری های زمینه ای باشد.

  • عفونت: عفونت ها، به شکل بیماری های مقاربتی، می توانند در حین رابطه جنسی بین شریک جنسی منتقل شوند. این عفونت ها می توانند باعث خونریزی از دهانه رحم به لوله های فالوپ شوند. کلامیدیا، سوزاک و تریکومونیازیس گاهی با خونریزی بعد از رابطه جنسی همراه است.
  • تومورها: تومورهای سرطانی می توانند به اجزای داخلی واژن آسیب بزنند. خونریزی بعد از رابطه جنسی می تواند یک علامت هشدار دهنده اولیه سرطان دهانه رحم باشد.

این فهرست به منزله توصیه پزشکی نیست و ممکن است به درستی بیانگر آنچه شما دارید نباشد.

فیبروئید رحم

فیبروم های رحمی توده های خوش خیم دیواره رحم هستند و اغلب در سال های باروری ظاهر می شوند. فیبروم ها تقریبا هرگز با سرطان مرتبط نیستند.

افرادی که در معرض خطر بالاتری قرار دارند شامل زنان سیاه پوست و زنانی هستند که قاعدگی خود را در سنین پایین شروع کرده اند. سایر عوامل خطر عبارتند از کمبود ویتامین D، رژیم غذایی نامناسب، چاقی، نوشیدن الکل و سابقه خانوادگی فیبروم.

فیبروم می تواند باعث فشار و درد لگن، گرفتگی شدید قاعدگی و خونریزی شدید قاعدگی شود که منجر به کم خونی می شود. کیفیت زندگی به دلیل درد و ناراحتی مزمن کاهش می یابد. اگرچه فیبروم همیشه باردار شدن را غیرممکن نمی کند، ناباروری و از دست دادن بارداری ممکن است و همچنین زایمان زودرس رخ دهد.

فیبروم را می توان از طریق معاینه معمول لگن یا سونوگرافی در مطب تشخیص داد.

متخصص زنان می تواند داروهای مختلفی را برای کاهش علائم و تنظیم چرخه قاعدگی تجویز کند. تعدادی از تکنیک های جراحی نیز وجود دارد که برخی از آنها کم تهاجمی هستند، برای کوچک کردن یا برداشتن فیبروم ها در حالی که رحم در جای خود باقی می ماند. هیسترکتومی یا برداشتن رحم در برخی موارد یک گزینه است.

نادر بودن: رایج

علائم اصلی: خونریزی واژینال، درد لگن، گرفتگی شکم (کرامپ معده)، پریودهای دردناک، پریود نامنظم

فوریت: پزشک مراقبت های اولیه

خونریزی بعد از رابطه جنسی

بسیاری از زنان بعد از رابطه جنسی از خونریزی خفیف رنج می برند .

در حال حاضر این جای نگرانی نیست. اگر علائم شما بیش از یک ماه طول بکشد، با پزشک مراقبت های اولیه یا متخصص زنان خود قرار ملاقات بگذارید.

نادر بودن: رایج

علائم اصلی: خونریزی بعد از رابطه جنسی، ترشحات واژن، تغییرات ادراری

علائمی که همیشه با خونریزی بعد از رابطه جنسی رخ می دهد: خونریزی بعد از رابطه جنسی

علائمی که هرگز با خونریزی بعد از رابطه جنسی رخ نمی دهد: تغییرات ادراری، ترشحات واژن، درد واژن

فوریت: صبر کنید و تماشا کنید

سندرم تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک یا سندرم تخمدان پلی کیستیک، وضعیتی است که در آن تخمدان‌های زن به‌طور طبیعی یک سلول تخمک را در ماه آزاد نمی‌کنند (تخمک‌گذاری می‌کنند). در عوض، سلول‌های تخمک روی سطح تخمدان باقی می‌مانند و کیست‌های پر از مایع در اطراف آنها تشکیل می‌شوند.

علت آن به طور کامل شناخته نشده است، اما PCOS می تواند به دلیل افزایش وزن قابل توجه ایجاد شود، زیرا باعث عدم تعادل هورمونی و مقاومت به انسولین می شود. ممکن است عوامل ارثی نیز وجود داشته باشد.

علائم شامل دوره های قاعدگی بسیار نامنظم و غیر طبیعی است. ممکن است نشانه هایی از هورمون های مردانه اضافی مانند آکنه، موهای صورت و بدن یا حتی طاسی الگوی مردانه وجود داشته باشد.

