مقالات

ذهنیت چابک چیست؟ مزایا و نکاتی برای دستیابی به یک ذهن چابک

ذهن سریع با انگیزهمزایا و نکاتی برای دستیابی به آن
تیم تحریریه Indeed متشکل از یک تیم متنوع و با استعداد از نویسندگان، محققان و کارشناسان موضوعی است که با داده ها و بینش Indeed مجهز شده اند تا نکات مفیدی را برای کمک به هدایت مسیر شغلی شما ارائه دهند.

طرز فکر چابک در محل کار، تفکر سریعتر، مسئولیت پذیری بیشتر و روش های کارآمدتر و انعطاف پذیرتر را تشویق می کند. رویکرد راه‌حل‌محورتر به فرد این امکان را می‌دهد که ابتکار عمل داشته باشد و به جای پیروی از دستورات، بیشتر روی نتایج کار خود سرمایه‌گذاری کند. کار مشترک همچنین فرصتی برای یادگیری، رشد و ساختن نقاط قوت یکدیگر است.

در این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم که طرز فکر چابک چیست، ویژگی ها و نکاتی که به شما کمک می کند تا ذهنیت چابک خود را توسعه دهید.

طرز فکر چابک چیست؟

طرز فکر چابک یک روش فکری باز یا روش کار است که برای دستیابی به چندین کار به طور همزمان مفید است. این به ویژه در یک محیط کاری با سرعت بالا بسیار ارزشمند است. یک کارمند یا تیم چابک می‌تواند کار ارزشمندی ارائه دهد، خود و تیم‌هایش را به طور مؤثرتری سازماندهی کند و برای به دست آوردن بهترین نتیجه از یکدیگر همکاری کند.

کار چابک مجموعه ای از نگرش ها را شامل می شود، از جمله:

توجه

همکاری

حس مالکیت

ارزش مشتری

بهبود مداوم

ویژگی های رایج ذهنیت چابک

اصطلاح “تفکر چابک” گسترده است و می تواند به روش های مختلفی اجرا شود، هم در زندگی شخصی و هم در محیط کار. در اینجا ویژگی های اولیه یک طرز فکر چابک وجود دارد:

احترام به دیگران

احترام گذاشتن برای کارآمدی یک تیم مهم است. وقتی کارمندان به یکدیگر احترام می گذارند و از طرف همکاران و مدیریت ارشد خود احساس احترام می کنند، ممکن است احساس راحتی بیشتری داشته باشند. داشتن تیمی که بر پایه احترام بنا شده است به دستیابی به محیط کاری مثبت تر کمک می کند و از هر کارمند بیشترین بهره را می برد.

همکاری

کار مشترک با تیم خود به این معنی است که می توانید با مزایا و نقاط قوت یکدیگر کار کنید. داشتن هم تیمی هایی که به کار شما نگاه کنند و دیدگاه های خود را ارائه دهند، می تواند به شما در حل مشکلات یا بهبود در زمینه های ضعیف تر کمک کند. در یک محل کار شلوغ، ممکن است وظایفی وجود داشته باشد که برای یک نفر خیلی بزرگ باشد که نتواند به طور واقع بینانه به تنهایی به آن دست پیدا کند و اینجاست که کار تیمی موفق می شود. به اشتراک گذاشتن ایده‌ها، ابزارها و فضاهای اداری راه‌های عالی برای ترویج سبک کار مشترک است.

حس مالکیت

برای یک کارمند مهم است که در محل کار و در تیم احساس مسئولیت داشته باشد. وقتی نسبت به کاری که انجام می‌دهید احساس مسئولیت می‌کنید، می‌تواند به شما انگیزه دهد که زمان و تلاش بیشتری برای کاری که انجام می‌دهید صرف کنید. این می تواند منجر به کیفیت بالاتر کار شود.

روی مشتری تمرکز کنید

بر ارائه ارزش به مشتری و راضی نگه داشتن آنها تمرکز کنید. از هم تیمی های خود برای نظارت و گزارش هر گونه مشکل یا زمینه های بهبود کمک بخواهید. آنها ممکن است چیزی را که شما از دست داده اید تشخیص دهند و به شما کمک کنند آنچه را که مشتری می خواهند ارائه دهید.

بهبود و توانایی سازگاری با تغییر

اینکه چقدر می‌توانید پیشرفت کنید به توانایی شما در سازگاری با تغییرات و پاسخ به بازخورد سازنده بستگی دارد. شکست ها می توانند چیزهای زیادی به شما بیاموزند، بنابراین مهم است که اشتباهات خود را مرور کنید و قبل از اعمال این تغییرات کشف کنید که کجا می توانید پیشرفت کنید.

نکاتی برای ایجاد ذهنیت چابک

در اینجا چند نکته برای ایجاد ذهنیت چابک وجود دارد:

حضور داشته باشید

صرف یک لحظه برای حضور، راهی عالی برای تقویت تفکر چابک شماست. به جای واکنش غریزی، سعی کنید در اتاق حضور داشته باشید. به اعضای تیم خود گوش دهید و از موضع بی طرفانه پاسخ دهید. به یاد داشته باشید که حتی گام‌های کوچک در جهت درست برای توسعه تفکر چابک حساب می‌شود.

