اخبار فوریجهان

تحقیقات جدید: ایران از سانسور هوشمند در اینستاگرام استفاده می کند

فیلترینگ اینستاگرام
این پژوهش توسط مهسا علیمردانی و فردریک جاکوبز انجام و جمع‌بندی شده است. الری رابرتز بیدل در نوشتن و ویرایش این گزارش مشارکت داشت.

ایران به طور گسترده به سانسور انواع وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی معروف است، اما امسال تلاش می‌کند تا فیلترینگ را با رویکرد فنی جدید سانسور رسانه‌های اجتماعی موسوم به فیلترینگ «هوشمند» اصلاح کند. اولین هدف آن اینستاگرام است. چرا اینستاگرام؟ زیرا ویژگی های فنی آن این امکان را فراهم می کند.

از زمان جنبش اعتراضی سال 2009، دولت ایران اینترنت را به عنوان فضای آسیب پذیری مزمن برای امنیت ملی می بیند. ناآرامی‌هایی که در سال 2009 با کمک دستگاه‌های فناوری ارتباطی مانند فیس‌بوک، وبلاگ‌های فعال و جریان‌های تلویزیونی آنلاین کاندیداهای اپوزیسیون مهدی کروبی و میرحسین موسوی به وجود آمد، منجر به دستوری برای تمرکز شدید فضای آنلاین و تعطیلی و سانسور بعدی شد. بسیاری از وب سایت ها، از جمله فیس بوک و توییتر. آمارهای دولت ایران نشان می دهد که 70 درصد از جوانان ایران که بزرگترین جمعیت جمعیتی کشور هستند، از طریق ابزارهای دور زدن این فیلترها را دور می زنند.

مقامات ایرانی

با رژیم سانسوری که هم جامع و هم ناکارآمد است، اکنون در تلاش هستند تا کنترل اینترنت را از طریق فیلترینگ «هوشمند» به دست گیرند، فرآیندی که به موجب آن محتوای انتخابی را در یک پلتفرم رسانه اجتماعی فیلتر می‌کنند، نه کل سایت. اولین نمونه شناخته شده فیلترینگ هوشمند در پلتفرم های رسانه های اجتماعی در ایران اخیراً از طریق API اینستاگرام پیاده سازی شد.

برای این پروژه تحقیقاتی در مقیاس کوچک، لایه‌های فنی این فرآیند را تا جایی که می‌توانستیم، با رعایت تکنیک‌های اجرا شده توسط سانسورگرهای ایرانی برای مسدود کردن صفحات منفرد و انواع خاصی از محتوا در پلتفرم مورد مطالعه قرار دادیم. ما همچنین به دنبال این بودیم که مشخص کنیم این فیلترینگ در چارچوب وسیع‌تر سیستم فیلترینگ ایران در کجا اتفاق می‌افتد. و ما مسدود کردن صفحات اینستاگرام را با صفحات وب مرتبط یا مشابه مقایسه کردیم تا درک بهتری از تهدیدات در اشکال مختلف رسانه های اینترنتی داشته باشیم.

برخلاف روایت‌های رایج حقوق بشر در غرب

متوجه شدیم که تعداد بسیار کمی از چهره‌های سیاسی یا فعالان صفحات خود را مسدود کرده‌اند. افرادی مانند کامبیز حسینی که با برنامه‌های گفتگوی طنز پارازیت و پولتیک که در ماهواره‌های غیرقانونی یا پلتفرم‌های مسدود شده مانند youtube.com یا radiofarda.com در داخل کشور مشاهده می‌شود، شناخته شده است، در اینستاگرام قابل دسترسی هستند. صفحاتی که از نظر سیاسی حساس تلقی می شوند مانند کاخ سفید ایالات متحده، یا صفحه متعلق به وبلاگ نویس مخالف زندانی حسین رونقی ، نیز در اینستاگرام باز هستند، در حالی که صفحات برای افراد مشهوری مانند کیم کارداشیان و جاستین بیبر باز نیستند. این نشان می‌دهد که مقامات ایرانی اینستاگرام را بستری برای مخالفت‌های سیاسی نمی‌دانند.