PCOS درمان نشده می تواند منجر به ناباروری، عوارض بارداری، خونریزی غیرطبیعی رحم، افسردگی و سرطان آندومتر شود.

تشخیص از طریق علائم، معاینه لگن، آزمایش خون و سونوگرافی انجام می شود.

PCOS اغلب با قرص های ضد بارداری درمان می شود که تخمک گذاری را سرکوب می کند، چرخه ماهانه را تنظیم می کند و تولید هورمون مردانه را کاهش می دهد. حفظ وزن طبیعی بدن اغلب می تواند به این بیماری کمک کند.

بیماری التهابی لگن

بیماری التهابی لگن یا PID، اصطلاح عمومی برای عفونت باکتریایی اندام های تناسلی زنان است.

PID اغلب عارضه یک بیماری مقاربتی (STD) مانند سوزاک یا کلامیدیا است. با این حال، ممکن است PID از دلایل دیگر دریافت شود.

هر زنی ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد. این بیماری اغلب در زنان زیر 25 سال فعال از نظر جنسی دیده می‌شود، به‌ویژه آن‌هایی که قبلاً PID داشته‌اند، شریک‌های متعددی دارند و/یا مکررا دوش می‌گیرند.

علائم عبارتند از تب، درد زیر شکم، ترشحات بدبوی واژن، درد و/یا خونریزی در حین رابطه جنسی و درد هنگام ادرار.

PID درمان نشده می تواند باعث ناباروری به دلیل بافت آسیب دیده در دستگاه تناسلی و همچنین درد مزمن لگن و شکم شود. شرکای جنسی محافظت نشده نیز آلوده خواهند شد.

تشخیص از طریق علائم، معاینه لگنی، سواب واژن و دهانه رحم و آزمایش ادرار انجام می شود.

درمان با یک دوره آنتی بیوتیک است. مطمئن شوید که تمام داروها را طبق دستورالعمل تمام کنید، حتی زمانی که احساس بهتری دارید.

برای جلوگیری از PID، همه شرکا (مرد یا زن) را برای STD آزمایش کنید و از تماس جنسی محافظت نشده خودداری کنید.

نادر بودن: رایج

علائم اصلی: تب، درد شکم یا ترشحات غیرمعمول واژن، ترشحات واژن، تهوع یا استفراغ، خونریزی واژینال، درد لگن

علائمی که همیشه در بیماری التهابی لگن رخ می دهد: تب، درد شکم یا ترشحات غیرمعمول واژن

فوریت: مراجعه حضوری

سرویکیت گنوکوکی

سرویکیت گنوکوکی التهاب دهانه رحم – گذرگاه انتهای پایین رحم – است که توسط باکتری نایسریا گونوره یا سوزاک ایجاد می شود.

سوزاک یک بیماری مقاربتی (STD) است و از طریق تماس جنسی محافظت نشده گسترش می یابد.

علائم شامل ترشحات غیر طبیعی واژن، درد یا ناراحتی در حین رابطه جنسی و خونریزی واژینال بعد از رابطه جنسی است. با این حال، برخی از زنان علائم کمی دارند یا هیچ علائمی ندارند.

اگر سرویکیت گنوکوکی درمان نشود، می‌تواند منجر به عفونت بیشتر دستگاه تناسلی و بیماری التهابی لگن شود که می‌تواند باعث عقیمی شود.

تشخیص پس از گرفتن سواب دهانه رحم و آزمایش انجام می شود.

درمان از طریق یک دوره آنتی بیوتیک خوراکی است. زنانی که مبتلا به سرویکیت گنوکوکی تشخیص داده می‌شوند باید برای سایر بیماری‌های مقاربتی شایع مانند کلامیدیا و تریکومونیازیس بیشتر مورد آزمایش قرار گیرند، زیرا اغلب به طور همزمان یافت می‌شوند.

بهترین پیشگیری از سوزاک استفاده از کاندوم در حین رابطه جنسی و همچنین آزمایش تمام شرکای جنسی است تا بتوان آنها را درمان کرد و مجدداً کسی را مبتلا نکند.

به طور کلی می توان با قرار ندادن دهانه رحم در معرض دوش یا سایر عوامل تحریک کننده از التهاب دهانه رحم پیشگیری کرد.

