بهداشتجهانمقالات

ضربه مغزی چه علائمی دارد؟ تشخیص و درمان آن

ضربه مغزی چه علائمی دارد؟ تشخیص و درمان آن

ضربه مغزی چه علائمی دارد؟ تشخیص و درمان آن

سقوط و تصادفات رانندگی دو عامل اصلی آسیب‌های مغزی (TBIs) هستند. وقتی ضربه شدیدی به سر می‌زنید، مغزتان به جمجمه برخورد می‌کند. ضربه می‌تواند باعث آسیب مغزی شود. ضربه مغزی، شایع‌ترین نوع TBI است. یکی از شایع‌ترین علل ناتوانی و مرگ در بزرگسالان ضربه مغزی است. آسیب می‌تواند خفیف به اندازه یک برآمدگی، کبودی (کوفتگی) یا بریدگی روی سر باشد. آسیب سر اصطلاحی است که مجموعه وسیعی از صدمات را توصیف می‌کند. که در پوست سر، جمجمه، مغز و بافت زیرین و عروق خونی سر رخ می‌دهد. آسیب‌های سر بسته به میزان ضربه به سر معمولاً به عنوان آسیب مغزی یا ضربه مغزی تروماتیک (TBI) نیز شناخته می‌شوند.

ضربه مغزی تروماتیک (TBIچیست؟

آسیب مغزی تروماتیک یا TBI ممکن است زمانی اتفاق بیافتد که ضربه‌ای به سر وارد شود. آسیب می‌تواند نفوذی باشد، مانند زخم گلوله، یا آسیب غیر نافذ، مانند ضربه به سر در تصادف رانندگی. صدمات تروماتیک مغزی از نظر شدت متفاوت است. بهبودی بسیاری از افراد از TBI در عرض چند روز می‌تواند باعث آسیب دائمی مغز یا حتی مرگ شود.

چه کسانی ممکن است دچار آسیب مغزی تروماتیک (TBIشوند؟

هر کسی می‌تواند TBI را تجربه کند، اگرچه تقریباً ۸۰٪ از آن‌ها برای مردان اتفاق می‌افتد. TBI همچنین در بین افراد بالای ۶۵ سال شایع‌تر است. افراد در این گروه سنی بیشتر مستعد از دست دادن تعادل، افتادن و ضربه به سر هستند. اما حتی نوزادان نیز می‌توانند در اثر حوادثی مانند افتادن از تخت TBI را تجربه کنند. افرادی که در مشاغل خاصی فعالیت می‌کنند در معرض خطر بیشتری برای TBI هستند، از جمله:

  • ورزشکاران (اعم از تفریحی و حرفه‌ای).
  • کارگران ساختمانی.
  • اعضای نظامی.
  • پلیس و مجری قانون.

آسیب‌های تروماتیک مغزی (TBI) چقدر شایع هستند؟

TBI یکی از علل اصلی ناتوانی و مرگ در ایالات متحده است. جدیدترین اعداد موجود از مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) مربوط به سال ۲۰۱۴ است. در آن سال، TBIs در نزدیک به ۳ میلیون بازدید از بخش اورژانس، بستری شدن در بیمارستان و مرگ نقش داشته است. بیش از ۵۴۰۰۰ بزرگسال و ۲۵۰۰ کودک در آن سال بر اثر TBI جان باختند.

انواع ضربه مغزی تروماتیک (TBIs):

شدت آسیب به سر توسط عوامل مختلفی مانند از دست دادن هوشیاری، علائم عصبی خاص که در زمان آسیب رخ داده است، از دست دادن حافظه برای آسیب و زمان اطراف آن، و ناهنجاری‌های سی‌تی سر یا MRI مغز تعیین می‌شود. چندین نوع و درجه مختلف TBI وجود دارد؛

ضربه مغزی خفیف (mTBI): ضربه مغزی شایع‌ترین نوع TBI است. از هر ۴ TBI سه مورد در هر سال ضربه مغزی است. این mTBIها می‌توانند شامل تغییرات مختصری در هوشیاری مانند احساس “گیج شدن” یا از دست دادن هوشیاری برای کمتر از ۳۰ دقیقه باشند. افرادی که دارای mTBI هستند ممکن است حدود یک روز دچار سردرگمی شوند که با توجه به مشکلات حافظه متفاوت است.

ضربه مغزی متوسط: این نوع ضربه مغزی با از دست دادن هوشیاری برای بیش از ۳۰ دقیقه همراه است. همچنین ممکن است تا یک هفته، سردرگمی داشته باشد.

ضربه مغزی شدید: افراد مبتلا به این نوع آسیب به سر، بیش از یک روز کامل هوشیاری خود را از دست می‌دهند. این آسیب‌ها معمولاً با تغییراتی در سی تی سر یا ام آر آی مغز همراه است.

ضربه مغزی بسته: اکثر TBIها بسته هستند. ضربه مغزی بسته به این معنی است که یک نیروی خارجی باعث ضربه یا تکان به سر می‌شود. که به جمجمه نفوذ نکرده است. این ضربه به مغز آسیب می‌رساند و باعث تورم آن می‌شود.