صفحه اینستاگرام حسین رونقی فعال زندانی قابل دسترسی است در حالی که وب سایت او فیلتر شده است. اسکرین شات از صفحه اینستاگرامش.

صفحه اینستاگرام حسین رونقی فعال زندانی قابل دسترسی است در حالی که وب سایت او فیلتر شده است. اسکرین شات از صفحه اینستاگرامش.

فیلترینگ «هوشمند» دقیقاً چیست؟

ایران موج جدیدی از کنترل اینترنت را تجربه می‌کند که در آن مقامات خود را در پلتفرم‌های اجتماعی جاسازی می‌کنند تا به‌جای عمده‌فروشی، به‌طور مؤثر بر محتوای آنها نظارت و سانسور کنند. مورد اینستاگرام به خوبی این تغییر را نشان می دهد، زیرا اولین و تنها کاربرد شناخته شده فیلترینگ هوشمند در رسانه های اجتماعی در ایران است. در دسامبر 2014، محمود واعظی وزیر فناوری اطلاعات و ارتباطات اعلام کرد که برنامه فیلترینگ هوشمند در مرحله آزمایشی قرار دارد و محتوای غیراخلاقی و مجرمانه را مسدود می کند. پلیس سایبری ایران، گرداب، اعلام کرد که برنامه فیلترینگ هوشمند در وب سایت هایی که از پروتکل SSL استفاده می کنند، کارایی ندارد.. به عبارت دیگر، این رویکرد تنها زمانی کار می‌کند که کاربران از طریق HTTP به یک سایت دسترسی داشته باشند – اگر از HTTPS استفاده می‌کنند، که داده‌ها را هنگام ارسال از طریق شبکه رمزگذاری می‌کند، سیستم نمی‌تواند آنچه ارسال می‌شود را ببیند و بنابراین نمی‌تواند محتوای مشکل‌ساز را شناسایی کند.

دولت نشان داده است که

می‌خواهد زیرساخت اینترنتی ملی قوی‌تری ایجاد کند و فناوری پیشرفته‌تری را در اعمال نظارت و سانسور آنلاین پیاده‌سازی کند. یک مثال پروژه ای به نام Ankaboot است – یک ابزار محلی «عنکبوت» یا خزنده که برای نظارت و جمع آوری اطلاعات از وب استفاده می شود. ابزارهایی مانند Ankaboot نشان می‌دهد که مقامات ایرانی به این احتمال که کاربران ایرانی اینترنت همچنان از طریق ابزارهای دور زدن به پلتفرم‌های شرکتی ایالات متحده تکیه کنند، حتی زمانی که جایگزین‌های محلی موجود باشد، استعفا داده‌اند.

در اعلام راه اندازی آنکابوت، سپاه پاسداران توضیح داد که این برنامه فعالیت هایی را شناسایی می کند که “فساد” و سبک زندگی الهام گرفته از غرب را گسترش می دهند. مقامات می گویند این برنامه به اینستاگرام، وایبر و واتس اپ نیز گسترش خواهد یافت، جایی که طبق گزارش ها داده های مربوط به لایک ها را برای شناسایی متخلفان احتمالی جمع آوری می کند. این نشان دهنده اراده عمومی برای در دسترس نگه داشتن این پلتفرم ها برای ایرانیان است، تا زمانی که مقامات بتوانند نحوه استفاده از آنها را به اندازه کافی کنترل کنند.

تحقیق

ما برنامه ای نوشتیم تا تشخیص اکانت های اینستاگرام فیلتر شده را بر اساس لیستی از حساب هایی که می دانستیم فیلتر شده اند را تسهیل کنیم. ما توانستیم نمونه ای از 15238 حساب را آزمایش کنیم، نمونه ای کوچک اما هنوز آموزنده. همه اندازه‌گیری‌هایی که در اینجا ارائه می‌کنیم در اواسط آوریل انجام شده‌اند ، بنابراین نتایج ممکن است بسته به زمان و مکان متفاوت باشد.

