اخبار فوریجهان

قوه قضاییه ایران اینستاگرام را فیلتر می کند

فیلتر اینستاگرام

یک مقام قضایی ایران اعلام کرد که ایران آماده فیلتر کردن اینستاگرام، سرویس شبکه اجتماعی اشتراک گذاری عکس و ویدیو فیس بوک است.

رئیس اداره

فضای مجازی دادستانی کل کشور گفت: حکم قضایی برای فیلتر اینستاگرام صادر شده و اکثر اعضای شورای عالی فضای مجازی که وظیفه نظارت بر اینترنت ایران را دارند با این فیلتر موافق هستند.

جاوید جاویدنیا در گفت‌وگو با ماهنامه دولتی «پیوست» دلیل این تصمیم دادگاه را فراتر رفتن ترافیک ایران از اینستاگرام از حد تعیین شده توسط شورای عالی فضای مجازی اعلام کرد.

 وی گفت: طبق مصوبه شورای عالی فضای مجازی، دولت باید مجوز فعالیت این شبکه اجتماعی در کشور را صادر می کرد و مجوزی صادر نشده است.

«اینستاگرام قبلاً یک بار فیلتر شده بود و دولت گذشته می‌گفت با فیلترینگ هوشمند می‌توان این فضا را کنترل کرد اما متأسفانه هزینه‌های زیادی بدون نتیجه انجام شد. اکنون دستور فیلترینگ این سرویس با اکثریت اعضای شورای عالی فضای مجازی به نفع فیلتر داریم.»

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در 30 دسامبر اعلام کرد که کمیسیون فرهنگی در نشستی با پلیس اینترنت ایران و وزیر فناوری اطلاعات و ارتباطات، طرح «مدیریت پیام‌رسان‌ها» را متوقف کرده است.

فاطمه ذوالقدر که نایب رئیس کمیسیون فرهنگی نیز هست، با اشاره به ارجاع این طرح به کارگروهی، گفت: این طرح مغایر با قوانین جمهوری اسلامی است و باعث ایجاد فضای امنیتی می شود.

رئیس اداره فضای مجازی دادستانی کل کشور گفت: قوه قضائیه می تواند به هر حال به صورت یکجانبه اقدام به فیلتر اینستاگرام کند، اما فعلاً «منتظر اجماع» است.

جاویدنیا گفت: در حال حاضر منتظر اجماع در این زمینه هستیم، اما اگر انتظار بی فایده باشد، دادستان کل کشور تصمیم لازم را خواهد گرفت.

طرح بحث برانگیز برای مدیریت پیام رسان شامل «فیلتر کردن پیام رسان های غیرقانونی» و دادن قدرت به «نیروهای مسلح» بر اطلاعات شخصی بود. این طرح همچنین تجارت از طریق پیام‌رسان‌های خارجی را ممنوع می‌کند و همچنین برای افرادی که گروه‌ها یا کانال‌هایی را بدون مجوز می‌سازند، مجازات زندان صادر می‌کند.

این طرح به امضای تعدادی از نمایندگان به اصطلاح معتدل در مجلس رسید.

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x