ارز دیجیتالاقتصاد یاینار

تحلیل قیمت طلا و ارز دیجیتال

نقد و برسی قیمت طلا و ارز دیجیتال

ارز دیجیتال
نقد-و-برسی-قیمت-طلا-و-ارز-دیجیتال

طلا بخریم یا بیت‌کوین؟

طرفداران بیت‌کوین آن را طلای دیجیتال می‌خوانند و می‌گویند به زودی جای طلا را می‌گیرد. این کری‌خوانی‌ها اصلا مهم نیست! برای سرمایه‌گذاری بلندمدت کدام برای سرمایه‌گذار خرد بهتر است؟

به گزارش طرفداران بیت‌کوین همیشه از بیت‌کوین به عنوان طلای دیجیتال یاد می‌کنند و عقیده دارند که این ارز دیجیتال به زودی جای طلا را می‌گیرد. اگرچه این این ادعا زیاد به چشم می‌خورد اما دعوای بیت‌کوین و طلا مانند نبرد مورچه و فیل است. البته سوتفاهم نشود! بیت‌کوین هنوز اول راه است و احتمالا این موره به زودی خودش فیل می‌شود.

طلا دارایی ذخیره ارزش جهانی است. این یعنی همه کشورها در کاوصندوق‌های خود به عنوان دارایی پشتوانه پول ملی خود طلا نگه می‌دارند. در طول تاریخ طلا به بشریت جهت داده و بشر در جستجوی طلا به هر سوی این کره خاکی سرک کشید و هرجا که طلا بود خون‌ریزی هم به دنبالش آمد. اما به نظرتان حالا که همه با هزار زحمت گاوصندوق‌هایشان را از طلا پر کردند ارز دیجیتال ذخیره ارزش جهانی می‌شود؟ چه کسی می‌تواند حاکمان را متقاعد کند که به جای فلزی چشم‌گیر، گران‌بها و کمیاب، عددی روی صفحه گوشی خود را به عنوان ذخیره و پشتوانه پول ملی خود کند؟

بیایید بیخیال اینها شویم! اصلا به ما چه دخلی دارد که دارایی ذخیره ارزش طلا است یا بیت‌کوین؟ ما به دنبال سرمایه‌گذاری خودمان و کسب سود هستیم. حالا به نظر شما برای سرمایه‌گذاری بلندمدت طلا بهتر است یا بیت‌کوین؟

در دو سال اخیر اقتصاد دنیا با پدیده‌هایی مواجهه شد که همه محاسبات را بهم ریخت. تورم آمریکا به بالاترین سطح ۴۰ سال اخیر خود رسید و وضع وخیم به نظر می‌رسد. حالا این تورم باعث شده تا دولت آمریکا سیاست‌های ضد تورمی پیش بگیرد و همین هم سیگنالی منفی برای بیت‌کوین است. برای همین برخی کارشناسان توصیه می‌کنند که فعلا بهتر است که برای فرار از تورم به سمت کم‌ریسک‌ترین دارایی‌ها برویم. مانند طلا.

اما طلا حالا رقیب دارد و بیایید نگاهی به مزایا و معایب طلا و بیت‌کوین بیندازیم تا شاید راه برای شما روشن شود.

طلا یا بیت‌کوین

یکی از رایج‌ترین دلایلی که طرفداران طلا برای خرید این دارایی به آن استدلال می‌کنند حفظ ارزش در مواقع عدم اطمینان به اقتصاد است. این استدلال شاید تا حدودی درست باشد اما نمودار زیر نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران طلا هم در برخی مواقع تا مدت‌های طولانی ضرر کردند و سرمایه‌ آن‌ها کاهش یافته است. از طرفی طلا حالا تقریبا با سقف قیمتی قرار دارد. آن‌هایی که در مرداد ماه وارد بورس شدند یا آن‌ها که بیت‌کوین ۶۰ هزار دلاری خریدند منظور این حرف را کاملا می‌فهمند.

برای مثلا کسی که سال ۲۰۱۱ طلا خریده بود باید تا سال ۲۰۲۰ صبر می‌کرد تا سود کند و این یکی از معایب طلا است. اما در تاریخ فعالیت بیت‌کوین هرگز بیشتر از ۳ یا ۴ سال طول نکشیده تا بیت‌کوین سقف جدیدی ثبت کند. به تعبیر ساده می‌توان گفت که از منظر تاریخی بیت‌کوین در بلندمدت بسیار بهتر از طلا عمل کرده است. البته به تعبیر تاریخی! ما از آینده خبر نداریم.

پوشش خوب برای تورم

زمانی که تورم افزایش می‌یابد طلا هم صعودی می‌شود و برای همین طلا به یک پوشش مناسب در شرایط تورمی معروف است. نگاه دقیق‌تر به نمودار طلا و بیت‌کوین چیز دیگری می‌گوید. دو سال گذشته با تورم اجین بود اما طلا فقط ۲۱ درصد نسبت به دو سال گذشته رشد کرد. این درحالیست که بیت‌کوین ۳۱۱ درصد در سال رشد کرده است.

در دنیایی که هزینه‌های زندگی سریع‌تر از ما می‌دود داشتن یک دارایی که از بتواند تندتر از تورم بدود بسیار ضروری است. در حالی که خون‌ریزی بازار رمزارزها در سال ۲۰۲۲ دردناک بود اما بیت‌کوین هنوز هم برای سرمایه‌گذارانی که افق زمانی بلندمدت دارند توصیه می‌شود.

بیت‌کوین دارایی بحران؟

زمانی که جهان در شرایط بحرانی قرار می‌گیرد طلا بهترین گزینه است. اما بیایید نگاهی به جنگ اوکراین بیندازیم. به نظر شما چند نفر توانستند طلاهای خود را از خانه خود خارج کنند؟ اصلا گیریم که همه طلاها را با خود بردند. با توجه به شرایط خرید و فروش فلزات گران‌بها در اروپا به نظرتان چند نفر توانستند دارایی خود را بفروش برسانند؟ من می‌گویم احتمالا قاچاقی این کار را کردند و به قیمتی بسیار پایین‌تر از عرف.

پول دیجیتالی گزینه بسیار بهتری برای مواقع بحران است. از هرجای دنیا با یک تلفن همراه می‌توانید وارد کیف پول خود شوید و سرمایه خود را نقد کنید. به همین راحتی.

کاهش ارزش فیات‌ها

دلار و ارزهای ملی دیگر هر روز یک قدم به کاهش استفاده و ارزش نزدیک‌تر می‌شوند و این سیگنال خوبی برای طلا است. هزاران سال است که طلا به عنوان دارایی جایگزین فیات استفاده می‌شود اما ماهیت دسترس‌پذیری بیت‌کوین به نظر طرفداران زیادی دارد. به نظر شما در شرایط فعلی بیت‌کوینی که هر روز بیشتر شناخته می‌شود این همه قابلیت دارد و هنوز اول راه است گزینه خوبی است یا طلا؟

بگذارید به مقال بزنم. فرض کنید یک تیم فوتبال دارید که قصد دارید ۵ سال بعد این تیم را به لیک دسته یک ببرید. روی بازیکنان جوان و بااستعداد برای آینده سرمایه‌گذاری می‌کنید یا بازیکنان با تجربه و سن بالا می‌خرید. البته این مثال زیاد برای طلا و بیت‌کوین کاربرد ندارد و صرفا برای توصیف شرایط بکار گرفته شد.

از طريق
تجارت نیوز
منبع
https://tejaratnews.com

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x