ما گروه نمونه خود را از صفحاتی که می‌دانستیم مسدود شده‌اند، از جمله خواننده پاپ آمریکایی justinbieber ، @khatamifans و @therichkidsoftehran ، و همچنین چند صفحه محبوب رفع انسداد متعلق به نخبگان ایرانی ایجاد کردیم. از 15238 صفحه ای که آزمایش کردیم، در مجموع 983 صفحه مسدود شد. برای درک نوع محتوایی که فیلترهای ایرانی در API اینستاگرام هدف قرار می‌دهند، ۷۸ صفحه از «صفحه‌های مسدود شده» و ۵۵ مورد از «صفحه‌های مسدود نشده» را نمونه‌برداری کردیم. سپس این فهرست را با صفحات وب متعلق به همان کاربران دسته بندی و ارجاع متقابل کردیم.

تحقیقات ما نشان داد که

محتوای اینستاگرام با استفاده از Deep Packet Inspection در وب‌سایت اینستاگرام که محتوا را برای برنامه‌های موبایل اینستاگرام میزبانی و ارسال می‌کند فیلتر شده است. این فیلتر انتخابی امکان پذیر بود زیرا هیچ رمزگذاری داده های ارسال شده بین سرورهای اینستاگرام و برنامه تلفن همراه آن وجود ندارد. بدون رمزگذاری، مقامات به راحتی می‌توانند نوع داده‌هایی را که از طریق شبکه منتقل می‌شوند، ببینند و داده‌هایی را که به نظرشان قابل اعتراض است سانسور کنند.

زمانی که سعی کردیم یک حساب مسدود شده را از طریق برنامه موبایل اینستاگرام بارگیری کنیم

با خطای بارگذاری مواجه شدیم. ما متوجه شدیم که به صفحه بدنام M5-8 نگاه می کنیم که کاربران ایرانی هر بار که سعی می کنند به یک وب سایت سانسور شده دسترسی پیدا کنند با آن مواجه می شوند. به نظر می‌رسد حساب‌ها براساس یک شناسه منحصربه‌فرد که نام کاربری حساب نیست، سانسور می‌شوند. آزمایش ثابت کرد که تغییر نام کاربری بلوک را دور نخواهد زد. حتی زمانی که حساب‌ها از پلتفرم حذف شده‌اند، URL همچنان به صفحه M5-8 منتهی می‌شود. ما هیچ مدرکی مبنی بر اینکه فیلترینگ مبتنی بر کلیدواژه یا هشتگ برای فیلتر کردن محتوای اینستاگرام صورت می‌گیرد نداریم.

ما یافته های خود را با تیم امنیتی فیس بوک که اکنون مسئول اینستاگرام است به اشتراک گذاشتیم. چند روز پس از گزارش ما، به‌روزرسانی اینستاگرام منتشر شد که نمایه‌های کاربر، جدول زمانی و محتوا را از طریق HTTPS در برنامه‌های تلفن همراه آن‌ها بارگیری می‌کند.

مسدود شده در اینستاگرام: مد، تجارت، جاستین بیبر

چهل و شش صفحه از 78 صفحه مسدود شده متعلق به مجلات مد آنلاین، مدل ها، عکاسان و سایر نهادهای صنعت مد بود. صفحات مد برای Vogue و VICE از جمله انتشارات مد آنلاین مسدود شده بودند. در حالی که وب سایت Vogue در ایران نیز مسدود است، به نظر می رسد وب سایت VICE، id.vice.com در آنجا قابل دسترسی است. ما همچنین تفاوتی بین صفحات رسمی اینستاگرام و وب سایت های لیبل های طراح پیدا کردیم.