نادر بودن: غیر معمول

علائم اصلی: ترشحات واژن، خونریزی واژینال، رابطه جنسی دردناک، ترشحات چرکی زرد رنگ واژن، جریان شدید قاعدگی

علائمی که هرگز در دهانه رحم گنوکوکی رخ نمی دهد: بهبود ترشحات واژن

فوریت: پزشک مراقبت های اولیه

پولیپ آندومتر

پولیپ های آندومتر رشد غیر سرطانی در حفره رحم هستند. علائم مرتبط شامل لکه بینی و خونریزی در حین یا بعد از رابطه جنسی است.

شما باید با پزشک مراقبت های اولیه یا OB/GYN خود در مورد این علائم صحبت کنید.

عفونت کلامیدیا

کلامیدیا یک عفونت باکتریایی شایع است که از طریق رابطه جنسی محافظت نشده منتقل می شود. هر سال بیش از 1 میلیون آمریکایی با این بیماری مقاربتی تشخیص داده می شوند.

شما باید برای تایید تشخیص محل تجویز آنتی بیوتیک به پزشک مراجعه کنید.

پولیپ دهانه رحم

پولیپ های دهانه رحم رشد غیر سرطانی در کانال دهانه رحم هستند. علائم مرتبط شامل لکه بینی و خونریزی در حین یا بعد از رابطه جنسی است.

شما باید با پزشک مراقبت های اولیه یا OB/GYN خود در مورد این علائم صحبت کنید.

واژینیت آتروفیک

واژینیت آتروفیک وضعیتی است که باعث خشکی واژن می شود. این به دلیل کاهش سطح استروژن است که به دلیل یائسگی، استرس، عوارض جانبی داروها و زایمان اتفاق می افتد. علائم دیگر شامل رابطه جنسی دردناک و درد واژن است.

برای بحث در مورد علائم خود باید به یک متخصص پزشکی مراجعه کنید. واژینیت آتروفیک با بررسی علائم شما و معاینه لگنی ارزیابی می شود. پس از تشخیص، می توان آن را با جایگزینی استروژن، مرطوب کننده ها و روان کننده ها درمان کرد. اجتناب از دوش و عطر ممکن است به تشدید خشکی کمک کند.

علائم یائسگی

یائسگی نام فرآیند طبیعی است که طی آن چرخه قاعدگی (پریود) در یک زن متوقف می شود. معمولاً این روند تدریجی است (ماهها یا سالها طول می کشد) و از سن 45 تا 55 سالگی رخ می دهد. یائسگی به طور رسمی زمانی تشخیص داده می شود که یک زن به مدت 12 ماه به طور مداوم پریود خود را متوقف کند. زن مبتلا به یائسگی تا زمانی که به طور کامل متوقف شود، تعداد و منظم بودن دوره های خود کاهش می یابد. علاوه بر این، او ممکن است متوجه تعدادی از علائم شود که در نتیجه کاهش سطح استروژن رخ می دهد، مانند گرگرفتگی، تغییر در خلق و خو، مشکلات خواب، خشکی واژن، تغییر در میل جنسی، و تغییر در عملکرد جنسی. داروهای خاصی وجود دارند که می توانند این علائم را کاهش دهند.

نادر بودن: رایج

علائم اصلی: خستگی، تاخیر در پریود یا نامنظم بودن، ترشحات واژن، اضطراب، مشکل خواب

علائمی که همیشه با علائم یائسگی بروز می کنند: تاخیر در پریود یا نامنظم شدن قاعدگی

فوریت: خوددرمانی

درمان و تسکین خونریزی یا لکه بینی بعد از رابطه جنسی

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

در صورت تجربه هر یک از موارد زیر به پزشک مراجعه کنید.

  • جریان سنگین خون
  • درد همراه با خونریزی :در حین یا بعد از رابطه جنسی
  • خونریزی که چند روز پس از رابطه جنسی رخ می دهد

درمان های پزشکی

پزشک شما ممکن است درمان های زیر را توصیه کند.

  • داروهای تجویز شده: عفونت ها، از جمله بیماری های مقاربتی، اغلب به آنتی بیوتیک نیاز دارند.
  • روش‌های سرپایی :گاهی اوقات از کوتریزاسیون برای توقف خونریزی مرتبط با مشکلات دهانه رحم یا واژن استفاده می‌شود. این روش سرپایی است و به درمان مسائل و ضایعات التهابی کمک می کند.
  • آزمایشات پزشکی: اگر سرطان دهانه رحم یک علت بالقوه باشد، ممکن است آزمایش پیشرفته سلول های واژن یا دهانه رحم ضروری باشد. اگر تشخیص سرطان دهانه رحم را دریافت کنید، یک متخصص انکولوژی زنان شما را ارزیابی می کند و تعیین می کند که آیا مورد شما به شیمی درمانی، پرتودرمانی یا جراحی نیاز دارد یا خیر. سلول های پیش سرطانی معمولاً در طی یک عمل سرپایی برداشته می شوند.