اهداف روشن و واقع بینانه را به اشتراک بگذارید

تیم شما زمانی می تواند موثرتر کار کند که هر فرد بداند شما چه انتظاری دارید. این به آنها اجازه می دهد تا از قبل کار کنند و برنامه ریزی کنند تا مطمئن شوند که کار را در موعد مقرر به پایان می رسانند. کار تیمی موفق مستلزم ارتباط عالی و دید واضح است، بنابراین از روش‌های بصری مانند نمودارها، برنامه‌ها و برنامه‌ها برای ایده‌پردازی به عنوان یک تیم استفاده کنید.

به حرف مشتری گوش دهید

اگر به حرف های مشتری گوش دهید، ممکن است نیازهای مشتری خود را بهتر درک کنید. به مشتری خود اجازه دهید تا بازخورد سازنده ای برای شما بگذارد و برنامه هایی را برای ایجاد بهبود در نظر بگیرد. این می‌تواند شامل نظرسنجی، بررسی پلتفرم‌ها یا تحقیقات بازار باشد تا اطمینان حاصل شود که آنچه را که مشتری می‌خواهد ارائه می‌دهید.

از منطق و تفکر انتقادی استفاده کنید

وقتی در محل کار با مشکلی مواجه می شوید، سعی کنید پاسخ دهید و واکنش نشان ندهید. تفکر انتقادی برای ایجاد یک ذهنیت چابک ضروری است و می تواند به حل مسئله کمک کند. نکته اصلی استفاده از استدلال و منطق و نگاه عینی و بدون تعصب به یک موضوع است.

همکاری

کار به عنوان یک تیم چابک سریع ترین راه برای انجام کارها است. اطمینان حاصل کنید که خطوط ارتباطی همیشه باز هستند و همه کارکنان ایده ها و نگرانی های خود را بیان می کنند. تبریک به اعضای تیم به خاطر دستاوردها، نقاط قوت و مشارکت آنها می تواند تأثیر مثبتی بر محیط کاری تیم داشته باشد.
از خودت یاد بگیرسهام
معکوس در مورد; در مورد هرگونه اشتباه یا جایی برای پیشرفت شفاف باشید و از سرزنش کردن خودداری کنید. به اشتراک گذاشتن اشتباهات با تیم خود فرصتی برای همه برای یادگیری و رشد است.

مزایای یک طرز فکر چابک چیست؟

در اینجا مزایای اصلی داشتن ذهنیت چابک وجود دارد:

توانمندسازی: فرد را توانمند می کند و انگیزه شخصی را برای انجام وظایف خود تشویق می کند. این می تواند از طریق تقویت مثبت، با دادن فرصتی به هر کارمند برای ارائه ایده ها یا همان فرصت های رشد باشد.

راه‌حل‌محور: با تمرکز بر نتایج، حل مسئله را سرعت می‌بخشد و تفکر سریع را برای یافتن راه‌حل‌هایی برای چالش‌های کار القا می‌کند.

مسئولیت مشترک: مشکلاتی که به عنوان یک تیم با آن مواجه می شوند، می توانند کمتر دلهره آور باشند. مسئولیت مشترک به این معنی است که همه اعضای تیم می توانند شخصاً در قبال موفقیت یک پروژه مسئول باشند.

مشارکتی: هر مشارکتی ارزش دارد. اعضای تیم را تشویق کنید تا با ایده های تازه خود صحبت کنند و فقط بازخورد سازنده را تشویق کنید.

به اشتراک گذاری دانش: همکاری با یکدیگر به اشتراک دانش و رشد الهام بخش کمک می کند. به عنوان مثال، ممکن است یک نفر ایده خارق العاده ای داشته باشد که فرد دیگری به خودش فکر نکرده است.

رهبری منصفانه: با مسئول نگه داشتن مدیران ارشد در قبال اقدامات خود، رهبری مسئولانه را تشویق می کند.

کیفیت کار را بهبود می بخشد: مسئولیت پذیری شخصی را تشویق می کند، که باعث می شود هر کارمند مسئولیت پذیرتر و نسبت به کیفیت کار خود آگاه باشد.

نوآوری: با تشویق افرادی که دیدگاه های متفاوتی دارند به همکاری با یکدیگر ایده های نوآورانه و مشارکتی را القا می کند.

ارزش مشتری: هنگامی که یک سازمان به نیازهای مشتری خود دسترسی دارد، می تواند آنچه را که می خواهد به مشتری ارائه دهد و رضایت مشتری را بهبود بخشد.

موفقیت مشترک: اگر یک نفر در تیم موفق شود، تیم می تواند برای تکمیل پروژه یا اهداف خود با هم در آن موفقیت سهیم باشد.

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x