می توان به وب سایت های Burberry، Gucci و Jimmy Choo دسترسی داشت، اما حساب های اینستاگرام آنها مسدود شده است. چرا برخی از برچسب‌های طراحان مسدود شده‌اند، در حالی که برخی دیگر قابل دسترسی هستند، کاملاً مشخص نیست، اما یک مرور اولیه از تصاویر به اشتراک گذاشته شده در این صفحات مد نشان می‌دهد که پست‌های به اشتراک گذاشته شده توسط Chanel و Michael Kors می‌توانند ماهیت محافظه‌کارانه‌تری داشته باشند. ما گیج شدیم که متوجه شدیم فیلترها اجازه دسترسی به صفحه کالوین کلاین را می دهند. این برچسب به خاطر تصاویر مدل‌های پوست‌دار در لباس‌های زیر بدنام است – از جمله جاستین بیبر که صفحه اینستاگرامش در ایران مسدود شده است.

سیستم فیلتر ایران محتوای صفحات اینستاگرام را برای Calvin Klein مسدود نمی‌کند، برچسبی که به خاطر مدل‌های پوست‌دارش بدنام است. اسکرین شات صفحه رسمی کالوین کلاین در اینستاگرام.

سیستم فیلتر ایران محتوای صفحات اینستاگرام را برای Calvin Klein مسدود نمی‌کند، برچسبی که به خاطر مدل‌های پوست‌دارش بدنام است. اسکرین شات صفحه رسمی کالوین کلاین در اینستاگرام.

سلبریتی های غربی نیز هدف محبوبی بودند. صفحات متعلق به افراد مشهوری مانند مدونا، ریحانا، بیانسه، جنیفر لوپز، کیم کارداشیان و سایر اعضای خانواده کارداشیان همگی مسدود شدند.

 

به نظر می‌رسد وجه اشتراک صفحات مد و سلبریتی، تمرکز آن‌ها بر زنان است که اغلب لباس‌های تحریک‌آمیز می‌پوشیدند. استثنا در اینجا جاستین بیبر است، تنها مرد مشهوری که صفحه او مسدود شده است. افراد مشهور با صفحات اینستاگرام مسدود شده معمولاً وب سایت آنها نیز مسدود می شود، به جز موارد معدودی از جمله وب سایت تنیسور سرنا ویلیامز.

تعداد انگشت شماری از صفحات مسدود شده دیگر شامل زنانی با لباس های تحریک آمیز مانند @boobs_n_vodka و صفحات خصوصی با بیوگرافی فارسی مانند @khoshtipmr است که به «آقای خوش تیپ» ترجمه می شود و مردان مختلف ایرانی را در نقاط مختلف ایران، اغلب بدون پیراهن نشان می دهد. . توضیحات مربوط به این صفحه خاص دارای یک سلب مسئولیت است که می گوید: «قوانین جمهوری اسلامی حکم می کند که نظرات سیاسی = مسدود شود. ما عکس بدون حجاب نمی گذاریم.» این صفحه از دسامبر 2014 به روز نشده است، شاید نشانگر خوبی برای زمانی که صفحه مسدود شده است.

صفحه اینستاگرام برای khoshtipmr@ اکنون مسدود شده است و در بیو یک سلب مسئولیت دارد که می گوید ""

صفحه اینستاگرام khoshtipmr@ (یا “آقای خوش قیافه”) اکنون مسدود شده است و در بیو سلب مسئولیتی دارد که می گوید “قوانین جمهوری اسلامی حکم می کند که نظرات سیاسی = مسدود کردن. ما عکس بدون حجاب نمی گذاریم

سایر صفحات مسدود شده شامل افراد مشهور ایرانی است که

اکنون در تبعید به سر می برند، مانند شاهین نجفی خواننده رپ و گلشیفته فراهانی بازیگر . وب سایت های مرتبط آنها نیز مسدود شده است. می‌توان حدس زد که این صفحات هدف قرار می‌گیرند، زیرا هر دو نفر ایرانی‌های جنجالی هستند که با تعدادی از هنجارهای سیاسی و اجتماعی در داخل ایران مخالفت کرده‌اند.

