اخبار فوری
موضوعات داغ

زلزله 7.5 ریشتری چه بلایی میتونه سر تهران بیاره؟!چه زمان تهران زلزله میاد!آخرین زلزله تهران کی بوده؟

زلزله تهرانبعد از زلزله مهیب ترکیه زنگ خطر برای ایران به صدا در آمد

اگر مقاوم سازی در سازه ها و زیرساخت ها ایران نشه و تمهیدات درستی انجام ندیم به مراتب فاجعه بدتری در ایران مخصوصا تهران پیش میاد.

پایتخت ایران دقیقا روی یک گسلیه که ممکن هران به لرزه در بیاد.حالا چه اتفاقی میوفته اگر زلزله به بزرگی زلزله ترکیه در تهران بیاد؟

در اولین اتفاق قابل پیش بینی بافت های فرسوده در مرکز و جنوب شهر به کلی با خاک یکسان میشه و بیشترین جمعیت در مرکز و جنوب شهر تهران ساکن هستن،

چه اتفاقی بعد زلزله میفته؟

بر اساس آمارها ساختمان های شمال تهران اکثرا یا خالی از سکنه یا دارای بافت بسیار محکم هستن بعضی از ساختمانی نوسازی که با هزارجور پارتی و رشوه تونستن از بند تخلفات آزاد بشن یا در حین زلزله یا بعد از زلزله بر اثر فشار زیاد فرو میریزن اکثر این ساختمان ها دارای پی ضعیف و ستون های نازک هستن،گسل یک طبیعت و نمیشه بهش رشوه داد تا بیخال ساختمانت بشه،

به دلیل اینکه هر روز کوچه ها باریک تر شدن و زمین خواران تا تونستن بافت خیابان را عوض کردن،خصوصا جنوب شهر تهران که کوچه هاش واقعا باریکن آوار این کوچه ها رو میبنده و نیروی امدادی نمیرسه  در نتیجه اجساد تو دل خاک بمرور گندیده و در ادامه انواع بیماری های عفونی و میکروبی شیوع پیدا میکنه.

شاید تلخ ترین بخش قضیه هجوم یه سری سارق به داخل شهر باشه حتی از شهرهای دیگه ممکن بیان.

این اتفاق متاسفانه قبلا در زلزله بم اتفاق افتاده.

پیش بینی احتمالی برای تلفات جانی چیه؟

پیش بینی احتمالی حدود یک  میلیون آدم فوت میشن،و بین 100 تا 200 میلیارد دلارم خسارت به تهران وارد بشه چرا که تقریبا تمام لوله های خط انتقال گاز،آب و خطوط انتقال برق و تلفن و تقریبا تمام زیر ساخت ها آسیب جدی می بیند.

بخوانید:آیا سگ ها (حیوانات) می توانند زلزله را پیش بینی کنند؟

حالا سوال اینکه تهران کی زلزله میاد؟

طبق برآورد محققین هر 200 سال تو تهران یک زلزله بزرگ میاد آخرین زلزله بزرگ تهران مربوط به 193 سال پیش هست که کلا بخشی از دماوند و شمیرانات رو به کل نابود کرد و حدود اون زمان 40 هزار نفر کشته شدن .

جزئیات گسل‌ های مهم تهران

تهران شهری است که پیرامون آن گسل‌های شناخته شده زیادی کشیده شده است. از سال ۱۱۷۵ شمسی که آغامحمدخان قاجار این منطقه را پایتخت اعلام کرد تنها حوالی ری بود، ولی امروزه این شهر تا کوه‌های توچال پیش رفته است. این شهر به واسطه گسل‌هایی که دارد، زلزله‌های مهمی را تجربه کرده و زلزله ۳۱۰ میلادی اولین زلزله تاریخی ایران است که از سوی یونانی‌ها ثبت شده و دارای مستندات تاریخی است.

مطالعات محققان حوزه زلزله‌شناسی نشان می‌دهد در ۳۰ هزار سال گذشته پهنه گسل شمال تهران، ۹ زلزله با بزرگای بالای ۷ داشته است و هر ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ سال یک بار گسل شمال تهران گسیخته می‌شود و به باور محققان طبیعت به گونه‌ای است که هر چه در گذشته رخ داده باشد، در این دوره نیز رخ خواهد داد.

تصور اینکه خطر زلزله در تهران تنها منحصر به گسل شمال تهران است، یک باور نادرست است؛ چرا که گسل مشاء از ۳۵ کیلومتری تهران عبور می‌کند، علاوه بر آن گسل‌های جنوب تهران شامل گسل “پیشوا”، “ایوانکی” و “ری” و همچنین گسل ماهدشت در کرج نیز تهران را تحت تأثیر قرار می‌دهند. بر این اساس با تلاش محققان مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و تصویب حریم گسل‌ها، ساخت و ساز در حریم این گسل‌ها ممنوع اعلام شده است.

دکتر علی بیت‌اللهی، مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات از مطالعات انجام شده در زمینه میزان بافت فرسوده موجود در حریم گسل‌های شهر تهران خبر می‌دهد و یادآور می‌شود: به منظور انجام مشاهدات میدانی در حریم گسل‌های شهر تهران، ۲۴۵ سایت مهم و حساس در ۱۸ دسته‌بندی شناسایی شد و بر اساس آن مشخص شد که حدود ۳۲۰ هزار متر مربع بافت فرسوده در محدوده حریم گسل‌های شهر تهران قرار دارند.

به نظرتون ایران آمادگی همچین زلزله ای را مثل قدرت زلزله ترکیه را داره؟(درپایین صفحه،بخش نظرات برای ما بفرستین)

 

پایان

چگونه بفهمیم چرخ خیاطی جیوه دارد/ارزش میلیاردی جیوه قرمز تو چرخ خیاطی قدیمی شیرنشان خانگی

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x