درمان های خانگی و توصیه های بیشتر

سعی کنید میزان اصطکاک در حین رابطه جنسی را کاهش دهید تا خونریزی را محدود کنید. انواع داروها نیز بدون نسخه برای درمان خشکی واژن و افزایش رطوبت موجود است. به یاد داشته باشید که نباید خونریزی بعد از رابطه جنسی را به صورت عادی قبول کنید. انجام رابطه جنسی ایمن و استفاده از روغن کاری؛ با این حال، خونریزی بعد از رابطه جنسی ممکن است علیرغم همه بهترین شیوه ها رخ دهد. خونریزی می تواند نشانه ای از شرایط پزشکی باشد که نیاز به توجه پزشک دارد.

سوالات متداول در مورد خونریزی بعد از رابطه جنسی

چه مدت بعد از مقاربت می توان خونریزی کرد؟

مدت زمان خونریزی بعد از رابطه جنسی متفاوت است. خونریزی خفیف ممکن است برای چند ساعت یا به مدت یک روز رخ دهد، به خصوص اگر اولین بار است که رابطه جنسی دارید. اگر بعد از رابطه جنسی دچار خونریزی شدید، باید با پزشک خود تماس بگیرید. خونریزی طولانی مدت باید با فوریت بیشتری بررسی شود.

آیا خونریزی بعد از رابطه جنسی می تواند نشانه بارداری زودرس باشد؟

این غیرعادی نیست که خونریزی جزئی پس از مقاربت در اوایل بارداری رخ دهد. لکه بینی، به طور کلی، در طول سه ماهه اول شایع است و رابطه جنسی اغلب می تواند یک محرک باشد. اگر باردار هستید یا فکر می کنید که باردار هستید، همیشه در مورد لکه بینی یا خونریزی بعد از رابطه جنسی به پزشک خود اطلاع دهید. خونریزی در دوران بارداری ممکن است همیشه مشکل ساز نباشد، اما باید توسط پزشک متخصص بررسی شود.

آیا بیماری های مقاربتی باعث خونریزی بعد از رابطه جنسی می شوند؟

خونریزی واژینال یکی از علائم چندین بیماری مقاربتی است. داشتن رابطه جنسی در حین ابتلا به STD گاهی اوقات می تواند باعث خونریزی شود. افراد مبتلا به HPV، کلامیدیا و سوزاک، خونریزی واژینال را به عنوان یک علامت از خود نشان می دهند. اگر از نظر جنسی فعال هستید و مبتلا به بیماری مقاربتی هستید، یا معتقدید که مبتلا به STD هستید، با پزشک خود مشورت کنید [9].

آیا خشکی واژن من منجر به خونریزی بعد از رابطه جنسی می شود؟

در زمان برانگیختگی جنسی، واژن رطوبت را افزایش می دهد. اگر واژن رطوبت اضافی تولید نکند یا خشک باشد، نفوذ در حین رابطه جنسی می تواند باعث اصطکاک بیش از حد شود. این اصطکاک ممکن است به دهانه رحم یا بافت واژن آسیب برساند و منجر به خونریزی در حین یا بعد از رابطه جنسی شود.

آیا خونریزی بعد از رابطه جنسی یک عارضه جانبی IUD است؟

به طور معمول، IUD در آن به خودی خود دلیلی برای خونریزی بعد از رابطه جنسی نیست. با این حال، قرار دادن IUD ممکن است باعث ایجاد لکه بینی شود که ممکن است پس از رابطه جنسی به مدت 36 ماه پس از قرار دادن ظاهر شود. عفونت ها نیز یکی از عوارض جانبی رایج قرار دادن IUD هستند. اگر به درستی درمان نشود، عفونت ممکن است منجر به خونریزی شود.

سوالاتی که پزشک ممکن است در مورد خونریزی بعد از رابطه جنسی بپرسد

  • آیا از کنترل بارداری در کنار کاندوم استفاده می کنید؟
  • آیا هنگام آمیزش جنسی احساس درد می کنید؟
  • آخرین قاعدگی شما چه زمانی بوده است؟
  • آیا هنگام ادرار کردن احساس درد می کنید؟

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x