در این نمونه، ما همچنین چهار حساب مسدود شده را کشف کردیم که در خارج از صفحه اینستاگرام، کسب‌وکارهایی را در داخل ایران فعالیت می‌کردند و یک ایمیل تماس مستقیم یا شماره تلفن ایرانی را برای ایرانی‌ها برای خرید کالاهای ویژه ارائه می‌دادند. یکی از این حساب‌ها، @tehranmedia قاب‌های تلفن همراه را می‌فروشد که از طریق شماره وایبر در دسترس است. این اکانت به زبان فارسی است، با 61000 فالوور و تقریباً 300-400 لایک در هر پست.

صفحات

@khatamifans و @therichkidsoftehran قبلاً صفحات شناخته شده سانسور شده در اینستاگرام بودند. بچه پولدارهای تهران در اکتبر 2014 سانسور شد، زمانی که وب سایت محافظه کار weblognews.ir توضیح داد که این صفحه به دلیل محتوای «مبتذل» مسدود شده است. محمد خاتمی از فوریه 2015 مسدود شده است، زمانی که قوه قضائیه اعلام کرد هرگونه نام بردن از رئیس جمهور محبوب اصلاح طلب سابق در رسانه های ایران ممنوع می شود. کاربران توییتر برای اولین بار در تاریخ 5 آوریل این مسدود شدن را در اینستاگرام برای طرفداران khatami@ گزارش کردند. باز هم به دلیل موضع گیری پر سر و صدای مقامات علیه خاتمی و بچه پولدارهای تهران، ما معتقدیم که این حساب ها نمونه دیگری از فیلترینگ هدفمند هستند.

صفحات اینستاگرام فعال زندانی حسین رونقی، کاخ سفید ایالات متحده، بی بی سی فارسی، روزنامه مرتبط با جنبش سبز کلمه، کانال خبری محافظه کار آمریکایی فاکس نیوز و گلوبال ویس همگی قابل دسترسی بودند، علیرغم اینکه وب سایت های آنها در ایران مسدود شده بود. لازم به ذکر است که فروردین امسال برای اولین بار متوجه شدیم که نسخه HTTP Global Voices در ایران مسدود شده است.

همچنین موارد انسداد چهره‌ها یا فعالان سیاسی بسیار کم بود.

افرادی مانند کامبیز حسینی که با برنامه‌های گفتگوی طنز پارازیت و پولتیک که در ماهواره‌های غیرقانونی یا پلتفرم‌های مسدود شده مانند youtube.com یا radiofarda.com در داخل کشور مشاهده می‌شود، شناخته شده است، در اینستاگرام قابل دسترسی هستند.

بی‌بی‌سی فارسی، که به خاطر صفحه وب سانسور شده‌اش معروف است، اغلب به‌روزرسانی‌های خبری را در اینستاگرام خود ارائه می‌کند. این صفحه مسدود نیست

بی‌بی‌سی فارسی، که به خاطر صفحه وب سانسور شده‌اش معروف است، اغلب به‌روزرسانی‌های خبری را در اینستاگرام خود ارائه می‌کند. این صفحه مسدود نیست

این یافته ها نشان دهنده عدم انسجام کلی در سیاست فیلترینگ در ایران است.

در حالی که تعدادی از شخصیت‌های عمومی و حساب‌های اینستاگرام شرکت‌ها مسدود شده‌اند، صفحات وب مرتبط آنها همچنان قابل دسترسی است. این می تواند به دلیل تاکید اینستاگرام بر تصاویر باشد، در حالی که وب سایت ها دارای محتوای متنی و سایر مطالب هستند. به طور کلی، جمعیتی که معمولاً در اینستاگرام یافت می شود جوان است، زیرا مقامات ایرانی ممکن است نگران تصاویری باشند که جوانان می بینند، و اخلاقیات و هنجارهای ضد نظام بالقوه ای که آنها منتشر می کنند.