ضربه مغزی باز: پزشک ممکن است TBI باز را یک TBI نافذ بنامند. این آسیب زمانی رخ می‌دهد که گلوله، چاقو یا چیز دیگری از جمجمه عبور کند. اگر جسم وارد مغز شود. مستقیماً به بافت مغز آسیب می‌رساند.

غیر تروماتیک: همچنین به عنوان آسیب مغزی هیپوکسیک آناکسی شناخته می‌شود. برخی از TBIها ناشی از تروما نیستند. آن‌ها می‌توانند ناشی از سکته مغزی، تشنج و حوادثی مانند خفگی و غرق شدن تقریباً کشنده باشند. این حوادث می‌تواند مغز را از اکسیژن محروم کند.

چه چیزی باعثصربه مغزی (TBIمی‌شود؟

هنگامی که ضربه شدیدی به سر خود می‌زنید، مغز شما ممکن است تغییراتی را در مصرف مواد شیمیایی و انرژی به عنوان راهی برای جبران آسیب تجربه کند. این تغییرات می‌تواند منجر به سردرد، حساسیت به نور، صدا و گیجی شود. در TBIهای خفیف، این تغییرات کوتاه است و به طور دائمی به مغز آسیب نمی‌رساند. با این حال، با آسیب‌های شدیدتر، این تغییرات می‌تواند بیشتر طول بکشد و منجر به آسیب به سلول‌های مغز شود. این اثرات می‌تواند باعث تورم مغز و انبساط در داخل جمجمه شود.

ضربه مغزی چه علائمی دارد

علائم ضربه مغزی (TBI) چیست؟

علائم TBI بسته به شدت آسیب متفاوت است. افراد مبتلا به TBI خفیف می‌توانند چندین علامت مختلف داشته باشند که بیشتر آن‌ها بلافاصله پس از آسیب سر یا روزهای بعد رخ می‌دهد. گاهی اوقات افراد تا زمانی که به مدرسه یا محل کار برنگردند، شدت یک علامت را احساس نمی‌کنند.

علائم ضربه مغزی عبارتند از:

  • تغییر رفتار یا خلق و خو.
  • گیجی یا مشکلات حافظه.
  • تشنج یا تشنج.
  • گشاد شدن مردمک‌ها یا تاری دید.
  • سرگیجه، غش یا خستگی.
  • سردرد.
  • تهوع و استفراغ.
  • بی قراری یا آشفتگی.
  • حساسیت به نور و بو.
  • خوابیدن زیاد یا کم.
  • لکنت زبان.

ضربه مغزی چگونه تشخیص داده می‌شود؟

پزشک شما را معاینه می‌کند و در مورد علائم شما می‌پرسد. آن‌ها همچنین می‌خواهند در مورد علت آسیب بیشتر بدانند. بسته به شدت آسیب و علائم، ممکن است. مغز و اعصاب، حافظه، تفکر، عملکرد حرکتی (تعادل، رفلکس‌ها و هماهنگی) و عملکردهای حسی (شنوایی و بینایی) را بررسی کنند. برای تشخیص دقیق‌تر از تست‌های تصویربرداری مانند؛ سی تی اسکن یا ام آر آی خونریزی مغزی و تورم را بررسی کنند.

چگونه ضربه مغزی (TBIمدیریت و درمان می‌شود؟

افراد مبتلا به TBI خفیف تا متوسط ​​ممکن است فقط به حداقل درمان نیاز داشته باشند. مراقبت شما ممکن است شامل یک دوره استراحت کوتاه از ورزش، مدرسه یا محل کار باشد. علائم باید ظرف چند هفته بهبود یابد. برای TBI شدید، افراد اغلب به مراقبت‌های بیمارستانی و درمان‌های شدیدتر نیاز دارند. برای تمام درجات TBI، درمان‌ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

مشاوره برای حمایت عاطفی: بسیاری از افراد استرس و نگرانی در مورد بهبودی خود را تجربه می‌کنند. آن‌ها ممکن است متوجه شوند که بازگشت به کار و سرگرمی‌های خود دشوارتر از آنچه پیش بینی می‌شود، است. بنابراین، مشاوره اغلب همراه با سایر درمان‌های پزشکی بسیار مفید است.

جراحی: برای درمان خونریزی مغزی (خونریزی داخل جمجمه‌ای) یا کاهش فشار ناشی از تورم مغز جراحی انجام می‌شود. همچنین توان‌بخشی شامل کار و گفتار درمانی در بعضی مواقع می‌‌تواند کمک کننده باشد. درمان‌ها بر کاهش علائم و بهبود کیفیت زندگی شما تمرکز دارند. برخی از اثرات ممکن است به تدریج با گذشت زمان بهتر شوند.

عوارض ضربه مغزی (TBIچیست؟

TBI متوسط ​​یا شدید می‌تواند باعث آسیب و ناتوانی دائمی مغز شود. افراد مبتلا به ضربه مغزی نیز در معرض خطر بیشتری از اضطراب، افسردگی و اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)، خونریزی مغزی. تشنج (صرع) هستند. در موارد نادر، صدمات شدید سر یا داشتن چندین TBI متوسط ​​تا شدید می‌تواند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر، زوال عقل یا اختلالات حرکتی را در آینده افزایش دهد.

منبع
dreisaei.com

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x