همه این‌ها نشان می‌دهد که مقامات ایرانی اینستاگرام را نه به‌عنوان بستری برای مخالفت‌های سیاسی، بلکه به‌عنوان مکانی می‌بینند که در آن مقامات عمدتاً به تصاویر مضر و غیراخلاقی توجه می‌کنند که اغلب مربوط به نمایش‌های تحریک‌آمیز، معمولاً زنان و برخی مردان است.

به حداقل رساندن “مضرات” با حفظ منافع

در مورد سیاست فیلتر کردن این شبکه های اجتماعی محبوب بحث های زیادی وجود داشته است. مقاله‌ای در روزنامه اینترنتی باشگاه خبرنگاران جوان (وابسته به تلویزیون دولتی) به نقل از کارشناسان محلی می‌گوید که فیلترینگ هوشمند برای سانسور مؤثرتر اینترنت لازم است، زیرا فیلترینگ همه جانبه باعث شده ایرانیان به تعداد زیاد به ابزارهای دور زدن روی آورند. . منطق کلی در اینجا، به گفته یکی از کارشناسان ارجاع شده حامد الوندی، «ردیابی صفحات اینترنتی ضد اسلامی، غیراخلاقی و ضد حکومتی» بود. در واقع، هدف این بود که فناوری ایجاد شود که وب را بخزد و این صفحات را سانسور کند. اما در زمان انتشار این اطلاعیه ها، به نظر می رسد اشاره چندانی به زیرساخت های فنی مورد نیاز برای اجرای این نوع جدید فیلترینگ نشده است.

مفهوم فیلتر هوشمند

اولین بار در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد و زمانی که صفحه فیس بوک برای رهبر معظم علی خامنه ای در سال 2012 ایجاد شد، مطرح شد. اندکی پس از آن، عناصر تندرو در داخل ایران، مانند رئیس پلیس، اسماعیل احمدی مقدم، به جای سانسور عمده ، مفهوم فیلترینگ را در کنترل شبکه های اجتماعی ترویج کردند. به این ترتیب، همانطور که او گفت، “از آسیب وب سایت های شبکه های اجتماعی جلوگیری می شود و در عین حال مردم می توانند از ویژگی های مفید آنها بهره مند شوند.”

 

دولت فعلی وعده ها و اظهارات زیادی در مورد باز کردن اینترنت داده است. دولت حسن روحانی در بازدارندگی تصمیمات نهادهای حاکمیتی تندرو خارج از اختیارات رئیس جمهور، از جمله قوه قضائیه، از مسدود کردن اپلیکیشن های تلفن همراه محبوب مانند واتس اپ، لاین و تانگو موفق بوده است.

با HTTPS، فیلترینگ هوشمند دوام نخواهد آورد

با استفاده از اینستاگرام HTTPS در آخرین نسخه های برنامه های تلفن همراه خود، ما گمان می کنیم که قابلیت های فیلترینگ هوشمند ایران منسوخ شود. در حال حاضر، چند گزینه مانند فیلتر کردن بر اساس تصویر (به جای هر کاربر) همچنان برای آنها باز است، زیرا تصاویر از طریق HTTP از شبکه تحویل محتوای اینستاگرام ارسال می شوند. این امر از نمایش یک تصویر توهین آمیز در صفحه نمایه کاربر جلوگیری می کند، در حالی که تعداد دنبال کنندگان، بیوگرافی، لایک ها و نظرات تصاویر همچنان می توانند بارگذاری شوند، زیرا این تصاویر از طریق HTTPS ارسال می شوند. پس از اینکه اینستاگرام تمام فعالیت های خود را به HTTPS تغییر داد، گزینه های ایران محدود خواهد شد. این آنها را مجبور می کند که بین مسدود کردن همه آن یا اجازه دادن به آن یکی را انتخاب کنند.

مهسا علیمردانی کارشناس فیلترینگ اینترنت در ایران و محقق دانشگاه آمستردام است. او همچنین سردبیر ایران برای صداهای جهانی است. فردریک جیکوبز یک متخصص امنیتی و توسعه دهنده در Open Whisper Systems است.

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x